Vilket borde man skaffa? (RTX 3000-series)

Medlem
Vilket borde man skaffa? (RTX 3000-series)

Tjena allihop!

Nu har jag haft min dator sedan ungefär 2015 och är liten sugen på att uppgradera. Jag är ganska glad att jag väntade tills att de nya nvidia korten kom men är nu lite splittrad i vilket jag ska skaffa. Har tidigare haft ett 1060 6gb så vad som helst är en uppgradering i den nya serien. De spel jag kör och har tänkt köra är mycket AAA-titlar, t.ex. The Witcher 3, RDR2 och Cyberpunk (när det nu kommer ut).
I nuläget har jag ingen 4k skärm utan kör endast 1080p, men tanken är väl ändå att uppgradera till en 4k panel i framtiden. 60fps eller mer är i princip ett måste. Så den stora frågan är då; är det värt att köpa ett 3080 eller ska jag nöja mig med 3070?

Allt gott!

Medlem

Hur ser resten av ditt system ut (CPU & nätaggregat) och när ca tänkte du skaffa en 4K skärm?

Medlem

Ungefär som hur långt är ett snöre.
4k och 60+fps+ så är det så bra grafikkort som du har råd med
Det kan vara värt att vänta in release och se lite tester så blir det lättare att avgöra för dig


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Hur ser resten av ditt system ut (CPU & nätaggregat) och när ca tänkte du skaffa en 4K skärm?

Sorry, missade helt att skicka med om det!
Det är inte jätterelevant då jag tänkt bygga nytt ändå.
Tankarna går:
Ryzen 5 3600x
B550 eller x570 moderkort med PCIE 4.0
16-32 GB ram 3200+Mhz

Har ett 1000w Corsair RM1000 80+ gold så det borde räcka

Just nu sitter jag på en 4th gen intel i5 och 16gb ddr3 minnen.

4k skärm inom ett år

Medlem

3080 är fler FPS per krona, men det beror ju som sagt på vad man har för krav och förutsättningar i övrigt. Jag sitter på en 1440p144-skärm men tänker ändå gå på 3080 eftersom jag vill kunna ha hög framerate med raytracing, 60 FPS duger inte.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Egentligen hade jag sagt att du skulle uppgradera skärm först, för att få känna av uppgraderingen av grafikkortet, men med 1440p eller 4k så är ju 1060 lite klent för.
Samtidigt känns 3070/3080 overkill för endast 1080p, om 60fps är det du utgår ifrån.

Är nog inte så bråttom för dig, för det känns som gpu och ny skärm borde få gå lite i hand, så att du verkligen kan känna av en uppgradering


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

@mrz1360100: Båda korten är extrem overkill för en 1080p 60hz skärm och känns ganska slösaktigt att köpa utan mycket bättre monitor att nyttja korten.

Redan nu kan du troligtvis lira Witcher 3 på höga inställningar i 1080p och få 60fps. RDR 2 kommer bli mer ett bekymmer pga din fyrkärniga/fyrtrådiga CPU, troligtvis även Cyberpunk. Men båda spelen kan man nog fortfarande lira på rätt hyfsade inställningar med ett GTX 1060 6gb samt Ryzen 3600 och få 60fps i 1080p.

Med det sagt. Om du vill ha störst chans att senare kunna lira 4K 60fps i exempelvis Cyberpunk 2077 med RTX och höga inställningar, vill helst skaffa en ny dator i september (3070-korten släpps inte förrän oktober), samt har pengarna att spendera, då kan man likväl satsa på ett 3080 direkt. Möjligtvis kommer ett 3070 även fixa 4k 60fps RTX tack vare DLSS, men inte lika säkert. Får avvakta då tills vad testerna faktiskt visar.

Annars om du väntar tills oktober/november kommer fler 3000-serie kort vara testade och finnas på marknaden. Samt AMDs BigNavi korten släpps då, som eventuellt kan pressa ner priserna och/eller erbjuda ett mer prisvärt alternativ. Dessutom ska även Ryzen 4000 släppas i höst, så även CPUer har en chans att bli mer prisvärda framöver.

