Spelögonblick som sticker ut

Medlem

Alltså, med tanke på hur mycket jag spelat genom åren med början på vic20 så känns det som det borde finnas att ta av. Men jag tror ändå att det kommer bli svårt för något spel att komma i närheten av Halflife Alyx för min del och jag skulle kunna nämna alla möjliga delar. Allt från att man plockade upp en flaska och såg kolsyran röra sig beroende på hur jag höll flaskan till att vara jagad av den blinda zombien som reagerade på varenda ljud jag gjorde. Svårslaget och en spelupplevelse som jag nog inte var beredd på att få uppleva under hela min livstid.

Avstängd

The witcher 3, när man pratar med häxorna! Herregud vilken läbbig musik i bakgrunden


signatur

Tommy Tommy, pulver på min stjärt.
Tommy Tommy, vita moln av fjärt.

Medlem

Har i stort sett varit som besatt av riktigt stora bröst sedan första gången som jag spelade första Tomb Raider. Nästan sjukligt. Då det haft en stor inverkan på mitt liv och relationer så är det verkligen ett ögonbkick som sticker ut

Annara var ju Zelda OOT riktigt mäktigt också.

Medlem

Det första jag tänker på är introt till första unreal.

Även Giants citizen kabuto hade rätt så unik humor och spelidé för sin tid. Introt minns jag för att det var lite udda och skruvat.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Det första jag tänker på är introt till första unreal.

https://www.youtube.com/watch?v=zqdeyseQAP4

Även Giants citizen kabuto hade rätt så unik humor och spelidé för sin tid. Introt minns jag för att det var lite udda och skruvat.

https://www.youtube.com/watch?v=iCDTrog_Ges

Jaaaa!!!
Den korridoren när de stänger av ljuset gradvis och närmare dig... *FKOOOM*, *FKOOOM*, *FKOOOM*, *FKOOOM*.
Helt plötsligt är allt mörkt... och så sätts ljuset på, och du är inlåst med en jätteläskig Skaarj.

Medlem
Skrivet av batteridriven:

Jaaaa!!!
Den korridoren när de stänger av ljuset gradvis och närmare dig... *FKOOOM*, *FKOOOM*, *FKOOOM*, *FKOOOM*.
Helt plötsligt är allt mörkt... och så sätts ljuset på, och du är inlåst med en jätteläskig Skaarj.

Oh! Tack för påminnelsen och jag håller med, det var verkligen ett grymt ögonblick. Hmm... tror bestämt jag måste gräva fram min Unrealskiva, var den nu är gömd, och spela igenom spelet på nytt

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Slutet på Assassin's Creed IV: Black Flag (2013) slog mig med häpnad, måste jag ändå säga. Hela spelet var verkligen en otippad höjdpunkt för serien.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

När man för första gången loggade in på sin Priest i Elwynn Forest i World of Warcraft.

Medlem

Introt på Half Life

Medlem

It takes two! (Hela spelet)
Slås av hur välgjort det är och undrar hur det är möjligt att ett team på 65 personer lyckas ställa nintendo själva i skamvrån.

Villa bossfighter! Det är sinnessjukt

Skribent

Oj, det finns många häftiga ögonblick som lämnat varaktiga intryck. Sista bossen i Metal Gear Solid 3: Snake Eater var jävligt speciell.

Ett av de ögonblick jag minns bäst, mycket för att jag hade längtat efter det så jäkla mycket och detaljgranskat varenda trailer fram tills dess, var när man kliver ut ur tutorial-grottan i TES IV: Oblivion. Den där vidsträckta, lummiga världen som sträckte sig åt alla håll och bjöd in till äventyr var verkligen skithäftig och jag hade aldrig sett så verklighetstrogna skogar i ett spel förut.

Skribent

Ai:n i SWAT 3: Försts gången jag ber mina ai-kollegor "open bang and clear". Varav de utför manövern perfekt, en tar fram chockgranaten, väntar på att kollegan ska öppna dörren och slänger in granaten precis när dörren öppnas Sen rusar de in och täcker varandra, tar ut hoten i rummet...gör extra koll där de till och med kollar i garderoben efter hot, slänger en glow stick och rapporterar "Room is clear".

Har nog aldrig känt jag kunnat lita på en AI så mycket som jag gjort i SWAT 3.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

sista banan i Fire Emblem:Path of Radiance kändes väldigt mäktig.

Medlem

Mötet med berzerker i gears of war 1! Så jävla läskigt! Fick xbox 360 med spelet i julklapp av mina föräldrar och vilket steg det var från första xboxet. Vansinnigt bra spel!

Det senaste var när jag äntligen klara "the challange" i the Witness. Rysningar och en konstig känsla av lättnad glädje och adrenalin haha

Medlem

Zelda: Ocarina of times
Quake 2
Battlefield 2

Red dead redemption 2 mest nyligen.

Hey wake up .starten på morrowind när man kliver av båten.
Mest nyligen red dead 2 makalösa detaljer


signatur

New life, New hope

Fragtjuv

Minns när jag spelade Ocarina of Time första gången och körde det sista templet innan slutbossen. Då har man precis fått en ny sköld som kan reflektera ljus. Kommer ihåg att jag tyckte att det såg brutalt snyggt ut när man med solljuset smält ansiktet på en staty eller liknande.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Horizon Zero Dawn hade några riktigt bra spelögonblick. Ska nog inte spoila något om någon tänker spela det senare.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Måste lögga till en sak.slutet på bioshock infinity.jag satt en hel dag efter spelet och klurade länge på vad jag spelat. En lång reflektion inget annat spel gett mig.


signatur

New life, New hope

Medlem

Slut scenerna i defender of the crown på commodore 64, quake första gången med mitt 3dfx kort.

