Xbox-konsolernas "utsläppsmedvetna" uppdatering är nu (ut)släppt

Robot
Xbox-konsolernas "utsläppsmedvetna" uppdatering är nu (ut)släppt

Smartare schemaläggning och mindre förbrukning står på menyn.

#Series-s, #Series-x, #Xbox


Medlem

Bra initiativ från Microsoft, bättre för konsumenten och naturen!


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Avstängd

Jag tänkte på detta ang Playstation, deras nya grejer med poäng på Playstation Stars. Varje månad ska du spela ett spel för att få 50 poäng, i samtliga fall hittills är det spel jag redan klarat och fått Platinum i. Så ladda ner 60GB starta spelet i en sekund för att sedan radera det. Genomtänkt Sony i miljöhetsens tider..

Medlem

Jag bytte faktiskt till det nya läget igår och ändrade även så att xboxen stänger av sig själv snabbare när den inte används. Den tar lite längre tid att starta upp nu, men det kan jag leva med. Får hoppas att det funkar bra med uppdateringarna.

Skrivet av JonasOfSweden:

Jag tänkte på detta ang Playstation, deras nya grejer med poäng på Playstation Stars. Varje månad ska du spela ett spel för att få 50 poäng, i samtliga fall hittills är det spel jag redan klarat och fått Platinum i. Så ladda ner 60GB starta spelet i en sekund för att sedan radera det. Genomtänkt Sony i miljöhetsens tider..

Det där är ju dock en grej även på Xbox med Microsoft Rewards och Game Pass. Laddade ner The Sims 4 igår så min sim kunde kissa ner sig 7 gånger och sen tog jag bort spelet. Fast skillnaden är väl kanske att de flesta Game Pass-spel går att streama, men det funkar så dåligt för mig så laddar alltid ner ändå.

Avstängd

Herregud så tramsigt.

Medlem
Skrivet av ChrizHawk:

Herregud så tramsigt.

Vänta, jag kan det här. Det är bara woke-vänstern som sparar på el och pengar, visst?


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Påskmust:

Jag bytte faktiskt till det nya läget igår och ändrade även så att xboxen stänger av sig själv snabbare när den inte används. Den tar lite längre tid att starta upp nu, men det kan jag leva med. Får hoppas att det funkar bra med uppdateringarna.

Det där är ju dock en grej även på Xbox med Microsoft Rewards och Game Pass. Laddade ner The Sims 4 igår så min sim kunde kissa ner sig 7 gånger och sen tog jag bort spelet. Fast skillnaden är väl kanske att de flesta Game Pass-spel går att streama, men det funkar så dåligt för mig så laddar alltid ner ändå.

Synd att det inte funkar för dig, just streamingen är ju det som gör quests så smidiga. Mycket lättförtjänta poäng.

Skrivet av ChrizHawk:

Herregud så tramsigt.

Verkligen, spara el och pengar liksom. Vad kommer härnäst? Skrämmande!


signatur

Jump in.

Medlem

“Den smärre nackdelen är att konsolen tar längre tid att starta“

Lol, det tar 15 sekunder att starta.

Medlem
Skrivet av Du_d3:

“Den smärre nackdelen är att konsolen tar längre tid att starta“

Lol, det tar 15 sekunder att starta.

15 sekunder för mycket!!

Avstängd
Skrivet av Pjotor:

Vänta, jag kan det här. Det är bara woke-vänstern som sparar på el och pengar, visst?

Nej, det betvivlar jag.

Avstängd
Skrivet av Mortaigne:

Synd att det inte funkar för dig, just streamingen är ju det som gör quests så smidiga. Mycket lättförtjänta poäng.

Verkligen, spara el och pengar liksom. Vad kommer härnäst? Skrämmande!

Om du tror att en sådan åtgärd gör stor skillnad på el och ekonomi så är du dum.

Medlem
Skrivet av ChrizHawk:

Om du tror att en sådan åtgärd gör stor skillnad på el och ekonomi så är du dum.

Kallas green washing.

Sånt ska man bojkotta

Medlem
Skrivet av ChrizHawk:

Om du tror att en sådan åtgärd gör stor skillnad på el och ekonomi så är du dum.

