Gillar du kreativa spel? Skippa AAA-titlarna

Robot
Gillar du kreativa spel? Skippa AAA-titlarna

Innovationen finns där, men kanske inte på storspelshyllan.

#aaa, #krönika


Medlem

Håller med.
Tycker synd om dom som sitter fast i AAA träsket sällan få känna fyfaen vilket bra spel.
Största problemet är nör det alltid ska kopieras tidigare framgång, blir sällan bra.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

FM-guru
F.d. Sisyr

Så sant som det var skrivet! Oavsett om man pratar om spel, film, musik eller litteratur så är det ju inte primärt kreativitet och innovation man hittar på bästsäljarlistorna. För det säljer inte på samma sätt. Det konventionella är vad som säljer; det bekväma och välbekanta, på gott och ont. Och därför är det även där lejondelen av producenternas resurser hamnar. De som vill sälja så mycket som möjligt, alltså.

Men alla dessa underhållningsformer som helhet är ju allt annat än kreativt bankrupta. Allt man behöver göra är att vidga sina vyer lite och titta bortom bästsäljarna. Jag bidrar gärna med några egna tips, från en tråd som handlade om just indiespel där jag lyfte några mer okända titlar.

Skrivet av Mikael Berg:

Det finns hur många som helst! Här är ett axplock av lite mindre kända indietitlar jag själv uppskattar. Mycket fokus på RPG i denna samling.

The Doors of Trithius - charmigt och väldesignat roguelike med varierade klasser som ger olika upplevelser.

Songs of Syx - stadsbyggare som inledningsvis påminner lite om spel som Rimworld, men har en helt annan skala med potentiellt tusentals invånare. Svenskutvecklat också.

Roadwarden - En mix av RPG och CYOA. Välskrivet och väldesignat. En riktig pärla som jag själv spelar just nu.

Vagrus - The Riven Realms - Oerhört atmosfäriskt (och svårt) spel med en fascinerande spelvärld och riktigt starkt manus. Du leder en handelskaravan i en brutal, karg värld där målet är att tjäna pengar och överleva. Mix av RPG och management.

Disfigure - Känner man till Vampire Survivors - vilket väl alla gör vid det här laget - vet man vad som väntar. Helt gratis också. Lås upp minigunnen och njut.

Shadows of Doubt - Ett ganska unikt spel där du i en procedurellt genererad stad spelar som en privatdetektiv som löser diverse brott. Helt öppen sandlåda. Det har sina problem men premissen är genial och spelet allt som oftast kalas.

Warsim - The Realm of Aslona - En form av kingdom management spel helt i ASCII. Grafiken må vara simpel, medan spelmekaniken är desto djupare där det mesta kan ske och även gör det. Som kuriosa kan nämnas att det funkar utmärkt med en screen reader - blinda kan alltså spela detta.

Colony Ship - Det nya spelet av utvecklaren till Age of Decadence (som jag också rekommenderar). RPG med fokus på player agency. Likt AoD har det väldigt utmanande strider och är således inte för alla, men också likt föregångaren så är värld, karaktärer och story två tummar upp. Släpps snart i 1.0.

Suzerain - Spela som president i ett fiktivt land i en fiktiv värld (som påminner mycket om vår). Politiskt RPG? Japp! Och ett jävligt bra sådant. Ett av mina personliga favoritspel, och snart kommer en expansion med.

Sedan ett par spel som inte finns på Steam;

Beyond All Reason - Tänk Total Annihilation eller Supreme Commander. Gratis och skitkul.

Starsector - Mount & Blade i rymden, typ. Ett helt fantastiskt spel med en stor och dedikerad mod community.

Medlem

Håller fortfarande på med Zelda. Annars så har mobilspel fått 100% av mitt fokus.

