Snabbkollen - Hur gammalt är ditt grafikkort?

Medlem

1080Ti inköpt på Black Friday 2017, funkar bra med min 1440p-skärm än så länge. Byter när det inte känns så längre.

Medlem

Har en 2070s från 2019 som jag gav 7100 för, uppgraderade burken ganska precis för ett år sen så lite sugen är man på nytt grafikkort men med dessa priser så har jag svårt att motivera ett inköp

Medlem

Geforce 1070, inköpt januari 2018 så nästan 5 hela år på nacken.

Var ursprungligen del av en eGPU-box som jag körde med min laptop via Thunderbolt fram tills jag satte ihop en ny stationär våren 2020 (sammanföll med starten av pandemin, men var planerad innan dess) och flyttade över grafikkortet i väntan på en ny generation.

Planen var att uppgradera till Radeon 6800 när de var nya, men då grafikkortsmarknaden blev mestadels fiktiv senaste två åren så har mitt 1070 fått leva vidare ännu en generation. Nu väntar jag på Radeon 7000-serien, får väl se om vi lyckas få nånting till någorlunda rimligt pris den här gången. Jag är inte optimistisk.

Medlem

Sitter fortfarande med mitt GTX1080, har inte råd att köpa nytt just nu, pga arbetslöshet, pga svindyra grafikkort, pga jag förmodligen behöver uppgradera andra saker i datorn också.

Medlem

1080ti, vattenkylt. Jag har skaffat en ultrawide Samsung skärm dock som låter kortet bekänna färg.

Dock vet jag inte om en uppgradering på 30-60k är motiverad för att spela det skräp som släpps idag. Missförstå mig rätt; finns lysande speltitlar som levererar idag, men konstigt nog finner jag dem i kategorin där grafik inte kräver så mycket för att vara just underhållande. Skulle det vara något som är väldigt lockande, så får det bli på konsolen istället.

Medlem

Köpte mitt 1080 vid release, som var för 6 år sedan. Kostade 6990 kr. Såna priser lär man väl aldrig se för high end-kort igen.

Medlem

Köpte ett 1080 ti strax efter lanseringen... på den tiden då de bästa grafikkorten faktiskt fanns som lagervaror samt inte kostade en förmögenhet, även om man tyckte de var jävligt dyra.

Hade aldrig betalat så mycket för något grafikkort tidigare och tänker inte göra det igen.

Medlem

Köpte ett 1080 ti strax efter lanseringen... på den tiden då de bästa grafikkorten faktiskt fanns som lagervaror samt inte kostade en förmögenhet, även om man tyckte de var jävligt dyra.

Hade aldrig betalat så mycket för något grafikkort tidigare och tänker inte göra det igen.

Om det fungerar felfritt ett år eller två till så kommer det ha kostat mig runt tusenlappen per år utan att ha räknat med kostnaden för elförbrukningen då förstås.

Medlem

Byggde ny dator för 2 år sedan och köpte då RTX 2080 TI för 15000kr.
Någon månad senare utannonserades 3080 för typ 8000kr, då blev jag lite sur.

Skulle jag bytt grafikkort så hade jag siktat på 4090 om det skall vara värt uppgraderingen. Men då skulle jag nog bytt dator i samma veva då mitt chassi inte är så stort och det har hunnit komma ut bättre processorer på marknaden.

Jag har dock inte det behovet idag och kan lugnt puttra på med min dator några år till.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

1060 3GB. Hade gärna haft 6GB-varianten men orkar inte byta. Klarar iaf av att spela många toppspel i 4K och 120fps som t ex A Short Hike, Portal 1. Portal 2 fick jag gå ner i 1080p för låst 120fps hela spelet.

Framöver siktar jag på att skaffa ett 3060 Ti 8GB.

Medlem

Köpte Titan X Pascal när det släpptes, så över 6 år blir det väl, och det funkar hyggligt fortfarande, iaf för det jag använder det till. Är sugen på nytt, men det blir nog hela burken som får sig en uppgradering.

Medlem

Jag kör med ett 3080Ti, innan dess hade jag ett 1080Ti. Jag spelar i 1440p och tyckte att kortet började komma efter lite, sedan såg jag hur priserna på begagnatmarknaden började gå nedåt för denna modellen, då sålde jag det och köpte mitt nya.
Men det lär dröja innan jag köper ett nytt nu, hutlösa priser på grafikkort.