En liten skillnad är också en skillnad. Sluta vara så jävla dryg.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av ChrizHawk:

Herregud så tramsigt.

Vad är det som är tramsigt?

Alla förbättringar - oavsett hur små de är - är väl positiva?

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Synd att det inte funkar för dig, just streamingen är ju det som gör quests så smidiga. Mycket lättförtjänta poäng.

Vet inte varför det funkar så dåligt för mig, jag kör trådat 100Mbit men bilden släpar ofta efter något så fruktansvärt. Stadia, Geforce Now och PS Now har däremot funkat fint när jag testat dom.

Medlem

Kan ju testa att dra ur sladden eller att inte skaffa en konsoll öht...😁
Fia med knuff drar inte så möe ström sist jag kollade..

Redaktör
Skrivet av roftg:

Kan ju testa att dra ur sladden eller att inte skaffa en konsoll öht...😁
Fia med knuff drar inte så möe ström sist jag kollade..

Och spelar vi Fia med kottar så slipper vi tillverka spelet också. Poängen här var dock att göra det bästa av befintliga grejer, och då är det här en schysst grej (även om det inte gör några underverk för förbrukningen).


signatur
Avstängd
Skrivet av Pjotor:

En liten skillnad är också en skillnad. Sluta vara så jävla dryg.

En liten skillnad är en skillnad, absolut. Sedan om den har betydelse av ekonomisk karaktär på lång sikt eller inte, det är en annan sak. Ber om ursäkt för min tråkiga attityd.

Avstängd
Skrivet av Tomas Helenius:

Och spelar vi Fia med kottar så slipper vi tillverka spelet också. Poängen här var dock att göra det bästa av befintliga grejer, och då är det här en schysst grej (även om det inte gör några underverk för förbrukningen).

Är det tanken som räknas?

Avstängd
Skrivet av Margy:

Vad är det som är tramsigt?

Alla förbättringar - oavsett hur små de är - är väl positiva?

Nej.

Medlem

Jag har kört sedan testet startade och den extra tiden det tar att starta är verkligen minimal.

Medlem
Skrivet av Margy:

Vad är det som är tramsigt?

Alla förbättringar - oavsett hur små de är - är väl positiva?

Det tramsiga som jag ser det är att Microsoft (och Sony) först lanserar och marknadsför konsoler just med argumentet att de är "always on", vilket innebär omedelbar uppstart och bakgrundsuppdateringar. Detta är en feature, och därmed ett problem, som de själva har skapat.

Nu lanserar de i princip en fix för det självskapade problemet... och låtsas som de är de Moder Naturs gröna frälsare. Säger inte att uppdateringen i sig inte är positiv, det är ju som det borde varit från dag ett - men sättet detta marknadsförs är absolut tramsigt.

Menar kom igen... "Xbox Is Now the First Carbon Aware Console"?
Mina ögon kan inte rulla längre bak i huvudet.

Hur vi än låtsas är det inte "grönt" att köpa konsoler, eller spela för den delen.

Medlem

Kan någon förklara hur apparaten ska kunna hålla reda på vilken sorts el exempelvis Uppsala län får just i detta nu? Är detta ens möjligt att följa i realtid i Sverige och är det i så fall offentliga uppgifter?

Medlem

Så länge Microsoft och Sony uppmuntrar ”gamers” att köpa två bitar hårdvara (som i princip gör exakt samma sak) genom att förbjuda vissa spel på konkurrentens hårdvara så kommer jag inte att ta några ”gröna” incitament seriöst.

Men mindre utsläpp är ju iof bra.. men som sagt det blir ingen riktig klapp på axeln härifrån förrän Sony och Microsoft sluter ”the green deal” med varandra och fokuserar på att konkurrera med varandra på deras kärnprodukt när det kommer till konsoltillverkning, att skapa den bästa konsolen för spelare och utvecklare och pressa varandra på faktorer som klimatavtryck och pris istället för ”om vi hjälper dig att utveckla ett spel för vår konsol så får du lova att inte släppa spelet på den andra konsolen”.

