Veckans fråga - gör högre fps dig bättre i multiplayer-shooters?

Sida 3 av 3
Hordaland
2020-07-05 20:45
Skrivet av Nasder:

Beslutet tas inte snabbare, du får informationen du behöver för att ta beslutet snabbare. Från dess att du har informationen du behöver till att beslutet är taget är den samma i 8hz som 240hz. Skillnaden är att du får informationen snabbare. Vilket gör en stor skillnad, men ens egen skill blir inte bättre av hög fps, man får bara information man kan använda snabbare. Sedan om man är kapabel till att använda denna hastighet eller inte är upp till var och en.

Förstår inte hur det jag skrev exkluderar din vidareutveckling.

Sen kan vi ju dra definitionerna till dödagar. Men ja, bättre material ger bättre resultat. Precis samma med hörlurar. Förlorar man information på grund av bristande material så kommer man prestera sämre. Förstår faktiskt inte varför folk inte vill gå med på en sådan simpel ekvation. Kanske är plånboken.

Nasder
2020-07-05 21:25
Skrivet av Hordaland:

Förstår inte hur det jag skrev exkluderar din vidareutveckling.

Sen kan vi ju dra definitionerna till dödagar. Men ja, bättre material ger bättre resultat. Precis samma med hörlurar. Förlorar man information på grund av bristande material så kommer man prestera sämre. Förstår faktiskt inte varför folk inte vill gå med på en sådan simpel ekvation. Kanske är plånboken.

Håller jag med om, bra grejer ger bättre resultat. Man springer snabbare i skor med bättre grepp, man åker snabbare med bra vallade skidor. Det är bara ordvalet i frågan som sätter käppar i hjulet.

Bytte nyligen skärm från 60Hz till 144Hz och det gjorde en rejäl skillnad i upplevelsen. Spelar inga twitch-shooters som kräver pixel-perfekt precision och millisekund reaktion, men faktum är att bara den mjukare känslan som högre Hz och FPS ger har gjort mitt spelande så mycket trevligare. Bara ur den aspekten så är det värt att hosta upp lite mer för en uppgradering av skärm eller annan hårdvara för att nå högre FPS.

ZkilfinG
2020-07-05 21:33
Skrivet av Nasder:

Inga problem!

Mitt resultat blir bättre av 144FPS än 1FPS, men det betyder inte att jag blir bättre av högre FPS. Det betyder att jag inte får ut den skill jag har i 1FPS gäntemot 144FPS. Att det blir enklare att göra något betyder inte att man blir bättre, utan bara att uppgiften blir enklare.

Jag är med på vad folk säger att FPS och låg input lag har stor betydelse för resultatet. Men det gör inte spelaren bättre, spelaren får det enklare att använda sin skill, that's it.

Jag köper vad du säger, men det blir fokus på hur man tolkar orden istället för det som är relevant.

Lepr
2020-07-05 21:52
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag minns den känslan, fast när jag gick från kulmus till en optisk. Precisionen!

Jag växlar också en hel del mellan en 27” 4K-skärm på 60hz och en mindre, typ 21” fast med 144Hz. Just för att den mindre känns bättre i multiplayerspel.

Haha, ja kulmusen var grejer.. Ta ur kulan och göra rent rullarna var och varannan timme
Razer försökte ju länge hålla kvar på kulla med sin "Boomslang"

Nasder
2020-07-05 21:58
Skrivet av Lepr:

Haha, ja kulmusen var grejer.. Ta ur kulan och göra rent rullarna var och varannan timme
Razer försökte ju länge hålla kvar på kulla med sin "Boomslang"

Det är något man inte saknar, ta ur kulan och göra rent. Det var bättre förr gäller inte riktigt teknik...

Kyraal
2020-07-05 23:48
Skrivet av iDoNeedViagra:

Jag börjar bli gammal, känns som att allt över 60fps är för snabbt

Passande användarnamn

Lepr
2020-07-06 01:05
Skrivet av Nasder:

Det är något man inte saknar, ta ur kulan och göra rent. Det var bättre förr gäller inte riktigt teknik...

Haha, jodå, var väl en fröjd att på LAN kånka runt på en 15 tums CRT på lika många kilo, mixtra med nätverksinställnignar och IP-nummer i 4 timmar för att slutligen ge upp och installera om Win98 IGEN

Jeehao
2020-07-06 07:04

Du blir inte bättre men spelet blir lättare att spela när gubbarna faktiskt är där de är på deras skärm och inte någon annanstans. Peekers advantage är ungefär likadant fast det är serverns delay, motståndaren kan springa fram och se dig någon hundradels sekund innan du ser dem.

conthox
2020-07-06 08:46

Klart man ser skillnad, men är inte tillräckligt snabb längre för att vara bra i snabba FPS där man själv måste vara snabb och träffsäker. Det räcker ju inte med att bara se fienden...

2020-07-08 13:01
Skrivet av Ahris:

Jag tror många har illusioner om vad en hög fps innebär för spelandet.
Högre uppdateringsfrekvens ger en stabilare och skarpare bild så jag tror att man har lite lättare att se vad som pågår och få en viss fördel av den anledningen men det är ju inte så att ens reaktioner registreras snabbare bara för att man har bättre bild.
Av våra populära FPS har i dagsläget Overwatch högst upplösning på sina serveruppdateringar med 64 Hz/ticks i sekunden och det innebär att oavsett hur snabba reaktioner man har kommer det som visas på skärmen ändå att rundas ner till de 64 Hz som servern är begränsad till. Man kan kanske få lite exaktare timing med högre fps men en spelare med 500 fps har egentligen inget praktiskt övertag så länge motståndaren har minst 64 fps och en nätverksanslutning med tillräcklig bitrate.

Det ryktas att Valorant kommer att få 128 Hz på sina servrar så småningom och då kommer naturligtvis 60 fps att vara en riktig nackdel men just nu är det väldigt mycket placebo i att skaffa dyra grafikkort för att prestera bättre i onlineshooters.

Felaktig analys. Att servern ropar hej 64 gånger i sekunden förhindrar inte det faktum att 400 fps och dess fördelar mot 60 fps gör att du har större sannolikhet att hinna klicka av skottet på tic 40 istället för motståndaren på tic 50.

Athaleos
2020-07-08 16:50

Helt beroende på spel. Hearhstone och liknande kan du ju spela på hög nivå med låg fps, men i CS:GO etc har du helt klart ett handikapp med låg fps.

Sida 3 av 3