CS #11 Svenskkollen augusti

Skribent
CS #11 Svenskkollen augusti

Fnatic:

  • Line-up
    flusha, JW, KRIMZ, Golden, Brollan

  • Ranking:
    #13 (6) ↓

  • Spelade matcher:
    3

  • Vinstprocent:
    33 % (1/3)

  • Bästa spelare:
    Brollan 1,09 rating, +13 K/D

  • Bästa karta:
    Inferno/Mirage. Spelad en gång var. 100 % vinst

  • Resultat:
    9-12th ESL One Cologne 2020 Europe

  • Formkurva:

I den enda turneringen som spelats i augusti har Fnatic inte nått upp till godkänd nivå, att missa slutspel är helt enkelt inte ok för den svenska femman. Fnatic fortsätter falla på rankingen och är nu utanför topp 10 för första gången sedan oktober 2019.

I ESL One Cologne så gick Fnatic på pumpen i öppningsmatchen mot Astralis, tog hand om Heretics i andra matchen men blev nollade av Heroic i den avgörande gruppspelsmatchen och deras ESL One Cologne äventyr var slut för den här gången.

Om vi går lite djupare i Fnatics ESL One Colognes matcher så ser vi att svenskarna spelat totalt sju kartor där Nuke som enda karta spelades två gånger och alla andra kartor en gång vardera. Att variera sin kartpool såhär i turneringar är ett beteende som jag i princip inte sett erfarna lag göra förut. Det är snarare underdogs och nya lag som brukar försöka överraska motståndarna med ett oväntat kartval eller prova nya saker för att se vad som händer. Att variera sig så mycket i kartorna samtidigt som laget förlorar gör mig lite nervös om vad som händer inom Fnatic bakom kulisserna. Fnatic har alltid spelat mer eller mindre på känsla, haft en grym förmåga på att läsa spelet oavsett karta eller motstånd och alltid spelat med en "in your face" attityd men på senaste har det inte sett särskilt bra ut. Kanske behöver Fnatic vara på LAN för att få till taggningen?

Det är viktigt för Fnatic nu att få ett bra resultat i ESL Pro League 12 för att få upp motivationen och självförtroende inför sista kvaltävlingen inför Majoren.


Ninjas in Pyjamas:

  • Line-up
    twist, hampus, REZ, nawwk, Plopski

  • Ranking:
    #10 (13) ↑

  • Spelade matcher:
    5

  • Vinstprocent:
    60 % (3/5)

  • Bästa spelare:
    Plopski 1,16 rating, +19 K/D

  • Bästa karta:
    Train. Spelad tre gånger. 100 % vinst

  • Restultat:
    3-4th ESL One Cologne 2020 Europe

  • Formkurva:

Ninjorna är på rätt väg. Under Cologne var det mycket positivt att se från NiP, dels vinster mot den dåvarande världsettan BIG men även mot NaVi och Astralis. Det går att säga att BIG hade överpresterat och Astralis hade två nya spelare men det är inte helt schysst mot NiPs prestation för inget av lagen spelade dåligt i matcherna. En annan postitiv sak är att hampus klivit fram och börjat fragga samt att naawk fått tagit över AWPn och gjort det riktigt jävla bra. Naawk hade faktiskt bästa K/D inom NiP under ESL One Cologne.

NiPs fina prestationer på senaste har placerat dem inom topp 10 för första gången sedan januari 2020 och faktiskt första gången någonsin utan någon av spelarna från gamla NiP.

NiPs ESL One Cologne äventyr började med en knapp förlust mot OG, en match där NiP förlorade två övertidskartor. I nästa match såg det ut som BIG skulle göra processen kort med NiP men efter att blivit överkörda på första kartan lyckades NiP kämpa ner BIG på Nuke med en kvadrupel övertid och ett resultat på 28-26. Sista kartan blev en transportsträcka, bensinen var slut hos BIG. Efterföljande match mot NaVi, som är hemmalag till en av världens bästa spelare (s1mple), blev en rejäl uppvisning av NiP där de endsat släppte 12 rundor. Kvartsfinalen var en klassisk matchup mot de danska rivalerna där ninjorna var numret större och tog hem vinsten med 2-0. Tyvärr tog det stopp mot Vitality i semifinalen, men allt som allt en kanonturnering av NiP och laget tar nya kliv hela tiden.