Medlem

Körde mitt 1080ti tills för ungefär ett halvår sen. Sen köpte jag ny dator med ett 3070ti. Om jag ska vara ärlig så märkte jag inte jättestor skillnad. Nu spelar grabben på min gamla dator och det är klart att han inte kan dra på lika mycket i grafikinställningarna men det flyter på riktigt bra med 1080tikortet ändå i alla nya spel.

BTW det här känns rimligt!
https://www.webhallen.com/se/product/353237-ASUS-STRIX-GeForc...

Medlem

Sitter på 4090 just nu. Kommer ifrån MSI 3080 10gb som jag fick vänta på 10 månader pga av den sjuka situationen just då. Hade tänkt uppgradera men var inte riktigt säker på om jag kunde motivera priset. När det visade sig att 4090 skulle bli ett monster och att 4080 korten är rena skämten, var valet givet trots hög prislapp. Tror vi får leva med denna situationen ett tag framåt pga dyrt kisel, svag krona och inflation. Tyvärr

Medlem

Valde 5 år men har egentligen inte 100% koll. Kör med 1080ti men skulle uppgraderat för 2+ år sen men halvledarbristen slog till så jag struntade i ett mysigt datorbygge. Jag tror att jag kan hålla suget borta en liten stund till för jag vill verkligen inte betala överpris för onödighetens skull. Jag får lira WoW, HS och andra småspel som inte kräver så mycket tills priserna funkar igen


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Har ett 1070 i min egna gamla speldator, inköpt kanske 2018. Funkar utmärkt när sonen lirar Fortnite, men Teardown kan ju bli aningen svettigt när han går loss på saker och ting. Jag har inte tyckt det varit värt pengarna att uppgradera kortet då datorn är rätt gammal i övrigt också.

Haha, skämtar du? 1070 kom ut 2016, alltså 6 år sen.

Bossen för Sveriges största spelsajt kan ju rimligen inte spela på så gammal hårdvara. 🤭

Du borde ha ett 3080, minst!


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av siefer:

Sitter på 4090 just nu. Kommer ifrån MSI 3080 10gb som jag fick vänta på 10 månader pga av den sjuka situationen just då. Hade tänkt uppgradera men var inte riktigt säker på om jag kunde motivera priset. När det visade sig att 4090 skulle bli ett monster och att 4080 korten är rena skämten, var valet givet trots hög prislapp. Tror vi får leva med denna situationen ett tag framåt pga dyrt kisel, svag krona och inflation. Tyvärr

Wow, ett 4090!

Men varför är 4080 (16gb) ett skämt? Blir den inte ungefär lika stark i förhållande till 4090 som 2080 var mot 2080ti?

Vad kostade ditt 4090 (och 3080 för den delen) och vilket märke valde du?


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Köpte mitt 1080 vid release, som var för 6 år sedan. Kostade 6990 kr. Såna priser lär man väl aldrig se för high end-kort igen.

Framtida uppgraderingsplaner då?

I och för sig, 1080 för mig "känns" fortfarande som ett rätt mäktigt grafikkort trots åldern.


signatur

Memento Mori

Medlem

Gigabyte RTX 3070 här, följde med i det ihopplockade paketet som jag köpte tidigt detta året... levererar väl skapligt tycker jag...
Klart man blir sugen på att "hotta" upp 'et lite, men men... plånboken säger nej.. lutar lite åt att hotta upp CPU till Gen 13 då jag inte spelar tokmycket, men men... time will tell...

Utöver detta: ASUS Prime Z690-A, 32Gb DDR5, Intel i5 12600K (12th Gen) som kyls av Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX....
Antar att det är på grafikavdelningen som det flaskhalsar lite... men men


signatur

PC Specs: (ASUS Prime Z690-P, Intel Core-i5-12600K, Gigabyte Geforce RTX 3070,
Corsair 32GB DDR5, Corsair RM750, Windows 11 Pro)
Other machines: (Commodore 64, Commodore Amiga 500, Atari 1040STF, Sinclair Spectrum 48k) and consoles (Sega Master System, Sega Saturn, Sega Dreamcast, Nintendo NES, Nintendo Gamecube, Nintedo Switch, Sony Playstation, Sony Playstation 2, Sony Playstation 3, Microsoft XBOX, Microsoft XBOX 360)

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Framtida uppgraderingsplaner då?

