LoL Esport inför Sommar 2020

Ambassadör
League of Legends
LoL Esport inför Sommar 2020

Inför sommaren

I denna artikel går jag igenom vad som hänt under mellansäsongen och vad förutsättningar är då sommarsäsongen drar igång på allvar imorgon (fredag 2020-06-12).

Varning för svengelska och stavfel. Orkar inte korrekturläsa texten

För att enklast se matcherna live rekommenderar jag lolesports.com. För statistik, länkar och så mycket annat rekommenderar jag lol.gamepedia.com

Till helgen drar LEC och LCS igång igen då det är dags för årets sommarsäsong. För den som inte är insatt i LoL format så är året uppdelat i tre perioder, vår, sommar och Worlds. Där vår- och sommarsäsongen avgörs på regional nivå och sållar ut de bästa lagen världen över som senare möts i Worlds, som pågår under hösten. Vårsäsongen blev som resten av världen påverkad av Corona-pandemin vilket ändrade förutsättningarna. Vanligtvis spelas säsongsmatcherna i LAN-miljö men pandemin gjorde att vårsäsongen avgjordes online. Inför sommarsäsongen spelar LPL (Kina) sina matcher i LAN-miljö dock utan publik. LEC kommer att spela matcherna online men kommentatorerna kommer att vara tillsammans i studion i Berlin. Bristen på live-event är extra tråkig då sommarfinalen skulle avgöras i Malmö.

LCS - Nordamerika

Under vårsäsongen klev ett nytt lag fram som dominant segrare i Nordamerika. Cloud9 var överlägsna i såväl gruppspel som slutspel. De förlorade endast två matcher, en i gruppspelet och en i slutspelet. Detta efter att ha varit på de flesta huvudrubrikerna inför säsongen då de valde att åsidosätta sin ADC-stjärna Zachary "Sneaky" Scuderi. Sneaky har varit ADC i Cloud9 sen 2013 och är en populär streamer vilket har lett till att han varit en av de mest populära spelarna i ligan. Han ersattes av dansken Zven som gick från konkurrenten TSM, och innan dess G2 i Europa. Bytet visade sig vara en succé och det ska bli spännande att se om de lyckas bibehålla sin synergi och form även under sommaren, och förhoppningsvis in i Worlds.

Bildkälla: https://watch.lolesports.com/article/cloud9-finishes-historic...

Det lag som Cloud9 petade från dominansens tron var Team Liquid som tidigare vunnit de senast fyra säsongerna. Inför året gjorde dom en storvärvning genom den danska Junglaren Broxah från Fnatic. Broxah lämnade Fnatic efter två framgångsrika år men flytten kom inte som en chock då hans prestation börjat vackla, tillsammans med flera underliggande problem som det ryktats om i Fnatics organisation. Storvärvningen fick dock en sur start då Broxah inte fick visum. Det skulle dröja ända till spel-vecka 4 innan Broxah fick sitt visa godkänt och därmed kunde ansluta. Laget hade haft en dålig start med ett facit på två vinster och 4 förluster. Dock hjälpte inte Broxahs intåg och laget slutade med sju vinster och elva förluster och en 9:e plats av de 10 lagen i ligan.

En annan värvning från Europa var den danska ADC:n Kobbe som anslöt TSM efter att hans tidigare lag Splyce avvecklats. Kobbe och Splyce hade en mycket bra säsong 2019 med en minst sagt imponerande Worlds-prestation. Som sagt gick han till TSM där han tog över efter Zven. Laget är en publikfavorit trots att de inte har skördat några framgångar på länge. Med Kobbe i laget blev det inte mycket förändring. Det skulle visa sig att problemen var djupare än så. Med en medioker "bot lane", en stabil men sällan överlägsen Mid samt Junglare och Top som enligt mig rankas 7-10 (av 10) på sina vardera positioner, hamnade laget på mittenpositionen 5/10 under säsongen och blev utslagna i andra rundan i slutspelet av finalisterna FlyQuest. Att de tog sig dit och att matcherna mot FLyQuest var jämna berodde nästan uteslutande på den legendariska mid-spelaren Bjergsen.

