Phil Spencer: Vi skulle ha avslöjat priset nästa vecka

Robot
Phil Spencer: Vi skulle ha avslöjat priset nästa vecka

Läckan fick Xbox-gänget att agera tidigare än planerat.

#phil-spencer, #xbox-series


Om spelbolag vore underrättelsetjänster så skulle alla deras agenter vara döda Verkar vara väldigt mycket läckor!

Inaktiv

@Espresso_Bengt: Dagens sanning! Undrar om kulturella skillnader spelar in, känns inte som det alls kommer lika mycket läckor från japanskt håll och inte då bara Sony utan industrin i helhet.

För att spinna vidare så är det ju bara att kolla nytimes eller cnn någon gång i veckan så är där alltid någon högt uppsatt tjänsteman etc som golar. Sen om det har med pengar eller uppmärksamhet att göra det vetefan.

Blev duktigt off topic men intressant ämne.

Medlem

Alltså Phil Spencer får fan pensionera sig!! Han fattar inte att de borde göra exklusiva spel till Xbox som Sony brukar göra med Playstation.

T.ex. Microsoft flight sim borde ha varit exklusiv till Xbox.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

@Kleptoman: Varför? Det blir väl bara sämre för alla utom just Xbox konsolägare?


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Alltså Phil Spencer får fan pensionera sig!! Han fattar inte att de borde göra exklusiva spel till Xbox som Sony brukar göra med Playstation.

T.ex. Microsoft flight sim borde ha varit exklusiv till Xbox.

Skärp dig, han är ju på spelarnas sida. Varför vill du ha bort en sån person?

Medlem
Skrivet av anon_326114:

@Espresso_Bengt: Dagens sanning! Undrar om kulturella skillnader spelar in, känns inte som det alls kommer lika mycket läckor från japanskt håll och inte då bara Sony utan industrin i helhet.

För att spinna vidare så är det ju bara att kolla nytimes eller cnn någon gång i veckan så är där alltid någon högt uppsatt tjänsteman etc som golar. Sen om det har med pengar eller uppmärksamhet att göra det vetefan.

Blev duktigt off topic men intressant ämne.

Skulle inte förvåna mig om det är att vanhedra företaget att läcka. Är det något som Japaner tar hårt på är heder. Livet är förmodligen över om någon kommer på dig. Men det är rena spekulationer från mig.

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Skärp dig, han är ju på spelarnas sida. Varför vill du ha bort en sån person?

Stog i inlägget du citerade, för avsaknaden av exklusiva spel. Vilket varit tv-spelens starka kort sedan start, ett system att optimera för.

Sen kan man tillägga att MS inte investerar i VR och vill låsa in kunder i abbonemang, lite för att dölja avsaknaden av bra spel, så får du netflixångest över en massa mediokra spel istället, som du lika gärna kan köra på en PC.

På det sättet kan jag hålla med om att ledningen tagit konstiga beslut. Som att släppa S som ytterligare delar upp marknaden och blir den stora bromsklossen när det gäller multiplattspel. (lowest common denominator, och nej, det är inte lätt att bygga spel mot flera plattformar eller specs, det är alltid ett merarbete, redan från ritbordet)

Medlem

Älskar Microsoft nuförtiden och i synnerhet Phil Spencer! De är ärliga uppriktiga, empatiska och är på spelarnas sida. Xbox live ultimate är grymt och prisvärt och de var först med att ge priser på sina konsoler. Det värmer faktiskt. De förtjänar faktiskt beröm. Detta får mig seriöst att fundera på att köpa Xbox Series X och hoppas på att man inte går miste om för många bra PS5 exklusives.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem

Skillnaden mot spelindustrin och övrig industri är (spekulation) att arbetarna inom spelindustrin sitter och diskuterar på dvs forum med allt annat.
Sitter man och utvecklar en traktor så blir den sociala kontakten med forum kanske mindre.

Bilindustrin är ju något det läcker från titt som tätt också, Toyota hade en intern läcka där det presenterades kommande bilmodeller (då känns Toyota som ett bolag med extremt hög heder känns de som).
Tex inom Toyota så hade de en timeline med en kommande modell som de tog bort i år (gen 1 eller MK 1 som det heter inom bilindustrin), men som kommer nu 2021 eller 2020 som MK 2 och som precis har kommit med spionbilder.

