Utvecklarna av PSVR2-spelet Firewall Ultra lägger ned

Robot
Utvecklarna av PSVR2-spelet Firewall Ultra lägger ned

Stöd inom VR-industrin saknas för att kunna fortsätta.

#Firewall-Ultra, #First-Contact-Entertainment, #PSVR2


Medlem

Detta är en snyfthistoria men sanningen är en helt annan.

För det första lanserades detta spel trasigt.
Sen är spelet designat på ett väkdigt märkligt sätt.
Tänk ett vr-spel som egentligen inte vill vara ett vr spel utan ett vanligt plattskärmsspel och för att "kompensera" trycker man i en massa "PSVR2 GIMMICKS" man kan.
Det var absolut inte talan om nån test av spelet i communityt eller förhandstittar i vr media kanaler.

Vid release var det väldigt svårt att överhuvudtaget starta ett game om du inte körde privat med invites.

När köpare inte får returnera spelet pga Sonys usla policy vad gäller refunds så försöker köpare få köpen hävda via att kontakta dom.
Det blir så klart kalla handen och mass banningar på discord av folk som både klagar för klagandes skull men även folk med konstruktiv kritik.

Sen som sagt spelet i sig, vill inte vara ett VR spel.
Eller vad sägs som att
Ladda om ditt vapen - tryck på en knapp
Öppna en dörr - tryck på en knapp
Kasta en granat - titta dit du vill kasta (låter enklare än vad det är när dunsamtidigt ska hålla koll på fler saker) och tryck på en knapp
Höja ditt vapen för att sikta - tryck på en knapp.

Spelet är bara ett omgjort Firewall Zero Hour som var till PSVR1. Det spelet spelades med aimkontroller. (En Sony kontroll för några få VR spel som fanns pga PSVR saknade vettig kontroll-standard)
Det finns inget med Firewall Ultra som spelas som ett modernt VR spel, det var därför ingen fick testa innan release för det hade sågats vid fotknölarna bara hur gameplayet fungerar.

Nu lägger studion mer, ja det var många dom hann lura. Sony var dessutom med finasiärer så det var exklusivt till PSVR2 vilket gör det ännu känsligare. VR scenen är hård mot MP speö, failar du så kommer du aldrig igen därför spelmakarna ofta arbetar nära med communityt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
The day before lägger ner

Saknades stöd i pc-branschen...

Medlem

Detta kan också varit orsaken till spiken i kistan för Firewall.
Breachers släpptes som tidigare varit i early access på Steam och Meta Quest och faktiskt spelas som ett VR spel och var väll ett mer komplett spel redan från början än vad Firewall någonsin var. Allt tack vare att man är lyhörd på communityt.

Det är skillnad på utvecklare och utvecklare oavsett om man har Sony i ryggen eller inte.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Detta är en snyfthistoria men sanningen är en helt annan.

För det första lanserades detta spel trasigt.
Sen är spelet designat på ett väkdigt märkligt sätt.
Tänk ett vr-spel som egentligen inte vill vara ett vr spel utan ett vanligt plattskärmsspel och för att "kompensera" trycker man i en massa "PSVR2 GIMMICKS" man kan.
Det var absolut inte talan om nån test av spelet i communityt eller förhandstittar i vr media kanaler.

Vid release var det väldigt svårt att överhuvudtaget starta ett game om du inte körde privat med invites.

När köpare inte får returnera spelet pga Sonys usla policy vad gäller refunds så försöker köpare få köpen hävda via att kontakta dom.
Det blir så klart kalla handen och mass banningar på discord av folk som både klagar för klagandes skull men även folk med konstruktiv kritik.

Sen som sagt spelet i sig, vill inte vara ett VR spel.
Eller vad sägs som att
Ladda om ditt vapen - tryck på en knapp
Öppna en dörr - tryck på en knapp
Kasta en granat - titta dit du vill kasta (låter enklare än vad det är när dunsamtidigt ska hålla koll på fler saker) och tryck på en knapp
Höja ditt vapen för att sikta - tryck på en knapp.