Medlem
Skrivet av Fruxen:

Så länge Microsoft och Sony uppmuntrar ”gamers” att köpa två bitar hårdvara (som i princip gör exakt samma sak) genom att förbjuda vissa spel på konkurrentens hårdvara så kommer jag inte att ta några ”gröna” incitament seriöst.

Men mindre utsläpp är ju iof bra.. men som sagt det blir ingen riktig klapp på axeln härifrån.

Håller med om dubbelmoralen som uppstår. Det är lite som när exempelvis Apple (jag är en Apple-användare) skryter över att sin hårdvara är byggd av återvunnet material och att man inte längre skickar med någon laddare, men försvårar reparationer av sina enheter och i större utsträckning rekommenderar att man köper en helt ny hårdvara istället. Svårt att ta miljöskrytet på allvar 😊


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Godhetssignalering och spel för gallerierna av giriga människor som i detta fall bara bryr sig om pengar.

Symbolåtgärder i godhetens namn utan reell effekt i verkligheten skäl resurser, vår tid och vår uppmärksamhet från all mänsklig aktivitet som är viktigare. Det är faktiskt moraliskt fel.

Sånt falskt beteende ska inte uppmuntras.

Samtidigt så är det det hela ju bara ett uttryck för good old mänsklig egoistisk natur. Lögn, bedrägeri, illusioner och vilseledning tillhör det sociala spelet och har alltid gjort. Vi är inte bättre än så här.


signatur

Memento Mori

Medlem

Trist att en del ska gnälla så förbannat, men också trist att det görs så svart och vitt.

Precis som @Fletchett nämner är det här med strömsparläge/vänteläge/C3 och högre grejer som *länge* lyfts som något positivt, man har tagit fram sätt att få datorn att starta på 5 sekunder i stället för en minut eller mer, wow! Att den sen ligger och drar ström utan att utföra någonting som helst annat än att hålla saker i volatilt minne är något som inte riktigt pratats så mycket om.

Att man nu, när datorer (och konsoler då de är i så gott som alla avseenden likvärdiga) startar på i princip ingen tid alls i och med om inte annat förhållandevis snabb långtidslagring av data känns det i mina ögon bara löjligt att man ens haft strömsparläge/vänteläge aktiverat de senaste åren som standard alls, och att det snarare är besvärligt att helt avaktivera sådana funktioner beroende på enhet. Det känns liksom inte som det finns någon som helst anledning till det. Det där med att allt konstant ska uppdateras ifrågasätter jag också personligen lite - att allt måste vara på jämt enbart för att det skulle kunna komma en uppdatering känns... ineffektivt. Bättre att söka efter uppdatering(ar) när enheten startas, köra den om det är en mindre/flera mindre sådan(a) och tidsåtgången är försumbar, och låta användaren välja (direkt/vid avstängning/vid nästa start) om det är en/flera större som tar längre tid. Det är ju inte som att ex. säkerhetsuppdateringar behövs om enheten är totalt avstängd ändå.

TL;DR: bra (men inte revolutionerande på något sätt) förändring, synd att den inte kommit tidigare och att inte fler anammat den.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Ett av århundradets värsta kemikalie spilla har hänt i USA men folk snackar om en uppdatering till Xbox för klimatet. Ska man skratta eller gråta?

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Ett av århundradets värsta kemikalie spilla har hänt i USA men folk snackar om en uppdatering till Xbox för klimatet. Ska man skratta eller gråta?

Tror de är mer att folk försöker hålla sig till ämnet av tråden. Blir lätt rörigt om vi skulle börja snacka om andra saker som t.ex. konsekvenserna av utsläppet efter tågolyckan i Ohio.

Medlem

Det är väl bra att dom försöker dra ner elkonsumtionen för konsolen men sen räcker det ju att starta konsolen och spelar lite så försvinner ju det man eventuellt sparade. Och sen vet jag inte hur alla serverhallar som man streamer spelen ifrån fungerar. Går dom också ner i detta viloläge för att spara ström eller är dom "always on"? Och om dom alltid är på hur stor nytta gör egentligen den här uppdateringen för miljön om man har massiva serverhallar som hela tiden står och drar el?


signatur

PSN: OAKTHYR

12
Skriv svar