Förhandstitt – Halo Infinite

Sida 2 av 4
2020-07-24 23:25
Skrivet av Freeman79a:

Stor skillnad på 9 och 12.

Ännu större skillnad på 12 och 1.8, ändå ser dagens ps4-spel (TLOU2, Ghost..) bättre ut på min ps4 slim än allt som visades igår. Tror mer på stress och inkompetens i detta fallet. Sen att något mirakel med grafiken ska kunna hända fram till release tror jag inte ett ögonblick på. Launch-tltlarna måste nog mer eller mindre vara färdigkodade vid det här laget för att säkert kunna släppas i tid.

Margy
2020-07-25 01:01
Skrivet av Freeman79a:

Nyligen en podcast med Aaron Greenberg. Sedan kan man hitta en annan podcast med Phil Spencer.

https://nordic.ign.com/news/38288/halo-infinite-demo-was-a-wo...

Här är en artikel om det.

Så han säger att det är "work in progress" - inte en tidig build.

Återigen - hur ofta brukar spel på något magiskt sätt bli mycket snyggare några månader från release? Varför skulle inte MS visa spelet på ett så snyggt sätt som möjligt några få månader innan det släpps?

Aaron Greenberg har en historia av att påstå en massa saker som kanske inte alltid är så genomtänkta.

Lepr
2020-07-25 01:03
Skrivet av rhagstrand:

Ännu större skillnad på 12 och 1.8, ändå ser dagens ps4-spel (TLOU2, Ghost..) bättre ut på min ps4 slim än allt som visades igår. Tror mer på stress och inkompetens i detta fallet. Sen att något mirakel med grafiken ska kunna hända fram till release tror jag inte ett ögonblick på. Launch-tltlarna måste nog mer eller mindre vara färdigkodade vid det här laget för att säkert kunna släppas i tid.

Nu är jag absolut ingen Halo-fan och håller med om att tex Lou2 är väldigt snyggt, men tycker ändå det är rätt imponerande om det faktiskt kan köra spelet i 4k 60fps stadigt, med såpass bra draw distance etc.
Det handlar ju lite om vad dom har för mål, skulle garanterat kunna gjort det supersnyggt om man valt att optimera för 1080p30fps istället.

lyrael
2020-07-25 01:11

Jag är inte så förtjust i att det blir en öppen värld men vi får se vad de gör. Jag har personligen tröttnat lite på öppenvärld spelen, troligtvis för jag har begränsat med tid att lägga på spelandet och därför gärna vill ha mer linjärt. Annars älskar jag Halo och ser verkligen fram till detta släpps. Fast är försiktigt skeptiskt efter 5an.

caelestis
2020-07-25 01:16
Skrivet av neocon:

Inte bättre FPS, men du kan ha snyggare grafik.

Det där vill jag gärna att du förklarar för mig för det låter som att jag har tok-missat något om det är så att en SSD tillåter snyggare grafik...

neocon
2020-07-25 01:48

@caelestis: Arbets- och grafikminnet är begränsat (16 GB / 4 GB på min dator t.ex.), och det är där all speldata måste existera. Det inkluderar så väl det du ser på skärmen i nuet som det som du kan tänkas vända dig om och titta på inom den kommande halvminuten om du har hårddisk (ej SSD), samt annat som ljud. Att ladda in speldata från hårddisk är extremt långsamt jämfört med hur snabb dataöverföring är mellan minnena. Det innebär att även det du inte har på skärmen måste vara inladdat och ta upp plats på minnet oavsett om det kommer komma till användning eller inte. Om det inte gör det, och du vänder dig om, så måste datat läsas in från lagring till minne och det hackar eller fryser fast i många sekunder. I lindriga fall får du pop-in av texturer och geometri. En mekanisk hårddisk på 7200 RPM har vanligtvis en läshastighet på ~160-220 MB/s, att jämföra med SSD som kan ha läshastigheter på flera GB/s. Att ladda in 4 GB med assets tar en hårddisk ~20 sekunder. för SSD kan det gå på en sekund. Mindre än en sekund på PS5 (5 GB/s).

