Cyberpunk 2077 försenas från september till november

Skribent
Skrivet av neocon:

Har aldrig hävdat att PS5 kommer kunna prestera som en high-end PC rent grafiskt dock. Det är inte det som är det spännande med PS5.

Visst men jag har redan sett gameplay som visar något jag aldrig sett förut, nämligen hoppandet mellan maps i t.ex. Ratchet & Clank.

För att fortsätta på sidospåret blir det verkligen riktigt intressant att se om Sony kan leva upp till hypen med PS5, gällande laddningstider och annat. Jag hoppas verkligen att det ligger substans bakom. Även om jag inte förstår tekniken så om jag förstår rätt är det på en PC inte själva SSDn som är flaskhalsen, utan sättet hela PCn är uppbyggd med komponenter och dylikt? Det blir ingen skillnad i prestanda för gaming även om jag skulle stoppa in en ny supersnabb SSD istället för min SATA SSD, för PCn kan inte utnyttja den extra kraften?

I en PS5 har de byggt konsolen runt SSDn kapacitet för att kunna maximera den prestandan och eliminerat flaskhalsar som finns på dagens PC, flaskhalsar som kräver ett nytt sätt att bygga en PC och med nya grundkomponenter?

Avstängd
Skrivet av Shadee:

Jag tycker det är konstigt att man bara accepterar försening på försening på försening och tycker det är bra.

Det blir speciellt komiskt när CDPR gärna stoltserar med hur färdigt spelet redan är, något de gjorde redan 2018 då det stolt sa att man redan nu kan spela igenom det från början till slut.
Det blir ju tyvärr lite att trolla sina fans med att spelet är så gott som färdigt, nu är det bara lite polering och balansering kvar. Två år efter kör man samma sak "Jaaa NU är vi klara! MEN vi måste polera och balansera spelet också som ni förstår!"

Så man har alltså inte kommit så långt jämfört med hur det var för två år sedan, man polerar fortfarande. Så kan man ju faktiskt tolka det.

Jag har varit involverad i spelutveckling flera ggr så jag vet hur det är när det gäller buggar och balansering, och att sådant tar tid, men jag vet också hur man kanske ska undvika att uttrycka sig.

CDPR's track record när det gäller att hålla sig till sanningen är ju tyvärr inte perfekt. Inte för att de är sämre än så många andra spelutvecklare, men personer som höjer dom till skyarna har ingen koll.

Skribent
Skrivet av mrFluffy:

Fast exemplena du tog är ju något folk generellt behöver, klart man inte är nöjd med en hantverkare som inte kan hålla tider. Men att ett spel blir försenat påverkar ju inte ens liv överhuvudtaget.

Det är mycket som inte påverkar ditt liv överhuvudtaget som man irriterar sig på varje dag. Dessa brukar gå under samlingsnamnet "I-landsproblem". Ingen gång så tycker man att det är bra, förutom när det gäller spel från populära utvecklare.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Jag läste här i tråden, vilket är det jag baserat mitt svar på.

Det var samma reaktion förra gången, Cyberpunk 2077 blir försenat och det är positiva reaktioner. Det är bra att de inte släpper spelet när de sagt eller ens på ett datum som redan är försenat. Det är ett bra besked att de försenar släppet, så uppfattar jag att den generella åsikten är. Ingen kritik eller liknande som andra företag får utstå när de missar deadline och skjuter upp projekt.

Problemet är att du måste fråga en person som har både hyllat när företag X har fördröjt release men sen klagat när företag Y har gjort det. Jag gör ingen skillnad på vilket spelföretag som ligger bakom fördröjning. Sen återigen, titta på Twitter-flödet. Där är det många som är kritiska och visar sitt missnöje. Använd inte bara FZs forum som statistik för "ingen kritik som andra företag får utstå...".

Citat:

Gäller det andra branscher och företag också, att man bara ska rycka på axlarna och gå vidare, eller är spelmedia en speciell bransch i den synpunkten?

Det gäller andra branscher också. Jag tyckte t.ex. det var bra att de sköt upp releasedatumet för Sonic the Hedgehog filmen för att rätta till Sonic-modellen. De gjorde en förbättring som slutade med en förbättrad produkt.

