Maffigt! Se en kvart från Mafia-remaken

Robot
Maffigt! Se en kvart från Mafia-remaken

Med både gameplay och filmiska scener.

#mafia, #mafia-definitive-edition


Medlem

Det här kan bli precis hur bra som helst. Oron finns för att de slopat för många av de gamla spelelementen till för(nack)del för nyare påfund för att tilltala unga gamers utan tålamod. Det är precis därför Mafia 3 är ett skräpspel, medan Mafia 1 är ett av de bästa spelen som någonsin gjorts


signatur

"I'll bet Hector pauses here every day, and thinks to himself... 'Boy I wish I could see past my gut and enjoy my expensive monogrammed floor!'"

Medlem

jag tror dom gör detta korrekt, nu när remastrande och remejkande har pågått några år överallt så börjar dom få koll på hur det ska ske. men är helt säker på att rätt gjort kan det bli årets spel rakt av. mafia 1 kommer alltid vara ett av mina absoluta favoriter


signatur

//monster

jbx
Medlem

Gillade Mafia 2 men har aldrig testat 1an. Ser framemot det!


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
  • Coverbased shooting, tar ifrån typ all utmaning, känsla av sårbarhet, spelflöde och inlevelse. ✔

  • Quest- & item-markers, totalsabbar inlevelse och upptäckande. ✔

  • Massa extra onödiga cutscenes, förstör spelets rytm och inlevelse. ✔

Medlem
Skrivet av Sapiens:
  • Coverbased shooting, tar ifrån typ all utmaning, känsla av sårbarhet, spelflöde och inlevelse. ✔

  • Quest- & item-markers, totalsabbar inlevelse och upptäckande. ✔

  • Massa extra onödiga cutscenes, förstör spelets rytm och inlevelse. ✔

Själv tycker jag nog precis tvärtom, förutom punkt nummer två. Förhoppningsvis kan man stänga av det.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av Sapiens:
  • Coverbased shooting, tar ifrån typ all utmaning, känsla av sårbarhet, spelflöde och inlevelse. ✔

Det beror väl mycket på fiendens AI ändå? Problemet i många spel tycker åtminstonde jag är att så fort man sätter sig bakom cover så kan man i princip ta och kopp kaffe och forfarande vara trygg när man kommer tillbaka


signatur

"I'll bet Hector pauses here every day, and thinks to himself... 'Boy I wish I could see past my gut and enjoy my expensive monogrammed floor!'"

Medlem

För mig var Mafia ett spel som _nästan_ var fantastiskt, men inte nådde fram. Repetitivt, dålig känsla/flyt samt något buggigt. Ser därför fram till denna remake enormt mycket.

Det ser väldigt bra ut, enormt mycket mer levande. Men ett annat sätt att se på det är att det egentligen inte hänt så mycket på grafikfronten på 20 år från millennieskiftet.

När jag spelade spel som Mafia och GTA3 så tänkte jag på hur enorm utvecklingen varit bara dom sista 2-3 åren. Om man såg 20 år fram i tiden och fortsatte släppa Mafia eller GTA-spel vartannat år så såg man framför sig Mafia 10 eller GTA 12 i 2020 och tänkte att måste vara något i stil med Holodeck.

Shaders och AA i all ära, men riktigt så blev det ju inte. Om man hellre går 20 år tillbaka till 1980 så hade det hänt enormt mycket år 2000.

//LD

Medlem
Skrivet av Sapiens:
  • Coverbased shooting, tar ifrån typ all utmaning, känsla av sårbarhet, spelflöde och inlevelse. ✔

  • Quest- & item-markers, totalsabbar inlevelse och upptäckande. ✔

  • Massa extra onödiga cutscenes, förstör spelets rytm och inlevelse. ✔

Håller inte med överhuvudtaget bortsett från punkt 2.

Inaktiv

Grafiken är ju skitbra, iaf på omgivningarna men de har tyvärr gjort om spelet till ett konsolspel.
Man förstod ju att det var nödvändigt då spelet också måste fungera med kontroller men där försvinner också mitt intresse för spelet.

Första spelet hade riktig rekyl i vapnen så att man var tvungen att parera med musen och istället för en cover shooter var spelet mer likt typ Max Payne eller Hotline Miami där man ofta körde om samma strider flera gånger för att det var så svårt och man dog men varje gång var annorlunda och man testade nya taktiker o.s.v. för att överleva. Striderna i detta ser ut som copypaste från alla andra generiska tredjepersonsskjutare på konsol.
De flesta snackar ju om storyn när de pratar om Mafia 1 men på PC var det enligt mig ett av tre väldigt bra tredjepersons-actionspel som släpptes nära varandra (Max Payne, Mafia, Jedi Outcast) och som var anpassade för PC och mus+tangentbord.

