Medlem

Jag älskar skräckfilm men klarar fan inte av skräckspel. Lever mig in för mycket och blir livrädd. 😂


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Många som nämner Evil Dead här som en komedi? Den första filmen har väl ingen komedi?

Jag är en sucker för sci fi horror, en favorit är Pandorium.


signatur

IDKFA

Medlem

Bor du månne i Stockholm? Vill isåfall peka åt Monsters of Film, skräckfilmsfestivalen som går av stapeln om någon vecka Ska se några gobitar där tänkte jag. Främst Psyco Goreman och Uncle Peckerhead lät som slafsiga skräckfilmer med rolig mörk underton

https://www.monstersoffilm.se/

Var väldigt inne på Found footage ett tag där. Ett par som jag minns lite extra var:

Unaware. Found footage med Alientema. Tar väldigt lång tid att bygga upp saker, men när det väl händer så tycker jag att det var sinnessjukt bra. Kan vara för att en barndomsrädsla var att bli bortförd av aliens, och den kommer nog väldigt nära vad jag tror en sån upplevelse skulle vara

Skinwalker Ranch. Svår att beskriva, men jag gillar den. Lite all over the place med vad som händer, men på ett bra sätt

The Borderlands. Motsatsen till Skinwalker Ranch. Subtilare, men väldigt bra. Brittisk skräck om en kyrka med något konstigt som händer.

Evidence. En film som när den väl börjar bara rampar upp och rampar upp och rampar upp. Folk som campar möter något. Note, det är den från 2012. Uppenbarligen släpptes en film med samma namn, också skräckfilm, 2013 också Men bara en är found footage.


signatur

Videomupp

Medlem

It:del 2, hade jag oerhört svårt för. Tyckte det började lovande med återföreningen osv, men i slutet blev allt bara för mycket och extremt utdraget.

Midsommar var egentligen rejält absurd, men när jag såg den kunde jag inte sluta titta. Men otäck är den ju inte för fem öre.

The Witch förstod jag aldrig tjusningen med, tyckte bara den var konstig och störde mig på deras gammel-engelska, även om det säkert var korrekt för tidsåldern :).

Geralds Game gillade jag starkt, även om den kändes som mer drama än skräck. Gillar för övrigt nästan allt som Mike Flanagan har gjort, inklusive "Dr Sleep" som var en av förra årets bästa filmer enligt mig.

Ikväll ska jag se "The tunnel", får se om jag hinner med hela.

Älskar när man hittar "hidden gems" som inte alla har sett. En film som jag såg nyligen inom sci fi horror är "Dark skies" från 2013, och den överraskade mig mycket positivt med några riktigt ruggiga scener. Väl värd att se om man inte har sett.

Medlem

Varit ett fan av skräckfilm och spel sedan jag var barn. Ser det mesta men föredrar helt klart äldre film utan cgi effekter. Har kört Fulci helg här och sett om new York Ripper, beyond, house by the cemetery, demonia, the psychic, city of the living dead, four of the apocalypse och don't torture a duckling. Just ja Manhattan Baby också. Nej jag har inget liv uppenbarligen...

Medlem
Skrivet av Fezk:

Gillade verkligen Hereditary. Den hade en hel dumma moment jag störde mig på, men det drog inte ner filmen överlag för mig. Fantastisk atmosfär och skådespeleri.

Min egna hype inför The Witch var ett misstag då den inte levde upp till mina förväntningar, men jag tycker fortfarande att den är helt OK och sevärd.

Får se hur bra resten av backlogen är, har läst hyfsat positivt om It Comes at Night och Gerald's Game som du verkar tycka är trevliga iallafall.

Jag gillade Hereditary men The Witch var inte mer än ok enligt mig. Skådespelet var absolut bra, Ralph Ineson passar väldigt bra i såna där typer av filmer men i sin helhet tyckte jag den var ganska sisådär.