Finns fullt med WOW saker man minns första trailers på WoW. Dvärgen med den stora näsan, tauren mm.

Har några scener.

1: I portal 2, när man kommer till Glados kammare och av misstag råkar väcka henne. "Oh, it's you"

2: Atombomben i Cod 4, modern warfare. Efter kraschen så var jag beredd att ställa mig upp och starta en episk bana där man försöker ta sig ut ur staden. Var definitivt inte beredd på vad som verkligen skulle hända.

3: Medal of honor, allied assault. Omaha beach på D-dagen, tror inte jag måste säga så mycket mer.

4: Modern warfare 2, allt som utspelar sig i washington DC pretty much.

5: Quake 4, något som riktigt förvånade mig i Quake 4 var hur ofta man sprang in i vänliga soldater, allt ifrån enstaka allierade som hjälpte en under strider till stora områden. Det var något som jag riktigt föll för i spelet, långa sektioner som var helt säkra och där man bara kunde gå och höra vad alla hade att säga i lugn och ro(eller springa igenom om man bara vill ha action).

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Prologen till FF7 (orginalet). Musiken och att hoppa rätt in i hetluften, ver helt underbart.

Detta.

Skrivet av Espresso_Bengt:

Första banan i Super Mario 64 till Nintendo 64. Ren och skör glädje.

Och detta.

Också när Link drar ut i ösregnet med lyktan i hand i början på Zelda III. Och hela bossfighten mot Psycho Mantis i Metal Gear Solid.

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Alltså, med tanke på hur mycket jag spelat genom åren med början på vic20 så känns det som det borde finnas att ta av. Men jag tror ändå att det kommer bli svårt för något spel att komma i närheten av Halflife Alyx för min del och jag skulle kunna nämna alla möjliga delar. Allt från att man plockade upp en flaska och såg kolsyran röra sig beroende på hur jag höll flaskan till att vara jagad av den blinda zombien som reagerade på varenda ljud jag gjorde. Svårslaget och en spelupplevelse som jag nog inte var beredd på att få uppleva under hela min livstid.

Word! Testade just precis Half Life: Alyx på Gen1 HTC Vive....WOW just WOW, BLOWN AWAY!

Kör med RTX 2800 och i7 4970k och det flyter på hur bra som helst på High. Har bara testat introt i ca. 15-20 min och atmosfären är otrolig! Flytet, grafiken, animationerna, fysiken, LJUDET...WOW! Ljudet är fasiken det bästa jag hört någonsin i något spel!

HTC Vive wand-kontrollerna fungerar alldeles utmärkt! Är det någon som testat både med Wand och Index-kontroller? Är det stor skillnad på inlevelsen dvs är det värt ca 250 € ?

PS Trodde aldrig att HTC Vive originalet kunde visa så bra grafik! Tycker inte att man behöver bättre upplösning än så...

Skribent
Skrivet av Atorak:

Slut scenerna i defender of the crown på commodore 64, quake första gången med mitt 3dfx kort.

Haha! Missade "Quake" och läste "Slut scenerna i Defender of the crown på commandore 64, första gången med mitt 3dfx kort".

Wait? DOTC med 3dfx-kort? Finns det en ny version?

Eh...C64 med ett 3dfx-kort....något här stämmer inte, bäst jag läser om XD


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Slutet på The Walking Dead (från 2012) där...

...Clementine skjuter ihjäl en döende Lee för att han inte ska bli en zombie. Hela den scenen var mäktig, tyckte jag då i alla fall - inte spelat om spelet sen dess.

Ooooh! Jaaaaaaaa!

Fruktansvärt, plågsamt och sorligt ögonblick, särskillt när dem två har skyddat varandra under hela spelet liksom.

Riktigt bra spel!

Medlem
Skrivet av OliZMO:

Ooooh! Jaaaaaaaa!

Fruktansvärt, plågsamt och sorligt ögonblick, särskillt när dem två har skyddat varandra under hela spelet liksom.

Riktigt bra spel!

Jäklar vad sugen jag blev på spela igenom det igen nu, har inte spelat mer än första säsongen. Kanske värt att plocka upp resten av serien nu

Medlem

Slutet på Halo: Reach. "Current objective: Survive."

En annan klassiker är slutet på Star Wars Republic Commando. Jag drömmer fortfarande om att en dag få rädda Sev.

Medlem

Zelda: Ocarina of Time

Första gången Link drar upp Master Sword i Temple of Time..

Medlem

Första gången jag spelade ett mmorpg. I mitt fall ”Anarchy Online”. Spawnade första gången på en bakgata i tir. Det var extremt häftigt att spela onle med så många andra.....nu är det vardagsmat...

Flakmonkey

Finns såklart supermånga, men några som jag kom på nu direkt var

Redan nämnt i tråden, men slänger in en film från ögonblicket, första mötet med Skaarj.

När man vaknar upp i Zelda Link to the past, går ut och regnet öser ner.

Shodans "reveal" i System Shock 2. Nog min favvobadguy någonsin i ett spel.

Skriv svar