Vilket RTX 3080/3090 kommer du köpa?

Medlem
Skrivet av neocon:

Tack för det utförliga svaret ! Då har jag äntligen bestämt mig för ett 3080. Nästa problem är att klura ut hos vilken handlare man kan tänkas få tag på ett snabbast...

Kör på inet så att du får en pingvinstång på köpet. Valuta för pengarna.

Medlem

Inet rekommenderas, inte enbart för pingvinstången då .

Tidigast på lager verkar vara 15dec numera:
https://www.inet.se/kategori/167/geforce-gtx-rtx?filters=%7B%...


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av neocon:

Har beställt precis samma.
Alla andra med samma datum var ju 1000-1500kr dyrare. Behöver inte leds osv som verkar dra upp priset..

Nu är man kittad inför Medal of honor och Cyberpunk


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av neocon:

Precis. Det är i grund och botten RTX 3080-chip från samma kiselplattor i alla utgåvor. De dyraste varianterna kan ha chip från mitten av kiselplattorna som ger dem snäppet bättre överklockningsegenskaper, p.g.a. tillverkningsprocessen, men det är ointressant för mig. I värsta fall ligger vi 3 fps under de dyraste 3080-korten.

https://youtu.be/mWhARJLvdiw?t=268

Exakt.
Jag kan förstå dom som har en speciell look på sin dator att dom är mer noggrann i valet av komponenter.
Överklockning idag är mest rolig grej att leka med. Betala mer för att överklocka är inget som man gjorde förr då hela meningen var att betala mindre men klocka upp till eller över samma prestanda som dyrare


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Har beställt precis samma.
Alla andra med samma datum var ju 1000-1500kr dyrare. Behöver inte leds osv som verkar dra upp priset..

Nu är man kittad inför Medal of honor och Cyberpunk

Tror inet fortfarande kör med preliminära leveransdatum på 3000-serien. Så det tar inte nödvändigtvis längre tid att få ett EVGA eller Zotac t.ex.

Medlem

Jag sitter slaviskt och följer föjande stream, trots att den bara gäller nordamerika!
https://www.twitch.tv/falcodrin

Inaktiv
Skrivet av loerk:

Tror inet fortfarande kör med preliminära leveransdatum på 3000-serien. Så det tar inte nödvändigtvis längre tid att få ett EVGA eller Zotac t.ex.

Jag beställde mitt TUF 3080 på release dagen och fick nu senast att det skulle komma i början på januari. Men fick det faktiskt redan för två veckor sedan.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Jag beställde mitt TUF 3080 på release dagen och fick nu senast att det skulle komma i början på januari. Men fick det faktiskt redan för två veckor sedan.

Grattis!
Bara att invänta Cyberpunk nu.

Inaktiv
Skrivet av loerk:

Grattis!
Bara att invänta Cyberpunk nu.

Jag köpte helt ny dator+skärm endast pga CP2077, rätt sjukt när man tänker efter. Annars hade jag nog väntat till nästa år när hetsen kring nya GPU lagt sig etc.

Men med det sagt så är jag sjukt nöjd. Rejäl uppgradering för min del.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Jag köpte helt ny dator+skärm endast pga CP2077, rätt sjukt när man tänker efter. Annars hade jag nog väntat till nästa år när hetsen kring nya GPU lagt sig etc.

Men med det sagt så är jag sjukt nöjd. Rejäl uppgradering för min del.

Mjaa, man känner ju igen sig där. Jag sålde mitt 2080ti för 5000 och köpte ett 3080 för att få en bättre upplevelse med ray tracing i Cyberpunk
Men riktigt härlig känsla när man uppgraderar.

Kommer ihåg när jag gick från GTX 970 och i5 4670K till ett 2080ti med 9700K.
Bara känslan när man drog igång BF V och hade typ 170 fps helt maxxat i 1440p var underbar.

Medlem

Tänkte uppgradera till ett 3080, men undrar om det får plats. Sitter på mobo MSI Z370 GAMING PRO CARBON AC samt har ett Fractal Design Define C TG chassi. Har en Seasonic FOCUS Plus 750W Gold PSU.

har inte hängt med i hårdvarusvängen minst 8 år så har ingen koll längre, polare hjälpte mig bygga nuvarande burk. Någon som vet om någon 3080 modell inte skulle få plats/få nog med ström?


signatur

I drank what?

Medlem

Idag verkar det som om svenska återförsäljare fått in en bunt med kort. Jag låg relativt långt ner i kölistan men det verkar som att det nu ligger på posten. Tevligt inför jul alltså. Jag rekommenderar alla att spana in affärerna idag för eventuellt överblivna kort.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Tänkte uppgradera till ett 3080, men undrar om det får plats. Sitter på mobo MSI Z370 GAMING PRO CARBON AC samt har ett Fractal Design Define C TG chassi. Har en Seasonic FOCUS Plus 750W Gold PSU.

har inte hängt med i hårdvarusvängen minst 8 år så har ingen koll längre, polare hjälpte mig bygga nuvarande burk. Någon som vet om någon 3080 modell inte skulle få plats/få nog med ström?

Ström borde väl räcka till, men ett 850 Watt är ju vad som rekommenderas. Dock så är det ju också rekommenderat att undervolta sitt 3080, vilket jag också gör. Då ligger strömförbrukningen på .875 mV konstant. Så i princip drar kortet 50-70 watt mindre när man har undervoltat.

Sen finns det ju dock 3080 kort som drar betydligt mer än 320 watt direkt ur lådan. Jag skulle nog kika runt på lite kort och hur mycket ström de faktiskt drar.

Chassi är det ju bara att mäta Har du inte bur till hårddiskar så får det nästan garanterat plats, de flesta är runt 30cm långa.

Medlem

signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Fick mitt 3090 strix i förrgår ifrån webhallen.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Skriv svar