Citat:

Väntar du på en hantverkare som ska komma förbi och sätta upp ditt kök någon gång mellan 8-17 på måndag men kommer på onsdag veckan efter kl 16.00 så är det också ok? kanske t.o.m riktigt bra för då har hantverkaren sluppit att stressa. En leverans från PostNord försvinner och dyker upp 3 veckor sent, är det också bara att acceptera och vara nöjd över att paketet kom fram, trots att du betalat extra för expressfrakt? Ditt flyg blir försenat 48 h, så du torskar två dagar av solsemestern, är det ok? Du kommer ju fram till slut i alla fall. Det enda som spelar roll är slutresultatet? Kan man inte ha större krav än så som konsument?

Men nu jämför du Äpplen med Päron? Inget av de du listade är en nöjesprodukt. Inget du listade är en produkt alls, utan en tjänst. Är Cyberpunk en tjänst eller produkt för dig? För mig är det en produkt, som inte kommer påverka mig negativt på något sätt öht. Så varför ska jag vara kritisk?
Hantverkare byter ut kök = Vad byter Cyberpunk ut från mig som jag saknar i dagsläget?
Leverans som är sen som jag har betalat extra för = Jag har inte betalat för Cyberpunk så jag förlorar inget ekonomiskt med att vänta. Dessutom så kan man avboka förbokning och få pengarna tillbaka från de ställen där man betalar i förskott.
Flyg försenat = Som sagt, det att Cyberpunk blir försenat påverkar inte mig negativt. Jag förlorar inget på att de skjuter upp releasen. Det är inte så att jag förlorar 2 semesterdagar av det här.
Kanske man som konsument ska vara resonabel och inte klaga på allt och alla, samtidigt som man har överdrivna krav. Hur påverkar det dig negativt att Cyberpunk är försenat? Är faktiskt intresserad av att veta vad för negativ effekt detta har att du känner att man måste vara kritisk och klaga?

Citat:

Min poäng är att jag tycker inte att man sätter ett slutdatum på ett projekt om det inte är 100 % säkert att det datumet håller. En försening p.g.a. "Force Majure" kan vara ok, men det är max. Säg då "when its done" eller dylikt. Nu gick de ut vitt och brett med en april-release och krängde förhandskopior för enorma summor sen försenar de spelet en gång och sen en gång till. Jag tror inte förseningen har något med PS5 releasen att göra, CDPR har nog haft tillgång till ett devkit och preliminärt släppdatum för konsolen långt innan vi vanliga dödliga.

Det är fine, vi tycker olika. Släpps något vid satt release-datum så jag blir glad. Blir något fördröjt så blir jag kanske som högst lite besviken, men försöker se positivt på det, eftersom ett spels release kommer inte påverka mig negativt. Det finns så mycket annat som jag kan göra tills dess. Och oftast (inte alltid) så får man en produkt som är mer slipad, dvs en bättre produkt.
Sen så är min åsikt att säga "We won't provide with a release date. It will be released when it's done" klingar inte bra. Min gissning att många fler skulle avboka ett spel då jämfört med om man flyttar fram releasen med 2 månader bara.
Gällande Ps5-anledningen, det är inget vi någonsin kommer få bekräftat, men för mig låter det logiskt. Annars så skjuter de upp det pga de har för många buggar eller funktioner som inte fungerar så optimalt som de ville. Tror knappast de skjuter upp release-datumet bara för att, utan att ha en bra anledning till det, oavsett vad det är.

Medlem
Skrivet av Harmond:

Det blir speciellt komiskt när CDPR gärna stoltserar med hur färdigt spelet redan är, något de gjorde redan 2018 då det stolt sa att man redan nu kan spela igenom det från början till slut.
Det blir ju tyvärr lite att trolla sina fans med att spelet är så gott som färdigt, nu är det bara lite polering och balansering kvar. Två år efter kör man samma sak "Jaaa NU är vi klara! MEN vi måste polera och balansera spelet också som ni förstår!"

Så man har alltså inte kommit så långt jämfört med hur det var för två år sedan, man polerar fortfarande. Så kan man ju faktiskt tolka det.

Jag har varit involverad i spelutveckling flera ggr så jag vet hur det är när det gäller buggar och balansering, och att sådant tar tid, men jag vet också hur man kanske ska undvika att uttrycka sig.