Medlem

Håller med. Spel som Kena: Bridge of Spirits, Stray, Tunic, Cult of the Lamb, Signalis och Sea of Stars är de som varit mest minnesvärda för mig senaste två åren. Ofta för att de gör saker som storspelen gjorde för tjugo år sen, så till viss del handlar det väl om att jag föredrar enklare, mer fokuserade upplevelser jämfört med mastodontspelen man ser i AAA-världen nuförtiden.

Å andra sidan har Yakuza/Like A Dragon blivit en av mina favoritserier och där handlar det ju både om upprepning och långa spel, så who knows.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Jag tycker inte att Tears of the Kingdom är nyskapande jämfört med Breath of the Wild, men hade tillräckligt mycket nytt för att göra det intressant.

Och så måste jag försvara Tomb Raider. Mitt absoluta favoritäventyr. Oslagbar atmosfär och jag föredrar den stilen och kontrollen framför de nyare, som inleddes med hemska Angel of Darkness. Originalet är mycket roligare att spela än alla moderna versioner.

Redaktör
Skrivet av Molotov:

Håller med.
Tycker synd om dom som sitter fast i AAA träsket sällan få känna fyfaen vilket bra spel.
Största problemet är nör det alltid ska kopieras tidigare framgång, blir sällan bra.

Man kan plocka från alla områden, tycker jag. Finns ju finfina AAA-spel också, t.ex. Jedi: Survivor.

Skrivet av scaryfoot:

Jag tycker inte att Tears of the Kingdom är nyskapande jämfört med Breath of the Wild, men hade tillräckligt mycket nytt för att göra det intressant.

Och så måste jag försvara Tomb Raider. Mitt absoluta favoritäventyr. Oslagbar atmosfär och jag föredrar den stilen och kontrollen framför de nyare, som inleddes med hemska Angel of Darkness. Originalet är mycket roligare att spela än alla moderna versioner.

Det finns ju innovativa AAA-spel också, även om de är ovanligare. Och framför allt finns det bra spel i alla prisklasser.

Det var mest kontrollerna som skavde i Tomb Raider, de var verkligen inte bra i dag.


signatur
Medlem

Lirar i stort sett bara AAA och AA-spel då jag är galen i stora spel med grym grafik. Alan Wake 2 håller jag på med nu och det är ett stycke mästerverk anser jag. Tror många håller med mig. Känns även väldigt nyskapande och shit vilken grafik alltså. Jag är tvär torsk på spelet.

Det är inte ofta jag lirar indie spel. Det har hänt nån gång i bland. Ofta saknar de den där knivskarpa grafiken som jag önskar som trippel A studios har råd att snickra ihop.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Detta lade jag märke till för länge sedan. Stora AAA-spel tenderar att satsa mer på säkra kort då det är mycket pengar involverat. Ytterst få utvecklare vågar experimentera och låta kreativiteten flöda när det kommer till AAA.

KoP
Medlem

Det var tack och lov länge sedan man köpte ett AAA spel. Man har sparat en hel del pengar och besvikelse.

Grafik och annan form utav bling-bling har alltid varit sekundärt för mig personligen.

Medlem

De AAA spel jag köpt har jag köpt på REA när de kommit ner till "indiepriser". Erkänner dock att jag är klart sugen på Alan Wake 2. Stödjer gärna Remedy.

Vad var nyskapande med Atomic Heart? Genuint nyfiken, jag testade spelet men tröttnade snabbt då det kändes som en snygg kopia av Bioshock med kasst manus.

Medlem

Talos Principle 2. Vilket mästerverk. Är 60% in nu och det var längesedan man njöt såhär mycket.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Redaktör
Skrivet av Lotus Assassin:

Vad var nyskapande med Atomic Heart? Genuint nyfiken, jag testade spelet men tröttnade snabbt då det kändes som en snygg kopia av Bioshock med kasst manus.

