Ny Assassin's Creed Valhalla-trailer gläntar på dörren till Eivors hemligheter

Robot
Ny Assassin's Creed Valhalla-trailer gläntar på dörren till Eivors hemligheter
Medlem

Maffig trailer. Ser fram emot detta!


signatur

I drank what?

Medlem

Varför kunde dem inte bara döpa den manliga versionen till Ivar eller Eivind. Eivor är ett kvinnonamn och användes inte av manliga vikingar eller av män i dagens Skandinavien. Hade det verkligen kostat så mycket extra tid att göra dubbla inspelningar då deras namn används? Låter väldigt slappt. Spela en manlig viking som heter Eivor av alla namn....

Aja är inget direkt fan av AC så varför klagar jag ens? Boredom

Medlem

Berättarrösten var ju bättre än det vi fick höra av femvor. Jag är nyfiken på hur malevor låter. Femvors VA kändes som en besvikelse efter att ha kört Kassandra I Oddysey.

Lutar mot att köra malevor.

Medlem
Skrivet av Mirage:

Maffig trailer. Ser fram emot detta!

Håller med, tycker det var en riktigt bra storytrailer.

Medlem

Hade jag inte vetat bättre så - Witchers Creed: Skellige

Nu har jag inte hängt med i vad som släppts videovis, men det jag sett så har det bara varit Malevor. Är det så?

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

Berättarrösten var ju bättre än det vi fick höra av femvor. Jag är nyfiken på hur malevor låter. Femvors VA kändes som en besvikelse efter att ha kört Kassandra I Oddysey.

Lutar mot att köra malevor.

Jag förstår inte riktigt varför så många satsar på att kunna välja olika karaktärer att spela med. Ett argument är att du ska kunna spela en karaktär som är lik dig. Men ärligt talat så är det väldigt få spelkaraktärer som är särskilt lika mig oavsett kön. Jag spelar inte heller spel för att vara mig själv, utan någon annan. Utöver det tycker jag tex att Lara Croft är en otroligt mycket intressantare karaktär än Commander Shepard vilket nog delvis är för att Shepard måste vara så väldigt anonym. Så satsa alla pengar på att göra en intressant huvudkaraktär istället för massa anonyma intetsägande karaktärer.

Skrivet av 1337Figaro:

Varför kunde dem inte bara döpa den manliga versionen till Ivar eller Eivind. Eivor är ett kvinnonamn och användes inte av manliga vikingar eller av män i dagens Skandinavien. Hade det verkligen kostat så mycket extra tid att göra dubbla inspelningar då deras namn används? Låter väldigt slappt. Spela en manlig viking som heter Eivor av alla namn....

Aja är inget direkt fan av AC så varför klagar jag ens? Boredom

Det mesta tyder på att namnet Eivor skapades under nationalromantiken (1800-talet) tillsammans med bland annat de hornprydda vikingahjälmarna. I västra Norden ansågs det att namnet passade till flickor och i östra Norden ansåg de att det var ett namn för pojkar. Så sammantaget är det bara i västra Norden det känns konstigt medan det i resten av världen är en icke-fråga.

Det är varken första eller sista gången nöjesindustrin misshandlar en minoritets kulturarv. ¯\_(ツ)_/¯


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det mesta tyder på att namnet Eivor skapades under nationalromantiken (1800-talet) tillsammans med bland annat de hornprydda vikingahjälmarna. I västra Norden ansågs det att namnet passade till flickor och i östra Norden ansåg de att det var ett namn för pojkar. Så sammantaget är det bara i västra Norden det känns konstigt medan det i resten av världen är en icke-fråga.

Det är varken första eller sista gången nöjesindustrin misshandlar en minoritets kulturarv. ¯\_(ツ)_/¯

Svårt att hitta nått att läsa vidare på det med en Google sökning , vad är din källa `?

Skrivet av Petrik:

Svårt att hitta nått att läsa vidare på det med en Google sökning , vad är din källa `?

Vi har huvudsakligen två källor för förhistoriska namn i Norden; de norröna källorna och runinskrifter.

Diskussionen dök upp tidigare på forumet och då bestämde jag mig för att göra en sökning bland de namn som förekommer i de s.k norröna källorna. Jag har huvudsakligen använt mig av www.heimskringla.no . Där återfinns inte namnet i någon av de olika former som används i Norden.

Namnet finns heller inte i "Nordiskt runnamnslexikon"; ett projekt som samlade alla namn som förekom i runinskrifter. (https://www.isof.se/download/18.6dffb94c149794d926e379/152949...)

Enligt historiska muséets namnsida förekommer det första gången i Sverige år 1860.
https://historiska.se/nomina/?nomina_name=Eivor


signatur

Viam inveniam aut faciam

Fuck it! Nu har jag hört Eivor så många gånger så jag tycker det passar skit bra!

Och det är ju inte Ejvor som en svensk gammal tant utan: "Aivour" som en Norsk Jädra viking


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

varför låter Eivor som en grek/turk som bryter på engelska?

Eller är det bara jag? ser bra ut!

Skrivet av FuzioN:

varför låter Eivor som en grek/turk som bryter på engelska?

Eller är det bara jag? ser bra ut!

känns som dialekten är ett försök att låta som Floki..
Tror dom vunnit på att ha skarsgård som röst i trailern..

Medlem
Skrivet av humancentipede:

känns som dialekten är ett försök att låta som Floki..
Tror dom vunnit på att ha skarsgård som röst i trailern..

Att höra Malevor med gnällig Flokiröst? Nej tack, pass.

Namnet är ett utomordentligt dåligt val av teamet, punkt.


signatur

I drank what?

1
Skriv svar