CDPR's track record när det gäller att hålla sig till sanningen är ju tyvärr inte perfekt. Inte för att de är sämre än så många andra spelutvecklare, men personer som höjer dom till skyarna har ingen koll.

2018 så sa de inte att spelet är så gott som färdigt. De sa bara att du kan spela storyn från början till slutet.
https://nordic.ign.com/xbox-one-gaming-hardware/18193/news/cy...

Citat:

It's not close to finished, but it's a step.

In an interview with Engadget, producer Richard Borzymowski explained that the game can be played through from beginning to end, with the story in place. It's still missing assets, includes bugs and requires playtesting, but this is a major step.

Ingenstans läser jag att de "stoltserar med hur färdigt spelet redan är"? Eller finns det någon annan intervju som jag har missat där de har pratat om att spelet är så gott som färdigt?

Medlem

Bra, vill ha spelet i toppskick.

CDPR har förtjänat förtroendet. Gjorde allt rätt med W3. Allt.

Enda företaget jag förhandsbokar spel av. Förstår inte dom som gnäller över att det gullas med företaget. Man bygger upp förtroende och skördar sedan frukten. Fler företag borde lära.

Skribent
Skrivet av Shamanfox:

Problemet är att du måste fråga en person som har både hyllat när företag X har fördröjt release men sen klagat när företag Y har gjort det. Jag gör ingen skillnad på vilket spelföretag som ligger bakom fördröjning. Sen återigen, titta på Twitter-flödet. Där är det många som är kritiska och visar sitt missnöje. Använd inte bara FZs forum som statistik för "ingen kritik som andra företag får utstå...".

Så är det säkerligen, men är inte tillräckligt intresserad för att lägga tiden på att leta andra källor. 100 inlägg här borde ge en riktning i alla fall, och det verkar onekligen vara mer positiva reaktioner.

Skrivet av Shamanfox:

Det gäller andra branscher också. Jag tyckte t.ex. det var bra att de sköt upp releasedatumet för Sonic the Hedgehog filmen för att rätta till Sonic-modellen. De gjorde en förbättring som slutade med en förbättrad produkt.

Ja, fast där var det ju responsen från den eventuella publiken och en speciell orsak som gav upphov till förseningen. En försening som fick ett nytt datum och det datumet hölls. De accepterade att de gjort ett misstag, justerade och släppte vad som förmodligen blev en bättre produkt. CDPRs förseningar är liksom bara generella förseningar, utan speciell anledning.

Skrivet av Shamanfox:

Men nu jämför du Äpplen med Päron? Inget av de du listade är en nöjesprodukt. Inget du listade är en produkt alls, utan en tjänst. Är Cyberpunk en tjänst eller produkt för dig? För mig är det en produkt, som inte kommer påverka mig negativt på något sätt öht. Så varför ska jag vara kritisk?
Hantverkare byter ut kök = Vad byter Cyberpunk ut från mig som jag saknar i dagsläget?
Leverans som är sen som jag har betalat extra för = Jag har inte betalat för Cyberpunk så jag förlorar inget ekonomiskt med att vänta. Dessutom så kan man avboka förbokning och få pengarna tillbaka från de ställen där man betalar i förskott.
Flyg försenat = Som sagt, det att Cyberpunk blir försenat påverkar inte mig negativt. Jag förlorar inget på att de skjuter upp releasen. Det är inte så att jag förlorar 2 semesterdagar av det här.
Kanske man som konsument ska vara resonabel och inte klaga på allt och alla, samtidigt som man har överdrivna krav. Hur påverkar det dig negativt att Cyberpunk är försenat? Är faktiskt intresserad av att veta vad för negativ effekt detta har att du känner att man måste vara kritisk och klaga?

Visserligen, men är det skillnad på att ha krav på en produkt och tjänst? Båda vill man ha på utsatt tid med förväntad funktion. Jag håller med om att det är klart större påverkan på ens liv i exemplen jag gav, och de var nog inte de bästa men det var principen jag ville få fram.

