Regeringen kallar privatkopieringsersättningen omodern

Testpilot
Skrivet av Nemo:

Intressant, min upplevelse vad gäller DRM och rippning som du skriver om är precis tvärtom.

Jag har rippat massor av låtar från min CD-samling (som jag köpt) under åren och sparat dem på hårddisken. Rippningen är väldigt enkel med vanliga mediaspelaren i Windows. Sedan skapar jag egna playlists i datorn och lyssnar på låtarna där, och ibland kopierar jag även låtar till min bärbara mp3-spelare. Jag har aldrig stött på DRM på en enda CD i samlingen, någonsin. Så slutsats i mitt fall är att det finns inga kopieringsskydd på mina skivor och rippningen är som sagt enkel, samt att låtarna är bara för mitt eget bruk så det är ren privatkopiering. Ej pirat. Men jag kanske bara är ett undantag, vad vet jag.

Numera är det simpelt , skydden som utvecklades för CD är för längesen knäckta och det kan mycket väl vara så att de övergett dem helt. Nån som är mer insatt får utveckla det. Kolla på nån gammal skiva o se om du ser .WAV filerna direkt i filutforskaren och kan kopiera dem. Kan man inte det så har de DRM.
Det är enkelt att privatkopiera DVD filmer där skydden också är knäckta. Det finns DRM på Bluray skivor där det fortfarande finns rester som kämpar.

Medlem

Ni vet ju alla hur det är vid det här laget. Regeringen tillsätter ännu en "utredning" som helst ska ledas av en gammal politruk från Socialdemokraterna. Detta får sedan pågå, gärna i flera år. I bästa fall resulterar det i ingenting, i värsta fall får vi en ny meningslös myndighet där man kan placera ännu fler av sina politruker. Rinse and repeat. Sossarna ÄLSKAR att ha igång sitt maskineri genom myndighetsutövning eller civila organisationer som springer partiets ärenden. Mer behöver man inte säga.

Backloggens befriare

@anon_119148: ja, t.ex.
Rippa film och musik, göra en kopia av en skiva man äger.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius:
Varför? tycker du det är så förkastligt verkligen?


signatur

Allätare

Medlem
Skrivet av Nemo:

Intressant, min upplevelse vad gäller DRM och rippning som du skriver om är precis tvärtom.

Jag har rippat massor av låtar från min CD-samling (som jag köpt) under åren och sparat dem på hårddisken. Rippningen är väldigt enkel med vanliga mediaspelaren i Windows. Sedan skapar jag egna playlists i datorn och lyssnar på låtarna där, och ibland kopierar jag även låtar till min bärbara mp3-spelare. Jag har aldrig stött på DRM på en enda CD i samlingen, någonsin. Så slutsats i mitt fall är att det finns inga kopieringsskydd på mina skivor och rippningen är som sagt enkel, samt att låtarna är bara för mitt eget bruk så det är ren privatkopiering. Ej pirat. Men jag kanske bara är ett undantag, vad vet jag.

Intressant, jag har genom åren märkt att flera av mina cd (som jag köpt) är kopieringsskyddade. De har varken gått att kopiera eller rippa. Och jag har på flera cd inte kunnat se wav-filerna. Men, de flesta har jag kunnat rippa genom mediaspelaren.
Och mer än hälften av mina dvd och Bluray-filmer (som jag köpt) har inte gått att kopiera, varken direkt eller med kopieringsprogram. De är helt enkelt kopieringsskyddade, som det dessutom står på baksidan av fodralet. Ibland verkar det ha fungerat, men mot slutet av filmen så blir bilden konstig eller så kan man bara se några minuter, eller så hoppar det ur.


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av autograph:

Intressant, jag har genom åren märkt att flera av mina cd (som jag köpt) är kopieringsskyddade. De har varken gått att kopiera eller rippa. Och jag har på flera cd inte kunnat se wav-filerna. Men, de flesta har jag kunnat rippa genom mediaspelaren.
Och mer än hälften av mina dvd och Bluray-filmer (som jag köpt) har inte gått att kopiera, varken direkt eller med kopieringsprogram. De är helt enkelt kopieringsskyddade, som det dessutom står på baksidan av fodralet. Ibland verkar det ha fungerat, men mot slutet av filmen så blir bilden konstig eller så kan man bara se några minuter, eller så hoppar det ur.

Ok, där ser man! Jag har nog bara haft lite tur med min samling där jag lyckats undvika DRM utan att tänka på det egentligen. Kopieringsskyddade spel har jag ju köpt någon gång förstås men det är en annan femma.

C64
Medlem

Men pär gessle är jävligt snål och det går utöver dom andra bandmedlemmarna
Yepp ingen skröna

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Det intressanta i detta är: Hur skall man lyckas privatkopiera sina grejer då det mesta är skyddat med DRM och kopieringsskydd? Ytterst få saker kan räknas upp de senaste årtionden som man kunnat kopiera rakt upp o ner.

...

För mig är det obegripligt att lagen ens kunnat överleva efter DRM lades på de flesta prylar.