På tal om Hereditary har du sett Midsommar? Många tycker den är överskattad men fan enligt mig är de en av de bättre skräckfilmerna på senare år. Vissa moment var väldigt sjuka men överlag en grym film. Jag älskade estetiken och de psykadeliska inslagen. Gillar att allt är grönt, fint och soligt som en vacker svensk sommar och det passar så sjukt bra in i allt som händer i filmen. Har aldrig sett en liknande film och den var väldigt lång men jag blev aldrig uttråkad. Det enda jag antar att jag störde mig på var att en sån där typ av kult hade aldrig någonsin kunnat komma undan med det där i dagens Sverige men fortfarande en fantastisk film på alla fronter.

The Ritual kan jag rekommendera också. Utspelar sig även den i Sverige och i våra väldigt "läskiga" skogar hehe. Tycker det är kul att Nordisk hedningskräck har blivit en grej

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Varit ett fan av skräckfilm och spel sedan jag var barn. Ser det mesta men föredrar helt klart äldre film utan cgi effekter. Har kört Fulci helg här och sett om new York Ripper, beyond, house by the cemetery, demonia, the psychic, city of the living dead, four of the apocalypse och don't torture a duckling. Just ja Manhattan Baby också. Nej jag har inget liv uppenbarligen...

Jag har aldrig kollat på Fulci men mitt problem med mycket äldre såna här exploitation rullar är att de känns lite för B. Jag gillar dock extrem skräck som tex de kända franska filmerna i.e Martyrs etc... och serier som Hostel, Saw och de nyare I Spit On Your Grave. De är ju som modernare varianter av många av de här äldre filmerna från 60-70 talet.

Jag har dock inget negativt att säga om Fulci för jag har inte sett en enda av hans filmer. Har du någon du kan rekommendera till en som inte är så insatt i den genren av skräck? Har kollat på VÄLDIGT mycket skräck i mina dagar men nästan inte sett något som släppts innan 80-talet förutom några Hitchcock filmer. Alla mina favoritfilmer är släppta efter 2000.

CGI är väl inte så jättevanligt i modern skräck? Kanske om man kollar på en sci-fi men de flesta filmer kör ju praktiska effekter. Säga vad man vill om Saw men skaparna av de filmerna är genier när det kommer till praktiska effekter och kan rekommendera att kolla behind the scenes för det är väldigt fascinerande hur de satt ihop allt och att fällorna på riktigt är farliga.

Medlem
Skrivet av Fiigaro:

Jag har aldrig kollat på Fulci men mitt problem med mycket äldre såna här exploitation rullar är att de känns lite för B. Jag gillar dock extrem skräck som tex de kända franska filmerna i.e Martyrs etc... och serier som Hostel, Saw och de nyare I Spit On Your Grave. De är ju som modernare varianter av många av de här äldre filmerna från 60-70 talet.

Jag har dock inget negativt att säga om Fulci för jag har inte sett en enda av hans filmer. Har du någon du kan rekommendera till en som inte är så insatt i den genren av skräck? Har kollat på VÄLDIGT mycket skräck i mina dagar men nästan inte sett något som släppts innan 80-talet förutom några Hitchcock filmer. Alla mina favoritfilmer är släppta efter 2000.

CGI är väl inte så jättevanligt i modern skräck? Kanske om man kollar på en sci-fi men de flesta filmer kör ju praktiska effekter. Säga vad man vill om Saw men skaparna av de filmerna är genier när det kommer till praktiska effekter och kan rekommendera att kolla behind the scenes för det är väldigt fascinerande hur de satt ihop allt och att fällorna på riktigt är farliga.

https://www.youtube.com/watch?v=rB_JV2VHkOA

Jag kan tycka att du missar en del om du undviker det du tycker känns b. Givetvis finns det mycket skit. Men ge City of The living dead av Fulci en chans. Försök hitta Bluray utgåvan för de har gjort under med bilden. Det är ju en italiensk produktion så saker kommer kännas b hur du än vrider och vänder på det. Det är ju dubbat tex. Men när du kommer över den tröskeln så har du SÅ mycket bra film att se. Filmer som Tenebrae och Susperia av Argento tex...

