Sweclockers testar Geforce RTX 3090 Ti - monsterprestanda till monsterpris

Robot
Sweclockers testar Geforce RTX 3090 Ti - monsterprestanda till monsterpris

Sista kortet i serien är det snabbaste.

#geforce, #nvidia, #rtx-3090-ti


Medlem

sanslösa priser och ännu mer sanlöst hur mycket watt det drar, utveckligen går bakåt tycker jag... man måste va statsminister för att ha råd med dessa kort och i drift sen också...

Medlem

Jag förstår inte riktigt vad som är meningen med det här kortet. Nästa generation av kort är ju en helt enorm uplift, det talas om 45%+ mot denna generationen i performance-ökning, helt enorma siffror. Varför slänga ut dyra pengar på detta nu och sen sitta och sakna så mycket prestanda.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

Det senaste ryktet talar för att 4070 kommer gå på runt 499 och ha runt 10-30% mer prestanda än 3090 ti. Totalt onödigt kort så här sent efter ampere släppt. Bara att invänta Lovelace om man väntat så här länge. Hört att nästa gen från nvidia kan dyka upp redan i augusti. Vi får se när det börjar närma sig. Verkar ju inte vara ett workstation-kort heller?

Min hypotoes är att 3090 ti excisterar bara för att Nvidia ska kunna säga att de har "snabbaste" kortet och då har inte rx 6950 släppts heller ännu.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Dags att starta en egen kärnkraftsanläggning nu då..


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem
Skrivet av Maguz:

Jag förstår inte riktigt vad som är meningen med det här kortet. Nästa generation av kort är ju en helt enorm uplift, det talas om 45%+ mot denna generationen i performance-ökning, helt enorma siffror. Varför slänga ut dyra pengar på detta nu och sen sitta och sakna så mycket prestanda.

Gissningsvis inte för att de räknar med att sälja så mycket, utan antagligen för att de "måste" pressa ut det bästa och vill visa att de är ledande inom grafikprestanda. Har svårt att se varför någon skulle behöva köpa detta kortet i nuläget, tänker att de som redan behöver den senaste grafiken har ett 3090 sedan länge och klarar sig fint på det i ett halvår till typ.

Medlem
Skrivet av magma:

Det senaste ryktet talar för att 4070 kommer gå på runt 499 och ha runt 10-30% mer prestanda än 3090 ti. Totalt onödigt kort så här sent efter ampere släppt. Bara att invänta Lovelace om man väntat så här länge. Hört att nästa gen från nvidia kan dyka upp redan i augusti. Vi får se när det börjar närma sig. Verkar ju inte vara ett workstation-kort heller?

Min hypotoes är att 3090 ti excisterar bara för att Nvidia ska kunna säga att de har "snabbaste" kortet och då har inte rx 6950 släppts heller ännu.

Om det stämmer så är hoppet mellan generationerna ännu större än för 3000-serien som redan då var väldigt stor.

Medlem

Oavsett vad de sätter för "MSRP" på 40xx-serien kommer det bara att gälla ett fåtal subventionerade kort. Resten kommer att ligga någonstans mellan "Påtagligt mer än MSRP" och "Dra och bada vad dyrt!"

De vet att folk är villiga att betala. Och läget i världen lär inte hjälpa när man sysslar med komplex tillverkning och logistik.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av CARTMAN:

Dags att starta en egen kärnkraftsanläggning nu då..

"Med plutonium tvingar vi AMD på knä!"

Medlem
Skrivet av magma:

Det senaste ryktet talar för att 4070 kommer gå på runt 499 och ha runt 10-30% mer prestanda än 3090 ti. Totalt onödigt kort så här sent efter ampere släppt. Bara att invänta Lovelace om man väntat så här länge. Hört att nästa gen från nvidia kan dyka upp redan i augusti. Vi får se när det börjar närma sig. Verkar ju inte vara ett workstation-kort heller?

Min hypotoes är att 3090 ti excisterar bara för att Nvidia ska kunna säga att de har "snabbaste" kortet och då har inte rx 6950 släppts heller ännu.

Du menar att man borde sälja sitt 3080 och invänta nästa kort med andra ord
Jag kan inte tänka mig att korten blir nå billigare än dagens kort?

Medlem
Skrivet av Molnet2013:

Du menar att man borde sälja sitt 3080 och invänta nästa kort med andra ord
Jag kan inte tänka mig att korten blir nå billigare än dagens kort?

Nej, 3080 kommer nog hålla ett bra tag till


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Kanske har man råd att skaffa nytt kort lagom till GTX 6080 släpps. Finns livskraft kvar i mitt gamla GTX 1080 även om det kör hårt på RTX off.

Avstängd

Med nästa generations grafikkort kommer CPU:n återigen bli flaskhalsen i datorerna. Det är sjukt hur det går i cykler det där.

Medlem
Skrivet av laneg:

Med nästa generations grafikkort kommer CPU:n återigen bli flaskhalsen i datorerna. Det är sjukt hur det går i cykler det där.

