5 bästa Tv-serierna

Medlem

Genom tiderna:

Chernobyl - Fullständigt makalös, särskilt de två första avsnitten och det sista. Fick mig att må fysiskt dåligt på ett sätt jag aldrig varit med om förut.

Arresterad Development - Utan tvekan den serie som jag har varvat flest gånger. Känns oerhört intelligent på sitt makalöst absurda sätt. Fnissar bara jag tänker på den. De två senare säsongerna är inte lika starka, men starka nog att serien ska kvala in.

Community - Skulle kunna upprepa beskrivningen från Arrestered Development för denna med. Absurd, intelligent och vansinnigt rolig.

The Haunting of Hill House - Finstämd och djup skräckis som inte bara är kuslig utan dessutom tar upp otaliga känsliga ämnen som psykisk ohälsa på ett väldigt vackert sätt. Gråter varje gång.

The Office (US) - Det finns ingen annan serie som får mig att skratta (och "cringe:a") lika mycket. Steve Carell är superb som Michael. Citerar honom ofta till vardags. Hamnar jag någonsin i en chefsroll ska jag bli som han.

Pågående

Stranger Things - Underbar serie som osar barndomsnostalgi och andas Stephen King (bland mycket annat). Därtill fantastiska karaktärer som man verkligen bryr sig om, bra manus och vackert filmat. Kommer lägga sig högst upp på "genom tiderna"-listan om inget oväntat sker.

Lucifer - Tom Ellis tolkning av djävulen som en bortskämd snorunge med daddy issues är bland det mest underhållande jag har sett. Tappade fart under tredje säsonger men har fått nytt liv sedan Netflix tog över.

Ozark - Oerhört välspelad serie i en genre som vanligen inte intresserar mig. Emellanåt svår att se på, men alltid riktigt välspelad och välstämd.

...

Twin Peaks skulle ha haft en given plats på listan om det inte hade varit för den där soppan de gjorde här om året. Andra serier som skulle ha kvalat in om det inte var för senare säsonger är Heroes, Prison Break och Lost. Men det kanske är något för en egen tråd "serier som började bra, men ..."


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Farornas Konung

1: Dallas
2: Seinfeld
3: Twin Peaks (De två första säsongerna, har inte sett den nya)
4: Family Guy
5: McGyver (mest av nostalgiska skäl)

Medlem

Förvånad att ingen nämnt Battlestar Galactica.

Medlem
Skrivet av Kira:

Förvånad att ingen nämnt Battlestar Galactica.

För min del skulle den ha kunnat vara med men faller på grund av sista säsongen där man avslutar med en massa religiöst trams som änglar mm.
BSG och Lost är de två serierna med störst potential men som istället gjort mig mest besviken.

Medlem
Skrivet av Kira:

Förvånad att ingen nämnt Battlestar Galactica.

Den är en bubblar för mig. Men det är något för många filler-episoder i de två senare säsongerna för att den ska nå hela vägen fram. Men de bra delarna... jösses så bra!


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Jag kan bara besvara första frågeställningen eftersom jag bara kollat på en serie som inte är nerlagd.

1. Star Trek - The Next Generation
2. Familjen Macahan
3. Mr Bean
4. Pang i bygget
5. Shogun

Medlem

Bästa någonsin

Babylon 5
Full Metal Alchemist: Brotherhood

Kommer inte på fler, visst finns det många bra serier, men fler serier som platsar på en best of någonsin-lista?

Bäst just nu

The Seven Deadly Sins
The Expanse

Nöjer mig så, samma här, visst finns det mycket som är bra, men det här var en best of-lista, eller hur?


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Jag höftar till med följande i ingen ordning alls:
Top 5
- Band of Brothers
- Breaking Bad
- The Wire
- Blackadder
- The Sopranos
Några bubblare är: Fargo, Stargate SG1, Planet Earth, Avatar TLA, True Detective och Futurama.

