Aktieägarna ryter ifrån när Activision-chefen Bobby Kotick föreslås få stor bonus - trots nedskärningarna

Robot
Aktieägarna ryter ifrån när Activision-chefen Bobby Kotick föreslås få stor bonus - trots nedskärningarna

Det är kanske inte läge att plocka hundratals miljoner efter att ha sagt upp 775 anställda.

#activision-blizzard, #bobby-kotick


Medlem

Alltid dilemma om chefer ska få hög lön eller inte...

Medlem

Jag har aldrig fattat grejen med att chefer får enorma bonusar. Vad fyller det för syfte? Varför ska inte pengarna stanna inom företaget så att företaget kan antingen expandera eller säkerställa sin framtid?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Photoshoppad artikelbild. Hornen fattas.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Han är ond.
Han sa en gång "spel ska inte vara roligt, det ska bara vara lönsamt"


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av Baronova:

Jag har aldrig fattat grejen med att chefer får enorma bonusar. Vad fyller det för syfte? Varför ska inte pengarna stanna inom företaget så att företaget kan antingen expandera eller säkerställa sin framtid?

Därför att pengar ger makt. Ju mer desto bättre för dessa män.

Gnällkuk
Skrivet av Baronova:

Jag har aldrig fattat grejen med att chefer får enorma bonusar. Vad fyller det för syfte? Varför ska inte pengarna stanna inom företaget så att företaget kan antingen expandera eller säkerställa sin framtid?

Samma anledning som varför de bästa spelarna i sina respektive sporter och ligor är välbetalda, lön efter prestation (oftast) och betalar du inte dessa summor finns det andra lag/företag som gör det för att värva dig. Sen att det skenat och blivit helt sjuka pengar är ju en sak, men principen är densamma och den kan jag förstå.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Därför att pengar ger makt. Ju mer desto bättre för dessa män.

Jo, men hur gynnar det företaget?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Baronova:

Jo, men hur gynnar det företaget?

Inte alls

Måste vara skitjobbigt att sparka folk och då är det ju rätt skönt att få några miljoner som plåster på såren. ¯\_(ツ)_/¯


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av bent toe:

Han är ond.
Han sa en gång "spel ska inte vara roligt, det ska bara vara lönsamt"

Och ett lönsamt spel måste ju vara roligt, annars spelar ingen spelet :/


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Inte alls

Förutom att de får ha kvar sin chef som presterar utöver det vanliga. Hur gynnar det fotbollsklubben att deras bästa spelare är kvar?

Medlem

Tycker man kan vända på deras motivering till varför han ska ha en enorm bonus. Om nu bolaget har blivit så stort och lönsamt att de kan betala ut 25 miljoner dollar till chefen i bonus, hur kommer det sig att man inte har råd att behålla sina anställda? Som chef måste det vara helt jävla fel prioritering också, såvida inte dessa anställda kickades av någon annan anledning. Det är ju skillnad på att sparka folk för att företaget går dåligt, och att sparka folk som inte längre behövs.

Medlem

Skönt att all cred ligger hos honom och att inte de anställda har något med saken att göra. Jag ser framför mig hur han likt en general detaljstyrt de som skapar magin i Blizzards spel till dess fulla potential. Enbart lön är inte tillräckligt för denna gudom till människa, klart han ska ha bonus också, speciellt nu när Blizzard är populärare än någonsin.

All makt åt Kotick, vår befriare!

Medlem

Bättre han får sparken nu.
Suttit på tronen tok för länge.

Medlem
Skrivet av b0ne:

Och ett lönsamt spel måste ju vara roligt, annars spelar ingen spelet :/

Cookie cutter CoD är ju fortfarande populär men inte roligt....


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

Oh no, denna artikel/tråd kommer summona den där antisemitismtjejen


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Geeks Gaming
Skrivet av bent toe:

Han är ond.
Han sa en gång "spel ska inte vara roligt, det ska bara vara lönsamt"

OCH har försvarat uttalandet vid senare tillfällen. Killen är......speciell

Är ni nyfikna på vad som sades så lägger jag citatet i en spoiler

Jeetil Patel, Deutsche Bank Securities - Analyst
"What do you think the retailers' willingness these days is to hold inventory on the video game side? Are they building positions today or are they still very reluctant and very careful of how they are buying?"