Medlem

Enligt videon blir man inte av med ammunition när man laddar om med ammunition kvar i magasinet.

Medlem

Jag visste inte ens att jag ville ha en remake på mafia, men dang va det ser tjusigt ut!

Medlem

Ser grafiskt bra ut men lite rädd att dom tagit bort det som gjorde första spelet bra och lagt in det som gjorde tvåan och trean sämre...

Medlem

Grafiskt ser det trevligt ut och jag är säker på att jag kommer njuta av att uppleva världen igen (om det inte är massa gamebreaking buggar dvs), men fan vad helt coverbaserade shooters känns färdigt nu, just det där att "låsas" till covers som står utplacerade här och där och.. nej, fyfasen. Låt mig trycka på en duck-knapp själv och gå in bakom skydd och röra sig lite mer fritt istället tack. Hoppas den möjligheten också kan finnas.

Medlem

Tyckte det såg ganska "meh" ut. Grafiskt är jag nöjd men mycket annat såg inte så tilltalande ut.

Medlem
Skrivet av cohletrain:

Det beror väl mycket på fiendens AI ändå? Problemet i många spel tycker åtminstonde jag är att så fort man sätter sig bakom cover så kan man i princip ta och kopp kaffe och forfarande vara trygg när man kommer tillbaka

AIn lär anpassas också efter konsolspelare, så jag räknar med tröga idioter utan periferiseende, med samma initiativ- och reaktionsförmåga likt en sengångare på valium.

Medlem

Remastern av 2an var bedrövlig Har bra mkt bättre hopp för denna remake

Medlem

Jag hoppas verkligen att de skrotar 'fortkörnings' delen av spelet... Att köra ett GTA-igt spel där man får snuten efter sig för fortkörning... Speciellt när många av bilarna är rätt långsamma var hemskt.
Får se om de behåller bilarna lite som det var i orginalet, dvs så lite hästkrafter att man måste hålla koll på uppförs/nedförsbackar och verkligen lära sig genvägarna eftersom man inte bara kan pressa på gasen.

Medlem

Ser ju horribelt ut. Stelt och generiskt cover-skjutande med röstskådespelare som känns helt fel. Vissa ändringar mot uppdraget i originalet såg ganska bra ut men överlag var klippet en besvikelse.

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Grafiskt ser det trevligt ut och jag är säker på att jag kommer njuta av att uppleva världen igen (om det inte är massa gamebreaking buggar dvs), men fan vad helt coverbaserade shooters känns färdigt nu, just det där att "låsas" till covers som står utplacerade här och där och.. nej, fyfasen. Låt mig trycka på en duck-knapp själv och gå in bakom skydd och röra sig lite mer fritt istället tack. Hoppas den möjligheten också kan finnas.

Håller med, grafiskt snyggt ja men med brister som jag undrar om dom kommer att fixa.

Paulie i spelet har genomgått en förändring till det sämre både fysiskt och hur han beter sig och pratar. Paulie var en snubbe med hett temperament men kunde också vara ganska kylig. Nu känns han, och ser mer ut som mammas porkie boy som hoppar ur skorna så fort någon säger bu, tänk snubben i the Roarshank Redemption som dör första kvällen på kåken.

Tommy har övertagit Paulies bättre sidor och är ärligt talat alldeles för wise guy, det passar honom inte. Han skjuter som en lego-soldat och beter sig som en veteran gangster (laddar om som John Wick). Möjligtvis mot slutet av spelet skulle det passa bättre.

Det jag hänger upp mig på är att Tommy inte gestaltades av den ursprungliga skådespelaren och den stora delen och känslan kommer säkerligen att gå förlorad, utbytt mot en mer "Vito Scaleta"

Det som gjorde att man kände empati för Tommy var att han var ett lamm bland vargar, och att han kämpade med sitt medvetande, han var lite oskuldsfull till sättet.

Dom borde helt ha slopat cover systemet och som andra sagt kört med hur det var i originalet istället.

Det enda vapnet som låter bättre är tommy gunnen medans dom andra låter som knallskott, hagelbössan har ju en del att önska. Fanns inget värre än när en gangster smög upp på dig eller sprang mot dig med en avsågad hagelbrakare, garanterad död i originalet. Jag misstänker att du kommer överleva en hagelsvärm i sidan för det är så det fungerar i alla fps sen ett par år tillbaka. Sen gällande rekylen så verkade den vara obefintlig.

Jag tar remaken med en stor nypa salt, antagligen kommer jag att köpa det men mina förhoppningar är ganska låga

Medlem
Skrivet av goralux:

Jag hoppas verkligen att de skrotar 'fortkörnings' delen av spelet... Att köra ett GTA-igt spel där man får snuten efter sig för fortkörning... Speciellt när många av bilarna är rätt långsamma var hemskt.
Får se om de behåller bilarna lite som det var i orginalet, dvs så lite hästkrafter att man måste hålla koll på uppförs/nedförsbackar och verkligen lära sig genvägarna eftersom man inte bara kan pressa på gasen.

