Sony inte intresserade av att göra PS5-spel kompatibla med PS4

Robot
Sony inte intresserade av att göra PS5-spel kompatibla med PS4
Medlem

Hur kommer det bli med bakåtkompatibiliteten på själva konsollen, står det klart?

Medlem

Wow, som kanske online multiplayer utan att behöva betala! nehe... Hmm, Cloudsaves utan att behöva betala, nehe. Kanske möjligheten att köpa spel som du fått via PS+ så att du äger dem, även med aktiv sub? nja, kanske? Kunna launcha ett spel som är installerat från disk med hjälp av en digital licens när du köpt en utan att behöva installera om? förmodligen inte... Lär väl köpa en PS5a för de bra spelen, men tycker Sony har mycket kvar att önska på mjukvaru nivå....

Medlem

Klockrent, här slår de MS på fingrarna så jävla hårt, lätt att vi kommer få se mer pure next-gen från sony än från MS första åren.

Medlem

Bra prioriterat!


signatur

Kunskapsförmedlare.

Ase
Medlem

Med tanke på att det är samma hårdvara i sony som i X boxen (förutom att sonys hårdvara är klenare) så utvecklas spel oftast både för Xbox & playstation (& pc) förutom de låsta spelen ,vilket bara e fånigt. med tanke på att det inte är annat än en billig pc (AMD krets) som sitter i båda ogillar låsta plattformar oberoende om det är Apple ,Sony, Microsoft, Nintendo eller Epic.

Medlem

Ser hellre att de släpper stortitlarna från PS4 på PS Now, och låter dem vara kvar där permanent. Låt PS5 vara till för nya titlar.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Det är iaf det här som jag ser fram emot med en ny generation. Att det märks. Hoppas de levererar

Nej det är klart de tänker så. De har ju PS Now.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Älskar det här tänket!

Next gen ska vara next gen direkt!

Jag gillar nog båda, har aldrig varit kondsollnörd och inte har tidigare exklusiva spel. Istället för att vänta på en remake om det nånsin kommer så kan man köra gamla spel med bättre framerate och eller upplösning.

Dock vill jag inte att hårdvaran ska bli dyrare.

Har jag en konsoll så vill jag köra alla tidigare spel och inte starta på nummer 15.

Medlem

Föredrar Sonys tänk. Köper man nästa generation vill man ha ett spel som känns next-gen. Kommer ihåg i början på denna generationen när dom släppte Shadow of Mordor till både PS3 och PS4. Men eftersom PS3an är mindre kraftfull fick dom skippa nemesis systemet, vilket jag personligen tycker är det som gör hela spelet.
Så jag ser hellre att dom satsar på fullskaliga next-gen spel istället.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Vad jag vill veta är om jag köper Cyberpunk till mitt PS4 kommer jag då att få uppgradera det till till PS5 versionen gratis som på XsX.

Medlem

Tycker att det är bra att dom kör på än att lägga massa tid på last gen.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Razuco:

Vad jag vill veta är om jag köper Cyberpunk till mitt PS4 kommer jag då att få uppgradera det till till PS5 versionen gratis som på XsX.

Det är upp till utgivaren.
Sony har haft cross-buy sedan PS3 tiden.

Medlem

Skönt att höra!


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

Självklart ska PS5 spelen fokuseras och göras så de körs bäst på PS5, annars behöver ju utvecklarna tänka på fler faktorer som ska fungera, kanske göra ändringar i grund-arkitekturen av spelets kod/optimering osv för att den också ska fungera på PS4. Rätt val Ser fram emot nästa Playstation; speciellt de exklusiva spelen som har varit höjdpunkten den senaste generationen (främst på PS-sidan, inte alls lika mycket på Xbox-sidan).

Medlem

Hur ska de "serva PS4-communityt flera år" om inte med nya spel?
Och tänker de i så fall utveckla helt olika spel till PS4 och PS5?

Luktar tomt pr-snack.

