CS #09 Svenskkollen Juni

Skribent
CS #09 Svenskkollen Juni

Fnatic:

  • Line-up
    flusha, JW, KRIMZ, Golden, Brollan

  • Ranking:
    #6 (3) ↓

  • Spelade matcher:
    13

  • Vinstprocent:
    54 % (7/13)

  • Bästa spelare:
    Brollan 1,19 rating, +115 K/D

  • Bästa karta:
    Mirage. Spelad fyra gånger. 75 % vinst

  • Resultat:
    6a cs_summit 6 Europe
    5a cs_summit 6 Europa kvalificering
    7-8 Dreamhack Masters Spring 2020 Europe

  • Formkurva:

Månaden började med ett DreamHack Masters slutspel, som genererade en vinst mot Complexity innan det tog slut mot MAD Lions i lower brackets andra omgång. 7-8 får väl ses som ok, även om jag hade högre förhoppningar för Fnatic i den här turneringen.

Följande 12 dagar blev spelfria för Fnatic, innan den andra av tre kvalturneringar till Majoren i Rio tog sin början. För Fnatics del fick de börja med att försöka kvala sig in i turneringen p.g.a. dåligt resultat i första kvalturneringen. Vinst mot Nordavind och förlust mot Heroic gjorde att de fick slåss om femteplatsen som Fnatic knep tack vare vinster mot PACT och C0ntact. Faktum är dock att om inte Astralis valt att stå över turneringen hade Fnatic missat den, men eftersom kvalet då gav fem platser istället för fyra så tog Fnatic som sagt en plats i huvudturneringen med minsta möjliga marginal. Vilket var oerhört viktigt, för annars hade nog en plats till Majoren varit lång borta.

Väl i huvudturneringen tog Fnatic en andraplats i sin grupp tack vare vinst mot G2 i den avgörande matchen. Tidigare hade Fnatic förlorat öppningsmatchen mot just G2 och sedan vunnit mot Mousesports. I upper brackets kvartsfinal blev det välbekant motstånd i NiP. En tight och välspelad match, där jag rekommenderar en highlight video för den intresserade. Fnatic visade att den senaste förlusten var undantaget som bekräftade regeln och tog sig vidare i upper bracket. Tyvärr följde där sedan dubbla förluster mot BIG och Heroic och Fnatic var utslagna, med endast en placeringsmatch kvar att spela. En placeringsmatch Fnatic förlorade mot GODSENT.

Allt som allt en ok månad för Fnatic. En hel hög med rankingpoäng till Majoren insamlade och godkända resultat i turneringarna. Tonläget hade varit annorlunda om Fnatic förlorat den avgörande kvalmatchen mot C0ntact, då hade det varit tal om kris och funderingar på om det inte är dags att rotera lite i femman inför kvaltävling nummer tre. Nu kan spelarna ta en välbehövlig vila och sikta in sig på den prestigefyllda ESL One Cologne som Fnatic är inbjudna till.


Ninjas in Pyjamas:

  • Line-up
    twist, hampus, REZ, nawwk, Plopski

  • Ranking:
    #13 (13) →

  • Spelade matcher:
    12

  • Vinstprocent:
    50 % (6/12)

  • Bästa spelare:
    Plopski 1,09 rating, +38 K/D

  • Bästa karta:
    Overpass. Spelad fyra gånger. 75 % vinst

  • Restultat:
    8a cs_summit 6 Europa
    5-6a BLAST Premier Spring Europa Finals
    3a BLAST Premier Spring 2020 Europe showdown
    5-6 DreamHack Masters Spring 2020 Europe

  • Formkurva:

NiP har spelat en hel del matcher under juni och turneringarna har avlöst varandra. En del imponerande vinster i början av månaden mot t.ex. Astralis och FaZe för att sedan avsluta månaden i dur med tre raka 0-2 förluster.

Tillbaka till månadens början och DreamHack Masters slutspelet. Motståndet i lower bracket blev till slut för stort för NiP, som vann mot Astralis och Vitality innan FaZe sparkade ur svenskarna ur turneringen. Sett till hur slutspelstärdet såg ut så var det enligt mig en bra prestation.

Under maj spelades ett gruppspel i BLAST Showdown, en kvalturnering till BLAST finalerna. NiP tog sig till en avgörande play-in match mot MAD Lions, men p.g.a. problem med schemat fick den matchen skjutas upp till nu i juni. NiP vann den matchen med 2-1 och kvalificerade sig därmed till BLAST finalerna. Där spelade det mindre roll att NiP körde över OG eftersom de inkasserade förluster mot NaVi och Vitality och missade därmed slutspelet.

Fem dagars vila följde på det innan det blev dags att sätta tänderna i kvaltävling två av tre till Majoren i Rio. NiP vann sina två inledande matcher mot x6tence och Heroic men i slutspelet tog det stopp med tre raka 0-2 förluster mot Fnatic, GODSENT och North.

Jag tycker det är roligt att se NiP köra över lag igen, det känns som det var ett tag sedan man kunde se NiP fullkomligt krossa motstånd som man vet är sämre. I det här fallet tänker jag främst på x6tence som inte gavs en chans i den matchen. Det är även roligt att se att NiP är kapabla att vinna mot topprankade lag såsom Astralis och Vitality. Fortfarande är dock NiP lite för ojämna, men jag börjar få höga förhoppningar för det här laget. Jag tycker det ser riktigt bra ut och är förvånad om inte NiP ganska snabbt klättrar till topp 10 på rankingen. Nästa steg för NiP är att kvala in till ESL One Cologne, där NiP misslyckades med att säkra en direktplats.


DIG:

  • Line-up
    f0rest, GeT_RiGhT, Xizt, friberg, hallzerk

  • Ranking:
    #50 ↓ (40)

  • Spelade matcher:
    1

  • Vinstprocent:
    0 % (0/1)

  • Bästa spelare:
    hallzerk 1,23 rating, +13 K/D

  • Bästa karta:
    Dust 2. Spelad en gång 100 % vinst

  • Resultat:
    9-16 cs_summit 6 Europe Regional qualifier

  • Formkurva:

DIG har spelat en officiell match i juni. En kvalmatch till den andra av tre kvaltävlingar för att ta sig till Majoren. Det blev förlust mot FATE. Förlust. Mot. FATE.

Jag har inte så mycket mer att säga. Det går åt fel håll och jag börjar bli tveksam om det någonsin kommer gå åt rätt håll för den här femman. Majoren är körd, inte matematiskt men det ska till ett mirakel för att vi ska få se DIG i Rio. Det är som att motivationen inte finns där om det inte är högklassigt motstånd. De kan pressa Astralis till förlängning, vinna b03 mot Fnatic och North, plocka kartor av Vitality men sen blir det förluster mot lag som LDLC och FATE.

Det är alltså ingen sågning, jag har full förståelse för att motivationen kan svikta, men jag tror att om DIG ska komma någonvart så måste de titta på lag utanför topp 20 på rankingen och börja vinna regelbundet mot dessa i vad som kallas tier 2 turneringar. Acceptera att de för närvarande spelar i en lägre division än de gjorde under NiP-flaggan och verkligen satsa från noll igen för att nå toppskiktet och ta sig tillbaka till en position där de blir inbjudna till tier 1 turneringar, eller åtminstone kvalen till tier 1 turneringar.

Vad som är härnäst för DIG vet jag inte, men jag hoppas de kan hitta tillbaka till spelet de hade i början av året (innan Corona stängde ner världen) för då såg DIG faktiskt bra ut.


Notiser:


All statistik hämtad från www.hltv.org

1
Skriv svar