När man designar spel försöker man designa banor på ett smart sätt så att man kan dölja denna begränsning, ha allt som man behöver snabb åtkomst till i minnet (återigen, oavsett om det kommer komma till användning eller ej), och eliminera oförutsedd läsning från lagring. I hissekvenser och trånga passager så dumpar spelet allt i minnet som tillhörde platsen du kom ifrån, och laddar in data för platsen du är på väg till. I ett open world-spel så är det ju ett uppenbart problem om spelaren står på ett berg och tittar ut över vidsträckta vyer. Inte bara det som är framför dig utan även allt runtomkring måste finnas redo i minnet utifall att du flyttar kameran. Genom tekniker som begränsning av view distance (maskerat med dimma t.ex.), lågupplösta versioner av geometri och texturer etc. så lyckas man ändå klämma in tillräckligt med data i minnena för att representera omgivningen. Man kan helt enkelt inte ha tillräckligt högupplösta texturer som man kanske vill bara för just det som syns på skärmen. Med snabb SSD-arkitektur, som leder till att även inhämtning från lagring är snabb, så kan man utnyttja det mesta av minnet till just det man ser för stunden och, i PS5:ans fall t.ex., bara det du kan tänkas se de kommande 2 sekunderna.

SSD gör alltså att man slipper slösa merparten av minnet till att lagra data som kanske aldrig används. Man kan använda det utrymmet till bättre assets istället = snyggare grafik.

Polpe
2020-07-25 11:29

@dex20: Speciellt när det ser att kunna köras på en ps4a

Waliant
2020-07-25 11:40

Lirar just nu igenom MCE på PC och ser mycket fram emot detta

2020-07-25 12:01
Skrivet av Freeman79a:

Demot var en ganska tidig build. Så är kanske 4-6 månader gammal. Utan Raytracing. Ganska så opolerat. Och ändå så extremt snyggt. Tänk er att så skulle Xbox One X versionen kunna se ut. Det märks att Series X kommer klart att vara den bästa konsolen nästa generation. Tror inte att den färdiga produkten skulle kunna köras bra på en PS5.

Microsoft Store krediter har satts in på ditt Microsoft-konto.

/MVH

Phil & Xbox-laget

miffot
2020-07-25 13:13
Skrivet av Freeman79a:

Demot var en ganska tidig build. Så är kanske 4-6 månader gammal. Utan Raytracing. Ganska så opolerat. Och ändå så extremt snyggt. Tänk er att så skulle Xbox One X versionen kunna se ut. Det märks att Series X kommer klart att vara den bästa konsolen nästa generation. Tror inte att den färdiga produkten skulle kunna köras bra på en PS5.

Nej det har du rätt i, för PS:5 är next gen.
Gamla gen hör hemma på ps4.

Barak
2020-07-25 13:14

Det blir nog ett roligt spel men grafiskt såg det ut att ha väldigt många år på nacken.
Såg inte en enda del som imponerade.
Miljön var nog det som såg sämst ut, statisk och platt.
Draw distance på undervegetationen var inte mycket att hänga i granen heller.

Vamp
2020-07-25 13:57

Kul att alla med lite kunskap tycker att det ser bra ut och alla som bedömer grafik utifrån screenshots rackar ner på det. Den här grafiken (i ett så pass öppet spel) i 60 frames 4K är imponerande. Frames och upplösning ”kostar” detaljer, så är det bara. Det är fakta oavsett om du spelar på en brödrost, next gen-konsol eller en pc för 35 000 kr.

miffot
2020-07-25 14:01
Skrivet av Vamp:

Kul att alla med lite kunskap tycker att det ser bra ut och alla som bedömer grafik utifrån screenshots rackar ner på det. Den här grafiken (i ett så pass öppet spel) i 60 frames 4K är imponerande. Frames och upplösning ”kostar” detaljer, så är det bara. Det är fakta oavsett om du spelar på en brödrost, next gen-konsol eller en pc för 35 000 kr.

Det är dock inget som är nextgen med Halo ännu.
Microsoft tabba sig med att inte ta klivet in i next gen På riktigt.

Och sen är det dock gameplayen, det ser ut som ett spel som kom 2014 ish, inget som såg ut vara wow.

Edit: att det är open world har inte ett smack med att det ser ut som det gör, att dem inte har gått över till next gen är det som drar ner detta.

Har du sett kanske dom andra open world spelen som finns på current gen, som ser betydligt bättre ut än vad detta göra?
Finns bara en sak säga om Microsoft och deras xbox, det är en terraflop.

Dumlen
2020-07-25 14:26

Mycket gnäll i den här tråden måste jag säga. Gillar att andra har synpunkter på vad någon annan anser vara snyggt eller inte.

Alltid lika intressant att följa konversationer där man försöker övertala andra att tänka på sitt tankesätt och släppa sin egen subjektiva bedömning utav vad man anser vara snyggt visuellt.