Siktet med Mafia var realism (för sin tid), inte ännu ett gta. Du har nog missat hela poängen och förstår säkert inte kritiken som uppföljarna fått gissar jag? Tvåan var okej. Trean är så dålig att jag saknar ord.

Hela grejen med mafia var att det var sjukt svårt, samtidigt som det i de flesta fall kändes som att det var spelarens uppgift att göra om och göra rätt. (Förutom race-uppdraget, det var banne mig snudd på tortyr)

Men alla andra uppdrag, det påminde mycket om Max Payne på sätt o vis.
Givetvis dog man 77 gånger och varje gång provade man nya taktiker, nya approaches, etc. Och när det väl satt så var känslan av att lyckas så jävla nice,

Som det ser ut med den här skräpkonverteringen så går det nog med enkelhet att klara hela spelet på en eftermiddag.
Hangar 13 har uppenbarligen inte fattat ett skit om vad mafia egentligen var, och har istället tagit sin skräp-motor från mafia 3 och försökt ta allt från mafia och ge det en snygg kosmetisk yta och fläsk på cutscenes.

Spelet kommer nog sälja som smör ändå.
Men metacritic betyget kommer gissningsvis hamna på runt meta 70, user 5.0.

Skräp. Tyvärr.

Medlem

Ser ut som skit.
Tråkigt eftersom man ändå var lite hypad på detta.

Medlem

Älskade första Mafiaspelet! Kommer framför allt ihåg ett uppdrag som slutade med att man skulle jaga en man som flydde i sin bil på landsbygden. Tyckte just den biten var så kul med att försöka skjuta sönder däcken på hans bil och preja honom av vägen samtidigt som man skulle hålla sig på vägen själv. Spelade det om och om igen Sen minns jag förstås racebanan också, men med lite andra känslor där..

Medlem

Apati är min känsla gällande detta, lyckades se och höra flertalet saker jag stör mig på i trailern så någon hype är inte att tala om.

Medlem

@Patrik1975:

Men det folk vill ha med 'realism' är inte verklig realism, utan pseudo-realism... Läs verkliga berättelser om krig och se hur de skriver om hur folk fick vild diarré mitt under striden och fick springa runt med nedskitna byxor... Så borde man lägga till den aspekten i sitt krigsspel, eller vill folk ha 'pseudo-realism?'.

Som det sägs, de tog Capone för skattefusk, så borde man inkludera ett två timmars element av ifyllande av skattedokument för att det vore mer 'realistiskt'?

Att få polisen efter sig för att man kör 53 i en 50-zon är inte kul... Det tilläget av 'realism' tillför inte något och är bara irriterande. Realism? Ja men då borde de lägga till permadeath i spelet så klart.

Medlem
Skrivet av cohletrain:

Det här kan bli precis hur bra som helst. Oron finns för att de slopat för många av de gamla spelelementen till för(nack)del för nyare påfund för att tilltala unga gamers utan tålamod. Det är precis därför Mafia 3 är ett skräpspel, medan Mafia 1 är ett av de bästa spelen som någonsin gjorts

Håller med. Detta ser ut att kunna bli hur bra som helst!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Lord Darkness:

För mig var Mafia ett spel som _nästan_ var fantastiskt, men inte nådde fram. Repetitivt, dålig känsla/flyt samt något buggigt. Ser därför fram till denna remake enormt mycket.

Det ser väldigt bra ut, enormt mycket mer levande. Men ett annat sätt att se på det är att det egentligen inte hänt så mycket på grafikfronten på 20 år från millennieskiftet.

När jag spelade spel som Mafia och GTA3 så tänkte jag på hur enorm utvecklingen varit bara dom sista 2-3 åren. Om man såg 20 år fram i tiden och fortsatte släppa Mafia eller GTA-spel vartannat år så såg man framför sig Mafia 10 eller GTA 12 i 2020 och tänkte att måste vara något i stil med Holodeck.

Shaders och AA i all ära, men riktigt så blev det ju inte. Om man hellre går 20 år tillbaka till 1980 så hade det hänt enormt mycket år 2000.

//LD

Steget från tvådimensionella spel till 3d var onekligen stort back in the days, men jag tycker grafiken är det som utvecklats mest dom senaste 20 åren (bortsett från online-möjligheter kanske). Jämför Battlefield 1942 med Battlefield V, diablo (97) med trean. Vem hade kunnat föreställa sig Half-life: Alyx när originalet kom (98)? Speldesignen har snarare stannat i utvecklingen i mitt tycke.

1
Skriv svar