Kommer du inte över tröskeln så beklagar jag

Inaktiv
Skrivet av Sisyr:

Jag hör nog till en minoritet, men jag gillade faktiskt vare sig Hereditary eller The Witch

Då är vi två. För mig var Hereditary en tragisk dramafilm om en mamma med psykisk ohälsa med ett slut som inte passade in alls. Aster är nog ingen regissör för mig, för Midsommar kändes också bara flum och out of place.
The Witch är en av de få filmer jag på riktigt somnade till, den var så drönande slö på nåt sätt.

Medlem

Midsommar var för tråkigt för mig, men som sagt inte min grej. The Witch var.. meh?

https://www.imdb.com/title/tt0094730/?ref_=fn_al_tt_2är nog den enda svenska skräckfilmen jag gillar. :v

Frilansare
Skrivet av Fezk:

Hereditary och The Witch är två helt klart bra skräckrullar som jag sett på senare tid. Även dessa har en dos andra genrer i sig, men man kan nog kalla dom skräckfilmer.

Ja fy fanken, två av mina favoriter de senaste åren. Så himla mycket mörker där!

Så du beskriver dig själv passar in väldigt bra för mig med! Älskar skräck!

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Jag kan tycka att du missar en del om du undviker det du tycker känns b. Givetvis finns det mycket skit. Men ge City of The living dead av Fulci en chans. Försök hitta Bluray utgåvan för de har gjort under med bilden. Det är ju en italiensk produktion så saker kommer kännas b hur du än vrider och vänder på det. Det är ju dubbat tex. Men när du kommer över den tröskeln så har du SÅ mycket bra film att se. Filmer som Tenebrae och Susperia av Argento tex...

Kommer du inte över tröskeln så beklagar jag

Du har säkert rätt. Utan tvekan mycket jag missar från den tiden. Men jag ska ge city of the living dead en ärlig chans så får vi se

Medlem
Skrivet av WildThing:

Bor du månne i Stockholm? Vill isåfall peka åt Monsters of Film, skräckfilmsfestivalen som går av stapeln om någon vecka Ska se några gobitar där tänkte jag. Främst Psyco Goreman och Uncle Peckerhead lät som slafsiga skräckfilmer med rolig mörk underton

https://www.monstersoffilm.se/

Var väldigt inne på Found footage ett tag där. Ett par som jag minns lite extra var:

Unaware. Found footage med Alientema. Tar väldigt lång tid att bygga upp saker, men när det väl händer så tycker jag att det var sinnessjukt bra. Kan vara för att en barndomsrädsla var att bli bortförd av aliens, och den kommer nog väldigt nära vad jag tror en sån upplevelse skulle vara

Skinwalker Ranch. Svår att beskriva, men jag gillar den. Lite all over the place med vad som händer, men på ett bra sätt

The Borderlands. Motsatsen till Skinwalker Ranch. Subtilare, men väldigt bra. Brittisk skräck om en kyrka med något konstigt som händer.

Evidence. En film som när den väl börjar bara rampar upp och rampar upp och rampar upp. Folk som campar möter något. Note, det är den från 2012. Uppenbarligen släpptes en film med samma namn, också skräckfilm, 2013 också Men bara en är found footage.

Har väldigt dålig koll på alla filmfestivaler och har aldrig varit på en, hur är det? Är det som ett konvent man går på där filmer visas upp eller mer som en musikfestival fast med film då istället för band?

Har inte hört talas om någon av de filmer du nämner så ska nog ta en närmare titt på dem. Tack!

