Star Citizen har dragit in nästan 3 miljarder från spelarna

Sida 1 av 2
Nyhet
2020-06-15 09:29
Star Citizen har dragit in nästan 3 miljarder från spelarna

Crowdfunding på steroider!

#star-citizen


conthox
2020-06-15 09:34

Såatte. När kommer spelet släppas "på riktigt"? Kollar man roadmap så kommer dom släppa mer content, men var står info om när första stabila release och när det är meningen att version 1.0 skall vara klart?

miffot
2020-06-15 09:55
Skrivet av conthox:

Såatte. När kommer spelet släppas "på riktigt"? Kollar man roadmap så kommer dom släppa mer content, men var står info om när första stabila release och när det är meningen att version 1.0 skall vara klart?

Dina barn kanske får uppleva den dagen.

SWEBarb
2020-06-15 09:57

ska spelet ens släppas i slutversion nånsin eller?? alla pengar är ju trevligt dom fått in men slutreslutatet ??

2020-06-15 10:06

Gott! Fleet week var riktigt trevlig och fick med ett par polare, hade riktigt skoj att köra bounty hunting med fler pers än en själv. 3.10 ser riktigt trevligt ut men jag hoppas verkligen de kan få till sq42 snart TM, ohyggligt taggad på det!

Fiddi
2020-06-15 10:11

Särklass dyraste spelet någonsin även när man inkluderar marknadsföring för andra spel.

Och ändå kan de inte släppa en liten sketen video i tid, var en månad sen en video om Squadron 42 skulle komma ut (det första de skulle ha sagt om spelet sen de slopade deras roadmap i februari)..

kintobe
2020-06-15 10:16

Härligt!

Nosnos
2020-06-15 10:17

Folk får givetvis lägga sina pengar på det här om de vill och det verkar ändå som att de flesta(?) är nöjda med det de får för sina pengar. Dock kan jag inte undgå att tänka på hur otroligt mycket spel med kvalitet man hade kunnat få för de här pengarna om de spritts ut till mindre utvecklare.

heady89
2020-06-15 10:21
Skrivet av Nosnos:

Folk får givetvis lägga sina pengar på det här om de vill och det verkar ändå som att de flesta(?) är nöjda med det de får för sina pengar. Dock kan jag inte undgå att tänka på hur otroligt mycket spel med kvalitet man hade kunnat få för de här pengarna om de spritts ut till mindre utvecklare.

Eller en utvecklare med lite bättre projektledning.

Chiefen
2020-06-15 10:24

Star Citizen kommer nog bli en jättekul Internet Historian-video iaf!

Nosnos
2020-06-15 10:28
Skrivet av heady89:

Eller en utvecklare med lite bättre projektledning.

Projektledning är bara overheadkostnad Nej men skämt å sido så är väl det här ett typexempel på vad som sker (eller snarare inte sker) när man inte har den styrningen utan går på "Är det coolt och möjligt så gör vi det" oavsett hur mycket tid och pengar det kostar. Skilnaden här mot andra projekt är ju att pengapåsen alltid fylls på.

loerk
2020-06-15 10:29
Skrivet av Fiddi:

Särklass dyraste spelet någonsin även när man inkluderar marknadsföring för andra spel.

Och ändå kan de inte släppa en liten sketen video i tid, var en månad sen en video om Squadron 42 skulle komma ut (det första de skulle ha sagt om spelet sen de slopade deras roadmap i februari)..

Dyraste spelet någonsin? Skulle inte tro det.
Dyraste crowdfundern någonsin? Jo då.

loerk
2020-06-15 10:33
Skrivet av Nosnos:

Folk får givetvis lägga sina pengar på det här om de vill och det verkar ändå som att de flesta(?) är nöjda med det de får för sina pengar. Dock kan jag inte undgå att tänka på hur otroligt mycket spel med kvalitet man hade kunnat få för de här pengarna om de spritts ut till mindre utvecklare.