Jag var var i liknande tankar för 20 år sedan när dom sa att dom skulle fortsätta med dessa avgifter. Eftersom vi betalar avgift för privatkopiering på all form av lagring. Hur kan det vara lagligt att släppa media med kopieringsskydd i Sverige? Det är ju något som bryter mot våran lagliga (är det en lag eller en regel?) rätt att göra, och så vill dom försöka få det till att vara olagligt att bryta kopieringsskyddet. Det är att ha kvar kakan och äta upp den samtidigt.

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

De 40 miljoner som kommer in via CD-försäljning hamnar alltså redan på rätt plats

Vete fasen om jag skulle säga pengarna hamnar på rätt plats ja rätt plats för snuskigt rika bolag men inte på riktiga rätta plasten till vill säga dom som skapa musiken. Visst dom får pengar men en sådan liten andel. Men tack vare teknologin idag så börjar mer o mer artister slippa den giriga mellanhandeln som roffar åt sig det mesta utan att ens förtjäna det.

Testpilot
Skrivet av MammaMuu:

Jag var var i liknande tankar för 20 år sedan när dom sa att dom skulle fortsätta med dessa avgifter. Eftersom vi betalar avgift för privatkopiering på all form av lagring. Hur kan det vara lagligt att släppa media med kopieringsskydd i Sverige? Det är ju något som bryter mot våran lagliga (är det en lag eller en regel?) rätt att göra, och så vill dom försöka få det till att vara olagligt att bryta kopieringsskyddet. Det är att ha kvar kakan och äta upp den samtidigt.

Ja det är ganska sjukt. Avgiften tillkom ju för att det gick att kopiera men eftersom DRM tillkommit så kan man ju inte göra privatkopiering.
Så fort man måste knäcka ett DRM så är det ju piratkopiering och det innefattas inte av den avgiften.

Bör nämnas är:

1: Privatkopiering är lagligt.
2: Piratkopiering för eget bruk och inom en liten krets tex familj är lagligt
3: Du får knäcka DRM hur mycket du orkar på saker du äger och även på annat men där blir gränserna lite mera luddiga gällande dataintrång / copyright och annat. Inget som jag tänker ge mig in i detaljerna direkt
4: Piratkopiering och sprida allmänt däremot där är gränserna är väldigt luddiga vart lagligheten ligger och upp till tolkning.

Kort sagt: Ja som det är nu har de ätit kakan och behållit den med DRM.

Medlem

Här har vi ett gäng tomtar som inte fattat grejjen heller https://www.aftonbladet.se/debatt/a/e82a4R/ni-kopierar-vara-b...

När avskaffade vi kollektiv bestraffning? Som vanligt bara för att man KAN innebär inte att man faktiskt GÖR det. Kan rakt upp och ner säga att jag inte har ett enda foto eller liknande på något av alternativen de rapar upp i artikeln. De får väl göra som vanliga dödliga och skaffa sig ett "riktigt" jobb. Det är inte någon rättighet att kunna livnära sig på det man vill.

Sen att de citerar en undersökning av copyswede säger ju en hel del. Klart oseriöst. Det är ju som att be tobaksindustrin utreda fördelarna med tobak...

Medlem
Skrivet av deezel:

Här har vi ett gäng tomtar som inte fattat grejjen heller https://www.aftonbladet.se/debatt/a/e82a4R/ni-kopierar-vara-b...

När avskaffade vi kollektiv bestraffning? Som vanligt bara för att man KAN innebär inte att man faktiskt GÖR det. Kan rakt upp och ner säga att jag inte har ett enda foto eller liknande på något av alternativen de rapar upp i artikeln. De får väl göra som vanliga dödliga och skaffa sig ett "riktigt" jobb. Det är inte någon rättighet att kunna livnära sig på det man vill.

Sen att de citerar en undersökning av copyswede säger ju en hel del. Klart oseriöst. Det är ju som att be tobaksindustrin utreda fördelarna med tobak...

Ja de är verkligen korkade, och snacka om vilket "can of worms", i en tidsålder där vem som helst kan vara en bildskapare. Ska då varje tjomme med ett instagram konto få ersättning, eller hur tänker de nu?

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Ja de är verkligen korkade, och snacka om vilket "can of worms", i en tidsålder där vem som helst kan vara en bildskapare. Ska då varje tjomme med ett instagram konto få ersättning, eller hur tänker de nu?

Ja? Du måste tänka på hur många miljoner dessa högintressant människor skulle tjänat på sina mussmunns/biceps/rump/mat/barn/natur/selfie -bilder ifall folk hade betalat för att titta på dem! För så resonerar jag ju alltid varje gång jag ser en bild/motiv/text i min vardag: ”fan, jag måste PRIVATkopiera det jag ser framför mig N U när jag slipper betala för det!”, vilket jag naturligtvis annars gjort.

Det är så urbota dumt att jag kommer på mig själv med att nynna på Raubtiers - ”Låt napalmen regna”, som jag förresten har privatkopierat i huvudet...gäller ju att passa på medan det fortfarande är gratis!

123
Skriv svar