Själv hade jag därför bara väntat, eller uppgraderat enbart cpu/moderkort nu och behållit GTX 1060 6gb tills skärmuppgraderingen. Alternativt uppgraderat allt och köpt en ny monitor.

Sen personligen tycker jag man får ut betydligt mer av en 1440p 144hz Gsync/freesync monitor och slipper även mycket utav problemen som uppstår med att behöva mycket bättre hårdvara till 4K. Visst det blir ungefär lika krävande som 4k 60hz, fast med en 1440p 144hz Gsync/freesync monitor får man mer flexibilitet. Exempelvis skulle ett 3070 bara klara 4k 30-45fps blir det rätt segt, medans i 1440p skulle man fortfarande komma upp i runt 75-100fps, vilket är helt spelbart med Gsync.

Medlem

Förutsett att det Nvidia sagt/visat stämmer så ser 3070 ut att vara riktigt prisvärt, prisskillnaden mot 3080 är dock såpass liten (framförallt jämfört med prisskillnaden från 3080 till 3090) att jag skulle säga att 3080 är det mest prisvärda kortet. Skulle tro att 3080 även hänger med bättre när konsolerna börjar pressa upp prestandakraven som de brukar göra varje generationsskifte.

Medlem

Kan någon förklara skillnaden mellan alla asus kort? Rog strix oc, tuf och tuf oc

Medlem
Skrivet av MorbidSwe:

Kan någon förklara skillnaden mellan alla asus kort? Rog strix oc, tuf och tuf oc

TUF GAMING är Asus mer standard eftermarknadskort.
TUF GAMING OC (Over Clocked) är samma men fabriks-överklockat.
STRIX GAMING OC är fabriks-överklockat och verkar ha lite mer påkostad kylare samt högre strömkrav.

För att veta skillnad i prestanda, kyla, strömförbrukning, ljud osv, får man avvakta tills recensioner. Om det inte finns på sweclockers kan man söka efter "Review ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING", där man oftast hittar något från exempelvis techpowerup eller guru3D.

Jag skulle nog även hålla lite mer koll på hur bra Nvidias egna kort är den här gången, eftersom kyllösning ser ut att vara mycket bättre och kanske rent av presterar bättre än vissa eftermarknadskort.

Medlem

@Sapiens: Tack för svar 🤗

Skrivet av mrz1360100:

Sorry, missade helt att skicka med om det!
Det är inte jätterelevant då jag tänkt bygga nytt ändå.
Tankarna går:
Ryzen 5 3600x
B550 eller x570 moderkort med PCIE 4.0
16-32 GB ram 3200+Mhz

Har ett 1000w Corsair RM1000 80+ gold så det borde räcka

Just nu sitter jag på en 4th gen intel i5 och 16gb ddr3 minnen.

4k skärm inom ett år

Även om det är skitroligt att haka på de senaste korten så är mitt råd att vänta tills du ska satsa på den där 4k-skärmen. Du hinner spara pengar, konkurrenterna hinner svara på 3000-serien, marknaden får tid att stabilisera sig och allt detta gör att du kan ta ett bättre avvägt beslut kring vad du behöver.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Skulle invänta ordentliga tester innan du bestämmer dig...


signatur

Ducati Streetfighter 848

Gen
Medlem

Vänta på tester. nVidias marknadsföringsavdelning har varit riktigt duktiga och kokat ihop något som fått folk att gå i taket men som man vet visar de bara den ena sidan av myntet. Oberoende tester kommer att visa hur kortet verkligen presterar i alla scenarion och inte bara de cherry-pickade som nVidia valt i sin presentation.

Skribent

Jag säger såhär att så länge inte budget spelar någon roll så kör på 3080. Svårt att rekommendera ett sämre kort när du inte specar vad du tänkt lägga för totalsumma på din uppgradering.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Även om det är skitroligt att haka på de senaste korten så är mitt råd att vänta tills du ska satsa på den där 4k-skärmen. Du hinner spara pengar, konkurrenterna hinner svara på 3000-serien, marknaden får tid att stabilisera sig och allt detta gör att du kan ta ett bättre avvägt beslut kring vad du behöver.

