Saknar "inte hålla i handen spelen" :(

Medlem

Håller med! Jag försöker slå av allt handhållande som går i spel. Gott exempel på det är Obsidians Pillars of Eternity där man kan slå av quest markers etc för att göra att spelet kräver utforskande. Vill man vara mer hardcore kan man reducera den information man får när det gäller vilket avstånd Area effects har från abilities etc för att göra det mer riskfyllt med friendly fire.

Kommer med välbehag ihåg åren med Everquest och Anarchy online som exempel på spel där det var väldigt hardcore. I Everquest kunde du i princip inte gå utanför starter staden utan att bilda en grupp med ett par andra. Om du inte var jäkligt duktig solo. Faran gjorde spänningen desto större. Sedan var det inge quest hubs etc som i dagens theme park MMOs som tex WoW. Det fanns ingen fast travel vid sidan om att en karaktärsklass kunde teleportera sig själv eller grupper till en handfull platser och därmed agera taxi. (Wizard i EQ). Så man var tvungen att utforska världen och världen fick inte sin storlek reducerad till i princip inget av fast travel, världarna KÄNDES enorma pga detta trots att de är mindre än i moderna MMOs då man behövde resa överallt till fots eller på mounts. Anarchy online när det släpptes fungerade på liknande sätt.

Med WoW kom neddummandet av MMOs. Endel gamla MMOs förenklades för att göra det mindre "komplicerat" för spelare som inte orkade sätta sig in i spelsystemen och svårighetsgraderna dummades ned till nivåer som gjorde att alla content före max level blev meningslös, precis som WoW. En solo spelare som i princip är 90 år och teknikanalfabet skulle klara att spela utan större svårighet. När ribban ligger där så blir utmaningen och spänningen för alla andra naturligtvis därefter.

Det finns till och med exempel på mer nyligt släppta MMOs som dummats ner efter släpp. Tex Elder Scrolls Online. Allt content förenklades en tid efter släpp då de inte nådde de framgångar de ville i antalet spelare. Svårighetsgraden slaktades. Så det gäller inte bara äldre MMOs som tex SWTOR, Age of Conan eller Lord of the rings onlnie.

Medlem

Tjohej, här kommer en helt annan åsikt.

Jag är också gammal (38), har spelat sen jag var liten. Spelar på min fritid och gör spel på jobbet.

Mitt ena problem är tid. Som tvåbarnspappa med heltidsjobb och vänner man vill hänga med på puben har jag svårt att få tillräckligt med tid till alla spel jag vill spela (försöker köra minst kampanjen på alla de "största" spelen som kommer).

Mitt andra problem är tålamod. När man var mindre hade man inga problem att klara hela spel där 3 misstag betydde börja om från början. Kör man emulator eller nostalgi-släpp av 8 / 16-bit spel idag kommer jag knappt förbi första banan.

Älskade Dark Souls, men körde 2 och 3 med guider och hade faktiskt en sjukt nice upplevelse. Försökte verkligen komma in i BotW men det föll mig inte alls i smaken (ja, jag vet, det är tydligen en dödssynd att tycka så).

Jag har inget emot att bli hållen i handen så länge spelupplevelsen i sig är bra, men jag har sjukt svårt för spel som försöker alldeles för hårt att inte vara det och bara blir frustrerande.

Medlem

Sådana spel finns och skapas fortfarande, rent krasst är Minecraft och alla dess varianter precis detta.

Kenshi kanske skulle passa? Rimworld eller någon annan Dwarf Fortress variant? Mount and Blade? CRPGn generellt?

Känns som ett icke problem.

Medlem

Skillnaden kan väl också vara med digitala utgåvor nu, förr hade du en gedigen manual där allt stod om spelet. Nuförtiden så är väl det nerbakat till en svintråkig tutorial istället.


signatur

IDKFA

Medlem

Spelar inte så mycket singleplayer men eftersträvar realism.
Köra stridsvagn samt flyga i War Thunder (Simulator Battle) är utmanande och där håller ingen en i handen.

WWII = Post Scriptum, där dör man oftast av 1 kula och är oförlåtande, men givande.
Modern strid = Squad, lite samma känsla som PS fast nutid, samt mer utvecklat.

Ogillar spel där man springer runt och kan ta 100 skott helt orealistiskt..