I och för sig, 1080 för mig "känns" fortfarande som ett rätt mäktigt grafikkort trots åldern.

1080 håller fortfarande i de flesta spelen utan större kompromisser när det gäller inställningar, och då kör jag ändå i 3440x1440. Dock börjar man märka mer och mer att kortet kommer på efterkälken i AAA-titlar, och saknar ju även stöd för tekniker som ray tracing och DLSS. Kommer hålla ögonen öppna nu under Black Friday, och förhoppningsvis kommer man i alla fall kunna komma över ett 3060 Ti för ~4000 kr.

Redaktör
Skrivet av Slimebeast:

Haha, skämtar du? 1070 kom ut 2016, alltså 6 år sen.

Bossen för Sveriges största spelsajt kan ju rimligen inte spela på så gammal hårdvara. 🤭

Du borde ha ett 3080, minst!

Det där är det senaste grafikkortet jag själv köpte, jag har piggare lånedatorer både hemma och på jobbet.


signatur
Medlem

5700xt
Kör det i 1440p, 1800p eller 2160p. Beroende på spel.

Medlem
Skrivet av maniac:

Har ett 3080 jag hade turen att kunna köpa för 8900:- vid release. Brukar uppgradera varannan generation.

Jag brukade uppgradera varannan generation också. Sen kom prischocken.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av B-itta:

Grafikkort är min guilty pleasure, köper alltid nyaste gen men kör alltid på 80 versionen: 880, 980, 1080, 2080, 3080 och snart 4080 🤞

Ska du verkligen köpa ett 4080 som är i nära prisklass av ett 4090?


signatur

* 🖥️ i9 9900K | Z390 | 32GB | RTX 3080 Ti | 27" 16:9
* 915 TKL | 🖱️ Rival 310 | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Wow, ett 4090!

Men varför är 4080 (16gb) ett skämt? Blir den inte ungefär lika stark i förhållande till 4090 som 2080 var mot 2080ti?

Vad kostade ditt 4090 (och 3080 för den delen) och vilket märke valde du?

4080 är ett skämt då det kommer kosta 18-22K på marknaden. Medan ett 4090 ligger inte långt i från i prisklass.


signatur

* 🖥️ i9 9900K | Z390 | 32GB | RTX 3080 Ti | 27" 16:9
* 915 TKL | 🖱️ Rival 310 | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Medlem
Skrivet av Redmike:

Ska du verkligen köpa ett 4080 som är i nära prisklass av ett 4090?

Min plan är att få tag i ett FE kort utomlands, som får plats i mitt m-itx bygge och dessutom inte lika törstig som ett 4090.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Min plan är att få tag i ett FE kort utomlands, som får plats i mitt m-itx bygge och dessutom inte lika törstig som ett 4090.

då är jag med:) Hoppas du lyckas gotta dig en bra deal då!


signatur

* 🖥️ i9 9900K | Z390 | 32GB | RTX 3080 Ti | 27" 16:9
* 915 TKL | 🖱️ Rival 310 | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Medlem

Lyckades hugga ett 3070 förra våren innan priserna drev iväg alltför mycket.

ATI Rage Pro 8MB (1998)
Nvidia Geforce 2 Titanium 64MB (2001-2?)
Nvidia Geforce 4 MX440
ATI Radeon 9800 PRO (2004?)
Sapphire Radeon X1900XT 512MB (2006)
Nvidia 8800 GTX 768MB (2008?)
Sapphire Radeon HD 5850 (2010)
Nvidia GTX 770 (2013)
Nvidia GTX 1070 (2017)
Nvidia RTX 3070 (2021)

Medlem

1080TI.. för mig så 4år... men tekniskt sett så ca 6,5år nu.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Jag brukade uppgradera varannan generation också. Sen kom prischocken.

Ja, får se om det blir varannan generation framöver. Men jag har svårt att tro att priserna på grafikkorten kommer att sjunka nämnvärt.


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Skriv svar