Diskutera – Vad tycker du om Starfield?

Medlem

Brukar älska Bethesdas RPG:s, har spelat igenom både Fallout 3, Oblivion och Skyrim både två och tre gånger (Fallout4 blev bara en gång dock)... Så borde älska Starfield, men det gör jag tyvärr inte. Tycker det är högst mediokert. Är glad över att jag kunde spela det genom Gamepass för det skulle definitivt inte varit värt fullpris. Efter att ha försökt gilla det så gav jag till slut efter 1,5 vecka upp och lade det på hyllan tillsvidare och köpte istället Baldur's Gate 3 i helgen, ett spel jag ännu inte ångrar en sekund att jag betalade fullpris för

Medlem
Skrivet av eld:

Detta var helt påhittat föresten, objekten har inte ens i närheten så här många polygoner.

Gillar den här desto mer,, Man märker hur föråldrad spelmotorn är när samma exploits sen oblivion används. Att NPC fortfarande har gömda kistor för att ha sitt inventory i låter bara så otroligt lat. Inte fixat på 15 år. Motorn är byggd med silvertejp

Medlem
Skrivet av lajklajk:

https://youtu.be/de2GFWsG9Ug

Gillar den här desto mer,, Man märker hur föråldrad spelmotorn är när samma exploits sen oblivion används. Att NPC fortfarande har gömda kistor för att ha sitt inventory i låter bara så otroligt lat. Inte fixat på 15 år. Motorn är byggd med silvertejp

Det känns väl rätt verkligt att de har grejerna nånstans?

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Tänker inte läsa kommentarerna här. Precis som i fallet med Cyberpunk 2077 finns det en högljudd minoritet som hade orealistisla förväntningar och som vill förstöra nöjet och magin för oss andra som njuter av det fantastiska spelet.

I fallet Cyberpunk så ljög utvecklarna kunderna rakt upp i ansiktet och tyckte det var helt okej fram tills kritiken blev för stor. Det fanns många som sett fram emot spelet och sen kommer de hem med till sin Xbox One eller PS4 och får ett spel som absolut inte borde klarat av de simplaste kvalitetskontrollerna. Ibland, inte alltid, är det bra med kritik så inte utvecklare kan skylla ifrån sig. (har dock inget med Starfield att göra för spelet är ju faktiskt spelbart för de allra flesta)

Medlem
Skrivet av lajklajk:

https://youtu.be/de2GFWsG9Ug

Gillar den här desto mer,, Man märker hur föråldrad spelmotorn är när samma exploits sen oblivion används. Att NPC fortfarande har gömda kistor för att ha sitt inventory i låter bara så otroligt lat. Inte fixat på 15 år. Motorn är byggd med silvertejp

Ja Ja ja, du vill att spelet ska vara dåligt. Ingen normal spelare kommer hamna under marken o leta kistor.

eld
Medlem
Skrivet av lajklajk:

https://youtu.be/de2GFWsG9Ug

Gillar den här desto mer,, Man märker hur föråldrad spelmotorn är när samma exploits sen oblivion används. Att NPC fortfarande har gömda kistor för att ha sitt inventory i låter bara så otroligt lat. Inte fixat på 15 år. Motorn är byggd med silvertejp

Alltså, något bättre måste du ändå komma med.

Medlem

En sak jag känner överlag med spelet är att det har det svagaste RPG-inslaget när det kommer till hur du kan välja att göra mot eller för personer/grupper. Finns det några karaktärer med namn som man kan döda utanför quests? För helt allvarligt, jag tror knappt det går att döda några karaktärer med namn i spelet. Samtliga butiksägare etc. verkar vara odödliga, oavsett deras impact på uppdrag och story. För mig är det något som jag gör ibland, beroende på vad som faller mig in och om en karaktär är ett riktigt asshole, men i detta spelet har jag inte kunnat göra det. Jag känner mig helt handikappad i jämförelse med deras tidigare spel, just när det kommer till at "jag vill stödja dessa karaktärerna istället" eller "den där karaktären är ett asshole, let me kill them instead" etc.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

25 years in developement my ass.
Snarare ...vi vevade ihop det här direkt efter fallout 4 och 76

Det är lite småkul ibland (ca 20h in) absolut, men det är inget nytt skyrim.

6/10

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Exakt så. De har ju varit jättetydliga kring att idén kläcktes för 25 år sen men att det inte gick att göra spelet då. Spelet har inte varit under utveckling sen dess.

Hade gått utmärkt att göra .
Flera sekunders laddskärm så fort man öppnar en "sluss" dörr ..Detta är ju så sjukt hackigt att jag fattat inte hur någon klarar av att spela det ...på Xbox utan modda.
Laddar ju så sjukt ofta att man börjar fundera hur sjukt dåligt spelet är ..

Och jag brukar inte vara kräsen grafiskt .

Men detta är ju under all kritik .
Var i första stora staden ,trädens löv såg ju ut som i Quake för 30 år sen.
Så sjukt dåliga texturer på mycket att man helt tappar innlevelsen.
Och sen allt bara helt tomt .
Npc som alla ser helt utvecklingsstörda ut .
Hade kanske fixat det om iaf huvudkaraktärerna varit ok men det ser ju seriöst ut sämre än Mass Effect jag just spelade .

Visst ,vissa texturer ser ok ut men.

Ja jag fattar inte hur man ens kan spela detta .

