Hur hanterar ni open world-spel?

Sida 2 av 2
KoP
2020-07-18 18:14

Brukar beta av så många sidoquestar jag hittar och utforska innan jag tar tag i huvudquesten.

PeTTs0n
2020-07-18 18:15

Jag är en completionist i open world-spel och strävar alltid efter att utforska så mycket som möjligt, ofta innan huvudstoryn springer iväg för mycket.

Fr0gg0.
2020-07-18 19:15

Gör allt, har man tur hittar man det där questet som alltid följer med en. Eller så har man slösat 20 timmar av sitt liv.

2020-07-18 19:32

Om jag råkar köra klart mainstoryn för tidigt så tappar jag lusten för sidouppdrag, så det gäller att ha en balans hela tiden

Barak
2020-07-18 19:42

Jag följer primärt huvuduppdraget. Sedan finns det undantag som Witcher, BotW och Elder Scrolls där jag bara muppar omkring.
AC: Odyssey tröttnade jag på ganska fort då majoriteten av alla sidouppdrag är tom utfyllnad, repetitiva och utan existensberättigande.
Är trött på hela Ubisofts upplägg.

kebbe
2020-07-18 19:49

Brukar utforska världen och göra så många sidouppdrag som möjligt. När jag börjar känna mig färdig med spelet blåser jag slutligen genom huvuduppdraget. Vet med mig att jag tappar allt intresse i spelet så fort huvuduppdraget är avklarat så har lärt mig att vänta med det.

Kaiten
2020-07-18 19:50
Skrivet av Ronzem:

Det brukar oftast bli såhär för mig i varje område;
1. Alla ? på kartan
2. Alla sidoquest i områden
3. Mainstoryn

Men jag blir oftast stressad av detta och open world spel med massa ? och annat på kartan. Jag har försökt mig på Odyssey flera gånger men det blir bara för mycket och stressigt.
Önskar open world spel slutade med denna stress och kladd på kartan och fokuserade mer på utforskandet. Roligare om man bara helt random ramlar över något sidouppdrag eller intressant punkt på kartan än att springa efter som tävlingsorientering.

Instämmer - varje sten måste vändas. Tillbringade kanske 30% av min speltid i The Witcher 3 i en jävla segelbåt. Hade jag roligt? Nej.

Mina förfäders måste ha varit ena hejdundrande samlare.

ChalleT
2020-07-18 21:24
Skrivet av Ronzem:

Det brukar oftast bli såhär för mig i varje område;
1. Alla ? på kartan
2. Alla sidoquest i områden
3. Mainstoryn

Men jag blir oftast stressad av detta och open world spel med massa ? och annat på kartan. Jag har försökt mig på Odyssey flera gånger men det blir bara för mycket och stressigt.
Önskar open world spel slutade med denna stress och kladd på kartan och fokuserade mer på utforskandet. Roligare om man bara helt random ramlar över något sidouppdrag eller intressant punkt på kartan än att springa efter som tävlingsorientering.

Håller med dig där. Jag upplever också en molande stress över att "behöva" hitta och lösa allt. Gör det i samma ordning som du ovan. Mer kreativa sätt som du föreslår och färre frågetecken och fetch-quests vore nåt. Nya AC verkar ju kunna bli bättre på den punkten iaf.

ChalleT
2020-07-18 21:25
Skrivet av kebbe:

Brukar utforska världen och göra så många sidouppdrag som möjligt. När jag börjar känna mig färdig med spelet blåser jag slutligen genom huvuduppdraget. Vet med mig att jag tappar allt intresse i spelet så fort huvuduppdraget är avklarat så har lärt mig att vänta med det.

Yes instämmer, så fort main story är klar så försvinner i princip allt intresse att återkomma för mig med.

2020-07-18 22:44

Varierar väl.... beror väl på hur engagerande huvudstoryn är - om man känner att något är så viktigt att det behöver göras på direkten (även om det inte är så). Och vid andra tillfällen kan det vara trevligt att bara ströva.... "Vad hittar jag om jag går längs kusten?" "Kan jag komma över det här berget?"

Freakon
2020-07-18 23:02

Älskar känslan av frihet som en öppen värld ger. Så mycket att se och upptäcka.

Denna känsla ändras mer eller mindre alltid när x antal tid har gått och man inser att det knappt inte finns något större värde i att utforska mer samt att sidouppdrag etc är copy pasta.

Nästan alla open world spel följer tyvärr denna icke-kreativa mall. Ex Ubisofts spel vilket gör att jag nästan aldrig kör klart dem.

Det finns få undantag, Witcher 3 är ett av dem. Där är den öppna världen fylld av unika upplevelser och grymt bra historier. Samma sak med Red dead 2.

För att svara på frågan:

Jag hanterar öppna världar mycket dåligt. Min störda person känner starka behov av att göra allt, gärna samtidigt. Kombinerat med ett udda behov av att vilja minnas allt jag gör så blir det mycket energikrävande och jobbigt. Bara tanken på att starta vissa spel ger mig rena dåndimpen.