CDPR har ju själva satt sig i sitsen genom att ge ett releasedatum som de missat inte bara en gång utan två gånger. Vidare börjar jag tro att företagen gör så här med flit, för att bygga hype och få in förbokningar och pengar. RDR 2 hade också dubbla förseningar vill jag minnas, så CDPR är absolut inte ensam. Det påverkar inte mig eller någon annan negativt, precis som andra "I-lands problem" inte gör det heller. Fast just när det gäller populära företag inom spelmedia så är det bra med förseningar, vilket är det jag tycker är konstigt. Man måste få klaga/anmärka på saker som inte direkt har en negativ påverkan på sitt eget välbefinnande eller ekonomi, annars är det inte så mycket kvar att argumentera om. Ta bara FZs PS5 visning, mycket klagomål på spelen SONY visade upp, att spelen inte var "next-gen" som utlovat. Påverkar inte heller någon, med när ett företag eller person lovar något så förväntar man sig att det hålls och blir irriterad om man känner sig lurad. Om det inte är ett releasedatum från CDPR

Skrivet av Shamanfox:

Det är fine, vi tycker olika. Släpps något vid satt release-datum så jag blir glad. Blir något fördröjt så blir jag kanske som högst lite besviken, men försöker se positivt på det, eftersom ett spels release kommer inte påverka mig negativt. Det finns så mycket annat som jag kan göra tills dess. Och oftast (inte alltid) så får man en produkt som är mer slipad, dvs en bättre produkt.
Sen så är min åsikt att säga "We won't provide with a release date. It will be released when it's done" klingar inte bra. Min gissning att många fler skulle avboka ett spel då jämfört med om man flyttar fram releasen med 2 månader bara.
Gällande Ps5-anledningen, det är inget vi någonsin kommer få bekräftat, men för mig låter det logiskt. Annars så skjuter de upp det pga de har för många buggar eller funktioner som inte fungerar så optimalt som de ville. Tror knappast de skjuter upp release-datumet bara för att, utan att ha en bra anledning till det, oavsett vad det är.

Ja, den där Blizzard "done when its done" eller deras senaste "not even Blizzard soon" är inte ett uttalande som man blir superpepp på. Fast imo är det lika konstigt att säga "Ready when its done" tillsammans med ett releasedatum i november. Lite motsägelsefullt.

Glad midsommar

Medlem

Aj aj... Vi får vara glada om spelet ens "flyter" i 30 fps utan frame dips (på current gen).

Medlem

Helt ärligt, för mig gör det ingenting. Nu kanske nästa generation grafikkort hinner släppas innan ju!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Men FAAAAAN!!!


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

@neocon: Alltså, hastigheten är det inga problem att uppnå.
Så vad är flaskhalsen egentligen? Anledningen till att vi inte kan dra nytta av hastigheten i spel, är ju pågrund utav spelen, och inte hårdvaran.

En PC kan föra över data i mycket högra hastighet än en PS5.

Medlem

Jag hade nästan inga problem alls med witcher 3...det kanske är skit bakom spakarna på din dator.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Vill se att allt blir bra och att vi inte skall behöva bli besvikna.
Tålmodighet sägs vara en dygd så var tålmodiga.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Avstängd
Skrivet av Shamanfox:

Ingenstans läser jag att de "stoltserar med hur färdigt spelet redan är"?

" It's still missing assets, includes bugs and requires playtesting" det tolkar nog många som att spelet ändå kanske var ganska nära en release (1 år?). När man kan spela storyn från början till slut så är det nog inte många spel som ändå har 2+ år kvar i utvecklingsstadiet, för en så stor studio. Men jag förstår det också då just RPG's är komplicerade.. menar rent generellt att man kanske hellre ska vara tyst i vissa lägen.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Jag tycker det är konstigt att man bara accepterar försening på försening på försening och tycker det är bra. Visserligen så är CDPR gullegrisen på spelmarknaden och kan göra vad de vill, folk kommer acceptera och vinkla det till något bra. Jag vågar nästan lova att om det kommer mikrotransaktioner till Cyberpunk 2077 så blir det försvarat det också. Blizzard var gullegrisen en lång tid, men har tappat den titeln till CDPR.

På den andra sidan var EA hatobjektet ett bra tag som gjorde allt fel, men jag upplever att Bethesda har fått den titeln nu.

