Robot
Xenonauts 2

Xenonauts-tvåan känns inte som en uppföljare – än.

#goldhawk-interactive, #xenonauts, #xenonauts-2


Medlem

Grafiken ser både uråldrig och modern ut.

Medlem

Lite besviken att det var early access. Men köpte det ändå.

Första uppdraget sköt jag en av mina soldater i ryggen. Största skadan under det uppdraget. Tredje uppdraget såg jag en fiende och tog mig fram till en skyddad position för att skjuta. Problemet var en annan fiende jag inte såg, som övervakade och dödade min soldat med ett skott.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av justabit:

Grafiken ser både uråldrig och modern ut.

Charmig, tycker jag personligen.

Skrivet av Fulci:

Lite besviken att det var early access. Men köpte det ändå.

Första uppdraget sköt jag en av mina soldater i ryggen. Största skadan under det uppdraget. Tredje uppdraget såg jag en fiende och tog mig fram till en skyddad position för att skjuta. Problemet var en annan fiende jag inte såg, som övervakade och dödade min soldat med ett skott.

Ja, den är ju inte helt ovanlig. Torskade en av mina bättre soldater när jag skickade in honom i ett rensat (trodde jag) rum. VIsade sig att det gömde sig en jävel i hörnet, på en liten ruta skymd av möbler. Pang, ridå!

Medlem

Hur mycket kan man customisera sina soldater? Kan man ändra vilka länder dom kommer ifrån, utseendet och namnet?


signatur

"All those moments will be lost in time... like tears in rain. Time... to die." - Roy Batty

Medlem

Jag har kört EA i typ 35 timmar. Mina intryck är att det känns mest som xenonauts 1, det är samma spelmekanik, samma stats på soldaterna, samma utrustning och forskning, nästan samma fiender, samma stil på kartorna, etc. Fast lite extra polerat och tweakat.
Vilket faktisky är vad jag vill ha! Samtidigt så önskar jag att de hade satt någon slags ytterligare tvist på vad man möter för fiender, uppdragens stil och framför allt vad man har för slags utrustning på sina soldater. Men det kanske kommer, vi får se.

Hursom, blir det i slutändan "bara" en omlackerad version av Xenonauts 1 med extra glitter och ett körsbär på toppen, så är jag nöjd ändå. Att ändra för mycket på ett lyckat recept kan ju lika gärna gå fel som rätt. Och jag tar gärna emot mer av det som är bra.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Roy Batty:

Hur mycket kan man customisera sina soldater? Kan man ändra vilka länder dom kommer ifrån, utseendet och namnet?

Du kan byta namn bäst du vill på soldaterna, men jag tror inte man kan ändra utseende eller nationalitet.

Skrivet av ompalompa:

Jag har kört EA i typ 35 timmar. Mina intryck är att det känns mest som xenonauts 1, det är samma spelmekanik, samma stats på soldaterna, samma utrustning och forskning, nästan samma fiender, samma stil på kartorna, etc. Fast lite extra polerat och tweakat.
Vilket faktisky är vad jag vill ha! Samtidigt så önskar jag att de hade satt någon slags ytterligare tvist på vad man möter för fiender, uppdragens stil och framför allt vad man har för slags utrustning på sina soldater. Men det kanske kommer, vi får se.

Hursom, blir det i slutändan "bara" en omlackerad version av Xenonauts 1 med extra glitter och ett körsbär på toppen, så är jag nöjd ändå. Att ändra för mycket på ett lyckat recept kan ju lika gärna gå fel som rätt. Och jag tar gärna emot mer av det som är bra.

Jo, jag har väl en ganska likartad uppfattning. Ser fram emot att se hur flygstriderna artar sig - de var ju onekligen en av de mindre utarbetade delarna i ettan.

Medlem

Jag har haft kul med det märkts att det är EA. En sak jag störde mig på är att vissa objekt som ser ut att ge skydd är helt transparenta för skott.