Bobby Kotick, Activision Blizzard, Inc. - President and CEO
"I don't think it is specific to video games. I think that if you look at how much volatility there is in the economy and, dependent upon your view about macroeconomic picture and I think we have a real culture of thrift. And I think the goal that I had in bringing a lot of the packaged goods folks that we brought in to Activision 10 years ago was to take all the fun out of making video games."

"I think we definitely have been able to instill the culture, the skepticism and pessimism and fear that you should have in an economy like we are in today. And so, while generally people talk about the recession, we are pretty good at keeping people focused on the deep depression."

Medlem
Skrivet av bent toe:

Han sa en gång "spel ska inte vara roligt, det ska bara vara lönsamt"

Låter som en handlare min far stötte på, som när en kund kom tillbaka med ett paket knappt ätbara kex svarade: "Dom skall inte ätas, dom skall bara säljas.".


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skrivet av Baronova:

Jag har aldrig fattat grejen med att chefer får enorma bonusar. Vad fyller det för syfte? Varför ska inte pengarna stanna inom företaget så att företaget kan antingen expandera eller säkerställa sin framtid?

Därför att det bara är pengar. Det stora värdet av en duktig VD är att hålla kontroll på företagets aktiekurs, för det betyder att alla aktieägare kan sova gott om natten. VD:ns enda uppgift är att, å styrelsens vägnar, förvalta företagets aktievärde.
Vilket innebär att sitta och titta på siffror för varje avdelning i företaget och ta beslut om vilka avdelningar som det ska satsas pengar på och vilka som måste skärpa sig eftersom de blöder pengar.

Sedan är det någon mellanchef som får order om att stoppa blödningen och det enklaste sättet för en mellanchef att göra detta är att låta samma arbete göras av färre personer.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Mycket vill ha mer, lite får mindre.

När stannar man upp och tänker "nää.. fy fan alltså, nu får jag sluta.. det är ju löjliga summor pengar jag vill ha.. Vad ska jag med 30 miljoner dollar i bonus till?.. nä nu får jag sluta larva mig. 5 miljoner dollar räcker ta mig fan gott och väl".


signatur

"High life on low budget"

Redaktör
Skrivet av bent toe:

Han är ond.
Han sa en gång "spel ska inte vara roligt, det ska bara vara lönsamt"

Skrivet av NordhNet:

OCH har försvarat uttalandet vid senare tillfällen. Killen är......speciell

Är ni nyfikna på vad som sades så lägger jag citatet i en spoiler

Jeetil Patel, Deutsche Bank Securities - Analyst
"What do you think the retailers' willingness these days is to hold inventory on the video game side? Are they building positions today or are they still very reluctant and very careful of how they are buying?"

Bobby Kotick, Activision Blizzard, Inc. - President and CEO
"I don't think it is specific to video games. I think that if you look at how much volatility there is in the economy and, dependent upon your view about macroeconomic picture and I think we have a real culture of thrift. And I think the goal that I had in bringing a lot of the packaged goods folks that we brought in to Activision 10 years ago was to take all the fun out of making video games."

"I think we definitely have been able to instill the culture, the skepticism and pessimism and fear that you should have in an economy like we are in today. And so, while generally people talk about the recession, we are pretty good at keeping people focused on the deep depression."

Nej, han sa inte att spel inte får vara roligt, utan att företaget agerade på ett sätt som (ungefär) "tog bort det roliga med att göra spel." – två helt olika saker. Sammanhanget är att han berättar hur han agerade i företaget för massa år sen. Det låter inte trevligt nånstans, men han ska ändå citeras rätt.

Källa


signatur
Avstängd
Skrivet av Baronova:

Jag har aldrig fattat grejen med att chefer får enorma bonusar. Vad fyller det för syfte? Varför ska inte pengarna stanna inom företaget så att företaget kan antingen expandera eller säkerställa sin framtid?

Eftersom annars går dessa extremt kompetenta människorna vidare till ett annat företag som är villigt att betala dem mer.