Håller med, mycket bättre om de släpper ett ofärdigt spel, fyllt med buggar! /i

Medlem
Skrivet av Shadee:

Gäller det andra branscher och företag också, att man bara ska rycka på axlarna och gå vidare, eller är spelmedia en speciell bransch i den synpunkten? Väntar du på en hantverkare som ska komma förbi och sätta upp ditt kök någon gång mellan 8-17 på måndag men kommer på onsdag veckan efter kl 16.00 så är det också ok? kanske t.o.m riktigt bra för då har hantverkaren sluppit att stressa. En leverans från PostNord försvinner och dyker upp 3 veckor sent, är det också bara att acceptera och vara nöjd över att paketet kom fram, trots att du betalat extra för expressfrakt? Ditt flyg blir försenat 48 h, så du torskar två dagar av solsemestern, är det ok? Du kommer ju fram till slut i alla fall. Det enda som spelar roll är slutresultatet? Kan man inte ha större krav än så som konsument?

Riktigt dåliga jämförelser, den enda någorlunda vettiga jämförelsen är hantverkaren, då du inte betalt denne i förskott.
Har du redan betalt för Cyberpunk 2077?

Paketet i ditt scenario är redan betalt och du har betalt extra för att få det snabbare. Där är det legitimt att klaga på Postnord eftersom de inte kunde leverera det i tid.
Flygresan är även den betald och om det blir lång försening så kommer du att få kompensation ifrån bolaget.

Medlem
Skrivet av Shadee:

CDPR har ju själva satt sig i sitsen genom att ge ett releasedatum som de missat inte bara en gång utan två gånger. Vidare börjar jag tro att företagen gör så här med flit, för att bygga hype och få in förbokningar och pengar. RDR 2 hade också dubbla förseningar vill jag minnas, så CDPR är absolut inte ensam. Det påverkar inte mig eller någon annan negativt, precis som andra "I-lands problem" inte gör det heller. Fast just när det gäller populära företag inom spelmedia så är det bra med förseningar, vilket är det jag tycker är konstigt.

Där kan jag hålla med om att det kanske är lite överdrift att säga "Det är bra att de försenar spelet", då man inte riktigt vet vad förseningen beror på (utöver vad de själva säger). Antagandet är väl att spelet kommer bli mer polerad, ha färre buggar och generellt vara en bättre produkt om den blir försenad. Sen i verkligheten så kan man inte veta om produkten i sig är bättre under en November-release jämfört med September.
Jag säger inte att jag är för positiv över en försening, utan litar på att (efter att ha lagt ~150h på TW3) de försenar spelet utav god anledning. Sen med tanke på att jag kommer köpa Ps5 så kan jag lika gärna vänta med att börja spela Cyberpunk tills Ps5 har släppts nu, så då påverkar inte förseningen mig på något sätt, vilket kanske gör att jag har en annan syn på Cyberpunks försening, och varför jag inte är kritisk då jag kanske försenar köpet själv ytterligare.

Citat:

Man måste få klaga/anmärka på saker som inte direkt har en negativ påverkan på sitt eget välbefinnande eller ekonomi, annars är det inte så mycket kvar att argumentera om. Ta bara FZs PS5 visning, mycket klagomål på spelen SONY visade upp, att spelen inte var "next-gen" som utlovat. Påverkar inte heller någon, med när ett företag eller person lovar något så förväntar man sig att det hålls och blir irriterad om man känner sig lurad. Om det inte är ett releasedatum från CDPR

Klart man får vara kritisk och anmärka saker även om de inte har direkt negativ påverkan, men det är något jag pesonligen inte (eller strävar vara mindre) vara. Finns tillräckligt med saker att klaga om, att man får väl börja vara lite selektiv, annars blir man snart stämplad som "sura/arga gubben" när åren börjar krypa in, även om det är en väldigt bra bit dit
Kan själv säga att jag var besviken på PS5 visningen först, men efter att ha läst runt lite om andras åsikter så insåg jag att jag hade lite av ett tunnelseende utöver det hela. Jag kände att det var för mycket indie-spel och alldeles för få spel som verkligen utnyttjade PS5 hårdvara. Men har nu insett att Sony försökte ha med så många olika spel som kan vara intresse för så bred grupp som möjligt, och inte bara för hardcores/entusiaster.

Citat:

Ja, den där Blizzard "done when its done" eller deras senaste "not even Blizzard soon" är inte ett uttalande som man blir superpepp på. Fast imo är det lika konstigt att säga "Ready when its done" tillsammans med ett releasedatum i november. Lite motsägelsefullt.