Sen tror jag en del läcker är bra för att trigga ekonomin också....

EDIT:

Kollar man på MS Aktie, så börja den dala till att gå upp idag

Skrivet av anon_326114:

@Espresso_Bengt: Dagens sanning! Undrar om kulturella skillnader spelar in, känns inte som det alls kommer lika mycket läckor från japanskt håll och inte då bara Sony utan industrin i helhet.

För att spinna vidare så är det ju bara att kolla nytimes eller cnn någon gång i veckan så är där alltid någon högt uppsatt tjänsteman etc som golar. Sen om det har med pengar eller uppmärksamhet att göra det vetefan.

Blev duktigt off topic men intressant ämne.

Har inte tänkt på om det finns ekonomiska incitament bland de som läcker, svarta pengar som cirkulerar kanske eller bara besvikelse bland anställda som tas ut på detta sätt. Vore intressant om någon undersökte fenomenet. Japanerna kanske alltid haft mer en "moral codex" i sina företag än amerikanerna? De jobbar ju bokstavligen ihjäl sig för att imponera på chefen.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Stog i inlägget du citerade, för avsaknaden av exklusiva spel. Vilket varit tv-spelens starka kort sedan start, ett system att optimera för.

Sen kan man tillägga att MS inte investerar i VR och vill låsa in kunder i abbonemang, lite för att dölja avsaknaden av bra spel, så får du netflixångest över en massa mediokra spel istället, som du lika gärna kan köra på en PC.

På det sättet kan jag hålla med om att ledningen tagit konstiga beslut. Som att släppa S som ytterligare delar upp marknaden och blir den stora bromsklossen när det gäller multiplattspel. (lowest common denominator, och nej, det är inte lätt att bygga spel mot flera plattformar eller specs, det är alltid ett merarbete, redan från ritbordet)

Så att göra som Sony och tvinga mig att köpa en PS4 för att kunna spela spel som hade funkat lika bra på min PC (eller Xbox för den delen) är bättre för mig som spelare? Sonys aktieägare kanske, men det struntar jag i.

Medlem
Skrivet av Freddan:

Älskar Microsoft nuförtiden och i synnerhet Phil Spencer! De är ärliga uppriktiga, empatiska och är på spelarnas sida. Xbox live ultimate är grymt och prisvärt och de var först med att ge priser på sina konsoler. Det värmer faktiskt. De förtjänar faktiskt beröm. Detta får mig seriöst att fundera på att köpa Xbox Series X och hoppas på att man inte går miste om för många bra PS5 exklusives.

Känner samma. De fick mycket skit inför Xbox One lanseringen men har verkligen ställt om sen dess.

Skrivet av Arcadia:

Så att göra som Sony och tvinga mig att köpa en PS4 för att kunna spela spel som hade funkat lika bra på min PC (eller Xbox för den delen) är bättre för mig som spelare? Sonys aktieägare kanske, men det struntar jag i.

Det sjuka är ju att folk är helt okej med det. Man köper en konsol för 4-5k för att spela cirka tre exklusiva titlar.

Jag personligen, som äger ett XO och ett PS4 ser hur olika det är i tänket mellan MS och Sony när vi går in i new gen. Sony går in med inställningen som Apple med deras nya konsol, handkontroller och alla tillbehör ska bytas ut inför PS5 releasen. Alla mina PS4 kontroller blir nu helt värdelösa.

MS å andra sidan kör motsatta. Jag får behålla mina kontroller som jag spenderat tusenlappar på och behöver inte spendera flera tusen till på att ha kontroller hemma för grabbhäng. Hatten av, de har fångat in mig för denna generationen.

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Så att göra som Sony och tvinga mig att köpa en PS4 för att kunna spela spel som hade funkat lika bra på min PC (eller Xbox för den delen) är bättre för mig som spelare? Sonys aktieägare kanske, men det struntar jag i.

Att tillverka ett prisvärt TV-spel är ganska långt ifrån vad en PC är och så har det varit sedan Atari 2600.

Som utvecklare sparar man extremt mycket tid med att jobba mot ett system. Då kan man använda tiden till att optimera istället och det är en av hemligheterna till varför de exklusiva spelen tenderar att bli så bra. I fallet med Sony så har de tillverkat TV-spel sedan 1996 och resan med Playstation har gett mig betydligt flera och bättre spelupplevelser totalt än några andra system.

