Kineser recensionsbombar Warhammer 3

Robot
Kineser recensionsbombar Warhammer 3

Fansen gillar inte influencer-marknadsföringen.

#kina, #recensionsbomb, #warhammer-3


Gnällkuk

Snacka om tondöv marknadsföring, kan förstå att de är arga och besvikna


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Snacka om tondöv marknadsföring, kan förstå att de är arga och besvikna

Det är SEGA, tondöv är deras mellannamn.

Frilansare
Skrivet av Fulci:

Det är SEGA, tondöv är deras mellannamn.

Inte alls säkert att det är Sega som sköter marknadsföringen i Kina. Även om de såklart har anlitat någon om så inte är fallet.

Medlem

Spelföretagen blir mer och mer tondöva och spelare mer och mer lipiga.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Företag överlag, såväl film, som TV och spel, försöker bredda sin kundbas. Inget fel med det, men när nya grepp och reklam ska snärja sådana som inte tillhör den traditionella målgruppen, då blir det lätt fel. Karaktärer och handling som riskerar jaga bort hardcorefansen.

Medlem

Ger dom spelet dåliga betyg för att dom inte gillar vilka sk influensers som fick spelet tidigt? förstår inte riktigt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ja det är inte helt oproblematiskt att använda sig av frilansande marknadsförare s.k, influensers. Av de intryck jag sett hittills är de flesta positiva.

Gnällkuk
Skrivet av Molotov:

Ger dom spelet dåliga betyg för att dom inte gillar vilka sk influensers som fick spelet tidigt? förstår inte riktigt

Läst du inte artikeln? Influencers som inte ens är intresserade av spelet eller serien fick spela tidigare än andra och spoilade story content.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Läst du inte artikeln? Influencers som inte ens är intresserade av spelet eller serien fick spela tidigare än andra och spoilade story content.

Tänkte mer att jag förstår inte anledningen att ge dåliga recensioner pga den anledningen.
Om nån nisse med lila hår skrålar och spoilar ett spel på youtube inte känner jag att jag måste ge själva spelet dåligt omdöme pga det.
Kanske kineser är nya inom det här området med sk influensers osv...


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gnällkuk
Skrivet av Molotov:

Tänkte mer att jag förstår inte anledningen att ge dåliga recensioner pga den anledningen.
Om nån nisse med lila hår skrålar och spoilar ett spel på youtube inte känner jag att jag måste ge själva spelet dåligt omdöme pga det.
Kanske kineser är nya inom det här området med sk influensers osv...

Man har väl små medel att ta till med som konsument om du ändå kommer att spela spelet antar jag. Jag är inte heller ett fan av recensionsbombning och i det här fallet straffar det utvecklare och utgivare globalt, men det kanske åtminstone sänder ett budskap att man inte kan flöjta iväg och köra sin helt egna grej bara för att det är en annan marknad.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Molotov:

Kanske kineser är nya inom det här området med sk influensers osv...

Verkligen inte.
Influencers har varit CCPs favorit när det kommer till propaganda de senaste åren.

Medlem

Kan vi inte bara ändra tillbaks namnet på influencers till sell-outs. Alternativt om man vill ha något nytt namn asslicker-fucktards, shitfaced-cockmasters eller kanske pusslurping-dickfarters. Skulle även miners och scalpers kunna nyttja och skriva på sina visitkort.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Läst du inte artikeln? Influencers som inte ens är intresserade av spelet eller serien fick spela tidigare än andra och spoilade story content.

Är det någon som bryr sig om story i Total War? Att de som får spelet i förväg eller på annat sätt sponsras för att marknadsföra/recensera det inte nödvändigtvis är intresserade av spelet specifikt är väl knappast något nytt heller?

Gnällkuk
Skrivet av FelixenS:

Är det någon som bryr sig om story i Total War? Att de som får spelet i förväg eller på annat sätt sponsras för att marknadsföra/recensera det inte nödvändigtvis är intresserade av spelet specifikt är väl knappast något nytt heller?

