SparaCash - För att lära dig investera och spara pengar

Sida 1 av 1
sparacash
2020-07-06 17:52
SparaCash - För att lära dig investera och spara pengar

Tjena Jag startade SparaCash för drygt 4 år sedan efter att jag rest endel och ville dela med mig av min kunskap om sparande och investeringar för nybörjare.

Nu har jag börjat göra youtube-klipp där jag enkelt går genom exempelvis aktier, fonder och hur man bör tänka när man investerar.

Tanken här är att hjälpa de personer som har svårt att komma över tröskeln som krävs för att komma igång, inte hajpa några specifika aktier eller skryta om vilken dyr bil man åker.

Jag själv är en helt vanlig svensson som bara vill dela med mig av det jag kan.

Vill gärna få feedback eller tips på vad folk gärna vill lära sig mer om, tänker att det är lättare att lära ut i videoform än att behöva läsa

Mina 3 första videos här:

För den som vill läsa fler guider kan man också kolla på SparaCash.se

sparacash
2020-07-13 11:25

Lade upp en ny video som kanske lär vissa ett och annat om investeringssparkontot!

Något du tycker jag missat?

Orkar man inte se videon eller sitter i sånt där kontorslandskap kan man läsa om det här
https://sparacash.se/isk-konto/

Kyrre
2020-07-13 12:16

Kul initiativ! Jag började med aktier & fonder precis innan Corona. Är inte lika taggad längre

sparacash
2020-07-13 12:50
Skrivet av Kyrre:

Kul initiativ! Jag började med aktier & fonder precis innan Corona. Är inte lika taggad längre

Hahaha I know the feeling

Kan ju försöka motivera dig lite med min lilla erfarenhet av att ha varit på börsen sen 2014.
Långsiktighet is the key! Ta exempelvis storyn om Aktiestinsen som gick från 600 kr till 150 miljoner kronor pga sin långsiktighet genom aktier.

Min portfölj var i år ned -35% som värst 23e mars men nu ligger jag på -2%
Gäller bara att ta det lugnt, logga inte in så ofta och kolla hur det går för dina investeringar.

Ta det piano och investera lite då och då och bli inte uppäten av känslorna när det är rött på skärmen

sparacash
2020-07-23 08:59

Lite annorlunda video idag
Viktigt för nybörjare att känna till lite olika faror när man köper aktier så man ser till att man inte skapar ett beroende som liknar gambling.

2020-08-01 13:21
Skrivet av sparacash:

Lite annorlunda video idag
Viktigt för nybörjare att känna till lite olika faror när man köper aktier så man ser till att man inte skapar ett beroende som liknar gambling.

Bra video 👌 klart och tydligt

sparacash
2020-08-01 17:41
Skrivet av snabbfakta:

Bra video 👌 klart och tydligt

Stort tack

heady89
2020-08-01 22:41

Grymt initiativ! Öppnade ett konto på Avanza idag, tänkte se mig lite om.

Jag ser det som en kul grej, och kan jag göra några slantar i längden är det ett plus, men kommer alltid utgå från att jag kan förlora pengarna. Vågar folk verkligen även om de sprider riskerna, spara större delen till tex barnen inom aktier ? (jag är nybörjade, men jag skulle aldrig göra det utifrån den uppfattningen jag har nu)

Jag har alltid haft lätt att hålla i pengar och avsätter just nu 500kr per månad till varje barn (3st), vilket kan bli cirkus 120 000kr var den dagen de är 20 (plus lite ränta men den är ju minimal), eller är mogna nog att hålla i pengarna till något vettigt Kan jag öka deras fickpeng är det ju en bonus, men jag skulle aldrig riska just det kapitalet, gör folk det ?

sparacash
2020-08-02 16:24
Skrivet av heady89:

Grymt initiativ! Öppnade ett konto på Avanza idag, tänkte se mig lite om.

Jag ser det som en kul grej, och kan jag göra några slantar i längden är det ett plus, men kommer alltid utgå från att jag kan förlora pengarna. Vågar folk verkligen även om de sprider riskerna, spara större delen till tex barnen inom aktier ? (jag är nybörjade, men jag skulle aldrig göra det utifrån den uppfattningen jag har nu)

Jag har alltid haft lätt att hålla i pengar och avsätter just nu 500kr per månad till varje barn (3st), vilket kan bli cirkus 120 000kr var den dagen de är 20 (plus lite ränta men den är ju minimal), eller är mogna nog att hålla i pengarna till något vettigt Kan jag öka deras fickpeng är det ju en bonus, men jag skulle aldrig riska just det kapitalet, gör folk det ?

Kul att du gillar det

Det är bra att du utgår från värsta möjliga scenario, för det är ju faktiskt möjligt!

Jag kan inte uttala mig om andra föräldrar då jag inte har barn själv, men hade jag fått barn idag hade jag förmodligen investerat i en blandning utav aktier och aktiefonder till mina barn.

Jag har gett lite pengar till mitt släktingbarn som har fått ett växande intresse för investeringar, då har denne själv fått välja hur den vill placera pengarna.

Tittar man på längre sikt (5-10+ år) så har du en väldigt hög sannolikhetsgrad att du kommer ut med positiv avkastning. Och då är det inte så svårt att slå ett sparkonto

Bilden från Nordnets blogg

sparacash
2020-08-03 22:48

En otroligt viktig bit att veta när man investerar är att känna till ränta på ränta effekten och vikten av att investera långsiktigt.

Den här videon har jag kämpat med ett tag nu, man känner hur vikarna bara kryper längre och längre upp på skallen för varje video hahaha. Hoppas att ni som är intresserade lär er något!

Kan också rekommendera följande kalkylatorer för att räkna ut ränta på ränta:
https://sparacash.se/rantekalkylatorn/ (egenbyggd som funkar enkelt med månadssparande)
https://financer.com/sv/kalkylator/ranta-pa-ranta/ (syns i videon)
https://fondkollen.se/smarta-verktyg/rakna-pa-ditt-sparande/ (används i videon)

Sida 1 av 1