Rykte: Snart gratis igen med online-multiplayer på Xbox

Robot
Rykte: Snart gratis igen med online-multiplayer på Xbox

Ett års medlemskap i Xbox Live Gold har plötsligt slutat säljas.

#xbox, #xbox-live-gold


Medlem

Det är verkligen på tiden. Jag förstår varför de vill att man betalar då de lär dra in gigantiska summor på det, men för oss konsumenter är det ju bra om det försvinner.

NuZ
Testpilot

Mycket bra!! Tror dock gold försvinner och blir bara Game Pass som tjänsten man behöver


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

"Mer än så vill man inte fördjupa sig, men Xbox-insidern Klobrille tror sig veta mer. Han skriver på Resetera-forumet att Xbox Live Gold är en barriär som "hindrar ett friktionsfritt ekosystem" mellan Xbox-konsolerna, pc och Xcloud, och att det är en tidsfråga innan betalväggen raseras."

Översättning: PC-spelare har alternativ och ingen vettig anledning att betala för skiten.

Förhoppningsvis tvingas även Sony nu backa och gå tillbaks att ha fri onlinespel som PS3 hade. Enda anledningen de kom undan med att introducera en betalvägg för PS4, var att Microsoft redan normaliserat det. Samt kombinationen av Xbox One horribla lansering med TV/Kinect/Always Online, som gjorde att Sony kunde smyga in sin betalvägg mer eller mindre obemärkt.

Medlem

Väldigt svårt tro detta, folk betalar vorre att skjuta sig själv i foten ta bort inkomst källa.

Men tror dom går över till någon ny betalnings grej bara... Game pass eller vad det kallas, tillgång till hela ms bibliotek bla bla bla.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Dex
Medlem

Var där inte en artikel i förra veckan där det bekräftades att Xbox Live ingick i GamePass Ultimate? Är väl därför dom plockar bort det i så fall för att få in så många som möjligt i Gamepass.

Medlem

Det låter rimligt. Man kan inte ha flera olika prenumerationstjänster inom samma ekosystem. Det är sjukt förvillande. Nice att de verkar streamline:a tjänsten nu inför nästa generation.

Jag hoppas de går all-in på GamePass. Det har varit grymt bra hittills.

Medlem
Skrivet av dex20:

Var där inte en artikel i förra veckan där det bekräftades att Xbox Live ingick i GamePass Ultimate? Är väl därför dom plockar bort det i så fall för att få in så många som möjligt i Gamepass.

Det var nog xCloud du åsyftar. Men din kommentar är ett bra exempel på varför de måste förenkla sina prenumerationstjänster. Inte ens vi insatta gamers har någon koll längre.

https://www.fz.se/nyhet/283826-streamingtjansten-xcloud-slas-...

Dex
Medlem
Skrivet av maq777:

Det var nog xCloud du åsyftar. Men din kommentar är ett bra exempel på varför de måste förenkla sina prenumerationstjänster. Inte ens vi insatta gamers har någon koll längre.

https://www.fz.se/nyhet/283826-streamingtjansten-xcloud-slas-...

Nä, men jag tror att det var i den artikeln någon kommenterade att Xbox Live ingick eller kommer ingå i Gamepass Ultimate. Men är inte säker, har bara för mig att jag läste det där.

Medlem

Spelen har blivit dyrare (700-750sek) och ovanpå det skall man betala en månadsavgift för att kunna nyttja spelets fulla potential.

Förlegat.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Har man xbox gamepass ultimate så ingår xbox live gold, gamepass på xbox och pc, därtill kommer xcloud läggas till utan extra kostnad när det släpps öppet.

KoP
Medlem

"Rykte: Snart gratis igen med online-multiplayer på Xbox".

Eh nä, troligtvis blir det Gamepass man får BETALA för där online-funktionalitet kommer att ingå. Microsoft vill bara banta bort alla olika prenumerationsmodeller.

Medlem
Skrivet av dex20:

Nä, men jag tror att det var i den artikeln någon kommenterade att Xbox Live ingick eller kommer ingå i Gamepass Ultimate. Men är inte säker, har bara för mig att jag läste det där.

XBox Live Gold har alltid ingått i Ultimate. Ultimate = GamePass + Live Gold.

