Stora ryktestråden för "Switch 2"

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Ja, det skulle kunna vara en enda stor skärm precis som på Samsung eftersom skärmarna sitter ihop på ett helt annat sätt än vad skärmarna på DS gör. Sen tror jag att DS spel kan komma till Switch Online och då kommer DS spelen vara exklusiva för just ”Switch Two” på grund av de dubbla skärmarna plus att Nintendo lär vilja ha spel som bara går att spela på den nya konsolen även om det rent teoretiskt skulle gå att spela även på den första Switchen.

När det kommer till att docka konsolen så tror jag inte att den kommer ha samma eller en liknande dockningsstation som första Switch utan den skulle ju vara anpassad i så fall för ”Switch Two” och då ser jag inga problem med att den skulle vara lite tjockare pga den nya skärmen.
Men visst att jag också hellre skulle se att man kopplar samman en skärm till, det har jag även hoppats på att få se till den Switch som är nu men jag tror att det finns i alla fall en chans att Nintendo kan lockas av det som Samsung gör med en stor skärm som går att vika ihop. Sen är frågan om Nintendo vill göra något eget av det eller inte.

Om konsolen dockas så blir väl problemet att det blir skillnader i aspect, alltså när man har en flipskärm som blir stor så liknar den en fyrkant utvikt. På tvn är bilden wide, längre på horizonten.

Skulle väl bli en bild som den längst ner till vänster.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Inaktiv
Skrivet av lonian:

Om konsolen dockas så blir väl problemet att det blir skillnader i aspect, alltså när man har en flipskärm som blir stor så liknar den en fyrkant utvikt. På tvn är bilden wide, längre på horizonten. https://i.rtings.com/images/black-bars-aspect-ratio-16-9-21-9...
Skulle väl bli en bild som den längst ner till vänster.

Ja just det. Det kanske inte skulle se lika bra ut på tv. :/ Tänkte inte på det.

Men det kommer hur som helst bli kul att se vad Nintendo har tänkt den dag som ” Switch Two” väl avtäcks

Medlem

Såvida inte en helt ny konsoltillverkare håller på att etablera sig, verkar det som Sharp utvecklar skärmar för Nintendo och deras nya konsol! Och Hogwarts: Legacy för Nintendo Switch har försenats till 14/11 - kanske för att det även ska släppas till "New Nintendo Switch" samma dag? Gamescon kan bli den stora avtäckningen för såväl konsol och spel!

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Jag kom på en sak till som jag ännu starkare tror på, och det är att vi kommer få två modeller av ”Switch Two” från början. En som har plats för kassetter och en utan. Precis som med Playstation 5 och Series X/S.
Detta tror jag kan vara en ännu viktigare taktik i dagens samhälle än vad det var när PS5 och Xbox Series X/S kom eftersom allt har blivit så mycket dyrare på en så kort tid. Så jag tror att många idag inte känner att man direkt har råd att slänga flera tusen på en ny konsol när man samtidigt ska ha råd att leva.

__________________________________________________________

Jag exempelvis vet redan nu att jag inte kommer ha råd med nästa Switch eftersom jag brukar ta det på faktura och betala av på några månader men med den skyhöga räntan som de har lagt till med så har jag inte råd att göra så längre tyvärr.

Nä, skivlösa Xboxar och Playstations är lite av ett fiasko, och är dessutom en usel modell för kunden då majoriteten då måste uppgradera minnet mer och gör av med mer pengar på spelen då digitala spel är dyrare. Köper man konsol utan skiv-/kassettläsare så sparar man verkligen bara pengar på extremt kort sikt, det är en ren dumsnålhet.

Dessutom så är det fysiska spelformatet speciellt viktigt bland Nintendo fans, det ska vi inte tolerera avsteg från. Sen är en kortläsare något som kostar en spottstyver, blu-rayspelare kostar nog däremot en slant att tillverka. Kan dock tänka mig kassettläsaren på Switch kostar något i stil med 50öre för Nintendo.

Internminnet kan man ju däremot tänka sig olika modeller på. Instegsmodellen behöver ju egentligen inte rymma mycket mer än operativsystemet då Nintendo-kunder ändå i hög grad köper spelen fysiskt. Sen kan det gärna finnas en dyrare modell som har mer minne.