Må vara sant, men tänk på att nuvarande kort snabbt tappar i värde. Fick iväg mitt 1080ti för 4000kr (lyckligtvis) men fått mest bud från 2500kr. Har sedan otroligt svårt att se att 3000 serien kommer skifta i pris på 2 år nu. Tror inte att AMD kan svara så det svänger så mkt i pris.

Skrivet av lajklajk:

Må vara sant, men tänk på att nuvarande kort snabbt tappar i värde. Fick iväg mitt 1080ti för 4000kr (lyckligtvis) men fått mest bud från 2500kr. Har sedan otroligt svårt att se att 3000 serien kommer skifta i pris på 2 år nu. Tror inte att AMD kan svara så det svänger så mkt i pris.

Sant. Jag är inte en av dem som säljer min gamla hårdvara när jag skaffar ny, så det är ett perspektiv jag inte utgick ifrån.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Även om det är skitroligt att haka på de senaste korten så är mitt råd att vänta tills du ska satsa på den där 4k-skärmen. Du hinner spara pengar, konkurrenterna hinner svara på 3000-serien, marknaden får tid att stabilisera sig och allt detta gör att du kan ta ett bättre avvägt beslut kring vad du behöver.

Förstår hur du tänker, men om jag får vända lite på det så sitter jag hellre med ett overkill kort ett litet tag på en 1080p skärm än att sitta med ett lite undermåligt kort (med tanke på vad jag spelar) på en 4k skärm.

Utifrån vad jag har läst och förstått finns det inte direkt någon marknad att vänta stabilisera sig med de priserna, inte heller några chanser för AMD att slänga ut något i närheten av lika bra kort på ett bra tag framöver. Men som sagt, bara vad jag läst och förstått.. Jag kan ha helt fel också.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

@mrz1360100: Båda korten är extrem overkill för en 1080p 60hz skärm och känns ganska slösaktigt att köpa utan mycket bättre monitor att nyttja korten.

Redan nu kan du troligtvis lira Witcher 3 på höga inställningar i 1080p och få 60fps. RDR 2 kommer bli mer ett bekymmer pga din fyrkärniga/fyrtrådiga CPU, troligtvis även Cyberpunk. Men båda spelen kan man nog fortfarande lira på rätt hyfsade inställningar med ett GTX 1060 6gb samt Ryzen 3600 och få 60fps i 1080p.

Med det sagt. Om du vill ha störst chans att senare kunna lira 4K 60fps i exempelvis Cyberpunk 2077 med RTX och höga inställningar, vill helst skaffa en ny dator i september (3070-korten släpps inte förrän oktober), samt har pengarna att spendera, då kan man likväl satsa på ett 3080 direkt. Möjligtvis kommer ett 3070 även fixa 4k 60fps RTX tack vare DLSS, men inte lika säkert. Får avvakta då tills vad testerna faktiskt visar.

Annars om du väntar tills oktober/november kommer fler 3000-serie kort vara testade och finnas på marknaden. Samt AMDs BigNavi korten släpps då, som eventuellt kan pressa ner priserna och/eller erbjuda ett mer prisvärt alternativ. Dessutom ska även Ryzen 4000 släppas i höst, så även CPUer har en chans att bli mer prisvärda framöver.

Själv hade jag därför bara väntat, eller uppgraderat enbart cpu/moderkort nu och behållit GTX 1060 6gb tills skärmuppgraderingen. Alternativt uppgraderat allt och köpt en ny monitor.

Sen personligen tycker jag man får ut betydligt mer av en 1440p 144hz Gsync/freesync monitor och slipper även mycket utav problemen som uppstår med att behöva mycket bättre hårdvara till 4K. Visst det blir ungefär lika krävande som 4k 60hz, fast med en 1440p 144hz Gsync/freesync monitor får man mer flexibilitet. Exempelvis skulle ett 3070 bara klara 4k 30-45fps blir det rätt segt, medans i 1440p skulle man fortfarande komma upp i runt 75-100fps, vilket är helt spelbart med Gsync.