Det slank med mer för att det är ett nytt, intressant och stundtals hyllat spel utan AAA-företag i ryggen.


signatur
Gnällkuk

Ja, så är det verkligen. Sen tror jag att AAA-studios är lite rädda också, de har ju ibland försökt vara kreativa och utveckla en serie men det verkar mer ofta bli fel än uppskattat. Dels är det väl att det som var nytt kanske inte nödvändigtvis var bra, sen blir folk automatiskt besvikna eftersom de både förväntar sig och vill ha "samma gamla" i hyfsat stor utsträckning.

AA-spelen är verkligen där man hittar guldkornen och det är väl inte så konstigt, det är ofta mindre team som är riktigt drivna och med en tydlig idé samt kreativitet. Det är ju dock en stor djungel med spel men här finns det utgivare som istället kan vara ett bra riktmärke. Tänker på Anapurna och Devolver Digital t ex. De har urstarkt trackrecord så är genren något som tilltalar dig är det nästan garanti på att du kommer att gilla spelet!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Är Larian en AAA studio


signatur

Allätare

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av gonzo247:

Är Larian en AAA studio

Ja, det får man allt lov att säga numera. Baldur's Gate 3 hade en budget som Obsidians Josh Sawyer bara kan drömma om, enligt vederbörande.

Medlem

Atomic Heart är utvecklat av Mundfish, en studio med hundratalet anställda och utgivet av Focus. Inte särskilt mycket indie där (samt smaklöst exempel på andra sätt). Och nog går det att hitta andra exempel än Zelda och GTA bland AAA som inte är fanbärare för nytänk? Tycker personligen både GTA V och Tears of the Kingdom är två av de mest kreativa spelen någonsin, oavsett produktionskostnad. De båda serierna har fler delar som mer eller mindre revolutionerat mediet.

Medlem

En sak som kan irritera mig är att det är just AAA-titlarna som brukar få avgöra om det blivit ett "bra" spelår eller inte, själv ser jag en otrolig massa bra spel ges ut varje år men då räknar jag ju med indiespel också.

Jag har spelat sedan 1986 och tycker att dom senaste 10 åren har varit rena himmelriket om man är spelintresserad, det ges ut så enormt mycket spel idag och även om bara någon procent är bra så är det mer bra spel än vad som fanns under min uppväxt. Det är förstås svårt att göra innovativa spel men för min del räcker det gott och väl om det "bara" är ett bra spel... oavsett om det är AAA eller indiespel.

Så länge det är kul så funkar upprepningar
Se bara på Atari (senare Atari Games) som undvek upprepningar medans deras konkurrenter som Konami och Capcom gärna gjorde upprepningar och oftast gjorde det bra. Atari gjorde alldeles för nyskapande arkadspel vilket blev för kostsamt.


signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX3080 10GB V2 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍
Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍
Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Medlem

Vad är ett AA-spel egentligen? Eller ett A-spel för den delen? Var går gränsen för indiespel? Det känns som att en del indiespel är väldigt välproducerade och har otrolig grafik, t ex Stray.

Medlem

Underbar artikel. 🤗 Hoppas fler gamers kommer till samma insikt om AAA jämfört mindre spel.


signatur

Memento Mori

Releasehästryttare

Bra Tomas!

De spel jag överlägset har mest kul med är indie, det senaste har jag lagt ner nu 20 timmar på ett demo på ett uppkommande indie spel, sen släpps fantastiska Roboquest i dag!

Releasehästryttare
Skrivet av Maysay:

Håller fortfarande på med Zelda. Annars så har mobilspel fått 100% av mitt fokus.

Du får gärna tipsa oss om du hittar nya bra mobilspel som inte redan är kända!

Detta gäller givetvis alla som läser detta!

Redaktör
Skrivet av Casimir2323:

Vad är ett AA-spel egentligen? Eller ett A-spel för den delen? Var går gränsen för indiespel? Det känns som att en del indiespel är väldigt välproducerade och har otrolig grafik, t ex Stray.

Finns nog inga fasta definitioner, men känslan är att AAA-spel kostar mycket pengar, ofta marknadsförs och ges ut av stora utgivare. Indie borde väl per definition vara att man är fristående från externt inflytande (typ stora utgivare).


signatur
Medlem

Rekommenderar starkt alla att spela Sky: Children of Light.