Spelet har ju nästan mer innehåll än Elite Dangerous redan och är inte ens färdigt. Själv har jag lagt $40 för några år sedan och kommer få två spel för det när det väl släpps.
Och de här pengarna har ju spridits ut för att göra en liten utvecklare till en relativt stor utvecklare.
Vad andra kunde ha gjort med pengarna spelar mindre roll, eftersom de aldrig hade fått dessa från början.

StoffeGbg
2020-06-15 10:33
Fiddi
2020-06-15 10:35
Skrivet av loerk:

Dyraste spelet någonsin? Skulle inte tro det.
Dyraste crowdfundern någonsin? Jo då.

Enligt denna, jo. Till och med när man räknar inflation blir det det dyraste spelet. Och söker du på "most expensive games" så ska du se att du inte kommer hitta någon över $300 miljoner.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_most_expensive_video_ga...

Gesturr
2020-06-15 10:48

Scam Citizen, om det någonsin släpps kommer det vara utdaterat. Trist.

PeTTs0n
2020-06-15 10:55
Skrivet av Nosnos:

Folk får givetvis lägga sina pengar på det här om de vill och det verkar ändå som att de flesta(?) är nöjda med det de får för sina pengar. Dock kan jag inte undgå att tänka på hur otroligt mycket spel med kvalitet man hade kunnat få för de här pengarna om de spritts ut till mindre utvecklare.

Skrivet av heady89:

Eller en utvecklare med lite bättre projektledning.

Skrivet av Nosnos:

Projektledning är bara overheadkostnad Nej men skämt å sido så är väl det här ett typexempel på vad som sker (eller snarare inte sker) när man inte har den styrningen utan går på "Är det coolt och möjligt så gör vi det" oavsett hur mycket tid och pengar det kostar. Skilnaden här mot andra projekt är ju att pengapåsen alltid fylls på.

Det där är lite lurigt att hävda - det är ju tyvärr inte så enkelt att pengar = kvalitet. Finns många utvecklare som skapat rejäl dynga - alltifrån enorma spelstudior med gigantiska budgetar, till ensamma indieutvecklare som knappt får ihop till brödfödan. Det senare är väl kanske mer förståeligt, men så väl skräp som guldkorn kan skapas oavsett hur mycket pengar som hälls över en utvecklingsprocess. Ledarskap och vision är ju också något abstrakt och svårdefinierat - var ska gränsen dras mellan att vara nyskapande/våghalsig och att vara erfaren och kompetent?

Visst hade sannolikheten för att få några åtminstone okej spel funnits om man hade spridit ut resurserna på en drös olika utvecklare/utvecklargrupper. (Då hade man inte heller behövt sätta allt på ett kort.) Men om man börjar tänka så allt för mycket försvinner ambitionerna att vara nyskapande - varför ska man satsa något på ett ambitiöst projekt när man kan göra två mindre spel i stället?

Samtidigt började det som en Kickstarter (visserligen med en del tunga namn) från en (då) liten utvecklare, så resan CIG gjort med Star Citizen hittills får anses vara hyfsat unik i spelutvecklingshistorien. Vi får se var den slutar. Om den någon gång gör det.

2020-06-15 10:55

Crowdfunding på asteroider

2020-06-15 10:57

SC. Print screen spelet jag älskar och hatar.
Jag han stoppa in en del slantar innan jag fick upp ögonen på hur tragiskt det var ställt med utvecklingshastigheten.
Om de hade skött allt bättre skulle detta kunna blivit hur bra som helst. Tyvärr har hoppets låga kvästs så mycket nu att jag inte tror det kommer kunna leverera.

3 miljarder senare har de ännu inte kommit så långt att de själva vet vad som ska finnas och hur det ska integrera med andra saker (gameloopers). Det betyder att de kommer behöva bygga om hela "spelet" minst 7 gånger till innan de börjar närma sig beta...... ack ack...jag som verkligen önskat mig ett spel enligt tanken som ursprungligen var SC.

Kiske
2020-06-15 10:57
Skrivet av loerk:

Spelet har ju nästan mer innehåll än Elite Dangerous redan och är inte ens färdigt. Själv har jag lagt $40 för några år sedan och kommer få två spel för det när det väl släpps.
Och de här pengarna har ju spridits ut för att göra en liten utvecklare till en relativt stor utvecklare.
Vad andra kunde ha gjort med pengarna spelar mindre roll, eftersom de aldrig hade fått dessa från början.