Precis det du skrev med Blizzards "done when its done" utan något release-datum. Kommer ihåg själv ha skrivit flera gånger när jag spelade WoW på Blizzards forum om att det är bättre att ge något spann om release (ett år eller år + månad/period) än bara "Soon".

Citat:

Glad midsommar

Glad midsommar till dig med!

Medlem

Låter som samma ursäkt som förra gången fast andra ord bara.

Men väldigt bra att dom inte släpper ett spel som är buggit.

Men fruktansvärt dåligt att dom inte lärt sej att inte säga ett datum istället.

Medlem

Jag sitter på ett 1080ti kort och det har inte sikit ännu.
Hoppas på att köpa ett kort efter GTX men jag vill se det hända först.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Gött! Nu har jag två månader extra på mig att komma i min snajdiga jacka!

Skribent
Skrivet av Dominus:

Håller med, mycket bättre om de släpper ett ofärdigt spel, fyllt med buggar! /i

De sätter ett datum, då förväntar man sig att kunna få ett färdig projekt det datumet. Kan de inte garantera en bra produkt till ett visst datum så sätter man inte ett datum.

Det har inget att göra med ett ofärdigt eller buggigt spel.

Skribent
Skrivet av Dominus:

Riktigt dåliga jämförelser, den enda någorlunda vettiga jämförelsen är hantverkaren, då du inte betalt denne i förskott.
Har du redan betalt för Cyberpunk 2077?

Paketet i ditt scenario är redan betalt och du har betalt extra för att få det snabbare. Där är det legitimt att klaga på Postnord eftersom de inte kunde leverera det i tid.
Flygresan är även den betald och om det blir lång försening så kommer du att få kompensation ifrån bolaget.

Det var själva konsumentaspekten jag menade. Har du bokat eller betalat för en produkt/tjänst så förväntar man sig att få den produkten/tjänsten utfört. Fast när det gäller spelmadia från populära företag gäller inte det. Då kommer man undan med undanflykter och man får t.o.m beröm för sitt misslyckande.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Det var själva konsumentaspekten jag menade. Har du bokat eller betalat för en produkt/tjänst så förväntar man sig att få den produkten/tjänsten utfört. Fast när det gäller spelmadia från populära företag gäller inte det. Då kommer man undan med undanflykter och man får t.o.m beröm för sitt misslyckande.

Skillnaden är ju dock att ditt liv inte påverkas över att en film eller ett spel blir uppskjutet.

Det blir det däremot om du väntar på en hantverkare som ska komma hem till dig och fixa t ex avloppet hemma hos dig, eller vad det nu än må vara.

Inaktiv
Skrivet av Dominus:

Skillnaden är ju dock att ditt liv inte påverkas över att en film eller ett spel blir uppskjutet.

Det blir det däremot om du väntar på en hantverkare som ska komma hem till dig och fixa t ex avloppet hemma hos dig, eller vad det nu än må vara.

Håller verkligen med. Spel och annan underhållning i all ära men det är fan inte på liv och död så vi behöver inte bete oss som att det är det heller.

Skribent
Skrivet av Dominus:

Skillnaden är ju dock att ditt liv inte påverkas över att en film eller ett spel blir uppskjutet.

Det blir det däremot om du väntar på en hantverkare som ska komma hem till dig och fixa t ex avloppet hemma hos dig, eller vad det nu än må vara.

Helt rätt, så är det. Fast ska vi inte kunna anmärka eller klaga/anmärka på saker som inte har direkt påverkan på oss som människor? Mina exempel var inte de bästa, det kan jag hålla med om men det måste finnas något mellanting.

Att Rockstar släpper GTA 5 en gång till påverkar inte någon, men det klagades det på. Att FF VII inte är exakt som originalet och att det kommer i episoder reagerade folk och blev irriterad på. Att spelen till PS5 inte såg "next-gen" ut klagade folk på. Att Epic Games köper exklusiviteter påverkar inte någon heller, men det var riktigt hetlevrade diskussioner med många hårda ord när t.ex. Metro blev exklusivt. Är det ok att anmärka/klaga/bli irriterad på sådant? Eller var går gränsen?