Ingen aning, aldrig spelat serien så har ingen aning om hur stort fokus det läggs på story. Kanske var mer än bara story som spoilades.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Kan vi inte bara komma överens om att det är kortsiktigt tänkande att använda influensers och streamers för att marknadsföra spel. Det som jag har svårt att förstå är hur folk (läs får) kan låta sig påverkas av dessa sell-outs.

Medlem

Vänta.. har jag förstått detta rätt? Folk är alltså arga på storyn SPOILATS av personer som spelar spelet? Och nu är de arga för att de tittade på klippet? Är det bara jag som tycker att de får skylla sig själv? Jag menar.. om man inte vill få några spoilers.. så kan man ju inte titta på personen?`

Det är ju samma sak som när folk skriker "Spoilers" i kommentarfälten på Youtube efter att folk klickat på en trailer till en film..

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Läst du inte artikeln? Influencers som inte ens är intresserade av spelet eller serien fick spela tidigare än andra och spoilade story content.

Så har det ju varit länge nu även i väst.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tänkte mer att jag förstår inte anledningen att ge dåliga recensioner pga den anledningen.
Om nån nisse med lila hår skrålar och spoilar ett spel på youtube inte känner jag att jag måste ge själva spelet dåligt omdöme pga det.
Kanske kineser är nya inom det här området med sk influensers osv...

Jo, är det nån som egentligen inte bryr sig om genren strategispel utan som är känd för mycket bredare spel och som sitter och får betalt för att låtsas gilla strategi, då ska sånt straffas.

Även fenomenet med youtubers som historiskt byggt upp ett rykte att vara trovärdiga och passionerade men sen när de uppnått en viss popularitet, så ser du de spela och hylla något men nåt skaver för det känns inte riktigt som äkta entusiasm. Bara för att de får pengar för att spela. Det är dold marknadsföring. Oärligt och så falskt det kan bli.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tänkte mer att jag förstår inte anledningen att ge dåliga recensioner pga den anledningen.
Om nån nisse med lila hår skrålar och spoilar ett spel på youtube inte känner jag att jag måste ge själva spelet dåligt omdöme pga det.
Kanske kineser är nya inom det här området med sk influensers osv...

Poängen är ju att göra sina röster hörda och påverka utvecklingen. Jag kanske har för dålig fantasi men att recensionsbomba tycks ändå vara ett av verktygen. Inte heller ett fan dock, hade kanske varit bättre med en kritikkampanj på sociala medier?


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Jo, är det nån som egentligen inte bryr sig om genren strategispel utan som är känd för mycket bredare spel och som sitter och får betalt för att låtsas gilla strategi, då ska sånt straffas.

Även fenomenet med youtubers som historiskt byggt upp ett rykte att vara trovärdiga och passionerade men sen när de uppnått en viss popularitet, så ser du de spela och hylla något men nåt skaver för det känns inte riktigt som äkta entusiasm. Bara för att de får pengar för att spela. Det är dold marknadsföring. Oärligt och så falskt det kan bli.

Du säger dold marknadsföring.
Är det inte regel på tex youtube att är det marknadsföring så framgår det?
Om inte skaparen av filmen själv säger det så kommer det upp i en info ruta.
Iaf allt det jag sett, men det kanske finns undantag?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Blev illa behandlad av en KIA återförsäljare en gång. Nu ska jag recensionsbomba alla KIAs nya bilar.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Inte alls säkert att det är Sega som sköter marknadsföringen i Kina. Även om de såklart har anlitat någon om så inte är fallet.

Det är möjligt, oavsett så har SEGA gjort en del konstiga beslut som t.ex. Aliens Colonial Marines.