Tycker själv att spelet har en intressant design och tror att de valt en annan visuell stil för att saker ska sticka ut lite mer för att man ska uppfatta saker lättare i stridens hetta. Halo har ju aldrig riktigt gått efter den hyperrealistiska stilen utan varit lite mer semi-tecknat i sin visuella design.

Lite tråkigt att de gått med Halo Reach-liknande design på assaultriflen bara, tyckte de hade en bra design i Halo 5.

Vamp
2020-07-25 14:37
Skrivet av miffot:

Det är dock inget som är nextgen med Halo ännu.
Microsoft tabba sig med att inte ta klivet in i next gen På riktigt.

Och sen är det dock gameplayen, det ser ut som ett spel som kom 2014 ish, inget som såg ut vara wow.

Edit: att det är open world har inte ett smack med att det ser ut som det gör, att dem inte har gått över till next gen är det som drar ner detta.

Har du sett kanske dom andra open world spelen som finns på current gen, som ser betydligt bättre ut än vad detta göra?
Finns bara en sak säga om Microsoft och deras xbox, det är en terraflop.

Men dem spelar du inte i stabila 60 frames i 4k vilket var hela poängen med mitt inlägg. 343 hade lätt kunnat göra Halo ”snyggare” men i så fall på bekostnad av upplösning och bildrutor. Du och alla andra borde snarare vara glad över att det äntligen pratas frames på konsol. Att Microsoft inte erbjuder next gen är ju bara ett pinsamt utlåtande som visar på både teknisk- och affärsmässig inkompetens.

eld
2020-07-25 15:47
Skrivet av Vamp:

Men dem spelar du inte i stabila 60 frames i 4k vilket var hela poängen med mitt inlägg. 343 hade lätt kunnat göra Halo ”snyggare” men i så fall på bekostnad av upplösning och bildrutor. Du och alla andra borde snarare vara glad över att det äntligen pratas frames på konsol. Att Microsoft inte erbjuder next gen är ju bara ett pinsamt utlåtande som visar på både teknisk- och affärsmässig inkompetens.

Nej, chansen är att dessa spel faktiskt kör i 4k/120 när de väl körs på en ps5 eller series x, så som horizon zero dawn eller red dead 2.

Microsofts absolut viktigaste IP är ett xbox one spel där du får mer upplösning och framerate om du köper senaste konsolen.

Barak
2020-07-25 16:01
Skrivet av Vamp:

Men dem spelar du inte i stabila 60 frames i 4k vilket var hela poängen med mitt inlägg. 343 hade lätt kunnat göra Halo ”snyggare” men i så fall på bekostnad av upplösning och bildrutor. Du och alla andra borde snarare vara glad över att det äntligen pratas frames på konsol. Att Microsoft inte erbjuder next gen är ju bara ett pinsamt utlåtande som visar på både teknisk- och affärsmässig inkompetens.

Det är nog få som är negativt inställda till 60+ FPS men upplösningen däremot.
Jag tycker inte 4k är värt vad det kostar då det tar för mycket resurser mot vad det levererar i förbättrad upplevelse.
Uppskalning från lägre renderad upplösning är nog en bättre kompromiss.

Dumlen
2020-07-25 16:01
Skrivet av eld:

Nej, chansen är att dessa spel faktiskt kör i 4k/120 när de väl körs på en ps5 eller series x, så som horizon zero dawn eller red dead 2.

Microsofts absolut viktigaste IP är ett xbox one spel där du får mer upplösning och framerate om du köper senaste konsolen.

"Halo Infinite has been built entirely on our new Slipspace Engine, which was designed from the ground up to serve as the foundation for the future of the franchise. The technical enhancements of the Slipspace Engine are too extensive to truly get into here, but one callout is how we are now able to pack in 10 times the processing per pixel, creating the most visually rich game we’ve ever made to go with the most open and expansive environment to appear in a Halo game. That’s just the start though, as Xbox Velocity Architecture brings near instant loading, Smart Delivery will pull the optimal version for your device, and we will be running campaign at 60FPS with up to 4K resolution. We are also designing Halo Infinite to grow and evolve over time so we can continue to deliver experiences to our players well beyond launch. This is the most technically advanced Halo game ever created, paired with the most powerful console on the planet, allowing us to create the most vivid and immersive way to experience our universe. " https://www.halowaypoint.com/en-us/news/campaign-evolved

Så inte 4k120, men iaf 4k60

Vamp
2020-07-25 16:06
Skrivet av Barak:

Det är nog få som är negativt inställda till 60+ FPS men upplösningen däremot.
Jag tycker inte 4k är värt vad det kostar då det tar för mycket resurser mot vad det levererar i förbättrad upplevelse.
Uppskalning från lägre renderad upplösning är nog en bättre kompromiss.

