Vill ha tips kring ventilation kring datorn

Medlem
Vill ha tips kring ventilation kring datorn

Jag har lyckats uppfylla en dröm. Att ha ett mini LAN hemma, har nu tre datorer med hyffsad kraft. Men när vi är tre styck som kör FPS blir värmen från våra datorer ett problem. Det blir svettigt i kalsongerna och en av de tre datorerna krashar då och då, med all sannorlikhet pga värmen. Jag funderar på att sätta in någon form av fläkt i väggen. Hoppas någon som har lite kunskapar kring detta läser denna tråd och vill dela med sig av lite tips.

Datahörnan är på övervåningen. Datorerna står mot vägg, bakom den finns en "kattvind", dvs man kan krypa in bakom väggen i ett litet utrymme. Till vänster om datorerna är en yttervägg. Hade gärna visat en bild men lyckades inte infoga en bild i min post. Nedan kommer några tankar på lösningar jag har:

1. Sätta in en PAX fläkt i ytterväggen, som blåser ut den varma luften.

2. Göra hål i väggen, ett bakom varje dator och försöka styra utblåset från chassit in där.

3. Göra större hål i väggen, ett för varje dator, där man kan trycka in hela chassit, så att bara fronten av datorerna sticker fram. Tänker att då kommer den varma luften att blåsas ut i kattvinden, och där ev kunna installera en pax fläkt.

4. Köpa nytt kylsystem till datorerna, för att minska hur mycket som varmluft som fläktarna sprutar ut. Jag kan ingenting om vattenkylsystem, men det kanske är lösningen?

Tack till er som tar sig tid att försöka hjälpa mig
// John

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Skrivet av Johnhedlund:

Hade gärna visat en bild men lyckades inte infoga en bild i min post.

Man måste ladda upp bilden till en tredjepart och sedan klistra in länken här i en BB-kod. Synd nog så stödjer de inte än att man klistrar in bilder direkt i inlägg. Jag längtar tills den dagen jag kan köra CTRL + C och CTRL + V här

Skrivet av Johnhedlund:

Köpa nytt kylsystem till datorerna, för att minska hur mycket som varmluft som fläktarna sprutar ut. Jag kan ingenting om vattenkylsystem, men det kanske är lösningen?

Tuvär så kommer det inte hjälpa då man inte kan ta bort värme utan bara flytta den. Om du minskar den varmluften som fläktarna sprutar ut så så ökar värmen på komponenterna -> Störra risk att datorerna krashar. Om du slänger in en bättre kylning så kommer värmen på komponenterna att vara lägre men värmen i rummet högre.

Vad är det för tempratur i rummet när ni kör och vilken tempratur har komponenterna i burken? Blir lite lättare att ge förslag då. Men jag hade börjat med att sätta en pelarfläkt i dörren som blåser ut den varma luften.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Skribent

Plocka bort chassisidorna. Inte en optimal lösning såklart, men du kommer nog inte ha det här problemet under så lång tid så det kanske kan räcka som en tillfällig lösning tills du klurar ut hur du ska göra?

Medlem

Du bör inte ändra ventilationen för huset med att göra hål i väggarna för fläktar.
Det kan få förödande konsekvenser för byggnaden.

Det här är väll ett problem nu när det är varmt?
Bättre kylning i datorerna och bordsfläktar är nog en bra lösning, kanske en AC?
Ta bort som tidigare skrev chassi sidorna kan funka också i vissa fall.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

jbx
Medlem

Köp en AC på valfri elektronikbutik och ställ in den på 17 gradera och mys.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Genomdrag, fläktar, sänk inställningarna i spelen, överklocka inte.

Medlem

Skjut inte in värme i kattvindan bara. Som Molotov skriver så bör man ha koll på hur ventilationen fungerar i huset innan man tar hål i väggar osv. Dock kan du fundera på en tilluft och en frånluft i samma rum som är stängningsbara.

edit. annars kanske en portabel AC vore en enkel lösning.

Medlem

Tack så mycket för bra svar.

Jag får tills vidare köpa en fläkt för att öka cirkulationen i rummet. Det finns balkongdörr och fönster, som jag får fixa bra drag igenom.

Svårt det här med värmen från burkarna... den datorn som har mest problem är den något äldre, som har ett GTX 670 grafikkort, kanske får byta ut det?

Medlem
Skrivet av Johnhedlund:

Tack så mycket för bra svar.

Jag får tills vidare köpa en fläkt för att öka cirkulationen i rummet. Det finns balkongdörr och fönster, som jag får fixa bra drag igenom.

Svårt det här med värmen från burkarna... den datorn som har mest problem är den något äldre, som har ett GTX 670 grafikkort, kanske får byta ut det?

Ett GTX670 har några år på nacken.
Tänk på att har ett grafikkort gått varmt en längre tid kan kylpasta ha stelnat så pass att den inte gör nån nytta, snarare negativ effekt.
Mitt tips prova byt kylpasta på kortet.
Av med kylaren rengör med kemisk ren bensin/isopropanol/t-röd whatever.
Lägg på ny kylpasta och skruva tillbaka.

Lyckats sänka temp på överhettade grafikkort upp mot 30grader vara genom att lägga ny kylpasta.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Böeja med att se om det faktiskt är värmen som är problemet innan du börjar såga i väggen.


signatur

Burn in the light.

1
Skriv svar