Medlem

@Fiigaro:

Du går in och köper biljetter till dom filmer du vill se bara och går sen på visningarna. Sen måste du ha ett medlemskort, som kostar en hundring, förutom själva biljettpriset. Så ju fler du ser desto mer värt blir det medlemskapet. Sen kan det vara värt att kolla över schemat och se vilka filmer som går före och efter dom du vill se. Kanske är det värt att ta en risk och se något annat då du ändå är där

Och roligt, lemme know om någon av dom kändes sevärd


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Då är vi två. För mig var Hereditary en tragisk dramafilm om en mamma med psykisk ohälsa med ett slut som inte passade in alls. Aster är nog ingen regissör för mig, för Midsommar kändes också bara flum och out of place.
The Witch är en av de få filmer jag på riktigt somnade till, den var så drönande slö på nåt sätt.

Oof haha jag älskade verkligen Midsommar. Den var inte läskig utan mer "ångest" obehag typ, svårt för mig att förklara det. Tycker generellt att en film börjar bli lite väl lång efter två timmar men när jag tittade på Midsommar tänkte jag hela tiden "WTF!? Vad kommer hända härnäst?!"

Aster är en typ av filmskapare som jag gillar så hoppas på att se mer av honom. Vilket vi lär få göra med tanke på hans framgång. Men different strokes for different folks liksom

Jag gillar de här skeva arthouse filmerna. Jag älskade tex Annihialtion och Mandy pga liknande anledningar, även om Annihilation var en läskigare film än Midsommar imo. Tycker all mindfuck är kul på något sätt och sen tycker jag själva estetiken är väldigt trevlig. Midsommar var en riktigt vacker film för att vara skräck.

Jag tyckte The Witch var helt ok. Håller med om att den var slö. Vet inte om du spelat The Witcher men kändes lite som ett scenario där Geralt hade kunnat komma in och rädda dagen jag gillade själva miljön och skådespelet.

Medlem

Alltid älskat skräck i olika former. Kör "skräcktober" varje oktober där vi kör skräckfilmskväll åtminstone varje helg (ibland oftare), nuförtiden med projektor också vilket ju blir lite extra trevligt... Dock är jag ofta för harig för att ta mig igenom renodlade skräckspel (medans skräckfilmer skrämmer alltmer sällan). Gillar dock spel med skräckinslag och "kuslig stämning" etc.

Kul också hur olika folks smak är. Medans vissa uppriktigt somnade till The Witch så tyckte jag att det var en av de läskigaste filmer jag har sett på äldre dar. Många skräckisar är ju mer som typ.. "fun rides" på något vis, man blir rädd för stunden men många skrämselscener går lite för långt så att man blir avtrubbad. The Witch skrämde mig nog mer just pga. den krypande stämningen och att allt generellt var så bra. Älskade The Lighthouse också även om den var mer mysig än läskig.

Ska förtydliga att jag kan älska "fun ride"-skräckfilmer också, framförallt äldre sådana med underbara kladdiga effekter etc. Det är lite som med mat, visst, en riktig gourmepizza som gör allt rätt och är så jävla god att man nästan blir tårögd är ju helt otroligt, men ibland är det jävligt gött att bara möla i sig en småsjabbig pizza med lite för mycket ost från den lokala pizzerian också, det är olika grejer liksom.

Medlem

Kul tråd! Fortsätt tipsa om skräckfilmer etc.
Gillar det mesta från 80-tals-splatterfilmer till mer traditionellt läskigt.

2 st bra under genren skräckkomedier:

Harpoon (2019) - Inget måste men jag gillade den
https://www.imdb.com/title/tt7831358/?ref_=nv_sr_srsg_0

Tucker and Dale vs Evil (2010) - Ett måste, sjukt rolig, sett den säkert 4 gånger nu
https://www.imdb.com/title/tt1465522/?ref_=nv_sr_srsg_6

Medlem
Skrivet av Dajvan:

Kul tråd! Fortsätt tipsa om skräckfilmer etc.
Gillar det mesta från 80-tals-splatterfilmer till mer traditionellt läskigt.

2 st bra under genren skräckkomedier:

Harpoon (2019) - Inget måste men jag gillade den
https://www.imdb.com/title/tt7831358/?ref_=nv_sr_srsg_0

Tucker and Dale vs Evil (2010) - Ett måste, sjukt rolig, sett den säkert 4 gånger nu
https://www.imdb.com/title/tt1465522/?ref_=nv_sr_srsg_6

Sjukt tråkigt at Tucker and Dale vs Evil 2 aldrig kom igång. ;_;

Kollade faktiskt på "Host". Den var helt okay. Inte en bra film precis, men underhållande!