Det lägger jag ingen värdering i. Jag bara konstaterade att den här grafiken levererad i 60 frames och 4K är next gen oavsett vad någon tycker.

Jag spelar själv i 1440p och har ingen längtan efter högre upplösning i dagslägget. Mer frames tackar jag däremot aldrig nej till.

Lepr
2020-07-25 16:23
Skrivet av Barak:

Det är nog få som är negativt inställda till 60+ FPS men upplösningen däremot.
Jag tycker inte 4k är värt vad det kostar då det tar för mycket resurser mot vad det levererar i förbättrad upplevelse.
Uppskalning från lägre renderad upplösning är nog en bättre kompromiss.

Mig personligen så ser jag också hellre att dom gjorde "snyggare" lågupplösta spel med bra framerate istället. Men tror därimot inte att gemene man ens vet vad framerate är, 4k därimot har alla hört att det är det man ska ha på TVn.
Så (tyvärr) så tror jag nog majoriteten av spel till dom nya konsolerna kommer optimeras för 4k30fps.

Lepr
2020-07-25 16:27
Skrivet av eld:

Nej, chansen är att dessa spel faktiskt kör i 4k/120 när de väl körs på en ps5 eller series x, så som horizon zero dawn eller red dead 2.

Microsofts absolut viktigaste IP är ett xbox one spel där du får mer upplösning och framerate om du köper senaste konsolen.

Uppskalat 1080p så klarar dom säkert 120fps, dock väldigt skeptiskt till att dom skulle klara Native 4k/120fps med någon stabil framerate, kanske 60, men nästan tveksam där också.

Bara se på vilket SC test av Grafikkkort som helst så klarar knappt dom värsta korten (2080 Ti) knappt 60fps i 4k i dom flesta spel.

Mortaigne
2020-07-25 16:38

Ärligt talat, det vore väldigt trevligt om stollar från både "Xbox-lägret" och "PS-lägret" kunde ge fan i att snacka skit om varandras produkter hela tiden. Jag ser det i varenda jäkla tråd som är Xbox-relaterad och det är lika ledsamt varje gång. Jag vet att det är samma sak i många PS-relaterade trådar. Så jävla tröttsamt.

Tänk om vi som är "fans" kunde fokusera dels på våra "egna" saker och prata om dem i stället för att göra negativa jämförelser med "de andra" och dels kunde ge fan i att mucka gräl. Det finns postare från alla håll som dyker upp i trådar om både PS och Xbox och genast gör irrelevanta jämförelser mellan dem, eller bara häver ur sig skit.

Jag föredrar Xbox (duh) men jag har även PS4, Nintendo Switch och PC. Sitta och vara en inskränkt mupp när det finns så många fantastiska spel känns så klent. Alla plattformar har sina positiva och negativa sidor, och framförallt så går det alldeles utmärkt att fokusera på sin föredragna plattform utan att hela tiden försöka nedvärdera "den andra sidan".

On-topic:
Jag ser fram emot Halo Infinite, det enda jag ville när demot rullade var att plocka upp handkontrollen och själv utforska världen. Tror att det blir ett riktigt skoj spel! Är det ett grafiskt mästerverk? Nej verkligen inte, men det är ett open-worldish Halo som rullar i hög upplösning, med hög framerate och som får RT. Det kommer kännas riktigt najs när det väl släpps och man får spela själv.

Barak
2020-07-25 16:51
Skrivet av Lepr:

Mig personligen så ser jag också hellre att dom gjorde "snyggare" lågupplösta spel med bra framerate istället. Men tror därimot inte att gemene man ens vet vad framerate är, 4k därimot har alla hört att det är det man ska ha på TVn.
Så (tyvärr) så tror jag nog majoriteten av spel till dom nya konsolerna kommer optimeras för 4k30fps.

Mjo men dom som har hört att man skall ha 4k på teven vet nog inte om ifall källan är det eller inte.
Jag tror i alla fall inte att native 4k kommer vara så vanligt överhuvudtaget utan det kommer nog mest bli uppskalat oavsett om det är 60 eller 30 FPS.
Men det är molnigt ute just nu så mottagningen i min kristallkula är lite knackig.