Jag tror alla som hänger här på forumet garanterat har "gnällinlägg" i posthistoriken. Laggande servrar, dåligt avslut på en TV-serie, ett spel som inte levde upp till förväntningarna o.s.v. och det är ok. Jag tycker att man måste få anmärka/klaga/gnälla/diskutera saker utan att hela tiden sätta in det i ett större perspektiv.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Helt rätt, så är det. Fast ska vi inte kunna anmärka eller klaga/anmärka på saker som inte har direkt påverkan på oss som människor? Mina exempel var inte de bästa, det kan jag hålla med om men det måste finnas något mellanting.

Att Rockstar släpper GTA 5 en gång till påverkar inte någon, men det klagades det på. Att FF VII inte är exakt som originalet och att det kommer i episoder reagerade folk och blev irriterad på. Att spelen till PS5 inte såg "next-gen" ut klagade folk på. Att Epic Games köper exklusiviteter påverkar inte någon heller, men det var riktigt hetlevrade diskussioner med många hårda ord när t.ex. Metro blev exklusivt. Är det ok att anmärka/klaga/bli irriterad på sådant? Eller var går gränsen?

Jag tror alla som hänger här på forumet garanterat har "gnällinlägg" i posthistoriken. Laggande servrar, dåligt avslut på en TV-serie, ett spel som inte levde upp till förväntningarna o.s.v. och det är ok. Jag tycker att man måste få anmärka/klaga/gnälla/diskutera saker utan att hela tiden sätta in det i ett större perspektiv.

Klart man får klaga och vara kritisk om man så vill, men man får ju även acceptera det och gå vidare utan att känna sig berövad utav något. Att klaga på att andra inte är kritisk mot något är bara konstigt. Alla behöver inte gnälla för varenda grej.

Såhär ser jag det:

Spelet blir försenat. För mig gör det inget eftersom jag har ändå inte avsatt någon tid eller semester för orginala release-datumet, så mig påverkar det absolut inte överhuvudtaget att spelet blir försenat.
Laggar en spelserver så försämras nöjet i själva spelet och det påverkar mig negativt, och jag är en person som kan klaga eller vara kritisk om det ifall det händer konstant. Skulle Cyberpunk t.ex. vara extremt buggig och sparfiler blir korrupta så man måste starta om så kommer jag klaga, även om jag annars gillar CDPR som företag.
Samma sak, om någon har planerat t.ex. semester för September när Cyberpunk skulle egentligen ha släppts och har ansökt det, fått godkänt etc, så kan jag förstå att de blir negativt påverkad utav det hela.

Men i dagsläget så finns det så många som klagar för klagandets skull, eller klagar för att alla andra klagar.
Det är bara och titta på reviewbombs på olika filmer, serier eller spel. Majoriteten när det händer gör det för de följer gruppen, inte för att de själva har sett/spelat och blivit påverkad utav det. Och lite så känner jag att många gör för t.ex. Cyberpunk förseningen. De blir inte negativt påverkad utav det överhuvudtaget, de kanske inte ens hade planerat köpa spelet, men de ska klaga om det ändå.

Du som konsument har all rätt att klaga, oavsett anledning, och jag tror inte någon här säger emot det. Men samtidigt så ska man inte klaga/kritiserar på andra konsumenter som accepterar läget och går vidare med en axelryckning, eller försöker t.o.m se positivt på situationen. Och det var lite där som ditt orginala poäng/ämne handlade om; att du var/är kritisk mot de som ser förseningen som neutralt eller t.o.m positivt, istället för att vara kritisk om det.

Medlem
Skrivet av Harmond:

Om man verkligen tror att de nya konsolerna, som alltså hypar SSD (som jag haft i över 10 år på PC) är FÖRE, så tja, the joke is on you..... det enda det säger är hur efter dom är i utvecklingen. Och ja, självklart kommer de köra med den absolut senaste hårdvaran vad gäller kontrollers osv, något som såklart redan finns på PC, om man köper det senaste.

Du är tvungen att uppdatera dig dagligen i princip, om du vill hänga med i utvecklingen på PC. På konsoler får du uppdatera dig var 4:e år eller så, för det är så länge du är fast med din ""NEXT-gen"" produkt. Och ja, jag förstår att det kan vara smidigt, men kom inte och säg att det är mer next-gen, det kan möjligtvis vara next-gen på pappret, i en vecka.

