VR-headset från Oculus kommer börja kräva Facebook-inloggning

Robot
VR-headset från Oculus kommer börja kräva Facebook-inloggning
Medlem

<insert pikachu face meme>, någon som är förvånad efter FB köpte oculus?

Medlem

Dealbreaker.. hard pass

Medlem

Varför måste man ha ett konto i överhuvudtaget för att använda ett headset, korkat.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Oof


signatur

no remorse

Medlem

Spontant vill man gnälla, dock tror jag att det är så här vi kommer hantera mycket hårdvara framöver.
Facebook är bara först.
Och störst.
Och kanske lite elaka också...

Medlem

Efterlängtat

Medlem

Så precis som innan kan man skapa ett dummy FB konto, vilket många gjort redan som velat ha vissa funktioner vilket "kräver" ett FB konto.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

Hur är det med Valve Index? Behöver man ett steam-konto?

Medlem

Men tänk vilka fördelar! Tredjepartspartners som nametest kan automatiskt skapa sälen du blir i ditt nästa liv som avatar i spelen du spelar. Dessutom behöver du inte längre upprätthålla saker som en vänlista då FB kommer para ihop dig med folk i din filterbubbla!

Nej men fy fan, den största anledningen till varför Oculus aldrig känts som ett alternativ blev just ett kallt faktum. Kan lika gärna byta namn på det till Facebooculus direkt.

Medlem

För er som missat. Imorgon släpps en VR version av Return to Wolfenstein Castle till Oculus Quest!

Quake-konnässsör

.....

Medlem

Blir inget occulus för mig. Börjar sakta men säkert ta avstånd från facebook. Synd att dom äger instagram också.

Medlem

Jag har varit med från början. Äger alla Oculus headsets (förutom Rift S). Att det skulle bli så här var givet men riktigt trist ändå. Nu har jag inte köpt saker på Oculus Store på ett bra tag och helt migrerat till SteamVR med ett Index. Det var roligt så länge det varade men helt givet att Facebook skulle göra så här förr snarare än senare. Har personligen aldrig haft ett Facebook-konto och kommer aldrig skaffa ett.

Skål för framtiden för VR utan Zuck.

Moderator | Testpilot

Tyvärr har jag inte riktigt hållit koll på vad som gör att folk är så missnöjda med Facebook, annat än (Och det är ju inte lite heller) när Mark satt framför senaten i USA. Är de verkligen mycket värre än många andra företag vi måste handskas med när vi använder våra smartphones, tex Apple, de som har hand om android samt tonvis med appar vi använder?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Väntat, men trist.

Skrivet av Taskman:

Så precis som innan kan man skapa ett dummy FB konto, vilket många gjort redan som velat ha vissa funktioner vilket "kräver" ett FB konto.

Jättebra idé, då kan man sitta och vara orolig över att Facebook helt plötsligt ska ta bort kontot som man har köpt en massa spel på. Dummy/fejk/dubblett-konton går emot Facebooks regler och det finns redan rapporter om användare som har förlorat åtkomst till sina Oculus-spel pga. ett borttaget dummy-konto.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Tyvärr har jag inte riktigt hållit koll på vad som gör att folk är så missnöjda med Facebook, annat än (Och det är ju inte lite heller) när Mark satt framför senaten i USA. Är de verkligen mycket värre än många andra företag vi måste handskas med när vi använder våra smartphones, tex Apple, de som har hand om android samt tonvis med appar vi använder?

Man kanske vill minimera sitt beroende/exponering? Lite som att säga att BankID och Skatteverket redan har ditt personnummer, så du kan lika gärna lägga upp det på FZ också. Finns en skillnad mellan hur olika företag handskas med personuppgifter.

Medlem

Eh får man göra så rent laglig, för en produkt som redan är ute?
Så jag kommer alltså inte kunna använda min Oculus Quest då jag inte har facebook konto och inte intresserad av att skaffa ett.

Jag mailade Oculus för ett tag sen om att jag inte kunde adda friends utan facebook konto detta var det dom sa...

Hi,

Thank you for reaching out to Oculus Support.

I understand that you cannot add friends on your Oculus account. No worries, let me help you with this one.

As per your question, you need to link your Oculus account to Facebook for you to be able to add friends.
We still don't have this feature to add friends on Oculus account alone but Oculus is still working on this kind of feature.

Kind regards,
Czaniah
Oculus Support

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Tyvärr har jag inte riktigt hållit koll på vad som gör att folk är så missnöjda med Facebook, annat än (Och det är ju inte lite heller) när Mark satt framför senaten i USA. Är de verkligen mycket värre än många andra företag vi måste handskas med när vi använder våra smartphones, tex Apple, de som har hand om android samt tonvis med appar vi använder?

För mig handlar det personligen om att inte vilja finnas på en plattform som bidrar till så mycket hat och fake news som sprids som löpeld i sociala medier. Tusen och åter tusentals grupper som bara består av att hata på andra. Av samma orsak använder jag inte twitter, ett större dagis är svårt att hitta.

Testpilot

Förstår inte heller skillnaden. Har man inte facebook skapar man bara ett konto och sen kan det vara lika livlöst och dött som de andra 100tals konton man har till andra websidor,tjänster och hårdvara man äger.