(Xbox Live har varit gratis i flera år. Det är tjänsten du behöver för att ha en GamerTag osv, Live Gold är tjänsten som krävs för att spela online - inte alls rörigt, eller hur? )

Om man fortfarande kan lösa 12 mån Ultimate så borde väl det betyda att Ultimate kommer finnas kvar och till samma pris? Dvs Game Pass blir "dyrare" och blir Ultimate, nu med XCloud istället för Gold?


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem

Om det stämmer så blir det spännande att se om Sony har ekonomi att följa efter i så fall.
Väldigt stort minus för för dem om de fortsätter med att ta betalt.

Medlem

Vore på tiden. Tjänster som Playstation Plus och Xbox Live Gold är värre lurendrejeri än lootlådor (och likt dessa är det tjänster konsolspelarna älskar).

Skrivet av KoP:

"Rykte: Snart gratis igen med online-multiplayer på Xbox".

Eh nä, troligtvis blir det Gamepass man får BETALA för där online-funktionalitet kommer att ingå. Microsoft vill bara banta bort alla olika prenumerationsmodeller.

Så du tror att man kommer att få betala mer för att spela online? Kommer ju aldrig att hända, att betala för att kunna spela online har alltid varit en konstig kostnad som nu kommer att försvinna.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Vore på tiden. Tjänster som Playstation Plus och Xbox Live Gold är värre lurendrejeri än lootlådor (och likt dessa är det tjänster konsolspelarna älskar).

Precis. Jag har sagt det i flera år. Först betalar du för spelet. Sedan får du betala för att få spela spelet. Vansinne, fattar verkligen inte folk som betalar 2 ggr för att spela något som ska ingå.

Skrivet av PeterMagnusson84:

Så du tror att man kommer att få betala mer för att spela online? Kommer ju aldrig att hända, att betala för att kunna spela online har alltid varit en konstig kostnad som nu kommer att försvinna.

Du missar hans poäng. Han säger att de smyger in kostnaden i Game Pass istället för att få folk att köpa Ultimate varianten av den, och på så sätt höjer de månadskostnaden medans de framstår som om de gör dig en tjänst.


signatur

I drank what?

Medlem

Dom känner säkert pressen från Playstation 5, det skulle vara ett sätt att behålla användarbasen.

Medlem
Skrivet av scirocco:

Dom känner säkert pressen från Playstation 5, det skulle vara ett sätt att behålla användarbasen.

Väldigt tveksamt att microsoft känner någon press från sonyfolket.. snarare att dom har utannonserat att live ska försvinna och att dom enbart ska har gamepass..

Inaktiv

Alltid underhållande att följa Microsofts olika sätt att få till sig spelare. Undrar hur lång tid det kommer ta innan man förstår att allt handlar om spelen. Man kan sänka priset på konsolen, ge bort spel via billigt Gamepass, ändå ligger man så obeskrivligt långt efter Sony.

Knyt åt er bättre utvecklare så att man kan konkurrera med Sony, hur svårt ska det vara att förstå.

Jag har inte startat min Xbox på 3 år, förutom när jag råkat komma åt knappen ett par gånger när jag dammat.

Skrivet av Mirage:

Du missar hans poäng. Han säger att de smyger in kostnaden i Game Pass istället för att få folk att köpa Ultimate varianten av den, och på så sätt höjer de månadskostnaden medans de framstår som om de gör dig en tjänst.

Kommer aldrig att hända, multiplayer kommer bli gratis nästa generation. Microsft kommer fokusera helt på game pass för att dra in pengar varje månad nästa generation det är dit man vill ha alla Microsoft spelare.

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Alltid underhållande att följa Microsofts olika sätt att få till sig spelare. Undrar hur lång tid det kommer ta innan man förstår att allt handlar om spelen. Man kan sänka priset på konsolen, ge bort spel via billigt Gamepass, ändå ligger man så obeskrivligt långt efter Sony.

Knyt åt er bättre utvecklare så att man kan konkurrera med Sony, hur svårt ska det vara att förstå.

Jag har inte startat min Xbox på 3 år, förutom när jag råkat komma åt knappen ett par gånger när jag dammat.

Alltid underhållande att se kommentars-filurer som tror de har bättre koll på marknadsföring än ett av världens största företag..
Sälj Xboxet då, men då har du väl inget att fälla nedsättande kommentarer åt på internet.

Ambassadör
Xbox

Det har ju ryktats om detta en längre tid nu. Med satsningen på ett stort ekosystem med konsol, PC och xCloud så "kan" man inte ha MP bakom betalvägg bara på konsol, det rimmar inte riktigt med budskapet så att säga.