Avstängd

En Switch i Playstation 4 pro's prestanda med DLSS och andra smarta funktioner tror jag hade varit toppen. Lägre prestanda bör man nog akta sig för. Det rör på sig så fort nu på grafikfronten.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Kan dock tänka mig kassettläsaren på Switch kostar något i stil med 50öre för Nintendo.

Säkert mycket billigare än en skivläsare, men produktionen av skivor är nog galet mycket billigare än att göra sd kasetterna. En anledning till varför Nintendo spelen är så komprimerade för att det kostar mer på större kort.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Säkert mycket billigare än en skivläsare, men produktionen av skivor är nog galet mycket billigare än att göra sd kasetterna. En anledning till varför Nintendo spelen är så komprimerade för att det kostar mer på större kort.

Bra komprimering är inte något dåligt för oss konsumenter, tvärtom. Minne är ju inte en kostnad som försvinner för att man tar bort skivläsaren eller Switchens kassettläsare, det överför bara kostnaden till att man måste öka internminnet eller förlita sig i högre grad på snabb internetanslutning då man ska hålla på och av-och ominstallera spel hela tiden.

Visserligen kan det innebära ökade laddningstider med komprimering, men å andra sidan så har laddningstider inte upphört existera heller på Xboxen Series eller PS5... tror dessvärre mycket av dagens uteblivna komprimering på PC och Playstation/Xbox handlar om att spelutvecklarna helt enkelt inte optimerar sina spel längre, de släpps lite hipp som happ i halvtrasigt skick och med en massa överflödig bloatkod kvar som de inte orkar ta bort, som sedermera sväller filstorleken helt i onödan. Att en 4 timmar lång Call of Duty-kampanj behöver snart en hel hårddisk i utrymme tror jag helt enkelt inte är en god teknisk utveckling framåt, det innebär merkostnader för oss slutkonsumenter för de inkluderade lagringsutrymmena i konsolerna hänger inte alls med i den utvecklingen.

Bland annat därför Switch förmodligen blir den sista serien med renodlade spelkonsoler jag fortsätter med att hålla fast vid. Att kunna köpa, sälja och spela fysiska spel direkt från kassetten/skivan utan stora installationer osv. är för min del avgörande för att fortsätta med konsoler. Skrotas det också, då skiter jag i det, då får det va.

Medlem
Skrivet av Majoren:

spelutvecklarna helt enkelt inte optimerar sina spel längre, de släpps lite hipp som happ i halvtrasigt skick och med en massa överflödig bloatkod kvar som de inte orkar ta bort, som sedermera sväller filstorleken helt i onödan.

Tänk hur det kommer bli om man tar upp en ps5 konsol när det inte längre går att ladda in patchar på den.
Alla spel man installerar lär ju vara halvtrasiga.

Jag fick uppleva något liknande på PS3 när jag installerade Resident evil 4 tror jag. Spelet hängde sig.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Tänk hur det kommer bli om man tar upp en ps5 konsol när det inte längre går att ladda in patchar på den.
Alla spel man installerar lär ju vara halvtrasiga.

Jag fick uppleva något liknande på PS3 när jag installerade Resident evil 4 tror jag. Spelet hängde sig.

Jo. Handlar mycket om mycket gubbiga principer för min del.
Har inte rört min Wii U sedan tidigt 2015, men blev ändå stressad och lite upprörd när jag läste att de stänger shoppen på den. Gamecuben min har jag nog inte använt en gång sedan ca. 2006, men skulle nog bli lite ledsen där också om jag av ren händelse skulle testa den idag och spelen jag aldrig mer kommer spela inte skulle starta upp. Nå, fysiska spel tycker jag dock om inte bara av princip, de har ett faktiskt mervärde också.

Medlem

Visar Nintendo en hint av Switch 2 i det nya Zelda: Tears of The Kingdom?
- En vild spekulation ifrån första kvarten av spelet.

Den Sheikah slate man får i det nya Zelda är ju ännu mer som en Nintendo Switch än den i BotW. En sak som kommer upp de första minutrarna är ju att Zelda går runt och tar foton med den.

Kan det vara så att Nintendo Switch 2 också får en kamera?

Vad tror ni?

Liten spoiler, första kvarten av Zelda: Tears of the Kingdom

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Inaktiv
Skrivet av Hanzo:

Visar Nintendo en hint av Switch 2 i det nya Zelda: Tears of The Kingdom?
- En vild spekulation ifrån första kvarten av spelet.