Gjort av thatgamecompany som gjort Journey och Flower m.m. Riktigt mysigt, vrålsnyggt (Ghibli, SotC, Ico, Journey, BotW, FromSoftware inspirationer) och stort gratis onlinespel som är väldigt innovativt och typ det ultimata online-spelet för mig som inte gillar onlinespel.
Det är mer en upptäckarfylld upplevelse än ett speligt spel, men ändå ganska beroendeframkallande.

Har nu testat det på både PS4/5 och mobil och det funkar lika bra på båda även om det är magiskt i 4K 60fps på PS5. Sjukt välkodat 3d-spel med Ghibli-look som en äldre mobil klarar utan att bli glödhet dessutom!

Passa på så länge det får vara igång. Man vet ju aldrig i dessa bistra tider om någon får för sig stt stänga ner servrarna. Har inte lagt en krona på det hittills och inte kännt behov av det men kommer nog behöva sponsra en slant i efterhand.

Musiken är också lika fantastiskt orkestrerad sådan musik med stor feeling som i Journey!

It's not a lake, it's an ocean

Två av mina bästa spelupplevelser i år, Bramble och Planet of Lana, är långt ifrån AAA-spel. Och då är det många indietitlar jag inte har hunnit med. I en bransch där det pumpas ut uppföljare enligt en förutbestämd mall är det skönt att dessa alternativ finns.

Men samtidigt säger jag inte nej till en fläskig AAA-titel när den är så bra som årets remake av Resident Evil 4.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Bra skriven artikel och jag håller med.
Kreativiteten är en bristvara men också den sanna guld-ådran. Precis som Alexander Bard förutspådde: allt i framtiden kommer gå i den riktningen.

Medlem
Skrivet av Devan:

Du får gärna tipsa oss om du hittar nya bra mobilspel som inte redan är kända!

Detta gäller givetvis alla som läser detta!

Har fastnat för GODDESS OF VICTORY: Nikke Ett sydkoreanskt GACHA-spel. Men har själv inte lagt ner några pengar än så länge.

Har man svårt för Anime-tjejer så är det nog inget spel för dig.

Releasehästryttare
Skrivet av Maysay:

Har fastnat för GODDESS OF VICTORY: Nikke Ett sydkoreanskt GACHA-spel. Men har själv inte lagt ner några pengar än så länge.

Har man svårt för Anime-tjejer så är det nog inget spel för dig.

Inget emot Anime, jag gillar det ju starkt!

Såg lite gameplay från spelet och det är inget för mig dock, men tack för tipset!

Medlem
Skrivet av fanbot:

Atomic Heart är utvecklat av Mundfish, en studio med hundratalet anställda och utgivet av Focus. Inte särskilt mycket indie där (samt smaklöst exempel på andra sätt). Och nog går det att hitta andra exempel än Zelda och GTA bland AAA som inte är fanbärare för nytänk? Tycker personligen både GTA V och Tears of the Kingdom är två av de mest kreativa spelen någonsin, oavsett produktionskostnad. De båda serierna har fler delar som mer eller mindre revolutionerat mediet.

Jag köper att dom två senaste Zelda spelen är väldigt kreativa och innovativa på flera sätt men på vilka sätt var GTA 5 ett av dom mest kreativa spelen någonsin? Det jag kommer ihåg var att det var väldigt nyskapande att kunna hoppa mellan huvudkaraktärerna under kampanjen vilket ledde till en del intressanta moment. Annars skulle jag säga att dom i mångt och mycket har förfinat historieberättande och spelmekanik från GTA 4 och RDR. Däremot tycker jag att GTA 5 är ett av dom mest tekniskt imponerande spelen någonsin med en spelvärld som känns väldigt levande och dynamisk i jämförelse med i princip alla andra spelvärldar.


signatur

PSN: OAKTHYR

12
Skriv svar