Från vårsäsongen och nu har det hänt en hel del. Det är framförallt vad som har hänt mellan lagen Team Liquid och TSM som har varit den stora snackisen. Team Liquids ADC, Doublelift, är en av de bästa och mest populära ADC-spelarna i USA. Under vårsäsongen underpresterade han enormt. Han klagade på att han var omotiverat och det gick så långt att han blev bänkad. Han kämpade sig tillbaka till en startposition men det var inte den Doublelift som vi har blivit vana att se. Det började ryktas om dålig stämning mellan Doublelift och Team Liquid samt att spelaren ryktades vara på väg att gå till TSM. Till en början såg det osannolikt ut. Doublelift har varit spelaren som Team Liquid byggt sin framgång kring och TSM hade bara haft Kobbe i laget under en delsäsong. Även fast det inte hade varit en av Kobbes bästa säsonger så var det heller ingen dålig säsong. Ryktesspridningen förvärrades av att Doublelifts sambo har en framträdande roll i TSM. Det har sedan det blev officiellt att de var ett par varit en het fråga inom esport-scenen men båda parterna har varit tydliga med att de inte påverkar deras professionalitet. Det var ingen vacker diskussion som pågick på internet och det blev inte mycket bättre när det senare blev officiellt att ryktena var sanna. Doublelift lämnade Team Liquid för TSM vilket lämnade Kobbe kickad från laget endast ett halvt år efter att han anslutit. Där kunde berättelsen slutat och ingen hade haft några starka åsikter. Affärer är affärer. Men det var inte slut än, för tack vare pandemin tvingades Doublelift och hans sambo att jobba hemifrån. Doublelift är en populär streamer och under en av hans livesändningar kunde man höra hans sambo i bakgrunden ha ett telefonsamtal. Man kunde tydligt höra henne säga något i stil med "ingen vill ha Dardoch". Dardoch var TSM Junglare vid tillfället och även fast det ryktades att han var på väg bort från laget fanns det inga tecken på att så var fallet. Samtalet under live-streamen gav vatten på kvarnen för många frågor och teorier. Dels enorm kritik för den karriärs-dödande kommentaren mot Dardoch men även gällande vilken roll som relationen spelade. Att relationen inte hade någon professionell påverkan var bevisligen inte sann och teorier började spridas om att Doublelift avsiktligen hade spelat dåligt säsongen innan för att hjälpa TSM redan när han spelade i Team Liquid. Detta rykte har ingen som helst grund men jag vill ta med det för att visa stämningen i diskussionerna . För att göra saken ännu värre gjorde lagets ägare och Doublelifts sambo ett par ogenomtänkta uttalande på sociala medier vilket endast gjorde katastrofen större än vad den redan var. Jag brukar sällan intressera mig för situationer som dessa då man aldrig får hela historien från samtliga perspektiv. Men att inte nämna det känns också fel då det kommer ha en stor påverkan på den kommande säsongen. Det är en enorm press på Doublelift att han ska prestera samtidigt borde detta vara en av de största motivationskällorna man kan få. Dardoch lämnade till slut TSM för Dignitas och han ersattes av Spica.

Bildkälla: https://watch.lolesports.com/article/10-thoughts-going-into-s...

Jag kommer inte gå igenom alla övergångar men två andra som jag tycker är intressanta är att Huni har gått till EvilGeniuses. EvilGeniuses hade en seg start under våren men blev bara bättre och bättre i och med att kommunikationen förbättrades. De var det enda laget som lyckades vinna en match mot Cloud9 i slutspelet. Jag tyckte att deras svagaste länk var Top-spelaren Kumo vilket gör värvningen mycket intressant. Samtidigt har Huni om och om visat att han är en väldigt opålitlig spelare då han ena dagen kan spela i världsklass och nästa inte tillföra något. Dignitas byggde hela sitt lag på Huni som de värvade för en rekordsumma, han levde dock inte upp till förväntningarna.

Den sista värvningen jag vill kommentera i LCS är att Golden Guardians bytt ut Goldenglue mot Damonte. Damonte kommer från Dignitas akademilag och Goldenglue är nu nerflyttad till Golden Guardians akademilag. Goldenglue spelade inte dåligt, inte heller bra men han höll samma klass som sitt lag. Damonte är ingen världsspelare som kan vända ett lag. Anledningen till att jag nämner denna förändring är för att det är den som förvånar mig mest. Jag ser inte värdet i att värva en spelare som Damonte för att riskera den lagsymbios som man byggt upp under våren. Då Goldenglue har flyttat till akademilaget tycker jag det verkar som att det inte varit något bakom scenen som varit orsaken, för då borde han lämnat organisationen. Men jag har ingen direkt information om värvning. Om du vet varför får du gärna kommentera.

Europa

I Europa fortsatte G2 att dominera följt av Fnatic. Debut-laget MAD Lions som tog över Splyce plats i ligan var den största överraskningen, speciellt när dom vann över G2 i första rundan i slutspelet. Det har inte skett några stora överraskningar i laguppställningarna. Förutom möjligtvis Kobbe, som fått lämna TSM enligt ovan, som ansluter till Misfits istället för Bvoy. Denna laguppställningsändring är fortsättningen på LEC väg mot en helt europeisk liga. För Excel som under våren spelade med två koreaner, Expect - Top och Mickey - Mid, har ersatt dessa med, Kryze - Top och Special - Mid. Vilket gör att 6 av 10 lag spelar med fullständig europeisk laguppställning. Det är inget lag som har mer än två importer.