Medlem
Ett förslag...
Skrivet av Fawk2020:

Tja,

Första posten här. Är gammal, ja så gammal att jag varit med sedan Activision pong.

Älskade spelen förr i tiden då man bara blev uppmanad att bara "Push start key" för att sedan kastas rakt in i spelet utan några som helst instruktioner om vare sig kontroller eller förklaring till vad som väntade.

På sin höjd hade en del spel kastat in en snabb beskrivning om varför du var där och vad som skulle göras, inget mer.
Detta i sin tur gjorde att man lämnade så mycket åt fantasin för att skapa sig sitt eget äventyr.

Nu och en bra tid tillbaka så skall man "lära" sig vilken knapp man hoppar med, skjuter med och hela tiden hålls man i handen som om man vore en idiot.

Bra exempel

https://i.ibb.co/ckvXt3V/zelda.jpg

https://i.ibb.co/pzdM8tv/Metriod.jpg

Någon som håller med?

Om du har tillgång till ett Wii U eller Switch så är nya Zelda fantastiskt.
Förra Zelda hade en typ 3 timmar lång och seg tutorial.

Men Bresth of the Wild?
Efter typ 2 minuter så stor du ute i en open world ochr fri att utforska.
Det är även sjukt fritt i hur du vill gå tillväga på många ställen. Frun var försiktig, så hon stod ofta på avstånd och lastade bomber etc.
Jag som spelat alldeles för mycket TVspel gledflög ofta in, sköt några balla slowmotion pilar i fallet på fiender, och gick lös med stuns och combo.

Man vill till ett ställe som är bevakat? Banka sig fram? Eller klättra upp på en kulle i närheten och flyga in. Eller vänta på natten och sen smyga sig dit? Etc etc

10/10. Magiskt spel.

Medlem

man kan ju bara skippa tutorials och ta bort HUD lr objectives osv oftast hjälper lite iaf


signatur

//monster

Medlem

Jag kan varmt rekommendera Rimworld. En svinsvår koloni-sim med många olika system som ligger på varandra och det håller dig verkligen inte i handen.
Det har en så kallad "intelligent AI storyteller" som hela tiden genererar slumpmässiga situationer som t ex raids, traiders eller ekorrar som blir galna och attackerar dina invånare. Det gör att världen känns unik och där finns verkligen rum för fantasi.
Om man vill så finns det också en uppsjö av moddar till spelet.
Det ska helst spelas med Iron-man-läget då det får konsekvenser när man gör bort sig.

Medlem
Skrivet av ZaMMe:

Spelar inte så mycket singleplayer men eftersträvar realism.
Köra stridsvagn samt flyga i War Thunder (Simulator Battle) är utmanande och där håller ingen en i handen.

WWII = Post Scriptum, där dör man oftast av 1 kula och är oförlåtande, men givande.
Modern strid = Squad, lite samma känsla som PS fast nutid, samt mer utvecklat.

Ogillar spel där man springer runt och kan ta 100 skott helt orealistiskt..

Insurgency: Sandstorm är också ett bra spel i modern tappning som lutar åt det mer realistiska om man vill ha lite andra spellägen som push. Oftast väldigt bra spelare inne vanlig svensk dagtid som kommunicerar och är trevliga. Sällan man ser någon som är toxic i public iaf.

Medlem

ESCAPE FROM TARKOV

Medlem

Spel behöver faktiskt inte en 3/4 del tutorial visst det behövs några promptar som folk kallar det nu för tiden, men lägg inte för mycket grejer som förklarar t ex olika attacker. Aj där fick jag alla fighting fans på mig, men där förstår jag poängen med flera kombos och special attacker. Men alla andra som lägger i grej efter grej efter grej som sen uppreppar sig gång på gång är ju inte kul.

Visst det kan vara skoj med att lära sig sina skills och sin Ultimata Skill men gör det lätt som overwatch då och blanda inte in en massa annat grejs och ful ui. Som Doom Eternal men där så lär du dig basic grejerna först som motorsåg = ammo , eldkanon = rustning (eller armor on ni föredrar det ordet) , glory kills = hp , men senare när du ha lärt dig det så får du senare fler grejer som du ska lära dig men Doom är ett spel som inte håller dig i handen dessutom har du bla micromanagement i spelet vilket gör att du måste hålla koll på alla dessa saker.