2020-07-25 17:14

Min första tanke med demot var. Måste man verkligen döda dom där små gulliga utomjordingarna som ger ifrån sig gulliga läten när dom dör. Ha ha!

Lepr
2020-07-25 17:26
Skrivet av Mortaigne:

Ärligt talat, det vore väldigt trevligt om stollar från både "Xbox-lägret" och "PS-lägret" kunde ge fan i att snacka skit om varandras produkter hela tiden. Jag ser det i varenda jäkla tråd som är Xbox-relaterad och det är lika ledsamt varje gång. Jag vet att det är samma sak i många PS-relaterade trådar. Så jävla tröttsamt.

Tänk om vi som är "fans" kunde fokusera dels på våra "egna" saker och prata om dem i stället för att göra negativa jämförelser med "de andra" och dels kunde ge fan i att mucka gräl. Det finns postare från alla håll som dyker upp i trådar om både PS och Xbox och genast gör irrelevanta jämförelser mellan dem, eller bara häver ur sig skit.

Jag föredrar Xbox (duh) men jag har även PS4, Nintendo Switch och PC. Sitta och vara en inskränkt mupp när det finns så många fantastiska spel känns så klent. Alla plattformar har sina positiva och negativa sidor, och framförallt så går det alldeles utmärkt att fokusera på sin föredragna plattform utan att hela tiden försöka nedvärdera "den andra sidan".

On-topic:
Jag ser fram emot Halo Infinite, det enda jag ville när demot rullade var att plocka upp handkontrollen och själv utforska världen. Tror att det blir ett riktigt skoj spel! Är det ett grafiskt mästerverk? Nej verkligen inte, men det är ett open-worldish Halo som rullar i hög upplösning, med hög framerate och som får RT. Det kommer kännas riktigt najs när det väl släpps och man får spela själv.

Håller med att det är svårt att hålla en saklig diskussion, men det verkar ju generellt sett vara mer lag på nätet att explodera i negativitet för minsta lilla. Se på mordhoten mot personalen på Naughty dogs efter LoU2, eller alla ständiga review bombningar såfort något detalj i ett spel inte faller folk i smaken.
Man får gärna vara kritisk tycker jag, men då gärna konstruktiv eller iaf saklig.
Här är det mer "Ugly omg, N64 hade bättre grafik.."-nivå 🙂

miffot
2020-07-25 17:51
Skrivet av Vamp:

Men dem spelar du inte i stabila 60 frames i 4k vilket var hela poängen med mitt inlägg. 343 hade lätt kunnat göra Halo ”snyggare” men i så fall på bekostnad av upplösning och bildrutor. Du och alla andra borde snarare vara glad över att det äntligen pratas frames på konsol. Att Microsoft inte erbjuder next gen är ju bara ett pinsamt utlåtande som visar på både teknisk- och affärsmässig inkompetens.

Exakt, tar inte bort syftet dock, Microsoft har inte gått till nästa generation, dem vlade stanna, och jo, med denna gen som kommer.

Open world, 4k 60fps garanterat, och inte se ut som ett paint potrait, gå lägg dig lille du.

Sillgam
2020-07-25 18:17
Skrivet av Lepr:

Bara se på vilket SC test av Grafikkkort som helst så klarar knappt dom värsta korten (2080 Ti) knappt 60fps i 4k i dom flesta spel.

Varför sprider du lögner? 2080Ti har inga problem att driva spel i 4k60fps och det med de högsta inställningarna.

Sapiens
2020-07-25 19:13

Varför spelet ser så platt ut...

Barak
2020-07-25 20:19
Skrivet av Sillgam:

Varför sprider du lögner? 2080Ti har inga problem att driva spel i 4k60fps och det med de högsta inställningarna.

https://www.sweclockers.com/test/28474-asus-radeon-rx-5700-xt...

Du kan kika på Swecs testsvit under 3840x2160.
2080ti klarar att hålla 60+ FPS i ungefär hälften av titlarna.

Barak
2020-07-25 20:52
Skrivet av Sapiens:

Varför spelet ser så platt ut...

Intressant.
Det enda han inte drog upp som jag också tyckte gjorde att det såg knackigt ut var att världen var statisk.
Inte ett grässtrå eller träd svajade i vinden. Men det kanske inte blåste den dagen. =P

Sida 2 av 4