Medlem
Skrivet av Edvin:

Hur ska de "serva PS4-communityt flera år" om inte med nya spel?
Och tänker de i så fall utveckla helt olika spel till PS4 och PS5?

Luktar tomt pr-snack.

Japp. Så fort PS5 kommer. Slutar PS4 spel -3rd party att komma. Sony vill att du köper PS5 A.S.A.P.

Medlem

Extremt omodernt att se till en enskild produkt och inte tänka tjänst och ekosystem i första hand. En produkt kommer alltid ha begränsningar och brister som konkurrenter kan överträffa. Om det däremot är en betydligt bättre kundupplevelse hos företag X än företag Y kommer kunderna vara trogna trots enskilda brister i produktkatalogen.

Microsoft är verkligen ljusår före Sony och Nintendo på den punkten. Tror visserligen att Sony kommer sälja fler PS5 än Microsofts Series X, men halvvägs in i denna generation är det kronor in/månad som gäller och det bästa sätter att säkra ett ständigt flöde är genom tjänster, inte produkter.

Medlem
Skrivet av Vamp:

Extremt omodernt att se till en enskild produkt och inte tänka tjänst och ekosystem i första hand. En produkt kommer alltid ha begränsningar och brister som konkurrenter kan överträffa. Om det däremot är en betydligt bättre kundupplevelse hos företag X än företag Y kommer kunderna vara trogna trots enskilda brister i produktkatalogen.

Microsoft är verkligen ljusår före Sony och Nintendo på den punkten. Tror visserligen att Sony kommer sälja fler PS5 än Microsofts Series X, men halvvägs in i denna generation är det kronor in/månad som gäller och det bästa sätter att säkra ett ständigt flöde är genom tjänster, inte produkter.

Jag gillar generellt sett Microsofts produkter. Det här skrivs till exempel på en Surface Book 2. Däremot är jag inte alls trogen när det kommer till specifika märken, och jag byter ofta. Jag har för tillfället en mobiltelefon från Oneplus, en TV från LG, högtalare från Klipsch, monitorer från Yamaha, förstärkare från Marantz, spelkonsoler från Sony och Nintendo och hörlurar från ett gäng olika märken (Beyerdynamic, Jabra, Audio Technica m.fl). Jag skulle självklart kunna ha allt från SONY, men olika märken är bra på olika saker. Därför känns det snarare omodernt att binda upp sig till en aktör.

Gällande spelkonsoler så har Xbox One inte levererat någonting den här generationen samtidigt som PS4 har briljerat och fullkomligt förnedrat konkurrenten, inte på grund av tjänster och ekosystem utan på grund av fenomenala AAA-spel som allt som oftast kammar hem de högsta betygen. De exklusiva spelen till Xbox One har ofta fått fisljumma betyg (det finns ett par undantag).


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Bra!
Se framåt och låt inte en gammal konsol påverka framtidens spel

Medlem
Är du inte lite ute och cyklar nu?
Skrivet av Oakenborn:

Föredrar Sonys tänk. Köper man nästa generation vill man ha ett spel som känns next-gen. Kommer ihåg i början på denna generationen när dom släppte Shadow of Mordor till både PS3 och PS4. Men eftersom PS3an är mindre kraftfull fick dom skippa nemesis systemet, vilket jag personligen tycker är det som gör hela spelet.
Så jag ser hellre att dom satsar på fullskaliga next-gen spel istället.

Jag körde det på PS3. Och nog fanns Nemesis systemet väl med där med, eller?
Blev dödad av X antal orker, och de blev fetare när de dödade mig

Medlem
Skrivet av lampis:

Jag gillar generellt sett Microsofts produkter. Det här skrivs till exempel på en Surface Book 2. Däremot är jag inte alls trogen när det kommer till specifika märken, och jag byter ofta. Jag har för tillfället en mobiltelefon från Oneplus, en TV från LG, högtalare från Klipsch, monitorer från Yamaha, förstärkare från Marantz, spelkonsoler från Sony och Nintendo och hörlurar från ett gäng olika märken (Beyerdynamic, Jabra, Audio Technica m.fl). Jag skulle självklart kunna ha allt från SONY, men olika märken är bra på olika saker. Därför känns det snarare omodernt att binda upp sig till en aktör.