Senaste spelet i temat som jag körde var Spiderman och där tog jag platinum. Detta då speltiden var rimlig, runt 30 timmar skulle jag tro, samt att gameplay är grymt bra.

2020-07-18 23:06

har alldeles nu igår återupptagit asscreed odyssey, lirade 56 timmar första omgången för ett år sedan, men fastnade som vanligt i att göra typ allt utom main story. så efter dessa 56 timmar var jag lvl 40 och hade tagit mig genom kanske 20% av storyn max, hehe. (men har ju bra grejer iaf)

tror aldrig någonsin jag lyckats fokusera enbart på main story lr ens bara det viktiga/roliga, utan är fan överallt vare sig jag vill eller ej men sålänge man har skoj antar jag att det går korrekt till

2020-07-18 23:56
Skrivet av smuts:

Det finns liksom inget innehåll där för mig. I The Witcher 3 däremot känns alla uppdrag som en resa, även de små, och man får alltid ut något så där har jag gjort samtliga helt enkelt.

Varför tar inte alla open-world spel efter det? Jämför man sidouppdragen i RDR2 med de i Assassins Creed: Odyssey/Origins så är de i RDR2 mycket mer intressanta. Men kanske kräver sådant bra hantverk mycket mer tid och resurser än va AC spelen aspirerar på.

Freakon
2020-07-19 00:10
Skrivet av Espresso_Bengt:

Varför tar inte alla open-world spel efter det? Jämför man sidouppdragen i RDR2 med de i Assassins Creed: Odyssey/Origins så är de i RDR2 mycket mer intressanta. Men kanske kräver sådant bra hantverk mycket mer tid och resurser än va AC spelen aspirerar på.

Tror inte att det kräver mer tid om man är duktig och har intresset. Det handlar om hantverk och målsättning.

Ex Odyssey är överdrivet stort då kraftig majoritet av innehållet är ren och skär upprepning eller tomhet. Ubisoft hade lätt kunnat halvera storleken på världen och lägga den extra tiden på att istället skapa kvalite framför kvanitet.

Dock är det så att många verkar älska ex Odyssey trota dess svaga karaktärer och sidouppdrag.

Och det är ju köparen som styr marknaden.

Ugly_Bob
2020-07-19 00:11
Skrivet av Espresso_Bengt:

Varför tar inte alla open-world spel efter det? Jämför man sidouppdragen i RDR2 med de i Assassins Creed: Odyssey/Origins så är de i RDR2 mycket mer intressanta. Men kanske kräver sådant bra hantverk mycket mer tid och resurser än va AC spelen aspirerar på.

Tycker att det är kanon eftersom jag själv inte bryr mig om sidequests, tasks, secondary missions och allt vad spel kallar dem. Lägg hellre tid och pengar på main quest eller annat som samtliga spelare kommer att uppleva och därefter kan utvecklarna se till att completionists ges möjlighet att plocka 15 blommor, döda 5 vargar eller vad de nu vill göra för att nå 100% i spelet

Freakon
2020-07-19 00:15
Skrivet av Ugly_Bob:

Tycker att det är kanon eftersom jag själv inte bryr mig om sidequests, tasks, secondary missions och allt vad spel kallar dem. Lägg hellre tid och pengar på main quest eller annat som samtliga spelare kommer att uppleva och därefter kan utvecklarna se till att completionists ges möjlighet att plocka 15 blommor, döda 5 vargar eller vad de nu vill göra för att nå 100% i spelet

Oavsett om det är ett sidospår eller ej, så kommer du att uppskatta det om kvaliten är likvärdig mainstory.

De exempel du ger är direkt taget från lata spel.

Har du spelat Witcher 3?

Saxit
2020-07-19 00:23

Jag har över 1400 timmar i Skyrim och har aldrig klarat huvudstoryn... Har säkert en 3500 timmar totalt i olika Bethesda-spel och har inte klarat huvudstoryn i nåt av dem tror jag.

confal
2020-07-19 00:23

Väldigt olika från spel till spel men ska det finnas någon form utav intresse för sidouppdrag ska dom ge nått bra som extra skillpoints, gear, en bra sidoberättelse eller nått i den stilen.
Då brukar jag göra för många i sidouppdrag istället och glömma bort vad spelet handlar om och nästan tröttna tills jag fått grepp om main storyn igen.

Handlar det om achievements och att låsa upp endast kosmetiska detaljer brukar jag undvika det.
Det samma gäller om man har ett eget hus eller en bas, sådant läggs det ingen tid på alls.
Fallout 4 var dock av någon anledning ett undantag där torska jag helt på att bygga upp olika baser.