Redaktör

Tråd lätt rensad. Man kan kommentera sånt här utan att grovt svartmåla Kotick eller klistra politiska etiketter på andra FZ-medlemmar.


signatur
Medlem
Skrivet av Ender:

Skönt att all cred ligger hos honom och att inte de anställda har något med saken att göra. Jag ser framför mig hur han likt en general detaljstyrt de som skapar magin i Blizzards spel till dess fulla potential. Enbart lön är inte tillräckligt för denna gudom till människa, klart han ska ha bonus också, speciellt nu när Blizzard är populärare än någonsin.

All makt åt Kotick, vår befriare!

Han har inte kodat något spel, men han har sett till att det fanns resurser till att koda spelet, samt vilken styrning företaget ska ha. Han är ytterst ansvarig, och han, liksom vilken annan VD som helst för den storleken på företag är ALDRIG helt ledig, och har jour året runt. Utan VD'n finns det inga anställda.

Sen visst, att ge bonus när du sparkat folk är osmakligt, minst sagt.


signatur

I drank what?

Medlem

Känns som att enda anledningen att bonusar existerar är för att alla andra kör med det och för att locka chefer måste man matcha denna bonus till en viss grad, där jämförelser mellan olika företag kan göras. Man önskar att det kollektivt kunde tas bort så att bara lönen spelar in, och sedan sätta de pengarna i företaget, men det är ju naivt att tro att det skulle hända tyvärr.

Medlem

Att skapa spel är ju ett enormt lagarbete och med det i åtanke så är det ju tråkigt att det är mannen i toppen som får en extrem bonus.

Stor talang krävs i hela kedjan och inte bara i toppen

Logiken är egentligen ganska enkel:
Bonus ges till folk som gjort ett bra jobb (såklart sjukt förenklat men ja).

Att tvingas skära ner på folk är ju tråkigt på individnivå men sett till ett företags ekonomi/framtid kan det vara helt rätt sak att göra. Marknaden förändras, om man inte anpassar sig (tex genom nedskärningar, blir man utkonkurrerad). Detta kommer innebära expansioner och recessioner.

Nedskärningar kan också göras på bra/dåliga sätt. Nedskärningar kan vara riktigt svårt och få enormt destruktiva konsekvenser om de görs fel.

Nedskärningar är inte heller tvunget ett tecken på att ett företag går dåligt, det kan handla om ingrodd ineffektivitet i strukturer som behöver göras om. Oftast kallar man det då något annat "effektivisering" men orden används ofta synonymt beroende på perspektiv.

Alltså kan en bonus vara fullt rättfärdigad trots en nedskärning, den kan ha varit helt rätt sak att göra, den kan ha gjorts på ett bra sätt.

Rejält förenklat, men logiken att nedskärningar och bonusar skulle vara motsättningar är ofta direkt felaktig. Sen kan man ha åsikter om oreglerad kapitalism och bonusar (bör ha till och med), men det är en annan sak.

Avstängd
Skrivet av toern:

Känns som att enda anledningen att bonusar existerar är för att alla andra kör med det och för att locka chefer måste man matcha denna bonus till en viss grad, där jämförelser mellan olika företag kan göras. Man önskar att det kollektivt kunde tas bort så att bara lönen spelar in, och sedan sätta de pengarna i företaget, men det är ju naivt att tro att det skulle hända tyvärr.

Dålig idé. Resultatet av det skulle bara vara högre lön, och det blir svårare att koppla till rörselseresultatet för företaget.

Avstängd
Skrivet av Mirage:

Han har inte kodat något spel, men han har sett till att det fanns resurser till att koda spelet, samt vilken styrning företaget ska ha. Han är ytterst ansvarig, och han, liksom vilken annan VD som helst för den storleken på företag är ALDRIG helt ledig, och har jour året runt. Utan VD'n finns det inga anställda.

Sen visst, att ge bonus när du sparkat folk är osmakligt, minst sagt.

Utan anställda finns ingen vd.
Sedan är frågan hur mkt bonus får han?
Det fanns inget som tydde på hur mkt bonus han får.

Och min personliga fråga är ska en vd få mkt mer lön än den anställda och varför?
Mitt svar är han bör inte ens få dubbelt ens.
Men sedan så finns det en marknad för hur det ska fungera.

Jag säger inte att det är rätt.
Men ingen verkar kunna bryta det kugghjulet och då fortsätter dem otroliga summor som vd:n får.

123
Skriv svar