Den Sheikah slate man erhåller i det nya Zelda är ju ännu mer Nintendo Switch än mer än den i BotW.
En sak som lyfts upp de första minutrarna är ju att Zelda går runt och tar foton med den.
Kan det vara så att Nintendo Switch 2 också får en kamera?

Vad tror ni?

Liten spoiler, första kvarten av Zelda: Tears of the Kingdom

Finns en möjlighet.
Men det skulle vara häftigt om de har lagt till hemligt innehåll i spelet som bara kommer fram om man spelar det på ”Switch Two” ungefär som de gjorde med Oracle of Ages/Seasons om man spelade de på en Gameboy Advance istället.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Finns en möjlighet.
Men det skulle vara häftigt om de har lagt till hemligt innehåll i spelet som bara kommer fram om man spelar det på ”Switch Two” ungefär som de gjorde med Oracle of Ages/Seasons om man spelade de på en Gameboy Advance istället.

Det hade varit häftigt. Just nu verkar de nöja sig med Amiibo som ett sätt att ta in saker ifrån verkligheten till spelet.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Verkar som Nintendo rör sig mot Wii och Mii-verse med "New Nintendo Switch" och satsar mycket på musik med konsolen (vad det nu innebär)...

Medlem

Verkar som "New Nintendo Switch" får hörlurar med 3D-ljud, precis som PS5!

Medlem

jag börjar fundera på om det är wii u 2 hade varit intressant om dom lyckades wii u den första wii u använde man nästan aldrig bärbara skärmen. hoppas nästan att det är wii u 2 där dom faktiskt lyckas med det som dom misslyckades med wii u

Medlem

Lite märkligt att Nintendo laddar upp en officiell guide till att komma igång med ett "Nintendo Account" först sex år efter konsolens lansering, men antagligen är detta en förberedelse för folk att migrera över till "New Nintendo Switch" och få med spelköp och online-prenumerationer till den nya konsolen. Digital bakåtkompabilitet är nog härmed bekräftat. Förhoppningsvis kommer det även finnas fysisk lucka också.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/igUGMtRo2sc

Lite märkligt att Nintendo laddar upp en officiell guide till att komma igång med ett "Nintendo Account" först sex år efter konsolens lansering, men antagligen är detta en förberedelse för folk att migrera över till "New Nintendo Switch" och få med spelköp och online-prenumerationer till den nya konsolen. Digital bakåtkompabilitet är nog härmed bekräftat. Förhoppningsvis kommer det även finnas fysisk lucka också.

Om det bara är digital köp men inte fysiska kassetterna så kan dom ju dra åt….


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av korvmos:

Om det bara är digital köp men inte fysiska kassetterna så kan dom ju dra åt….

Ja, det vore så sjukt tråkigt! Men låt oss hoppas på det bästa fram till motsatsen har bevisats istället.

Medlem
Skrivet av saijon:

jag börjar fundera på om det är wii u 2 hade varit intressant om dom lyckades wii u den första wii u använde man nästan aldrig bärbara skärmen. hoppas nästan att det är wii u 2 där dom faktiskt lyckas med det som dom misslyckades med wii u

Med wiiu misslyckandes de med allt.

Det de försökte göra var en Nintendo DS där tvn var andra skärmen. Problemet är att skärmarna är för långt ifrån varandra, går inte att fokusera på två skärmar samtidigt på sådant vis om man inte pausar den ena.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Jag hoppas på en konsol som är precis som switch, fast med bättre spakar och en stationär version så man vet att man har en konsol att spela spelen på även i framtiden och inga batterier som man behöver oroa sig för i framtiden. Och den ska definitivt vara bakåtkompatibel.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Jag hoppas på en konsol som är precis som switch, fast med bättre spakar och en stationär version så man vet att man har en konsol att spela spelen på även i framtiden och inga batterier som man behöver oroa sig för i framtiden. Och den ska definitivt vara bakåtkompatibel.

Som vanligt i framtiden!

Medlem
Skrivet av Siegfried:

så man vet att man har en konsol att spela spelen på även i framtiden och inga batterier som man behöver oroa sig för i framtiden. Och den ska definitivt vara bakåtkompatibel.

Det här är en av anledningarna till att jag tycker all bärbar elektronik borde ha en batteri lucka.