Gällande spelkonsoler så har Xbox One inte levererat någonting den här generationen samtidigt som PS4 har briljerat och fullkomligt förnedrat konkurrenten, inte på grund av tjänster och ekosystem utan på grund av fenomenala AAA-spel som allt som oftast kammar hem de högsta betygen. De exklusiva spelen till Xbox One har ofta fått fisljumma betyg (det finns ett par undantag).

Håller självklart med dig om spelen. Det gör nog till och med Phil Spencer, men även exklusiva spel är omodernt och tillhör gamla affärsstrategier. Från nu och framåt kommer vi mer troligt spela på fler enheter/skärmar än tidigare och då får varje enskild hårdvara mindre betydelse. Därför borde bolagen se till hela ekosystemet (alla produkter och tjänster) snarare än att låsa vissa upplevelser bakom trösklar. Som sagt, vi är inte riktigt där än och jag förstår de som känner att en ny generation är det häftigaste som finns just nu, men när det gäller att planera för nästa stora steg är det just nu bara Microsoft som tänker rätt enligt mig.

Avstängd
Skrivet av Vamp:

Extremt omodernt att se till en enskild produkt och inte tänka tjänst och ekosystem i första hand. En produkt kommer alltid ha begränsningar och brister som konkurrenter kan överträffa. Om det däremot är en betydligt bättre kundupplevelse hos företag X än företag Y kommer kunderna vara trogna trots enskilda brister i produktkatalogen.

Microsoft är verkligen ljusår före Sony och Nintendo på den punkten. Tror visserligen att Sony kommer sälja fler PS5 än Microsofts Series X, men halvvägs in i denna generation är det kronor in/månad som gäller och det bästa sätter att säkra ett ständigt flöde är genom tjänster, inte produkter.

Jag har alltid varit en som har haft stor respekt för varumärket Sony.
Men man ska ändå våga säga ifrån då dem gör fel.

Och denna gången gör dem fel.
Microsoft har fångat en bättre filosofi denna omgång.
Det verkar som Sony har väldigt inbitna fans.

Och sådana grupper har svårt med att ta i nageltången och använda det mot något som dem är väldigt lojala mot.

Medlem
Skrivet av heady89:

Klockrent, här slår de MS på fingrarna så jävla hårt, lätt att vi kommer få se mer pure next-gen från sony än från MS första åren.

Ett beslut som fick mig att byta från X series till PS5! Ny generation ska givetvis inte hållas tillbaka av bakåtkompabilitet. Playstation here I come!!

E

Medlem

Om de flesta PS4-spel funkar med PS5 så är det nog anledning för att överge föregående plattform. MS har väl fördelen med att de kan utveckla sina spel för både PC och konsol och därmed redan från början kan tänka i olika uppsättningar av hårdvara. Men, om inte alla andra utvecklare för deras maskin vill erbjuda samma sak så kommer det bli problem.

Ser artikeln om föräldern som inte såg loggan på fodralet "Only for play with Xbox Series X, not Xbox One X".

Skämt åsido, jag tror Sony gör rätt här. Känns som Microsoft alltid har haft en vision för hur sina kunder ska använda deras produkter. Halloj Kinect.

Dex
Medlem
Skrivet av Konstig Inombords:

Jag har alltid varit en som har haft stor respekt för varumärket Sony.
Men man ska ändå våga säga ifrån då dem gör fel.

Och denna gången gör dem fel.
Microsoft har fångat en bättre filosofi denna omgång.
Det verkar som Sony har väldigt inbitna fans.

Och sådana grupper har svårt med att ta i nageltången och använda det mot något som dem är väldigt lojala mot.