Medlem

Såg "In Fabric" ikväll, inte så läskig men.. Woah. Tyckte väldigt mycket om den.
Gillar man surrealistiska grejer, lite humor och framförallt Dario Argento-stämning bör man verkligen se den.

Inaktiv

Yummy.
Om man gillar Zombiesplatter så är den given. Goreeffekterna är old school, tänk re-animator/Braindead. Lite humor med i den med. Glatt överraskad. Ska ta och köpa dn på blåstråle sen så man kan ha den i samlingen och sponsra teamet.

Hereditary och The Witch fattade jag aldrig grejen med. Fann dom personligen ganska sega och intetsägande. Ska ändå ta och se Midsommer och Lighthouse.

Medlem

Den måste jag se, Yummy!

Såg Host (2020) nyss, helt OK webbkamera skräckis som bara tar 57 minuter att se. Gillar man filmen Unfriended så kan den vara värd att se. Väldigt svag 3/5.

Innan det blev det Funhouse (2020). Ett slags Big Brother koncept där de som blir utröstade av tittarna blir torterade till döds med en ynka chans att klara sig ur levande. Sista man eller kvinna levande, vinner en slant pengar. Svag 2/5. Valter Skarsgård spelar en svensk (som är svensk) deltagare i filmen, som lite kuriosa info.

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Varit ett fan av skräckfilm och spel sedan jag var barn. Ser det mesta men föredrar helt klart äldre film utan cgi effekter. Har kört Fulci helg här och sett om new York Ripper, beyond, house by the cemetery, demonia, the psychic, city of the living dead, four of the apocalypse och don't torture a duckling. Just ja Manhattan Baby också. Nej jag har inget liv uppenbarligen...

Är också ett fan av italiensk skräckfilm från slutet av 70-talet och början av 80-talet. Visst finns det många filmer som är på B-nivå, men gillar att de inte har några hämningar utan gör allt som de vill utan några egentliga restriktioner.

När det gäller exploitation-filmer så är jag också ett fan av den brutala nya franska extremhorrorn som kom i början av 2000-talet. Rejält brutala filmer utan hämingar, där kanske Martyrs är en av favoriterna.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Är också ett fan av italiensk skräckfilm från slutet av 70-talet och början av 80-talet. Visst finns det många filmer som är på B-nivå, men gillar att de inte har några hämningar utan gör allt som de vill utan några egentliga restriktioner.

Då borde du nog kunna gilla "In Fabric" som jag tipsade om här ovan. Mer Argento än Fulci men det inte så mycket hämningar och restriktioner känns det som. Fick verkligen känslan av att regissören hade fått göra precis vad han ville.

Medlem

Såg "Gerald's Game" för ett par dagar sedan, baserad på Stephen King's bok med samma namn.

En helt OK psykologisk thriller/skräck som inte riktigt är vad man förväntar sig. Slutet var ingen höjdare, för mycket "in your face" och överförklaring i mitt tycke. En fantastisk gore-scen, bra dialog samt bra skådespeleri. En del "plot-points" var lite sisådär.

Betyg: 3/5.

https://www.imdb.com/title/tt3748172/?ref_=tt_urv


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Livar upp tråden lite

Såg precis Freaky, den var faktiskt inte så pjåkig! Lite annorlunda koncept som flörtar med 70-talets slasherfilmer. Värd 3,5/5.

En film som verkligen skrämde var Shutter (2004) eller originalet. Gillar man paranormala filmer så kommer man gilla denna. Asiatisk skräck när den är som bäst. 4/5.

Sist men inte minst The brain (1988). En b-skräckis som ändå lämnar lite avtryck. Rolig att se i goda vänners sällskap! 3/5.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

12
Skriv svar