Ingen tvingar dig att hoppa på ett vinnande koncept, väljer du bara PC-spel är det din förlust. Det gör inte Sony till bad guys. Det MS försökt göra sedan 360 däremot, kan rabbla upp en hel del konumentfientliga val som tack vare PS4 inte kunde genomföras, som internet always on och att låsa beggade spel osv, muta Rockstar med miljontals dollar för att göra expansionerna till xbox först osv osv... Poängen är dock att de jobbar precis lika hårt för pengar som du anklagar Sony för att göra, men de står gärna på sidan och tittar på när andra investerar i VR osv och tänker inte göra ett piss själva för att bidra innan marknaden är redo.

Allt medan Sony väljer en slogan som verkligen stämmer. For the gamers. Dessutom tänker de släppa spel till PC, utöver vad de redan gjort, men utan att kanibalisera på sin egna försäljning. MS säger att de inte tävlar med Sony, ändå släpper de sin toppmodell under vad det kostar att tillverka den bara för att de kan röra sig med röda siffror lättare med sin feta plånbok.

Utan MS beslut hade vi inte haft en 4TB kosol som minsta gemensamma nämnare nästa generation och Sonys satsning på en supersnabb SSD kunde fått gjort mera nytta än i bara de exklusiva spelen. Hade inte MS snålat där med hade vi sett helt andra multiplattspel inom bara några år. Så jag är betydligt mera pissed på MS än Sony.

Det är min point of view, jag har varit med sedan pacman var het. Ge praise där det förtjänas, men om man tror MS är the good guys här så har man inte varit med länge... Monopol är inte bra heller, men samlar vi ihop totalen av dåliga beslut sedan början framstår Sony som hjältar i sammanhanget. De har förtjänat sin dominans på marknaden med PS4 och nuvarande kundbas kommer fortsätta stödja bra spel före många spel.

Inaktiv

Nu kommer jag säkert få en massa hat men är duktigt nyfiken över varför folk tror att MS är på spelarnas sida? De är självfallet på aktieägarnas sida och att tro något annat är faktiskt naivt. Spencer jobbar för MS och inte för oss, sen att han är omtyckt är antagligen en enorm fördel då många köper med hjärtat så att säga. Men vi kan ju inte tro för en sekund att han är på "vår" sida, då hade han knappast varit långvarig på den positionen som han innehar.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Nu kommer jag säkert få en massa hat men är duktigt nyfiken över varför folk tror att MS är på spelarnas sida? De är självfallet på aktieägarnas sida och att tro något annat är faktiskt naivt. Spencer jobbar för MS och inte för oss, sen att han är omtyckt är antagligen en enorm fördel då många köper med hjärtat så att säga. Men vi kan ju inte tro för en sekund att han är på "vår" sida, då hade han knappast varit långvarig på den positionen som han innehar.

Klart du har rätt. Men jämför man med hans företrädare, rövhål såsom Peter Moore & Don Matrick förstår faktiskt Phil att han har en publik att behaga. Han förstår att vi måste behagas lite, annars finns vi kunder inte kvar. PM & DM har fått nya topposter pga av att de behagar andra aktieägare. Men de har inte blivit långvariga där heller, pga av att även de bolagen tappat marknad pga samma skit som de körde hos xbox.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Alltså Phil Spencer får fan pensionera sig!! Han fattar inte att de borde göra exklusiva spel till Xbox som Sony brukar göra med Playstation.

T.ex. Microsoft flight sim borde ha varit exklusiv till Xbox.

Jag tycker det är fånigt och konsumetfientligt/marknadsfientligt med exklusiva spel.

Har en Xbox idag, och ser inte vad jag har att förlora på att även andra med PS4 eller PC också skulle få lov att köpa och njuta av samma spel?

Tycker Microsoft (och alla andra) skall helt sluta med sådana trista konstlade marknadspåverkan.

Tjäna pengar på att sälja spelen och tjänsterna till så många som möjligt istället. Både Microsoft (och alla andra spelutvecklare) tjänar på det, och vi konsumenter och spelare tjänar på att slippa konstgjorda inlåsningar. Win-Win!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

Stog i inlägget du citerade, för avsaknaden av exklusiva spel. Vilket varit tv-spelens starka kort sedan start, ett system att optimera för.