Natrium
2020-07-19 01:05

spelar ingen roll vilket spel det är, Är det ett bra spel typ 4av5 kenta eller mer, då ska det 100%as vad det än är för ett spel ^^

Kazutoyo
2020-07-19 05:42

Brukar utforska spelvärlden och göra sidouppdragen tills jag tröttnar, och sedan bara röja igenom berättelsen.

Punch Out
2020-07-19 08:03
Skrivet av Ugly_Bob:

P.g.a. bristande speltid och en enorm backlog brukar jag låta open world-spel vara i nyss nämnda backlog och aldrig spelas. I de som jag dock tar mig an är det kutym att rusa igenom main storyn utan att bry mig om annat, t.ex. i GTA V, The Witcher 3 och Fallout 4. Majoriteten förblir dock orörda

Samma här, älskade open world tidigare då man hade obegränsad tid att utforska allt på kartan. Men med familj så är speltiden mindre så brukar hålla mig till main storyn för att säkerställa att den ogenomspelade högen spel inte blir för hög.

dTexN
2020-07-19 09:33

Försöker hitta en balans, det känns fel att rusha enbart story och inte upptäcka, likaså att vara Completionist och potentiellt bli överlevlad för storyn

heady89
2020-07-19 09:51
Skrivet av Ronzem:

Det brukar oftast bli såhär för mig i varje område;
1. Alla ? på kartan
2. Alla sidoquest i områden
3. Mainstoryn

Men jag blir oftast stressad av detta och open world spel med massa ? och annat på kartan. Jag har försökt mig på Odyssey flera gånger men det blir bara för mycket och stressigt.
Önskar open world spel slutade med denna stress och kladd på kartan och fokuserade mer på utforskandet. Roligare om man bara helt random ramlar över något sidouppdrag eller intressant punkt på kartan än att springa efter som tävlingsorientering.

Håller med. Jag har svårt för dessa spel då jag är completionist, och det blir så jäkla meningslöst att jaga 100-tals frågetecken som mest bara är dålig utfyllnad.

Är det något tema jag verkligen brinner för eller någon måste ha exklusivitet kan jag skaffa dem, men annars pallar jag inte jaga platinum i spel som Assasins Creed. Tar hellre riktitt svåra spel än en enligt mig meningslös grind.

2020-07-19 09:53

Hoppar i princip alltid över mini-game quests som exempelvis kortspel (ja även Gwent), tärning, prickskytte och racing. Ofta helt meningslösa och en komplett waste of time.

2020-07-19 10:29

tänkte att denna bild lär vara beskrivande om hur extremt långsamt det går för mig i open world

2020-07-19 11:29
Skrivet av Freakon:

Tror inte att det kräver mer tid om man är duktig och har intresset. Det handlar om hantverk och målsättning.

Ex Odyssey är överdrivet stort då kraftig majoritet av innehållet är ren och skär upprepning eller tomhet. Ubisoft hade lätt kunnat halvera storleken på världen och lägga den extra tiden på att istället skapa kvalite framför kvanitet.

Dock är det så att många verkar älska ex Odyssey trota dess svaga karaktärer och sidouppdrag.

Och det är ju köparen som styr marknaden.

100% Agreed. Alldelles för mycket yta och för lite innehåll. De verkar ha fastnat i aspirationen att göra spelet så långt som möjligt, i antal timmar, men skulle kunnat kapa hälften och höja kvalitén.

Skrivet av Ugly_Bob:

Därefter kan utvecklarna se till att completionists ges möjlighet att plocka 15 blommor, döda 5 vargar eller vad de nu vill göra för att nå 100% i spelet

Haha, jag dislikar innerligt dessa fetchquest jag med, hämta en bagare som blivit tillfångatagen kommer jag ihåg jag skulle göra i Origins och i Odysset var det tre blommor som någon skulle göra medicin av. Jag sålde Odysset efter att ha spelat 20%

nils45
2020-07-19 12:45

Få spel gör det bra, många inte. Det bästa är att ta saker som dom kommer tycker jag, låt ödet bestämma, känn ingen press att ta allt runt omkring dig, man gör bara sig en otjänst och tröttnar på spelet snabbare, bara glid omkring och plocka lite utan någon slags struktur. Ibland brukar jag avbryta och fokusera mer på Main missions, men då enbart när man märker att saker och ting börjar bli lite repetitivt, vilket visar vilken kvalité det är på spelet. Det är därför Witcher3 fortfarande är det bästa open-world spelet IMO, där var nästan allt ett äventyr. Hoppas Cyberpunk håller samma mått.

loerk
2020-07-19 12:58

Avskyr open world spel egentligen för det är så få som gör världen bra.
Även om det finns sidosysslor är de ofta så fantasilösa och tråkiga att man bara skippar det eller tröttnar direkt.

Önskar att fler gjorde som CDPR där de har helt underbara sidequests, eller som i Metro Exodus där zonerna är relativt små, men väldigt intressanta att utforska.

Sida 2 av 2