Men alla soulslike/borne spel håller dig inte så mycket i handen för att du ska lära dig att slåss med det du har i handen och inte klottra på för många saker som gör det lättare att döda den här , den dära bossen för att då blir det lätt som att mamma(spelutvecklare) håller dig i handen för att dom kanske vet att det är svårt sjutton vilket | återkommande Doom (jag har hört på poddar som säger att när du dör x antal gånger på ett ställe så får du en speciell armor som heter Sentinel Armor) då känns det lite som att ID håller dig i handen säger folk.

Men vad menar du med att hålla i handen. Menar du spel som har items som gör att bossarna blir lätta eftersom den item du har typ oneshotar den ? Eller menar du att spel nu för tiden blir för lätta för att spelstudion för så att spelet slåss ner för att du behöver använda pryl x för att kunna ta dig vidare i världen / storyn ?

Medlem

Jag håller helt med dig. Återkommer alltid till äldre spel eller äldre speldesign då den tilltalar mig mer än modern. Spelade klart A plague tale för några månader sedan, men för mig är det inte ett spel, det är mer av en interaktiv saga/film. Påminde mig mer om verkligheten än att faktiskt försvinna bort i en fantasivärld.

Kört mest indiespel på senare tid som exempelvis Gunfire reborn, projekt warlock samt Amid Evil och de har alla sin egna distinkta stil med inspiration av tidigare fps. I dom spelen hamnar du från första stund direkt in i spelet där det är DU som har KONTROLL, inga cutscenes eller dylikt. Om man vill bli utmanad så kör system shock 2 utan att kolla guider. Bara låt dig själv sugas in i världen. Man fick ju ledtrådar genom små röstmeddelanden som man hittar i världen, men resten fick man lista ut själv.

Någon som minns "jurassic park the game?", knappt ett spel. Mer som en interaktiv film. Ungefär som filmerna på Netflix där man ska interagera genom att trycka på knappar på fjärrkontrollen, på den nivån snackar vi.

Passande video i sammanhanget

Ironiskt nog gick han bort precis när oldschool fps-vågen började återkomma.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

nej, jag håller inte med. jag gillar (tyvärr?) att spela flertal spel, lära känna ngt nytt (är tanken). Men då kommer tidsbristen in, jag orkar inte "lära" mig hur mycket som helst för ngt som ska vara kul och avslappnande. Därför tenderar jag nog nuförtiden att spelar visserligen flertal spel, men alla av samma sort, eller tom spelar om.
Tex många strategi spel hör till de som jag gärna vill spela men inte orkar. Eller spel med (för mycket) invecklad crafting. Inte nödvändigtvis svåra spel, men sådana där man måste komma ihåg mycket eller gräva i wikis.

ELF
Medlem

Är det riktigt bra invävt i spelet så det verkligen känns som en del av spelet så har jag inget emot tutorial/hålla i handen precis i början. Men i vissa spel är det övertydligt att det bara är en påslagen tutorial innan man får göra något och det kan ta flera minuter innan spelet faktiskt kommer igång. Då är det bara jobbigt.

Om man där emot är helt ny i en genre så kan jag förstå att man vill ha någon slags tutorial. Behöver inte vara in i minsta detalj, men något som sparkar en i rätt riktning.

Är man inbiten gamer så bör ingen tutorial behövas i varenda spel man startar. Är spelet rätt gjort så ska man kunna hoppa över den och bli inslängd straight into action på momangen.

Jag har också som det tidigare nämnts börjat kika allt mer på retro spel. Jag må vara hypad på Cyberpunk 2077. Men jag är lika hypad över Unreal vilket jag fortfarande inte har spelat. Jag älskar grafiktunga spel där man kan se varenda litet dammkorn. Men det är ändå något speciellt med äldre spel, det är dessutom mindre chans för handhållning i de äldre spelen vilket är ett stort plus.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Håller med.
Nästintill att jag slutat spela spel bara för jag inte orkat ta mig igenom en seg introfas av ”tutorials”.

Avstängd

Finns spel där man kan slå ifrån hjälp, men den skall kunna finnas för dom som fastnat, spel skall vara underhållande och att man kan kunna spela igenom hela spelet utan att behöva leta efter hjälp på nätet om man kört fast.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

12
Skriv svar