Javisst går det att skruva, men alla vill inte in och peta bredvid kretskorten.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

De får gärna skippa portabiliteten och satsa på en rak konsol med hygglig prestanda för rimlig peng. Wii remotes kan få göra en comeback och så lanserar de switch två med Endless ocean 3.

Jag är billig jag köper nog om de bara gör en remaster på Endless ocean 2.

Medlem
Skrivet av Shodan:

De får gärna skippa portabiliteten och satsa på en rak konsol med hygglig prestanda för rimlig peng. Wii remotes kan få göra en comeback och så lanserar de switch två med Endless ocean 3.

Jag är billig jag köper nog om de bara gör en remaster på Endless ocean 2.

Om Nintendo kom med en stationär konsol så skulle jag gissa att den blir kraftfull som en Xbox series S.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Om Nintendo kom med en stationär konsol så skulle jag gissa att den blir kraftfull som en Xbox series S.

Haha ja sett till historien. Inget hindrar dem från att göra den vekare än Nintendo DS eller kraftfullare än series x dock. Många har ju 4k tvs vid det här laget och 720p är ju sällsynt. Men fortsätter de med det portabla tänket blir det ju tufft få någon slags prestanda till rimlig peng.

Medlem
Skrivet av Shodan:

Haha ja sett till historien. Inget hindrar dem från att göra den vekare än Nintendo DS eller kraftfullare än series x dock. Många har ju 4k tvs vid det här laget och 720p är ju sällsynt. Men fortsätter de med det portabla tänket blir det ju tufft få någon slags prestanda till rimlig peng.

Hoppas bara de kör på hdr och kalibrering till tvn som ps5 och xbox har.
Tycker inte riktigt jag får någon bra bild till min LG oled tv med Nintendo Switch.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Hoppas bara de kör på hdr och kalibrering till tvn som ps5 och xbox har.
Tycker inte riktigt jag får någon bra bild till min LG oled tv med Nintendo Switch.

LG:s egna Oleds brukar vara rätt veka på sdr, tyvärr. Min egen Philips oled är mycket bättre tycker jag då den inte är så aggressiv på att dimma allt hela tiden, och highlights i t.ex. Zelda är i alla fall på min burk inte dåliga jämfört med PS4 på hdr. Nå, hoppas personligen att Nintendo i första hand fixar just hdr, adaptive sync och liknande före att storsatsa på 4K, tycker inte det är jättestor skillnad på 1080p och 4K när jag kör datorn på TV:n...

Medlem
Skrivet av lonian:

Med wiiu misslyckandes de med allt.

Det de försökte göra var en Nintendo DS där tvn var andra skärmen. Problemet är att skärmarna är för långt ifrån varandra, går inte att fokusera på två skärmar samtidigt på sådant vis om man inte pausar den ena.

Så är det, dock tyckte jag att det fungerade ypperligt i spel som t ex Zelda Wind Waker och Twilight Princess.

Medlem
Skrivet av lonian:

Det här är en av anledningarna till att jag tycker all bärbar elektronik borde ha en batteri lucka.

Javisst går det att skruva, men alla vill inte in och peta bredvid kretskorten.

Håller med, borde vara nån sorts internationell standard att hårdvarutillverkare faktiskt ska prioritera att folk ska kunna enkelt byta batterier och sånt själva. Något för EU att sätta tänderna i, är ju sånt som unionen främst borde vara till för. Personligen är jag dock inte orolig för Switchens batteri då jag är van vid lödning och liknande, och den är trots allt ganska enkel att byta ut batteriet och andra komponenter på jmf. med t.ex. mobiltelefoner.

Skrivet av PGR1985:

Så är det, dock tyckte jag att det fungerade ypperligt i spel som t ex Zelda Wind Waker och Twilight Princess.

Håller med, det funkade ok. Hade inte velat spela t.ex. TotK med Wii U gamepad framför Pro controllen då Pro är så mycket bekvämare, men visst hade det ju varit lite smidigare på sätt och vis då jag hatar plottrig main screen och spelar ex. TotK utan minikartan och UI, så blir ju lite mycket rännande i kartmenyn för att se vart jag ska...

Medlem

Esquire on Switch 2 maybe coming this year!

Så... utannonsering vid Gamescom eller kanske redan under den beryktade Juli Directen och släpp i November?

Skriv svar