Som jag sa till @hannes.theorell så kan man också vända på det genom att säga att jag hellre sitter med en 1080p skärm med ett overkill grafikkort än på en 4k skärm med ett lite undermåligt grafikkort (med tanke på vad jag kör).

Det kan vara så att jag troligtvis gör som du säger och skaffar cpu, mbo och ram först och byter det. Har helt glömt att jag inte har hyperthreading på den cpu:n. Det är inga jättepengar så det borde kunna gå att testa först eftersom jag ändå ska byta ut de.
Jag är inte heller stressad i detta beslut så jag kan helt klart vänta till november/december om det skulle vara så. Jag lär få se fler tester och liknande innan jag skaffar kortet.

Angående 1440p 144hz, finns det några fördelar för mig som inte spelar några competitive spel (CS:GO, fortnite m.m.) med en skärm som har högre refresh-rate? Jag har testat skärmarna så jag förstår hur de är men funderar bara på om jag behöver lägga pengarna på det?

Medlem

Tack för alla svar!

De flesta av er säger vänta på svar, vilket är det jag kommer göra. Jag har ingen stress gällande detta utan det är främst när Cyberpunk 2077 kommer ut som jag faktiskt vill ha det klart.
Jag har inte spec:at någon budget eftersom jag inte riktigt vet vad jag är villig att lägga på det hela, pengar går att lösa om det behövs men jag vill inte slänga för mycket pengar i sjön för något som jag kanske inte egentligen har användning av (t.ex. 144hz skärm, om inte någon lyckas övertala mig annat).

Inaktiv

Någon som är insatt i vilket märke man ska köpa RTX3080 av?
Alltså MSI, ASUS, Gigabyte, Palit..
Har alltid kört MSI förut, har fått för mig att de har bra kvalité.

Skribent
Skrivet av mrz1360100:

Tack för alla svar!

De flesta av er säger vänta på svar, vilket är det jag kommer göra. Jag har ingen stress gällande detta utan det är främst när Cyberpunk 2077 kommer ut som jag faktiskt vill ha det klart.
Jag har inte spec:at någon budget eftersom jag inte riktigt vet vad jag är villig att lägga på det hela, pengar går att lösa om det behövs men jag vill inte slänga för mycket pengar i sjön för något som jag kanske inte egentligen har användning av (t.ex. 144hz skärm, om inte någon lyckas övertala mig annat).

Mitt första råd till alla som letar teknik (främst datorer) är att sätta en budget samt vad du vill kunna göra med datorn. Vill du spela i 4K så måste du börja med skärm + grafikkort som klarar av det och sedan fylla på med processor och övrigt. Blir det för dyrt så har du inte råd med 4K, helt enkelt tänka igenom hela bygget så du inte köper ett monster till grafikkort nu direkt när 3000-serien släpps men får en flaskhals eftersom budgeten tog slut innan du kom till skärmen, processorn o.s.v..

@mrz1360100: Det jag tänker när jag skriver att priset stabiliserar sig är kanske inte helt rätt uttryckt. Jag tänker kanske mer att priserna ska mogna genom att det finns flera grafikkortstillverkare som ska få ut sina 3000-kort och konkurrera med varandra samt låta tillgängligheten på kort öka överlag. Det brukar ju oftast vara brist på kort under en rätt lång period när en ny generation lanseras. Vet inte om det är annorlunda den här gången.

Sen ser jag personligen alltid en risk med att vara för snabbt ute i en ny generation utifrån "måndagsexemplar", knepiga drivrutiner och andra svårigheter som ofta kan dyka upp i början.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av mrz1360100:

Som jag sa till @hannes.theorell så kan man också vända på det genom att säga att jag hellre sitter med en 1080p skärm med ett overkill grafikkort än på en 4k skärm med ett lite undermåligt grafikkort (med tanke på vad jag kör).

Det kan vara så att jag troligtvis gör som du säger och skaffar cpu, mbo och ram först och byter det. Har helt glömt att jag inte har hyperthreading på den cpu:n. Det är inga jättepengar så det borde kunna gå att testa först eftersom jag ändå ska byta ut de.
Jag är inte heller stressad i detta beslut så jag kan helt klart vänta till november/december om det skulle vara så. Jag lär få se fler tester och liknande innan jag skaffar kortet.

