Äldre Pokémon spel och dagens konsoler

Kontot avslutas
Äldre Pokémon spel och dagens konsoler

Pokémon Go spelas här hemma medan jag själv hellre går omkring i Kanto och Johto än att gå omkring här i området.
Vad lat jag känner mig, men jag tycker ändå att det är roligare att spela ett spel där man får kontrollera en karaktär i denna fantasi värld istället för att ta fantasi världen hit.

Som många säkert redan vet så faller jag oftast tillbaka till att spela äldre spel, ofta för att det finns många spel som jag än så länge inte har klarat av eller att jag ibland vill återuppleva gamla klassiker igen.

Just nu spelar jag Pokémon Gold på vår Nintendo 3DS. Det är kul, har börjat om från början och har fört över alla Pokémon till Silver och Crystal.
Min dotter såg det och ville också spela det, så jag funderar på att göra ordning HeartGold eller SoulSilver så att hon får spela.
Men det tar ju lite tid sådant. Då måste jag kolla igenom spelen och sen föra över de Pokémon som jag vill spara. Det tar ju lite tid.
Så just nu önskar jag att alla tidigare Pokémon spel som har gjorts kommer till Nintendo Switch istället eftersom att det där finns olika konton man har, så om hon skulle vilja spela ett spel så är det bara för henne att spela det via sitt konto och man behöver inte krångla med att föra över Pokémon.

Så även om det finns många bra spel, både äldre och nyare spel så har ändå tekniken i mångt och mycket blivit betydligt bättre på nyare konsoler. Så det skulle vara kul om så många spel som möjligt återsläpps.


signatur

ゼルダの城

Moderator | Testpilot

Jag hade gärna sett att många av de gamla titlarna kommer ill Switchen, hade passat perfekt. Redan köpt dem på 3DS, men om det kommer med ett Online medlemskap så räcker det gott för mig.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag vet inte om det är ett alternativ för er, men du kan ju alltid kolla på emulatorer. De går att köra via både dator och android. Har du en handkontroll som du kan para med datorn/mobilen så är det i princip klappat och klart!


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Eller så köper du ett 3DS till henne bara, går att få tag på snorbilligt nu för tiden. Jag själv hade dock hellre gett min dotter ett Game Boy Advance och visat henne de ännu äldre.
Fast de kanske finns på 3DS shoppen också?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fr0gg0.:

Eller så köper du ett 3DS till henne bara, går att få tag på snorbilligt nu för tiden. Jag själv hade dock hellre gett min dotter ett Game Boy Advance och visat henne de ännu äldre.
Fast de kanske finns på 3DS shoppen också?

Gen 1 och Gen 2 finns till 3DS. Osäker om det finns fler.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Kontot avslutas
Skrivet av Fr0gg0.:

Eller så köper du ett 3DS till henne bara, går att få tag på snorbilligt nu för tiden. Jag själv hade dock hellre gett min dotter ett Game Boy Advance och visat henne de ännu äldre.
Fast de kanske finns på 3DS shoppen också?

Jag äger en Gameboy Advance SP (NES edition) med ett antal spel till, bland annat alla Pokémon spel (Red, Blue, Yellow, Gold, Silver, Crystal, Ruby, Sapphire, Emerald, FireRed och LeafGreen)
Så hon får uppleva en hel del gamla klassiker om hon vill

Det är alltså inte att jag vill att dessa spel ska återsläppas för att jag saknar de, men det handlar bara om att jag tycker att konto systemet på dagens konsoler är mycket bättre än när det sparades på kassetten och bara en person kunde spela åt gången.

Jag spelar just nu Gold (Virtual Console) på 3DS. Har alla de sex första spelen digitalt, uppdelat på en 2DS och en 3DS så att jag ska kunna byta mellan spelen. Men Gameboy Advance spelen finns inte till 3DS.


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas

Från det ena till det andra.
Blev lite nyfiken på hur mycket en 3DS kostar när jag läste här att de skulle ha blivit billigare. Men det ena leder ju till det andra, så tillslut var jag inne på att kolla vad Pokémon spelen till DS kostar.

Som tur vad äger jag redan HeartGold och SoulSilver men jag har funderat många gånger på att köpa Diamond och Pearl igen (jag gillar mycket att de utspelar sig samtidigt som Gold och Silver spelen) och även Platinum som jag aldrig har ägt tidigare. Men priserna på typ alla Pokémon spel till DS har gått upp extremt i pris sen jag tittade senast.

Någon gång vill jag köpa dessa spelen, men det lär dröja nu när de har gått upp så i pris.
Jag får väl nöja mig med att jag har dessa spelen på en DS kassett med rom filer, men jag vill väldigt gärna äga de original med.

**TILLÄGG**
Fick lust att testa att spela via rom filerna på 3DS då jag upptäckte att den DS kassetten inte fungerar längre pga att 3DSen är uppdaterad sen senast, så jag måste hitta en tillräckligt ny uppdatering till DS kassetten.
Men jag tog och kollade även upp om jag eventuellt skulle kunna köpa lösa DS fodral och bara kassetterna om det skulle bli billigare. Så om jag köper en bunt med sådana fodral så har jag ju även fodral till Gameboy Advance spelen istället för kartongerna.


signatur

ゼルダの城

Kontot avslutas

Min dotter tycker att det är kul att försöka reta mig så nu retar hon mig för att SoulSilver som hon spelar ser snyggare ut än Gold som jag spelar.


signatur

ゼルダの城

1
Skriv svar