Det är mer komplicerat än så. Det handlar om hur man använder hårdvaran med hjälp av mjukvara. Här lär konsoler ligga långt före PC då PC inte tar hänsyn till detta på samma sätt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skribent
Skrivet av Shamanfox:

Klart man får klaga och vara kritisk om man så vill, men man får ju även acceptera det och gå vidare utan att känna sig berövad utav något. Att klaga på att andra inte är kritisk mot något är bara konstigt. Alla behöver inte gnälla för varenda grej.

Såhär ser jag det:

Spelet blir försenat. För mig gör det inget eftersom jag har ändå inte avsatt någon tid eller semester för orginala release-datumet, så mig påverkar det absolut inte överhuvudtaget att spelet blir försenat.
Laggar en spelserver så försämras nöjet i själva spelet och det påverkar mig negativt, och jag är en person som kan klaga eller vara kritisk om det ifall det händer konstant. Skulle Cyberpunk t.ex. vara extremt buggig och sparfiler blir korrupta så man måste starta om så kommer jag klaga, även om jag annars gillar CDPR som företag.
Samma sak, om någon har planerat t.ex. semester för September när Cyberpunk skulle egentligen ha släppts och har ansökt det, fått godkänt etc, så kan jag förstå att de blir negativt påverkad utav det hela.

Men i dagsläget så finns det så många som klagar för klagandets skull, eller klagar för att alla andra klagar.
Det är bara och titta på reviewbombs på olika filmer, serier eller spel. Majoriteten när det händer gör det för de följer gruppen, inte för att de själva har sett/spelat och blivit påverkad utav det. Och lite så känner jag att många gör för t.ex. Cyberpunk förseningen. De blir inte negativt påverkad utav det överhuvudtaget, de kanske inte ens hade planerat köpa spelet, men de ska klaga om det ändå.

Du som konsument har all rätt att klaga, oavsett anledning, och jag tror inte någon här säger emot det. Men samtidigt så ska man inte klaga/kritiserar på andra konsumenter som accepterar läget och går vidare med en axelryckning, eller försöker t.o.m se positivt på situationen. Och det var lite där som ditt orginala poäng/ämne handlade om; att du var/är kritisk mot de som ser förseningen som neutralt eller t.o.m positivt, istället för att vara kritisk om det.

Nu skulle jag kunna dra den här tråden rejält långt off-topic och gå emot resonemanget att man "inte kan klaga på att någon inte är kritisk något", men jag släpper den. Jag kan bara säga att jag inte håller med (om man nu ska sätta allt i ett större perspektiv, som man tydligen ska göra).

Att man inte resonerar kritiskt eller tänker efter innan man sväljer allt med hull och hår när man blir lurad gång på gång, kommer jag aldrig förstå. Hur man kan ha så stort förtroende för ett företag?

Ska vi gå vidare till mitt första inlägg så står det ordagrant "Jag tycker det är konstigt att man bara accepterar försening på försening på försening och tycker det är bra.". Jag nämner inget om de som rycker på axlarna och går vidare, jag vänder mig mot de som tycker att det är positivt att ett företag uppenbarligen har så dålig styrning att de inte kan sätta ett korrekt releasedatum - inte ens på två försök. Så driver jag tesen att det är för att CDPR är gullegrisen inom spelmedia och inte kan göra fel, som Blizzard var förut. Huruvida det stämmer eller ej har jag ingen aning om.

Jag tycker det verkar som du citerar och svarar bara för att. Vi går ju bara i cirklar? Det jag skrev var inte riktat mot dig, då det kändes som vi hade nått så långt vi kunnat. Jag är förvånad att man kan tycka en försening är bra, och du tycker det är konstigt att man kan tycka så och sätter saken i ett större perspektiv.

Även om det är roligt att debattera lite med någon som håller en bra ton, har bra netikett (ja, jag är så gammal ) och vettig svenska så drar vi den här tråden längre och längre från topic. Jag vet att du kommer svara på det här, men sedan tror jag att vi får enas om att vara oense. Ok?

Medlem

Jag kan ha fel men de fattar säkert att de har hypat sönder spelet och svettas nu för att de kommer att bli jagade med högafflar om de inte levererar något som inte bara ser bra ut, utan faktiskt även är roligt att spela.

Skriv svar