Bara för att det är facebook konto behöver man inte koppla upp det mot andra eller ens använda sitt riktiga namn.
[Edit] japp kan förstå att man har aber mot att bli avstängd om man inte använder sitt namn. Så där tycker jag det är lite dumt faktiskt.

Medlem

@Lasrod: Nej, men du behöver SteamVR. Å andra sidan är Steam ju inget big data-bolag i första hand. Facebook är lite värre på det området om man säger så...

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Förstår inte heller skillnaden. Har man inte facebook skapar man bara ett konto och sen kan det vara lika livlöst och dött som de andra 100tals konton man har till andra websidor,tjänster och hårdvara man äger.

Bara för att det är facebook konto behöver man inte koppla upp det mot andra eller ens använda sitt riktiga namn.

Tänker man ett steg längre förstår man vart det barkar i framtiden. Krävs knappast någon större fantasi för det.

Medlem

Perfekt, äntligen blir VR spelarna mer sociala. Regeringen borde gå in med en kampanj: Facebook strap-on i varje folkhem! 🙂

Kontot avslutas
Skrivet av Rakoon:

Blir inget occulus för mig. Börjar sakta men säkert ta avstånd från facebook. Synd att dom äger instagram också.

Jag tog bort min Facebook 2016, eller fick hjälp av min sambo att ta bort den eftersom det är så svårt att ta bort den permanent. Men tillslut hitta vi det och Facebook skrev att det skulle försvinna permanent inom 30 dagar.
För någon månad sedan berättade min sambo att hon tyckte det var konstigt att jag fortfarande fanns bland hennes vänner så hon testade att logga in på mig, och det gick. Så hon gjorde samma sak igen och valde att ta bort den permanent.

Instagram har jag aldrig haft och kommer aldrig att skaffa.
Tur att FZ finns istället


signatur

ゼルダの城

phi
Medlem

Att välja VR headset här framöver blev genast ett mycket lättare val.

Medlem

Är detta nästa sak gamers ska bli "upprörda" över? Även om det är samma personer som aldrig tänkt skaffa VR eftersom det bara är en "gimick".

Nu när Spider-Man exklusiviteten är bortglömd så måste det ju uppröras över något nytt. Så tänker jag.

Avstängd

Snart behöver man logga in på Facebookkontot för att få öppna sitt kylskåp som har inbyggd kamera mot ens vilja som inte får blockeras för då går det i baklås!

Medlem
Skrivet av Zulthar:

Lite som att säga att BankID och Skatteverket redan har ditt personnummer, så du kan lika gärna lägga upp det på FZ också. Finns en skillnad mellan hur olika företag handskas med personuppgifter.

Håller med dig i stort men vet inte om personnummer är en särskilt bra jämförelse då det är offentliga uppgifter som du kan söka fram enkelt. Det är inget hemligt med ditt personnummer.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Är detta nästa sak gamers ska bli "upprörda" över? Även om det är samma personer som aldrig tänkt skaffa VR eftersom det bara är en "gimick".

Nu när Spider-Man exklusiviteten är bortglömd så måste det ju uppröras över något nytt. Så tänker jag.

Kanske det, men med all rätt tycker jag.

Framtida Oculus produkter är en sak men att ändra nuvarande produkter med nya krav känns inte ok, såg ingen sticker på Oculus Quest boxen som stod "Kräver Facebook konto".

Kan bara prata för mig själv och det är ingen gimick för mig.
Är ägare av följande Oculus produkter: DK1, DK2, Rift och Quest.

Så inte super glad över detta.

Medlem

Övervakningssamhället. Utan foliehatt. Bara titta vad Google och facebook loggar det du gör,vilka videos tittar du på och vart du befinner dig. Det är det som kommer störa mest tror jag. Facebook har inte så gott rykte så att säga och när grundaren blev utfrågad i senaten för ett tag sen så satt han bara och mumlade.

Inaktiv
Skrivet av legendofkarl:

För mig handlar det personligen om att inte vilja finnas på en plattform som bidrar till så mycket hat och fake news som sprids som löpeld i sociala medier. Tusen och åter tusentals grupper som bara består av att hata på andra. Av samma orsak använder jag inte twitter, ett större dagis är svårt att hitta.

Ja för mig är det mer det här än att de samlar data.
Sen jag slutade använda Facebook har jag på fullaste allvar blivit mycket gladare.
Tyckte inte ens jag brydde mig något nämnvärt, men tydligen gjorde jag det.
Att timme efter timme scrolla förbi en massa influencers, folk som måste trycka sina åsikter i ansiktet på andra, folk som går på kedjebrev efter kedjebrev, folk som jagar likes, folk som låtsas ha det så bra, folk som taggar varann i olika saker, samma skämt och inlägg som nöts varje vecka..
Det var tydligen inte så bra för psyket.

Har dock inte ens funderat på att skaffa en Occulus efter jag provade det hos en polare. Upplevde någon slags fördröjning som gjorde att det kändes billigt som man inte får med typ Vive och Index.
Kanske var någon inställning polaren hade som var fel, men efter det har jag varit noll intresserad.

12
Skriv svar