Bra sida för att köpa musik digitalt, utan DRM?

Medlem
Bra sida för att köpa musik digitalt, utan DRM?

Hej,

Jag köpte länge fysiska skivor, men gick sedan över till att skaffa musiken digitalt.
Jag började då handla via Google Music, men sedan de lade ner/slog ihop den med YouTube Music är det inte längre ett alternativ.
Jag har stått ut med spotify ett tag, men tröttnar på att album försvinner då och då.

Finns det någon som fortfarande köper musik som kan ge något bra tips på lämpliga sidor där man kan köpa musik digitalt, men DRM-fritt?
Annars blir det att gå tillbaka till CD-skivor antar jag.

Tack på förhand!

Medlem
Skrivet av returpack:

Hej,

Jag köpte länge fysiska skivor, men gick sedan över till att skaffa musiken digitalt.
Jag började då handla via Google Music, men sedan de lade ner/slog ihop den med YouTube Music är det inte längre ett alternativ.
Jag har stått ut med spotify ett tag, men tröttnar på att album försvinner då och då.

Finns det någon som fortfarande köper musik som kan ge något bra tips på lämpliga sidor?
Annars blir det att gå tillbaka till CD-skivor antar jag.

Tack på förhand!

Letar du fysiska skivor? Isåfall är Bengans vettigt. Har även vinyler och annan merch.

Medlem
Skrivet av Marooned:

Letar du fysiska skivor? Isåfall är Bengans vettigt. Har även vinyler och annan merch.

Jag var lite otydlig inser jag. Jag är på jakt efter sidor där jag kan köpa musik digitalt.
Finns det inga vettiga sådana kommer jag börja handla begagnade CD-skivor igen.

Medlem

Bandcamp antar jag?
Köper knappt musik digitalt men köper man via bandcamp får man välja på att ha musiken i deras app eller ladda ner skivorna i valfritt format om jag minns rätt. Tror att artisterna gynnas av att sälja sin musik där oxå.

Mycket gissningar men köper som sagt knappt musik digitalt.

Vii du köpa fysiska skivor (som naturligtvis är mycket roligare) finns det fortfarande en del bra sidor. Bengans och Ginza använder jag mig av.


signatur

Cause i need to watch things die

Medlem

Jag röstar också på Bandcamp. Köpt en del där de senaste åren 🙂

Medlem

Det går ju alltid att köpa CD-skivor och rippa dom, så har du fysisk media till stereon också


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Slår också ett slag för Bandcamp. Smidigt och fritt att ladda ner i FLAC-format om man så önskar. DRM? Vad är det ens?

Medlem

Bandcamp är den enda jag använder. Annars så är det fortfarande fysiska CD-skivor som dominerar.

Medlem

HDTRACKS.com handlar jag på iaf.
Köp högupplöst om din nätverksspelare stöder det. Har du ingen bra sådan kan jag rekomendera Bluesound N130, finns på HiFi klubben.

Medlem

Det här är något jag också är intresserad av men inte hittat någon tjänst som har dom artisterna jag vill ha samt att man ofta måste köpa hela album istället för dom låtarna jag vill ha. Jag lyssnar ganska mycket på samma musik hela tiden med några nya artister då och då så jag känner att streama känns onödigt ibland.
Men jag har provat lite olika streamingtjänster men inte känt att någon är vad jag vill ha. Jag vill ha en enkel och snygg spelare där jag kan organisera musik antingen i album eller spellistor med egna albumbilder.
Spotify tycker jag är alldeles för plottrigt plus att dom lägger till och aktiverar funktioner då och då som jag inte vill ha.
Apple Music har alldeles för mycket "barnvänliga" album där man inte ens kan välja vuxenversionerna. Försökte lyssna igenom The Lonely Islands gamla album med J*zz in my pants och alla fula ord var mutade. Sen tyckte jag att det är den segaste tjänsten när man ska byta låt och liknande. Tog flera sekunder ibland.
Tidal var en bra spelare men en del av musiken jag ville lyssna på fanns inte. Och jag kunde inte heller använda egna bilder på mina spellistor.
Just nu använder jag Deezer och tycker att det funkar bra. Ett litet irritationsmoment är att det finns några album som jag inte kan ta bort. Typ mina MP3 filer och topp 100 eller något i den stilen.


signatur

PSN: OAKTHYR

Gnällkuk

Har nästan enbart handlat från beatport.com - Tror inte det finns något bättre alternativ för edm, om det är en genre som är intressant dvs. Juno download är ett bra alternativ.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

1
Skriv svar