Innehåll är inte värt något när basen inte finns. De är typexemplet av featurecreep i sitt esse. Varför kan de inte göra som Elite och släppa ett gediget ramverk för att sen bygga vidare på det istället för att implementera varenda ide innan grunden är lagd? Jag vill att Star Citizen skall lyckas men varje gång jag ser dem implementera ny saker så får jag en sur smak i munnen. Detta kan bli historiens största fuskbygge. Tjock fasadputs men vattenskadad grund. De får Peter Molyneux att se ut som en realistisk man med båda fötterna på jorden.

employed
2020-06-15 11:10
Skrivet av Kiske:

De får Peter Molyneux att se ut som en realistisk man med båda fötterna på jorden.

Säga vad man vill om P-M men han levererade iaf för det mesta väldigt roliga, snygga välpolerade och charmiga spel i slutändan. Projektledaren för SC har typ aldrig levererar det han lovar. Han försökte sin Scifi hype tidigare utan att någon hängde på. En motor som är byggd för FPS och inte ett "MMO". Massor av miljarder som knappt fått en alpha version att fungera.

För övrigt så hade det varit intressant om Rock Star bestämde sig för att göra en egen scifi-värld.

Fulci
2020-06-15 11:20

Jag funderar på Star Citizen demon för snart fyra år sedan (2016) med en jättelik sandorm på en ökenplanet kallad Leir III. Kan man landa på denna ökenplanet och stöta på sandormar i spelet nu?

Videon

HYBRiS
2020-06-15 11:25

...fast egentligen så är det redan en bra bit över 4 miljarder.
Crowdfundingräknaren räknar bland annat inte in den separata crowdfunding de har för produceringen av community content som videoklippen om utvecklingen varje vecka.
https://www.youtube.com/watch?v=_vgSS3HzARo

Tamazin
2020-06-15 11:27
Skrivet av employed:

Säga vad man vill om P-M men han levererade iaf för det mesta väldigt roliga, snygga välpolerade och charmiga spel i slutändan.

I början när han inte led av storhetskomplex så visst, men senaste tio åren med Cube, Godus (som de inte ens gjorde klart) och Godus Wars? Knappast. Cube var ju det absolut största scammet i spelhistorien och StarCitizen är inte ens jämförbart.

2020-06-15 11:58

CDPR och Rockstar borde fått 1,5 var.

rmpyro
2020-06-15 12:12
Skrivet av Fulci:

Jag funderar på Star Citizen demon för snart fyra år sedan (2016) med en jättelik sandorm på en ökenplanet kallad Leir III. Kan man landa på denna ökenplanet och stöta på sandormar i spelet nu?

Videon

Du kan landa på öken planeter, men djur har dom inte lagt i spelet än. Dom jobbar med att lägga till rovdjur och sånt. Kommer kanske i år eller nästa år.

KoP
2020-06-15 12:18

...och än är inte spelet klart trots massiva intäkter och tid. •_ゝ•

Mirage
2020-06-15 12:32
Skrivet av employed:

Säga vad man vill om P-M men han levererade iaf för det mesta väldigt roliga, snygga välpolerade och charmiga spel i slutändan. Projektledaren för SC har typ aldrig levererar det han lovar. Han försökte sin Scifi hype tidigare utan att någon hängde på. En motor som är byggd för FPS och inte ett "MMO". Massor av miljarder som knappt fått en alpha version att fungera.

För övrigt så hade det varit intressant om Rock Star bestämde sig för att göra en egen scifi-värld.

*host*Wing Commander serien*host*

NeoWeo
2020-06-15 12:51

Fult av dem att hela tiden be om mer pengar.

filbunke
2020-06-15 13:12
Skrivet av conthox:

Såatte. När kommer spelet släppas "på riktigt"? Kollar man roadmap så kommer dom släppa mer content, men var står info om när första stabila release och när det är meningen att version 1.0 skall vara klart?

1.0 släpps när pengarna är slut.

Sida 1 av 2