Drivehub (ps4/Xbox/pc) - unbox och test

Medlem
Drivehub (ps4/Xbox/pc) - unbox och test

Racing på konsol har dom senaste åren varit en kamp om kompabilitet.
Köp en ratt på ett system så funkar den inte på ett annat. Det finns lösningar på detta men då kostar det lite extra.
Fanatec är dom som håller fanan högt i denna sektion. Med ett pris på runt 6.200:- för "CSL Elite PS4 Starter kit" i denna stund, men då funkar den med allt (ps4, xbox one, pc) och håller en enormt hög kvalitet.

Har man inte dom resurserna så finns det enligt mig bara två val. Thrustmaster eller Logitech.
Och ska vi vara ärliga så slår Thrustmaster Logitech på fingrarna alla dagar i veckan.
Thrustmaster T300 RS ligger på 3200-3600:-, och Xbox variant TMX PRO något lägre.
Logitech G29/G920 runt 2500:-.
Orkar man byta ut servon på sin utrustning så kostar en Thrustmaster TX Servo Base (För xbox/pc) på komplett just nu 3399:-.
Kostsamt och omständigt.

Oavsett vilken man föredrar så är kompabiliteten det som stör om man äger fler konsoler.
In på scen kommer https://collectiveminds.ca med sin Drivehub.
Men funkar den som dom lovar?

Har efter en lång väntan äntligen fått hem min Drivehub, och bara vetskapen att få min ps4 ratt att funka på min xbox känns grym.
Något som var på väg att få mig att ge ett lägre betyg var allt strul att få igång den överhuvudtaget till min Xbox. Men insåg att jag har blivit för mycket "konsolspelare" för att inse att ibland ska sladdar sättas in i rätt ordning för att få allt att fungera.
Om man inte följer instruktionerna till punkt och pricka så kommer det inte fungera.
Rätt usb i rätt ordning, helt enkelt.
Och här kommer min första fundering. Om nu det är så noga med att allt ska kopplas in i rätt ordning, första gången i alla fall, varför inte skicka med en manual?
För det saknas helt. Men en snabb googling så finns den där.

Här följer en snabb "unbox", och så återkommer jag med hur allt fungerar.

Min setup är denna:
PS4 Pro/Xbox one X
Thrustmaster T300
Thrustmaster T3PA-Pro
Thrustmaster TH8A
Playseat Alcantara

Efter lång väntan på leverans, som mest berodde på vår tull så fick jag hem den.

Hade en känsla att den skulle vara större, men den är liten och smidig.

Att påpeka här att Drivehub har en extra ingång för tillbehör. Vad den tillför har jag tyvärr inte kunnat testa.

Den kommer med kardborreband (med klister) så man kan fästa den på befintlig utrustning om man så vill.

Vilket funkar perfekt, än att ha den liggandes med sladdarna överallt.

Forza 7 och Forza Horizon 4 på test. Förlåt för den höga ljudvolymen på Horizon 4.

Känslan av ratten är precis exakt som den är på min PS4. Forcefeedback är klockren och jag kan inte känna någon skillnad. Ställer jag upp styrkan på ratten så hänger den med precis som vanligt.
Vad som dock händer ibland är ratten får eget liv och behöver startas om, något som aldrig händer på PS4.
Detta händer dock bara när konsolen startas om eller om man byter spel. Så en petitess enligt mig.
Exempel:

Snabb slutsats är att den gör precis det den utlovar, med vissa problem.
Men kostanden av Drivehub gör den till ett mycket attraktivt alternativ. Med frakt från USA så gav jag 963:- plus 288:- i tullavgifter.
Vilket gör den mycket billigare än andra alternativ.

Drivehub
4
Mycket bra
+
Liten och smidig
+
Gör det den ska
-
Lite pill för få allt att funka
Det här betyder betygen på FZ

signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

^
+

Trevligt!
Just gjort en trots ålder, borde veta bättre "shoppa först kolla mer sedan"

Har en gammal G25 liggande som var fantastiskt kul på PS3 och Gran Turismo 5.
Fick ett ryck idag och kollade om den kunde tänkas fungera på något alls längre, och fann just den produkten du skriver om, letade om någon använder den här så tack för informationen/recensionen.