G2 har valt att flytta på Perkz och Caps återigen, det vill säga Caps är tillbaka i Mid och Perkz återvänder som ADC där han spelade förra året.

Det finns inte mycket som talar för att något lag ska kunna vinna mot G2 denna säsong heller. Det enda lag som möjligtvis har chansen är Fnatic.

Sverige

Då jag inte har så mycket att informera om gällande Europa tänkte jag att det kan vara intressant att kolla på svenskarna runt om i världen. Nedan ger jag en lista med svenska spelare i de högsta ligorna. I LEC är Rouge svensk-laget med svenskar på både Top och Mid, Finn och Larssen. Det roliga med dessa två är att tillhör "nya generationen" och har visat att de redan kan prestera på hög nivå. Förhoppningsvis två spelare som vi kommer få höra mer om framöver. Ny i LEC är Kryze som ersätter Expect i Excel. Kryze och Finn möts redan i lagens första match för säsongen. Det ska bli roligt att se den svenska kampen.

Högsta ligan i Sverige är TES (Telia Esports Series) som precis har startat. För information om lagen, länkar till sändningen och spelschema kan ni gå till följande länk.

YamatoCanon har gått till SANDBOX Gaming i Korea som coach. Han har under våren varit expertkommentator i LEC efter att ha lämnat Team Vitality där han varit coach i två år. YamatoCanon är den första europeiska coachen i Korea och det ska bli väldigt kul att följa honom. Vill man hitta ett lugnt ställe där League of Legends diskuteras kan jag rekommendera r/YamatoCanon på Reddit, och vill man ha tips om spelet har han gott om material på sin Youtube-kanal. Troligtvis kommer det bli mindre aktivt när säsongen i Korea snart drar igång.

LEC – Europeiska Ligan
Fnatic - Rekkles
Rouge – Finn
Rouge - Larssen
Excel - Kryze
LCS – Nordamerikanska ligan
TSM Academy – Treatz
LCK – Koreanska ligan
SANDBOX Gaming – YamatoCanon (Coach)
Prime League Pro Division – Europeiska andraligan
GamerLegion - Hjärnan
Ad hoc gaming – Memento
BIG - Thebausffs
Mouseesports - Jeskla
Mouseesports - Promisq
SK Gaming Prime - Adept
NLC - Nordeuropeiska ligan, ihopslagning av Nordic Championship och UKLC
Nordavind - BeBopBulli
Team Singularity - Flaxxish
Dusty - Quinncidence
Dusty - Cheelm
Dusty - Emtest
FnaticRising - MagiFelix
FnaticRising - Bravado
MnM Gaming - Kakan
MnM Gaming - Aesthetic
Munster Rugby Gaming - Unforgiven
Tricked - WeiZoR
LFL - Franska ligan
GamersOrigin – SMILEY
GamersOrigin – HustlinbeasT
DL – Holländska ligan
LowandLions - Evil
TeamThrll - Raxhy
TCL - Turkiska ligan
Papara SuperMassive - Bolulu

Avslutning

LPL (Kina) har redan dragit igång med matcher. De spelar om bäst av tre med två matcher om dagen. Så det finns gott om matcher att se för den som är LoL-sugen. Det finns redan en ganska etablerad meta i Kina där vissa karaktärer håller hög prioritet vilka jag listar nedan. Det skiljer sig alltid lite mellan metan i de olika ligorna men dessa karaktär lär vara högprioriterade världen över.

(PB=Pick Ban rate, WR=Win Rate. Avser matcher i LPL)

Top

Wukong
PB 86%, WR 63 %
Wukong har fått en hel del ändringar sedan vårsäsongen. Detta har lämnat honom som ett mycket stabilt val i Top lane. Han är ganska svag i lane-fasen, åtminstone i början då han har dålig wave-clear. Lyckas man dock inte stoppa honom under denna fas, blir det nästan omöjligt att stoppa honom senare.
Renekton
PB 82%, WR 43 %
Hög PB relativt låg WR. De andra Top-karaktärerna fungerar bra in mot Renekton vilket kan vara orsaken till låg WR dock är han stark mot många andra karaktärer vilket gör honom till ett säkert val.
Ornn
PB 64 %, WR 50%
Mer bannad än spelad. Ornn är alltid prioriterad när det är tank-meta. Han tillför mycket till laget i form av cc och hans passiva förmåga som låter honom att uppgradera 3 av sina lagspelares vapen.
Aatrox
PB 36 %, WR 63 %
Trots relativt låg PB tar jag med Aatrox då han är en mycket stabil karaktär som fungerar mot de mesta. Han är också väldigt populär bland spelarna i LEC.
Övrigt
Top har bjudit på många olika karaktärer de senaste åren speciellt i LEC. Får se om så även är fallet i år. Metan är relativt lik som tidigare. Ovanstående kommer nog vara framträdande även i de fall som någon plockar fram något nytt.

