Vilka spelmekaniker är så bra att de känns som fusk?

Sida 1 av 3
Vilka spelmekaniker är så bra att de känns som fusk?

Ja, jag snor den här rakt av från Reddit, bara för att den är så intressant. Ibland känns det verkligen som att vissa spelmekaniker, antingen tydligt designade eller olyckshändelser, är för bra. Det kan vara cookie cutter build, genvägar eller tekniker som ger dig sådana fördelar att de känns som fusk. Nästan som man skäms för att använda dem.

En av de första sådana grejerna för mig var när man lärde sig teleporterrören i Super Mario Bros. Varför ska jag kämpa mig igenom hela spelet när det går att komma till sista världen på några minuter?

Jag var också en missbrukare av quicksave/quickload. Minns ni de gångerna man råkade trycka på fel knapp och snabbsparade ett misslyckande istället för att få en ny chans? Det hände mig i bland annat Max Payne 2 och det tog säkert 40 försök att klara en passage med typ ingen hälsa.

Första tiden när man gått över till mus-och-tangentbord i Quake medan många polare bara körde piltangenter.

I KOTOR blev jag så bra på det där minispelet att man aldrig behövde bry sig om pengar.

Har du några andra exempel?

Zominator
2020-05-28 22:08

Alla "Se dina fiender genom väggar"-mekaniken. Tycker det är så brutalt tråkigt och tar bort mycket av att hantera situationen på egen hand. Tur är så finns det spel där man kan stänga av denna funktion, som i till exempel Hitman. Hela poängen där imo är att leta reda på din target via din "briefing" du får om hen, foton, vad hen gillar att göra etc.

Men i vissa spel så använder man funktionen likt förbaskat, även om man ogillar det. Men finns den där blir det ju automatiskt att man utnyttjar den, för att spelet oftast är designat kring att använda funktionen.

Fr0gg0.
2020-05-28 22:19

Aim assist.

Sapiens
2020-05-28 22:33

Heroes 3 Cloak of the Undead King

Korstabon
2020-05-29 02:55

Addons för en del mmo's, som aim assist, who's healing, och sånt skräp.
Sen alla väldigt dåliga ports till PC från konsoller, där man verkligen ser att det var menat för en handkontroll.

grollo_92
2020-05-29 03:37

Håller med om att se fiender genom väggar. En annan jag tänkt på är att se fiender på minimapen i GTA V, blev bara att snegla på den sen auto aima (ps3) mot fienden

Baronova
2020-05-30 14:08

Fuskkoder.
Behöver jag ens förklara varför?

Annars tänker jag på Warlockens SL/SL build (Soul Link/Siphon Life) från World of Warcraft: The Burning Crusade. Minns att min Warlock var så stark med den builden att jag kunde döda 3-4 spelare i min egen level utan problem. (Jag har precis börjat spela World of Warcraft igen, vilket förklarar varför mina tankar sökte sig ditåt)

2020-05-30 14:10

Autoaim på konsoll i rockstar spelen känns alltid lite fuskigt, körde free aim i första red dead och det gick bra, men i gta v och rdr2 så träffar fienden alldeles för bra

Nomman
2020-05-30 14:12

Alchemy i Morrowind där man kan höja sin intelligens oändligt, och på så sätt göra potions med mer eller mindre oändlig effekt. Typ restore 100 mana/s for 30 minutes... Eller motsvarande healing. Kind of broken, så bör inte användas annat än efter eftertexterna då man dödar av (guden) Vivec och slaktar städer.

boneless
2020-05-30 14:13

Quick save känns lite så ibland. När man kört om ett svårt parti ett par gånger och börjar spara vid minsta framsteg och hackar sönder utmaningen.

2020-05-30 14:17

I linje med vad andra sagt så gillar jag inte när man kan markera fiender så att man ser var de befinner sig, som i de senare Far Cry-spelen och Assassin's Creed.

saigon
2020-05-30 14:19
Skrivet av boneless:

Quick save känns lite så ibland. När man kört om ett svårt parti ett par gånger och börjar spara vid minsta framsteg och hackar sönder utmaningen.