Det är mer positiva tecken för NiP än negativa och jag tror laget kommer ta ytterligare kliv under kommande månader. Det som jag är lite fundersam över är vilken roll THREAT har under matcherna. När vi är tillbaka LAN kommer han inte kunna styra laget under rundorna och jag hoppas han är intelligent nog att se att han måste våga ta ett steg tillbaka och låta grabbarna ta egna beslut, även om dessa inte alltid är de bästa. Jag vet att THREAT sagt i en intervju att han försöker pusha hampus att ta mer initiativ och det verkar bra, men som sagt så vet vi inte resultatet innan LAN-turneringar är tillbaka.


DIG:

  • Line-up
    f0rest, GeT_RiGhT, Xizt, friberg, hallzerk

  • Ranking:
    #40 ↑ (50)

  • Spelade matcher:
    14

  • Vinstprocent:
    57 % (8/14)

  • Bästa spelare:
    F0rest 1,11 rating, +78 K/D

  • Bästa karta:
    Nuke. Spelad tio gånger 90 % vinst

  • Resultat:
    2a Eden Arena Malta Vibes Cup 6
    9-12 Eden Arena Malta Vibes Cup 7
    13-16 FunSpark ULTI 2020 Europe Qualifier
    3-4 Eden Arena Malta Vibes Cup 9

  • Formkurva:

DIG har växlat upp tempot efter semestern och satsar på att spela flera turneringar i nivån under den absoluta toppnivån. Frivilligt eller ej så anser jag det vara ett bra beslut för att få igång laget och vinna lite matcher, få lite positiva vibbar istället för att agera slagpåse åt topplagen. Helt ärligt så har jag knappt sett något av DIG denna månad men sett endast från statsen ser det tyvärr ut som Xizt och friberg måste steppa ut för att DIG ska ta steget och vinna dessa tier två turneringar. Jag vet att friberg spelar många otacksamma roller och Xizt kan glänsa i senare delar av rundor men när friberg respektive Xizt ligger på -161 respektive -117 i K/D samtidigt som hallzerk och f0rest ligger på +81 respektive +77 så krävs det en förbättring. Jag vet inte om jag någonsin sett en så stor skillnad i K/D på lägsta och högsta i ett topplag förut.

Nog om det, för att beta av turneringarna en efter en så i Vibes Cup 6 har vi två bra resultat i vinster mot Syman från CIS regionen och även mot det polska laget AVEZ. En hedervärd andraplats blev det när det ryska laget forZe visade sig vara för tuffa i finalen. FunSpark och Vibes cup 7 blev det tidigt uttåg ur båda turneringarna. DIG förlorade mot EU-laget Secret i FunSpark och sedan mot norska Apeks (där dennis gjorde en kanonmatch) och även mot bulgarerna i Budapest Five. Efter lite vila var det dags för Vibes 9 och där var formen tillbaka. DIG fann sig själva i semifinal efter bl.a. starka segrar mot AVEZ och CIS-laget Winstrike. Tyvärr var det ForZe som stod för motståndet i semifinalen och även om DIG vann första kartan var det inget snack i de två andra kartorna och DIG var utslagna.

DIG har satsat stenhårt på Nuke och det har gett bra resultat med 9/10 vinster, frågan är hur länge de får spela den kartan innan motståndarna börjar banna den? Kan DIG utöka kartpoolen och Xizt och friberg skjuta lite hårdare så kan DIG bli en riktig utmanare i sektionen precis under topplagen.


Notiser:


All statistik hämtad från www.hltv.org

Skribent

Inlägget är skrivet baserat på augusti, så det som hänt under t.ex. ESL Pro League under senaste tio dagarna har jag inte tagit hänsyn till.

Medlem

Riktigt kul att följa ESL faktiskt! Har haft igång deras livestream senaste veckan Nip slog Mousesports, det var nice.

Skribent

@Kyrre: Ja, fast jag kan tycka att det är lite många matcher innan slutspelet. Sju bo3 för att sålla bort halva fältet innan slutspelet börjar är lite väl mastigt. Fast jag förstår ju varför, utan LAN med publik och kringförsäljning så är det här enda inkomsterna och det gäller att mjölka reklampengar.

Samtidigt så är det bra för Fnatic med många matcher eftersom de har en förmåga att bli bättre ju längre turneringen lider, så när det är utslagsmatcher på en gång så brukar de ryka direkt

1
Skriv svar