Sen kan man tillägga att MS inte investerar i VR och vill låsa in kunder i abbonemang, lite för att dölja avsaknaden av bra spel, så får du netflixångest över en massa mediokra spel istället, som du lika gärna kan köra på en PC.

På det sättet kan jag hålla med om att ledningen tagit konstiga beslut. Som att släppa S som ytterligare delar upp marknaden och blir den stora bromsklossen när det gäller multiplattspel. (lowest common denominator, och nej, det är inte lätt att bygga spel mot flera plattformar eller specs, det är alltid ett merarbete, redan från ritbordet)

Imponerad av hur alla Sonyfans orkar trolla i all Xbox-trådar.

Känner de sig hotade? Man misstänker iaf. så som de ökat aktiviteterna efter senaste veckans nyheter.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Nu kommer jag säkert få en massa hat men är duktigt nyfiken över varför folk tror att MS är på spelarnas sida? De är självfallet på aktieägarnas sida och att tro något annat är faktiskt naivt. Spencer jobbar för MS och inte för oss, sen att han är omtyckt är antagligen en enorm fördel då många köper med hjärtat så att säga. Men vi kan ju inte tro för en sekund att han är på "vår" sida, då hade han knappast varit långvarig på den positionen som han innehar.

Företag som är på sina kunders sida -> nöjdare kunder -> trogna kunder stannar längre och köper mer -> mer vinst till företaget (iaf. på lite längre sikt) -> aktieägare nöjda med utvecklingen!

Win-Win för både kunder, anställda på bolaget och dess ägare.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Inaktiv

@martinot: Du har självfallet rätt. Men finns väl inget större företag som är ute efter att få missnöjda kunder? Lär bli svårt att bli långvarig om man har den mentaliteten.

Problemet är ju att vissa verkar se Phil Spencer som helt och hållet på konsumenternas sida, vilket han självfallet inte är. Han är bara en bra chef som kan leverera i flera led och för det får han säkerligen en mer än hygglig lön. Men han kommer alltid, som alla andra i chefspositioner, vara lojal mot MS först och främst.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Nu kommer jag säkert få en massa hat men är duktigt nyfiken över varför folk tror att MS är på spelarnas sida? De är självfallet på aktieägarnas sida och att tro något annat är faktiskt naivt. Spencer jobbar för MS och inte för oss, sen att han är omtyckt är antagligen en enorm fördel då många köper med hjärtat så att säga. Men vi kan ju inte tro för en sekund att han är på "vår" sida, då hade han knappast varit långvarig på den positionen som han innehar.

Självfallet är det så. Man är ju inte naiv. Spelarna är ju ändå kundgruppen så Microsoft har äntligen fattat att det är bra att ha dem på sin sida. Och skall man kunna konkurrera med Sony så kan det vara lönsamt med lite goodwill från deras sida, i alla fall långsiktigt. Se bara prisättningen på deras nya xboxar. Det kan inte vara mycket vinstmarginal på dem.


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem
Skrivet av anon_326114:

@martinot: Du har självfallet rätt. Men finns väl inget större företag som är ute efter att få missnöjda kunder? Lär bli svårt att bli långvarig om man har den mentaliteten.

Tro mig. Det finns många företag och chefer som inte förstår sina egna kunder, och/eller inte bryr sig om att behandla sina kunder väl.

Men det är riktigt; de blir oftast inte lika långvariga, eller långsiktigt oftast inte lika vinstgivande, som de företag som både förstår och även prioriterar sina kunder.

Men det är tyvärr (märkligt nog) gott om exempel på både företag och chefer som inte förstått detta.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Inaktiv

@martinot: Intressant att vi är helt överens men ändå måste debattera. Men håller självfallet med dig, som de säger i förenta staterna "money talks".

Medlem
Skrivet av anon_326114:

@martinot: Intressant att vi är helt överens men ändå måste debattera. Men håller självfallet med dig, som de säger i förenta staterna "money talks".

Ja, skall jag erkänna så förstår jag inte ens varför du har problem med oss som uppskattar exempel på goda företag och chefer, som förstår sina kunder?

Det är som sagt långt ifrån så självklart som man kan tro (eller som det borde vara idealt).

Det är lite (som jag uppfattar det, kanske fel) att du verkligen vill försöka göra något positivt till något negativt, även fast du innerst inne också tycker det är bra!

Ja, ja, god fredag på dig oavsett vilken konsol du håller på.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

1
Skriv svar