Jungle

Graves
PB 82%, WR 40%
Graves är väldigt stark för tillfället. Han är väldigt mobil och snabb med att farma. Det har gjort honom till en prioriterad karaktär. Han bistår dock inte med lika mycket cc som övriga Junglare.
Trundle
PB 68%, WR 36%
Bra motmedel mot tank-metan som är varit relevant länge. Ett säkert defensivt val.
Jarvan IV
PB 64%, WR 67%
Jarvan tillför mycket när det kommer till att initiera slagsmål och tillför mängder med cc.
Lee Sin
PB 46%, WR 63%
Den alltid starke Lee Sin kommer vara populär även i år.
Nidalee
PB 36%, WR 50%
Jag vill ta med Nidalee för att hon inte har varit så vanlig i professionellt spel på ett tag. Jag har sett henne dyka upp i professionella matcher så väl som i streams. Jag tycker hon är en rolig karaktär då hon är väldigt explosiv.
Övrigt
Junglen är en väldigt stark roll för tillfället. Det finns massor av alternativ och vi har sett att proffsen börjat gå mot mer farm-tunga karaktärer som Graves, Nidalee, Ekko och Kindred framför de karaktärer som söker tidiga fajter som Lee Sin och Elise.

Mid

Syndra
PB 91%, WR 50 %
Väldigt stark och tillför mycket av cc. Kan även användas som ADC. Trots att Cooldown på hennes E ökades i patch 10.11 är hon fortsatt väldigt stark.
Zoe
PB 64%, WR 44%
Med sin löjligt långa räckvidd och förmågan att plocka upp Summoner spells och aktiverbara Items är Zoe lika populär som irriterande.
Galio
PB 41%, 40%
Jag tog med Galio i listan för att han är något annorlunda jämfört med övriga val. Enligt mig förvånansvärt populär i Kina hittills. Dock är hans förmågor så cc-tunga att man aldrig ska underskatta honom
Övrigt
Mid kan vara den roll som fortsatt är den där variationen kan vara som störst. Utöver de självklara valen, Syndra och Zoe, finns det flera andra som håller hög klass och där skillnaden endast kommer av spelarnas mekanik. För den som väntar på att Akali ska göra comeback får nog vänta några veckor då hon i senaste patchen, som den första veckan inte kommer spela på, blev buffad.

ADC

Varus
PB 100%
100% bannad i Kina så här långt. Just nu är det Lethality som byggs på Varus vilket gör honom till ett monster i början av matchen. I patch 10.12 blir han nerfad, dock i scaling, så Varus kan nog komma att vara en prioritets-ban världen över ett tag framöver.
Kalista
PB 100%, WR 50%
Förra året såg vi Kalista mestadels i Top. Detta är längre inte relevant dock är hon fortsatt otroligt stark. Hennes förmågor ger säkerhet vid försök att ta Baron Nashor och drakar.
Aphelios
PB 91%, WR 53%
Väldigt stark i rätt händer. Han är bättre i mitten och slutet av matchen vilket är motsatsen mot Kalista.
Övrigt

Support

Thresh
PB 82%, WR 50%
Ett optimalt kit för att vara support. CC för attack och en lykta som kan bli en flyktväg för en dåligt placerad ADC gör henne till en populär och säkert val i support rollen. Hon kompletterar de flesta ADC-karaktärerna.
Nautlius
PB 64%, WR 50%
Nautilus är fortsatt stark med hela sitt cc-kit som hans förmågor besitter.
Bard
PB 46 %, WR 68%
Bard har blivit allt mer populär vilket nog är till Mikyx i G2 glädje som är känd för sin Bard. CC och mobil gör att han lämpar sig bra för att röra sig kring hela kartan.
Övrigt
Finns många val. Tillsammans med en Xayah kan Rakan vara ett bra val, då han är väldigt populär i EU. Även Leona, Yummi, Karma och Senna skulle passa på listan.

Flex

Sett
PB 50%, WR 50%
Spelad i både Support och Mid i Kina denna säsongen, även möjlig att spela i Top. Extremt mycket cc och svårdödad gör honom till en av de bästa att forcera en fight.
Ekko
PB 18%, WR 68%
Fungerar i Jungle och Mid. Gör det lätt att döda folk under sina torn.
Övrigt
Egentligen borde Galio placeras under flex då han är populär som Support också. Jayce och Rumble är även två karaktärer som fungerar att "flexa", i Top och Mid.
Moderator | Testpilot

Otroligt ledsen att se Xmithie sitta på bänken. Vafan Immortals?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

1
Skriv svar