Min gissning är att just MP blir gratis, Gold förvandlas till något annat som ingår i Xbox Game Pass. Gold ger ju rabatter/reor och 4 gratisspel i månaden så det är mer än bara MP som folk betalar för.
Naturligtvis stora pengar det handlar om, men Microsoft har råd och tanken är nog att leda folk in i Xbox Game Pass i stället.


signatur

Jump in.

Medlem

Så länge folk fortsätter betala 110-130 spänn i månaden för att spela WoW tror jag Sony kan fortsätta ta betalt för Plus.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Ohh Microsoft/Xbox har verkligen foten på Sony/PlayStation's hals. Den klart mycket bättre next-gen konsol. Där det inte finns någon anledning med att ha exakt samma versioner av 3de part på både, Xbox Series X klarar av så mycket mer. Med så många studios som väntar på att få utannonsera sina spel. Med Xbox Game Pass. Plus att OM ryktet stämmer med slopad avgift på Gold. Inte mycket kan hindra Xbox från att kamma hem en Grand Slam.

KoP
Medlem
Skrivet av PeterMagnusson84:

Så du tror att man kommer att få betala mer för att spela online? Kommer ju aldrig att hända, att betala för att kunna spela online har alltid varit en konstig kostnad som nu kommer att försvinna.

Ja det återstår att se om det helt kommer försvinna. Jag är försiktigt skeptisk.

Medlem

Betala för att spela mp är förlegat.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Det är bara löjligt att betala för att spela online, oavsett vad det kostar så borde inte spelarna behöva betala för det. PC folket spelar gratis och det borde vara så för alla.

Tänk om Microsoft kan starta generationen med permanent gratis onlinespel + 3 månader gratis Game Pass med varje konsol samt en tusenlapp billigare inköpspris gentemot PS5... Då har vi nog ett ordentligt spännande race framför oss. Det gynnar oss spelare i slutändan. Just nu är XBOX ONE hopplöst efter PS4 och jag hoppas inte det blir så nästa generation.

Dex
Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Ohh Microsoft/Xbox har verkligen foten på Sony/PlayStation's hals. Den klart mycket bättre next-gen konsol. Där det inte finns någon anledning med att ha exakt samma versioner av 3de part på både, Xbox Series X klarar av så mycket mer. Med så många studios som väntar på att få utannonsera sina spel. Med Xbox Game Pass. Plus att OM ryktet stämmer med slopad avgift på Gold. Inte mycket kan hindra Xbox från att kamma hem en Grand Slam.

Det är ju kanske lite överdrivet och påstå att Microsoft har "foten på strupen" på Sony. Visst har Xbox lite kraftfullare grafikkort och cpu (medans hårddisken är snabbare på PS5), men i slutändan är det ändå spelen som räknas och än så länge så har fortfarande PS försprånget där.

Visst kan det visa sig att Xbox kommer få jätte många helt fantastiska spel och Sony misslyckas helt med sina uppföljare (Horizon, God of War, Spiderman osv) från PS4, men som det ser ut nu så har ju Sony fortfarande helt fantastiska spel som kommer att komma till PS5 (inte 100% bekräftat än, men det lär ju hända). Men på spelfronten ligger ju Xbox fortfarande en bit efter och det är ju ändå det som räknas i slutändan. Det är upp till Microsoft och visa upp en hel del starka spel nu med sina nya studios och inte bara Halo.

Dom kommer säkerligen visa en del intressant, men att påstå att dom har "foten mot strupen" mot Sony känns ju rätt så överdrivet.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Ohh Microsoft/Xbox har verkligen foten på Sony/PlayStation's hals. Den klart mycket bättre next-gen konsol. Där det inte finns någon anledning med att ha exakt samma versioner av 3de part på både, Xbox Series X klarar av så mycket mer. Med så många studios som väntar på att få utannonsera sina spel. Med Xbox Game Pass. Plus att OM ryktet stämmer med slopad avgift på Gold. Inte mycket kan hindra Xbox från att kamma hem en Grand Slam.

Det är väl envisa lojala gamers som kanske ändrar på det. Som det ser ut nu har de fler intressanta spel på en bättre konsol med bättre tjänster. Men uppföljarna till sina favoritspel är inte att förringa.

12
Skriv svar