Hatar stealth, älskar Arkane

Sida 2 av 2
Skrivet av absimilard:

Dishonored 1 är det enda spel som jag kört igenom 3 gånger mer eller mindre direkt efter varandra. Först en gång bara som vanligt, sedan en gång då jag försökte köra så mycket no-kill det bara gick och sist en omgång med total kaos. Blev så sjukt överraskad av hur jag fastnade i spelet när jag först började köra det.

2:an blev jag inte lika fast i, men jag gjorde just det du säger. Efter att ha klarat spelet normalt funderade jag på om jag skulle köra samma resa, totalt god och totalt ond, men jag hade inte riktigt geist för det, så jag drog ner en trainer och öste som fan instället (det var inte lika kul med fusk. underligt hur det där fungerar)

Det finns ju något i att förtjäna en kraft, helt klart. Nästan så att någon designer tänkt till

Mufflonet
2020-06-11 10:20

Som fan av stealthspel, speciellt Thief och Dishonored, kan jag även rekommendera Styx: Master of Shadows och Styx: Shards of Darkness. Även dessa spel har öppen bandesign där man själv får hitta den väg som passar bäst.
De kanske inte håller samma klass som Dishonored, men de är väl värda en genomspelning!

Nercis
2020-06-11 11:26

Det värsta med stealth spel är de uppdragen då man får game over när man blir upptäckt bara för att det ska passa in i den lata handlingen istället för att låta spelaren anpassa sej efter situationen.

Arkane gjorde det rätt. Fiendernas AI återställs aldrig om du blir upptäckt och man får anpassa sej istället, medans AI'n aktivt letar efter dej och att de är mer vaksamma.
Att smyga är heller inte ett krav om man känner för att gå bärsärk.

Det senaste Thief spelet som ska vara ett stealth spel, där gjorde de tvärtom. Blir du upptäckt kan du gömma dej i några sekunder så att AI'n glömmer bort att du var där, de går tillbaka till sina platser och AI'n återställs som om inget hade hänt. Vilket blir tråkigt och dumt när spelet ska ha full fokus på att vara ett stealth spel.

arkhanari
2020-06-11 11:36

Roligt att se videos med våldsam genomspelning av Dishonored.

Stöpt som jag är i Thief: TDP har det inte ens föresvävat mig att spela igenom Dishonored på annat sätt än som Ghost.

När jag bröt mig in i Constantines hus och började uppleva den sjuka arkitekturen är fortfarande den enskilt starkaste spelupplevelse jag har haft.

arkhanari
2020-06-11 11:37
Skrivet av Nercis:

Det senaste Thief spelet som ska vara ett stealth spel, där gjorde de tvärtom. Blir du upptäckt kan du gömma dej i några sekunder så att AI'n glömmer bort att du var där, de går tillbaka till sina platser och AI'n återställs som om inget hade hänt. Vilket blir tråkigt och dumt när spelet ska ha full fokus på att vara ett stealth spel.

Thief: DS eller ThiAf är inte riktiga Thief. De har gjort sig av med med som gjorde Thief: TDP och Thief 2 bra.

Sisyr
2020-06-26 23:04
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Haha, ledsnat lite på hans stil men det där var spot on!

Nä hans cynism kan bli lite mycket ibland - hans brinnande hat för David Cage vars spel jag gillar inkluderat - men han är överlag rätt träffsäker och humor har han.

Sida 2 av 2