Angående 1440p 144hz, finns det några fördelar för mig som inte spelar några competitive spel (CS:GO, fortnite m.m.) med en skärm som har högre refresh-rate? Jag har testat skärmarna så jag förstår hur de är men funderar bara på om jag behöver lägga pengarna på det?

Haft en 27" 1440p 144hz i flera år nu och för mig hade en 4k 60hz skärm blivit en stor nedgradering.

Visst att det märks i spel som Quake, CS och dylikt men tycker även det är skillnad i de flesta andra spel också. Speciellt i spel likt GTA 5 med raw-mouse-input som begränsas av bilduppdateringen. Dessa spel tycker jag är sega i 60fps, men känns som en rätt bra shooter igen runt 70-100fps. Inte bara spelkännslan utan bilden blir behagligare också, mer skarp(i rörelse) och följsam.

Kan inte garantera att det är samma för alla men jag skulle starkt rekommendera en skärm med högre frekvens (100hz-144hz), före 4k.

Funderat länge på 4k 144hz skärm men nu lutar det mer åt en widescreen 1440p 144-240hz skärm eller liknande. Riktigt bra 4k skärmar blir snabbt väldigt dyra, speciellt om man vill ha större skärmstorleken, vilket jag tycker behövs om man ska kunna nyttja alla extra pixlar.

Dessutom slipper man som sagt problemet med hur tungdrivet 4k blir, medans 1440p 100-240hz är mer flexibelt. Även en ultrawide 5120x1440p (ca 7 miljoner pixlar) blir enklare att driva än en 4k (ca 8 miljoner pixlar).

Dvs blir lite enklare att balansera hela budgeten, då även med ett midsegment grafikkort kan man nyttja en högfrekventskärm rätt okej.

Jag hade först kollat på vilken skärm jag vill ha (storlek, upplösning, paneltyp, hz osv) och sedan kolla på hur resten systemet och dess budgeten påverkas av det. Helst vill man ha en vettig balans för monitorns kapacitet tillsammans med grafikkort och CPU/moderkort/minne/SSD.

Skribent
Skrivet av Sapiens:

Haft en 27" 1440p 144hz i flera år nu och för mig hade en 4k 60hz skärm blivit en stor nedgradering.

Visst att det märks i spel som Quake, CS och dylikt men tycker även det är skillnad i de flesta andra spel också. Speciellt i spel likt GTA 5 med raw-mouse-input som begränsas av bilduppdateringen. Dessa spel tycker jag är sega i 60fps, men känns som en rätt bra shooter igen runt 70-100fps. Inte bara spelkännslan utan bilden blir behagligare också, mer skarp och följsam.

Kan inte garantera att det är samma för alla men jag skulle starkt rekommendera en skärm med högre frekvens (100hz-144hz), före 4k.

Funderat länge på 4k 144hz skärm men nu lutar det mer åt en widescreen 1440p 144-240hz skärm eller liknande. Riktigt bra 4k skärmar blir snabbt väldigt dyra, speciellt om man vill ha större skärmstorleken, vilket jag tycker behövs om man ska kunna nyttja alla extra pixlar.

Dessutom slipper man som sagt problemet med hur tungdrivet 4k blir, medans 1440p 100-240hz är mer flexibelt. Även en ultrawide 5120x1440p (ca 7 miljoner pixlar) blir enklare att driva än en 4k (ca 8 miljoner pixlar).

Dvs blir lite enklare att balansera hela budgeten, då även med ett midsegment grafikkort kan man nyttja en högfrekventskärm rätt okej.

Jag hade först kollar på vilken skärm jag vill ha (storlek, upplösning, paneltyp, hz osv) och sedan kolla på hur resten systemet och dess budgeten påverkas av det. Helst vill man ha en vettig balans för monitorns kapacitet tillsammans med grafikkort och CPU/moderkort/minne/SSD.

Bra formulerat! Tummen upp!

Medlem

Digital Foundry har ju haft ett kort att testa med, som bekräftar presentationen. Dock i %, inte i framerates.

1
Skriv svar