Top 5 som pågår:
- Better Call Saul
- South Park
- The Boys
- The Mandalorian
- Hannibal (Visst är säsong 4 på G?)

Medlem
Skrivet av Tabula:

Breaking bad
Band of Brothers
Game of Thrones
Chernobyl
Lost

Rätt svar!

Medlem

Jag har inte sett så många serier, så en topp fem innefattar typ mer än hälften av de serier jag sett (klart).

Ingen särskild ordning:
Breaking Bad
Deadwood
Berserk (1997) (måste väl räknas som en serie)
Dexter

Jag har nog ingen femte som platsar med dessa.

Medlem
Citat:

Snowpiercer. En variant på filmen som kom för något år sedan. Världen har fryst till is och alla överlevande människor åker runt världen i ett tåg. I tåget har en autoritär klasstat skapats där första klass lever i överflöd medans fripassagerarna i "the tail" längst back knappt får nog att äta för att leva.
En riktigt konstig serie som egentligen har två berättelser. Å ena sidan var det väldigt intressant att se hur de expanderat på hur människan överlever på tåget, att se in i deras liv och hur allt funkar. Själva säsongens "plot" däremot var ganska halvdan, och serien lider också av samma problem som jag nämnde med The Boys, att det är på tok för mycket plot i för lite skärmtid. Det är bra många karaktärer de vill att man ska bry sig om, men det är bara någon enstaka som man ser tillräckligt länge för att man ska börja bry sig...

Skumma genom filmen och tyckte serien var bättre än filmen, CGIn i sista avsnittet hade dom kunnat investera lite mer pengar i oväntad twist också också på filmen och serien. Men kan hålla med en karaktärerna även om Leyton är den ”största”.

Medlem

the boys. hur bra som helst.
och den serien med joel kinnaman i framtiden. säsong 1 var bra s2 suger get pung.
sen är resten skit

phi
Medlem

Glamour
Dallas
Falcon Crest
M*A*S*H
The A-Team

Medlem

Bara för att det fanns ingen internet då och man kollade endast på tv som underhållning.

MacGyver
Smurfar
Star Trek: Next Generations
Land of Giants (Amerikansk serie) såg den på RTL på tyska, var väldigt fascinerad.
Bumbibjörnarna


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

5. Shogun

Ja! första introduktionen av Japansk kultur var väldigt skrämmande och våldsam. Men samtidigt mystisk och alla geishorna..man bara inte visste vad som hände i kroppen.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

The Wire - Överlägset bästa serien jag sett.
Seinfeld/Curb Your Enthusiasm - Älskar Larry Davids humor.
Gilmore Girls - Feelgood med snabb dialog och roliga minnesvärda karaktärer.
Orange Is the New Black - Höll hög kvalitet hela vägen.
The Sopranos - Såg första avsnittet och gillade det inte. Något år senare gav jag serien en ny chans och fastnade rejält.

Bland pågående serier gillar jag:
The Handmaid's Tale
Stranger Things
His Dark Materials

Medlem

Icke aktuella
1. True Detective s1
2. Carnivale
3. Buffy
4. Twin Peaks
5. Deadwood

Aktuella
1. Walking Dead
2. Mindhunter
3. The Servant
4. Haunting of hill house
5. Defending Jacob

Medlem

Kan inte svara på det men Firefly behöver ju vara med!

Battlestar Galactica är nog min favorit, trots allt trams som någon nämnde.

Band of brothers

The Expanse är riktigt bra också.

Game of thrones så klart .

Sen gillar jag Rome, Lost, all Star Trek, Rick and Morty. Mfl

Medlem

V
Lilla huset på prärien
Grimm
The Originals ( På grund av Klaus elaka härliga röst)
Dallas

Medlem

Breaking Bad
The Wire
The Shield
Seinfeld
Vänner

Better Call Saul
The Umbrella Academy
Ozark
Bosch
Billions

12
Skriv svar