Kan Microsoft dra igång direct storage på riktigt kan mycket CPU-prestanda frigöras från att skyffla grafik till GPU:n till att beräkna vettiga grejer. Tror vi står inför en liten revolution. Spekulerar i att de kommande fem åren lär bli otroligt mycket mer utvecklande tekniskt än vad de senaste tio åren har varit.

Redaktör
Skrivet av Sisyr:

"Med plutonium tvingar vi AMD på knä!"

"Och veckans kommentar går till...!) <3


signatur
Medlem
Skrivet av SWEBarb:

sanslösa priser och ännu mer sanlöst hur mycket watt det drar, utveckligen går bakåt tycker jag... man måste va statsminister för att ha råd med dessa kort och i drift sen också...

Jag har rtx 3090 aorus extrem. Kostade runt 24 tusen och kan säga dig att jag är inte statsmimister. Dock så är jag jävligt besviken på hur kortet presterar. Cyberpunk knappt 50 fps med dlss i gång. Frame drops och stutters när jag lirar elden ring. Funderar på att byta ut skärmen jag har till 34 tummarn 2k för att kunna lira något spel utan problem. Så trött på prestanda bekymmer. Så ni som lyckades få tag i rtx 3080 som är 10% långsammare än 3090 kortet. Bra köp! Prisvärt som fan.

Skrivet av SWEBarb:

sanslösa priser och ännu mer sanlöst hur mycket watt det drar, utveckligen går bakåt tycker jag... man måste va statsminister för att ha råd med dessa kort och i drift sen också...

Du får väl jobba lite hårdare och spara.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Nu blir man kanske klassad som "negodil", men imponerades väldigt lite av kortet. Jag har dock kommit fram till att många AAA spel inte är för mig (skall säga att jag precis börjat med witcher3 och redan efter första "kryptan" var jag uttråkad; skall dock försöka komma in i det; häng mig inte!☺️)

Jag har gått över till ultrawide skärm, vilket jag märker lägger mer ansträngning på mitt 1080ti, men det mäktar fortfarande med. Det som varit anledning, för mig, att titta på nyare kort har varit RTX. Men avgörandet har alltid ramlat på om de pengar jag måste lägga på ett kort är värt det, för att faktiskt få rtx OCH övrig ökning av prestanda. I slutändan blir det väldigt dyrt för ganska lite.
3080ti tror jag har 12gb ram, medan 3080 ligger på 10gb, vilket är en minskning gentemot 1080ti (om än 1(?) generation nyare). (Tog bara ram som exempel, är långt inlägg som det är...)

Skrivet av magma:

Nej, 3080 kommer nog hålla ett bra tag till

Ja, det är helt troligt och tror knappast ett 3090ti är motiverat på en vanlig hushållsbudget. Hade jag hittat ett 3080 (inte TI) med vattenblock så hade jag nog köpt ett sådant. Nu väntar man nog in nästa gen...
Kan vara att även 4000 serien kommer ligger på dessa summor dock...

Medlem

Är väldigt imponerad att mitt GTX 1080 fortfarande står sig stadigt med dagens spel. Kan köra det mesta på maxad grafik i 3440x1440-upplösning och 60+ FPS. Håller på att spara till ett 4080-kort när det nu kommer - det känns som en ganska duglig uppgradering. Tycker inte 2080 och 3080 har varit stor nog uppgradering för att rättfärdiga prislappen.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Broshimitsu:

Är väldigt imponerad att mitt GTX 1080 fortfarande står sig stadigt med dagens spel. Kan köra det mesta på maxad grafik i 3440x1440-upplösning och 60+ FPS. Håller på att spara till ett 4080-kort när det nu kommer - det känns som en ganska duglig uppgradering. Tycker inte 2080 och 3080 har varit stor nog uppgradering för att rättfärdiga prislappen.

Du kan inte mena allvar med att du inte ser skillnad på ett 1080 och ett 3080 i ultrawide?
Körde själv ett 1080 innan jag bytte till ett 3080 då jag köpte en ny skärm med 3440*1440 upplösning.
Blev en stor skillnad i vilken nivå jag kunde lägga grafiken på.
Dock är 1080 fortfarande riktigt prisvärt, speciellt om du bara kör 1920*1080 upplösning.

Medlem
Skrivet av Molnet2013:

Du kan inte mena allvar med att du inte ser skillnad på ett 1080 och ett 3080 i ultrawide?
Körde själv ett 1080 innan jag bytte till ett 3080 då jag köpte en ny skärm med 3440*1440 upplösning.
Blev en stor skillnad i vilken nivå jag kunde lägga grafiken på.
Dock är 1080 fortfarande riktigt prisvärt, speciellt om du bara kör 1920*1080 upplösning.

Klart jag ser skillnad, men anser inte att skillnaden är tillräckligt stor för att rättfärdiga prislappen för mig personligen då jag kan maxa det mesta jag spelar i 1440p 60FPS.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

1
Skriv svar