Medlem

Kineser är nog de otacksammaste kunder man kan ha om man inte är kinesiska staten

Medlem

Jag hade nog varit mer känslig för influencers som recenserar produkter och inte är ärliga om det. Då handlar det istället som en slags mut-propaganda. Ta "RAID,,,legends (nåt?) som exempel...förbannat junk med vansinnig marknadsföring för ett sketet mobilspel som inte är något annat än ett stiligt omslagspapper över den egentliga produkten: betalningsmodellen. Här har utgivarna anlitat streamers för ren smygreklam, vilket många med integritet avböjt, från vad jag förstått.

Även ifall jag kan förstå mångas känslor kring spoilers etc i det här fallet så känns det som ett litet problem mot dold marknadsföring.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Vänta.. har jag förstått detta rätt? Folk är alltså arga på storyn SPOILATS av personer som spelar spelet? Och nu är de arga för att de tittade på klippet? Är det bara jag som tycker att de får skylla sig själv? Jag menar.. om man inte vill få några spoilers.. så kan man ju inte titta på personen?`

Det är ju samma sak som när folk skriker "Spoilers" i kommentarfälten på Youtube efter att folk klickat på en trailer till en film..

En trailer som spoilar slutet av filmen är en jäkligt dålig trailer. Tror du folk är intresserade av recensioner av spel, film och böcker först efter de själva är klara med produkten eller som en vägledning till om de ska köpa/betala den?

Medlem

Känns fortfarande som en lite oklar förklaring, känns inte som vi har hela bilden av vad som skett egentligen. Det lär väl inte framställt Kina på ett sätt som de uppfattar som negativt för då skulle spelet redan varit bannat (det har ju skett av tidigare spel/filmer/whatever). Om man nu ska vara kritisk till något så är det isåfall de som spoilar. Dock är jag inte lika negativt ställd som vissa andra i tråden då det kommer till influensers/youtubers, är man något sånär van användare har man väl lite koll på vilka creators som tenderar att ha en likvärdig smak som dig själv samt vilka som är spelare av en viss genre. Jag skulle tex inte titta upp ett grand strategi recension hos någon som spelar fps spel.

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag hade nog varit mer känslig för influencers som recenserar produkter och inte är ärliga om det. Då handlar det istället som en slags mut-propaganda. Ta "RAID,,,legends (nåt?) som exempel...förbannat junk med vansinnig marknadsföring för ett sketet mobilspel som inte är något annat än ett stiligt omslagspapper över den egentliga produkten: betalningsmodellen. Här har utgivarna anlitat streamers för ren smygreklam, vilket många med integritet avböjt, från vad jag förstått.

Även ifall jag kan förstå mångas känslor kring spoilers etc i det här fallet så känns det som ett litet problem mot dold marknadsföring.

Jag avskyr Raid reklam...utom när Karl Jobst gör det. För han spelar faktiskt spelet och har skyhög level. Så även om det säkert är samma gacha system som alla andra så känns det ändå okej när HAN gör det.
Sen har jag förståelse när personer som tex Comic Tropes som försöker bli heltids youtuber behöver pengarna för att kunna ta steget.

Anyways. On topic.
Jag avskyr recensionsbombning. Nästan oavsett skäl. Och av samma skäl så hatar jag användar-omdömen på tex metacritic. De blir så skevt och handlar inte om spelet längre.
Folk ger spel 1 av 10 eller 10 av 10, och ettorna kommer ofta från folk som inte spelat.

Speljournalistik har problem. Men vanligt folk är fasen värre.

Frilansare
Skrivet av Fulci:

Det är möjligt, oavsett så har SEGA gjort en del konstiga beslut som t.ex. Aliens Colonial Marines.

Agreed!

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Kan vi inte bara ändra tillbaks namnet på influencers till sell-outs. Alternativt om man vill ha något nytt namn asslicker-fucktards, shitfaced-cockmasters eller kanske pusslurping-dickfarters. Skulle även miners och scalpers kunna nyttja och skriva på sina visitkort.

Var tvungen att loga in endast för att kunna ge tummen upp på din kommentar.

12
Skriv svar