Eller så kanske alla helt enkelt inte håller med dig? Jag gillar sättet som både Microsoft och Sony verkar köra på, men där finns positivt och negativt med båda sätten.

Microsoft är helt klart positivt att deras spel funkar på alla deras enheter även gamla konsoler, men samtidigt så gör det också att det blir svårare för spelutvecklare att utnyttja dom nya teknologiska framstegen som görs hela tiden då spelen också måste funka på gamla datorer och konsoler. Tror nog att framför allt mindre utvecklare kan få problem med detta, men kan ju också bli jätte bra. Går helt enkelt att säga nu vilket som är rätt och fel.

Sonys sätt kommer ju säkerställa att utvecklarna verkligen kan utnyttja all den nya kraften och teknologin (så som dom nya hårddiskarna) i sina spel vilket gör att spelen kommer bli ännu mer fantastisk, men som sagt så låser man spel till en konsol och det är mycket negativt med det också.

Det är helt enkelt omöjligt och säga vilket som kommer bli bäst (framför allt då vad som är bäst är olika för alla), men att säga att Sony redan nu gör fel stämmer ju inte. Dom fortsätter på vad som lyckades jätte bra för dom förra generation vilket ju inte är konstigt och Microsoft har helt ändrat inställning till något som med största sannolikhet också kommer funka bra för dom.

Medlem
Skrivet av Konstig Inombords:

Jag har alltid varit en som har haft stor respekt för varumärket Sony.
Men man ska ändå våga säga ifrån då dem gör fel.

Och denna gången gör dem fel.
Microsoft har fångat en bättre filosofi denna omgång.
Det verkar som Sony har väldigt inbitna fans.

Och sådana grupper har svårt med att ta i nageltången och använda det mot något som dem är väldigt lojala mot.

Jag hade hållt med om Sony övergav ps4an helt när ps5an släpps men så kommer det ju inte att bli. De kommer supporta ps4an i många år till men att spel som utnyttjar hårdvaran till ps5 inte ska hållas tillbaka av klenare hårdvara och jag tycker spontant som att det är helt rätt väg att gå. Ps3an supportas ju fortfarande mer eller mindre då playstation store fortfarande fungerar på den till skillnad mot exempelvis Wii affären/VC

För mig så försvinner mer eller mindre hela syftet med en ny konsolgeneration och en aning slösigt att inte uttnyttja den till max bara för att gå äldre konsolgenerationer tillmötes.

Medlem
Skrivet av dex20:

Eller så kanske alla helt enkelt inte håller med dig? Jag gillar sättet som både Microsoft och Sony verkar köra på, men där finns positivt och negativt med båda sätten.

Microsoft är helt klart positivt att deras spel funkar på alla deras enheter även gamla konsoler, men samtidigt så gör det också att det blir svårare för spelutvecklare att utnyttja dom nya teknologiska framstegen som görs hela tiden då spelen också måste funka på gamla datorer och konsoler. Tror nog att framför allt mindre utvecklare kan få problem med detta, men kan ju också bli jätte bra. Går helt enkelt att säga nu vilket som är rätt och fel.

Sonys sätt kommer ju säkerställa att utvecklarna verkligen kan utnyttja all den nya kraften och teknologin (så som dom nya hårddiskarna) i sina spel vilket gör att spelen kommer bli ännu mer fantastisk, men som sagt så låser man spel till en konsol och det är mycket negativt med det också.

Det är helt enkelt omöjligt och säga vilket som kommer bli bäst (framför allt då vad som är bäst är olika för alla), men att säga att Sony redan nu gör fel stämmer ju inte. Dom fortsätter på vad som lyckades jätte bra för dom förra generation vilket ju inte är konstigt och Microsoft har helt ändrat inställning till något som med största sannolikhet också kommer funka bra för dom.

Instämmer helt. Väl formulerat. Kan ta bort mitt inlägg haha.

12
Skriv svar