Spelet är bara ett omgjort Firewall Zero Hour som var till PSVR1. Det spelet spelades med aimkontroller. (En Sony kontroll för några få VR spel som fanns pga PSVR saknade vettig kontroll-standard)
Det finns inget med Firewall Ultra som spelas som ett modernt VR spel, det var därför ingen fick testa innan release för det hade sågats vid fotknölarna bara hur gameplayet fungerar.

Nu lägger studion mer, ja det var många dom hann lura. Sony var dessutom med finasiärer så det var exklusivt till PSVR2 vilket gör det ännu känsligare. VR scenen är hård mot MP speö, failar du så kommer du aldrig igen därför spelmakarna ofta arbetar nära med communityt.

Du är verkligen en vr guru 😍

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Du är verkligen en vr guru 😍

Ja man försöker ha koll, även fast jag gillar PSVR2 så gäller det att ha extra koll på att inte köpa grisen i säcken när det gäller digitala spel på PS-Store.

Ja det här spelet ser inte ut som vad det är när man ser filmer/bilder. Även fast varningstecken finns där om man vet vad man ska kolla på.

Det finns VR spel som "misslyckas" eller blir mindre än vad dom förtjänar pga det finns ett begränsat antal VR spelare om man jämför med gaming allmänt.

Men det här spelet misslyckas enbart på eget bevåg.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag spelade första spelet på PSVR till och från under några år. Väldigt kul med främsta problemet att man större delen av tiden väntade på att nästa match skulle starta. Spelades med Aim controller.

Blev förbluffad när jag såg att enda förbättringen i det nya spelet verkade vara snyggare grafik. Med kontroller som endast hade varit ok med Aim controller eller gamepad. Jag tycker tyvärr de förtjänade att bli nedstängda efter att ha varit så tondöva. Både Pavlov och Breachers verkar vara bättre alternativ.

Skribent
Skrivet av brunnlake:

Jag spelade första spelet på PSVR till och från under några år. Väldigt kul med främsta problemet att man större delen av tiden väntade på att nästa match skulle starta. Spelades med Aim controller.

Blev förbluffad när jag såg att enda förbättringen i det nya spelet verkade vara snyggare grafik. Med kontroller som endast hade varit ok med Aim controller eller gamepad. Jag tycker tyvärr de förtjänade att bli nedstängda efter att ha varit så tondöva. Både Pavlov och Breachers verkar vara bättre alternativ.

Jag recenserade 1an och spelade det också en hel del, det enda var problemet med matchningen. Men gillade hur det spelades och aim-kontrollen funkade riktigt bra, tyckte den också hade bättre tracking än Move-pinnarna.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Finns ingen marknad. Det är tyvärr så.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Finns ingen marknad. Det är tyvärr så.

Det är helt fel men däremot förutsättningarna för detta spel var dömda att misslyckas direkt.
Finns framgångsrika mp shooters, se bara Breachers som jag postade ovan.

Men det klart finns det inte på xbox så finns det inte antar jag.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Svårt att lyckas med spel idag och med dessa höga kostnader som det verkar vara oxå så blir det ju inte lättare med en nischad marknad som VR ändå är.

Men med Sony som vill pusha psvr2 så borde utvecklarna få stöd kan man tycka.

Medlem

Han säger väl inte ”avsaknaden av stöd inom VR industrin” Utan avsaknaden av VR stöd inom spelindustrin”? Och det är väl det som är problemet

”The lack of support for VR within the industry has eventually taken its toll.”

Det är lite som Kinect och Ps motion vad det nu hette. Finns inte nån större efterfrågan från vanliga gamers och därför har det mest blivit en gimmick. Men hoppas det kommer nya innovationer så det kan bli stort i framtiden. Då kanske GTA7 blir endast VR? 😊

1
Skriv svar