Kanske bara jag som är nybörjare och inte fattar men fick börja sikta på grejor och kolla att dom stoppar skott innan jag gömde mig bakom dom även om det ser ut som en hög mur eller liknande. jag tycker även det är konstigt att man ändå kan bli skjuten fast man duckar bakom ett tjock betongmur(utan att muren tar skada). Sticker huvet upp eller är kan "turskott" träffa oavsett var man är..

Kul spel men kommer vänta tills det är mer färdigt innan jag ger mig på det igen.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Lite besviken att det var early access. Men köpte det ändå.

Första uppdraget sköt jag en av mina soldater i ryggen.

Varför gjorde du det? 🤭 Vad taskigt! ☺️


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Varför gjorde du det? 🤭 Vad taskigt! ☺️

Hehehe. Det var faktiskt oavsiktligt, jag lovar. Men efter det kollade jag oddsen för friendly fire lite nogrannare.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Hehehe. Det var faktiskt oavsiktligt, jag lovar. Men efter det kollade jag oddsen för friendly fire lite nogrannare.

Man kan även stänga av ”Allow overwatch friendly fire” i options. Mina soldater sköt varandra i ryggen lite väl ofta när dom reagerade på en fiende st stängde av den.

Medlem

Har haft rätt kul än sålänge med spelet, funkar kanon på steamdecken även om laddningstiderna är lite längre än jag hade velat c:

Gillar verkligen möjligheten att previewa skottchans från olika platser, hjälper att planera sina förflyttningar!

Medlem

Intressant! Hoppas dock att det kommer till konsol. Jag har spelat en del av dessa turn-based-tactics spel, XCom (både nya och gamla), Phoenix Point, Mutant Year Zero etc, och det kommer ju inte ofta bra spel i genren. Eftersom spelet är turbaserat, så är det inga snabba mus-moves som behövs (i motsats mot t.ex. Starcraft), så finns inget som gör att det inte ska kunna konverteras till konsol

Anywho, läste i previewen att tutorialen var dålig och det är väl tyvärr nåt som ofta händer i dessa spel. De har ju tusentals häftiga och välgjorda mekaniker, men ofta så är tutorial eller hjälpen usel, så man vet ibland inte varför något händer... Ge oss en djuuup databas in-game, med ALL info om allt (självklart, angående utomjordiska saker bör man ju "forska" innan man vet om det, men gameplay-features bör ju beskrivas in i minsta detalj för dessa spel, så man kan vara så taktisk som möjligt).

Ser fram emot när detta släpps fullt ut, för konsol

P.s. det kanske kommer till konsol? Någon som vet?

Medlem
Skrivet av hugoqqqq:

Har haft rätt kul än sålänge med spelet, funkar kanon på steamdecken även om laddningstiderna är lite längre än jag hade velat c:

Gillar verkligen möjligheten att previewa skottchans från olika platser, hjälper att planera sina förflyttningar!

Preview är en guld-standard-feature som alla liknande spel bör ha!

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av hugoqqqq:

Har haft rätt kul än sålänge med spelet, funkar kanon på steamdecken även om laddningstiderna är lite längre än jag hade velat c:

Gillar verkligen möjligheten att previewa skottchans från olika platser, hjälper att planera sina förflyttningar!

Skrivet av aasecond:

Preview är en guld-standard-feature som alla liknande spel bör ha!

Det var en av de mest efterfrågade funktionerna i Xenonauts, så jag blev glad när jag såg att det var med i Xenonatus 2. Det är som sagt användbart i de flesta spel av denna typ, men ännu mer så just här på grund av den grafiska stilen kombinerat med hur siktande funkar rent spelmekaniskt i spelet; det är sällan lätt att rent visuellt avgöra om sikten kommer vara blockad eller inte. Det kunde vara riktigt frustrerande i ettan.

Skribent

Sett fram emot detta. Kanske testar lite i early access, till och med.

Medlem

Malde ner 260 timmar i ettan och har köpt 2:an.
Skall spela det när jag kört klart Jagged Alliance 3 först.
Så många bra spel, så lite tid

1
Skriv svar