Kikade också på PS-store nu då det vankas åternyttjande av min G25 (nedpackad, hoppas den fungerar) och kunde konstatera att det just nu finns massor av "köra spel" till extremt bra priser, så det blev ett antal shoppade också, bara att vänta på hårdvaran nu.
Har bara hunnit testköra lite Gran Turismo (med kontroll) ännu av de jag köpt och det ser mycket trevligt ut och med bra känsla i alla fall via handkontrollen.
Normalt grabben som använder PS4an, men får väl nu konkurrera lite om den

Om någon nu är intresserad av billiga bilspel, kolla under fliken tror det var spel under 155:- och var uppmärksam att ett flertal finns som bundle med mycket mer i och i ett fall till lägre pris.

Gran Turismo Sport a 209:-
Finns också som Gran Turismo Spec II, ser ut som det är VR men det är grundspelet och litet annat för 149:- istället.

WRC hade bundle, Asetto Corsa som ultimate, Dirt 2 som bundle allt till som jag ser det väldigt låga priser.

Note,
Gran Turismo Spec II fick jag leta efter, kom inte upp under fliken.


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Väcker min gamla gård med liten men ack så viktig uppdatering.

Collective Minds är inte dom bästa på att flagga inför nya firmware uppdateringar.
Testade häromdagen, bara för skoj skull, och nog fanns det ny firmware till Drivehub.
Vad den gör låter jag vara osagt.
Men många(alla?) har haft problem med just Forza Horizon 4, där ingen forcefeedback återges alls på Series X/S. Inte ens att motorn i ratten funkar alls, om man har en ratt designad för Playstation.
Jag har haft dessa problem med min T300 ratt hela tiden sen jag fick hem min Series X.
Med den nya uppdateringen så funkar allt, precis hela tiden. En markant skillnad mot förut.
Fortfarande så finns problemet med att man inte kan stänga ner sin konsol i viloläge och sen starta upp den senare. Då funkar inte Drivehub alls. Den vill ha en ren boot av konsolen för att allt ska fungera.
En petitess, men något som stör dock.

Så mitt gamla betyg kvarstår. Drivehub från Collective Minds är en grym liten låda som alla med fler konsoler, och pc, borde inskaffa.
Priset för den lilla lådan är högt, men bra mycket lägre än att köpa en helt ny ratt bara för att den ska fungera på ett annat system.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

^
+
Tack för infon, som skrivet - Grym låda sa Bull.
---

Min Drivehub är numera fungerande och inkopplad, skrev om det här tidigare,
#4121418

Varvräknaren trodde jag först var trasig, men visade sig fungera bara i en del spel.


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem
Skrivet av Tassel:

Väcker min gamla gård med liten men ack så viktig uppdatering.

Collective Minds är inte dom bästa på att flagga inför nya firmware uppdateringar.
Testade häromdagen, bara för skoj skull, och nog fanns det ny firmware till Drivehub.
Vad den gör låter jag vara osagt.
Men många(alla?) har haft problem med just Forza Horizon 4, där ingen forcefeedback återges alls på Series X/S. Inte ens att motorn i ratten funkar alls, om man har en ratt designad för Playstation.
Jag har haft dessa problem med min T300 ratt hela tiden sen jag fick hem min Series X.
Med den nya uppdateringen så funkar allt, precis hela tiden. En markant skillnad mot förut.
Fortfarande så finns problemet med att man inte kan stänga ner sin konsol i viloläge och sen starta upp den senare. Då funkar inte Drivehub alls. Den vill ha en ren boot av konsolen för att allt ska fungera.
En petitess, men något som stör dock.

Så mitt gamla betyg kvarstår. Drivehub från Collective Minds är en grym liten låda som alla med fler konsoler, och pc, borde inskaffa.
Priset för den lilla lådan är högt, men bra mycket lägre än att köpa en helt ny ratt bara för att den ska fungera på ett annat system.

Kollade firmware, och såg att de nu var uppe i 2.0.8 som senaste stabila och 2.0.9 b2 som beta, körde på 2.0.5 innan som iofs. fungerade bra men kollade och lade på men inte provat 2.0.8.

Bra tråd i ämnet drivehub.
https://www.gtplanet.net/forum/threads/drive-hub-racing-wheel...


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

1
Skriv svar