Sen menyer i Inventory ,craft osv är ju under All kritik .

Men det verkar ju mest vara jag som bryr sig så

eld
Medlem
Skrivet av Patrik1975:

25 years in developement my ass.
Snarare ...vi vevade ihop det här direkt efter fallout 4 och 76

Började de jobba med starfield efter Fallout 4? Helt galen teori!

Medlem
Skrivet av eld:

Detta var helt påhittat föresten, objekten har inte ens i närheten så här många polygoner.

Förresten, bevisa det då.
Jag säger inte att du har fel, men att bara påstå något? Trådar finns på både reddit mfl ställen.

Som väl alla känner till (om man spelat deras spel tidigare) så är dom ju inte helt kända för optimerade meshes.. Bland de mer kändare moddarna är Static Mesh Improvement för Skyrim som helt enkelt fixar alla icke optimerade meshar (över 900 st) för att ge spelet bättre prestanda.

Medlem

50% av speltiden går åt att sitta i menyer och laddningskärmar, De andra 50% pratar man med livlösa npc:s och skjuter på fiender som helt saknar A.I.


signatur

"There will be another time"

Medlem

Tycker detta liknar NMS lite när det kom, fanns relativt många som försvarade spelet för de helt enkelt valt att göra pre-order och dessutom följt det sen starten. Fans som investerat många år i diskussioner, hype osv.

Det spelet är dock fantastiskt bra idag (mycket mer kompetent än detta skräp) och det är ju roligt för de som tyckte det var ett ""10/10"" när det kom, lol... Nu tror jag tyvärr inte Bethesda har intresse att göra något liknande tyvärr. Detta är ett 4/10 spel som absolut skulle kunna vara 9/10 med kanske 2 års patchande. Betygen och den initiala responsen är alldeles för bra för att de ska göra något dock. Tror dock vi kommer se en mostly negative på steam när fler och fler spelat lite mer.

eld
Medlem
Skrivet av Mannagryn:

Förresten, bevisa det då.
Jag säger inte att du har fel, men att bara påstå något? Trådar finns på både reddit mfl ställen.

För det första var det helt absurt dåliga meshar, för det andra så matchade de inte ens modellerna som finns i spelet, för det tredje så hade inte folk kunnat fylla rum med hundratals mackor om de satt på 70k trianglar vardera.

Men sist, någon har redan extraherat både mackor och chunks:

Skrivet av Mannagryn:

Som väl alla känner till (om man spelat deras spel tidigare) så är dom ju inte helt kända för optimerade meshes.. Bland de mer kändare moddarna är Static Mesh Improvement för Skyrim som helt enkelt fixar alla icke optimerade meshar (över 900 st) för att ge spelet bättre prestanda.

Static mesh improvement mod lägger till mer geometri, det är motsatsen till att optimera, mest för att nya grafikkort har mycket overhead. Modden har ingenting med optimering att göra.

Men bethesdaspel har tusentals små objekt spridda över världen, alla kommer inte vara perfekta modeller, mycket outsourcas, men i det stora hela så har de en hel del overhead, men spelet var ju byggt för xbox360 och ps3.

Att det är separata objekt kommer redan kosta mer än att lägga till mer trianglar, det finns alltid overhead för massa trianglar.

Medlem

kollade in lite fler trådar. verkar som att mackan någon hittat är den som helt enkelt är i menyerna när man laddar ett spel och dessa objekt är mer detaljerade än de i spelet, så ett misstag att helt enkelt kolla på fel mesh.

eld
Medlem
Skrivet av Mannagryn:

kollade in lite fler trådar. verkar som att mackan någon hittat är den som helt enkelt är i menyerna när man laddar ett spel och dessa objekt är mer detaljerade än de i spelet, så ett misstag att helt enkelt kolla på fel mesh.

Nej, den är inte från spelet, det var någon som byggde ihop något eget och försökte få folk att tro att den kom från spelet, modellen jag länkade till är mackan man ser i spelet, i interface osv.

Folk blev bamboozled helt enkelt.

Medlem
Skrivet av Lokritz:

50% av speltiden går åt att sitta i menyer och laddningskärmar, De andra 50% pratar man med livlösa npc:s och skjuter på fiender som helt saknar A.I.

Alltså många pratar om laddningsskärm, men jag har inte ens tänkt på det. Tycker snarare det går snabbt. Alltid 1-5 sek. (PC)
Är det långt på xbox eller nåt?

Meny/inventory är ju dock värdelöst.

Medlem
Skrivet av ScorchPipe:

Alltså många pratar om laddningsskärm, men jag har inte ens tänkt på det. Tycker snarare det går snabbt. Alltid 1-5 sek. (PC)
Är det långt på xbox eller nåt?

Meny/inventory är ju dock värdelöst.

Jag spelade igenom storyn på Xboxen och nej, laddningstiderna är inte långa alls. Jag tror kritiken beror på att det upplevs som att laddningsskärmarna kommer väldigt frekvent och skapar avbrott i upplevelsen.

eld
Medlem
Skrivet av Joewson:

Jag spelade igenom storyn på Xboxen och nej, laddningstiderna är inte långa alls. Jag tror kritiken beror på att det upplevs som att laddningsskärmarna kommer väldigt frekvent och skapar avbrott i upplevelsen.

Precis, hade laddningsskärmen varit en dubbel så lång men mer interagerbar in-game upplevelse så hade folk stört sig mindre på det

Skriv svar