I spelet The long dark, i överlevnadsläget så funkar det bra, men det är väl tack vare att det inte finns någon annan möjlighet att spara i överlevnadsläget, är du död så är spelet slut. Så quicksave är inte automatiskt dåligt

2020-05-30 14:59
Skrivet av Nomman:

Alchemy i Morrowind där man kan höja sin intelligens oändligt, och på så sätt göra potions med mer eller mindre oändlig effekt. Typ restore 100 mana/s for 30 minutes... Eller motsvarande healing. Kind of broken, så bör inte användas annat än efter eftertexterna då man dödar av (guden) Vivec och slaktar städer.

Crafting i Skyrim är rätt så broken också. Smithing, Alchemy, Enchantment stackar och boostar varandra om inte oändligt men så gott som. Husregler eller mods är ett måste.

2020-05-30 15:19
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

En av de första sådana grejerna för mig var när man lärde sig teleporterrören i Super Mario Bros. Varför ska jag kämpa mig igenom hela spelet när det går att komma till sista världen på några minuter?

Det där var förmodligen ganska superhemligt ända tills TV-spelstidningar blev vanliga.

2020-05-30 15:28

Spela en wizard i Baldur's Gate II.

Ook
2020-05-30 15:41

Dålig speldesign med att döda fiender på lämpligt avstånd eller gömmer sig på sådant sätt att de inte kan se eller nå en, som att ställa sig på en stor sten eller dylikt. Hit and run med pilbåge eller magi i Skyrim samt i en del Soulsspel.

Kyrre
2020-05-30 15:59

Power armor i Fallout 1 och 2 känns rätt op. Brukar aldrig frukta fiender efter jag fått tag i det

vbgbasse
2020-05-30 16:10

Att lira webber i dont starve och sedan bli kompis med spindlar för att sedan låta dom anfalla andra spindlar så man får gratis mat. Det blir inte mycket till survival spel som det var tänkt känns det som då man alltid har överflöd med mat vilket jag aldrig sett i ett survival spel innan ^_^

Sisyr
2020-05-30 16:12

Hitman-spelen, framför allt då de nyare, är fulla av detta fenomen. Lyckligtvis är det även ganska modulära spel så att man har möjlighet att stänga av de system man inte gillar, så som wallhack, ledtrådar kring hur man kan avliva folk eller en minikarta där man ser hur folk rör sig.

svartlock
2020-05-30 16:26

Final Fantasy 7

Final Attack + W-Summon, kändes alldeles för overkill.

Xmk
2020-05-30 16:30
Skrivet av Nomman:

Alchemy i Morrowind där man kan höja sin intelligens oändligt, och på så sätt göra potions med mer eller mindre oändlig effekt. Typ restore 100 mana/s for 30 minutes... Eller motsvarande healing. Kind of broken, så bör inte användas annat än efter eftertexterna då man dödar av (guden) Vivec och slaktar städer.

Hah ja det minns jag! Men jag har för mig att jag använde buff-spells inte pots.
Man kunde va kreativ med all kraft man fick, jag visade polaren när jag hoppade mellan två städer, de va tider det!

Jozo
2020-05-30 16:41

När man har låst upp RYNO i valfritt Ratchet & Clank!!

2020-05-30 16:56

Final Fantasy V. I vanlig ordning klickar man "Attack" och slår en gång. Har man två vapen slår man två gånger.

Det finns ett "job" (läs "klass) i spelet som gör att man kan slå åtta gånger istället när man använder två vapen. Åtta! Man gör förvisso halva skadan - men ignorerar fiendens defensiva stat och deras chans att undvika attacker som "kompensation". Lägg sedan till element på ditt vapen, säg eld mot is, och även spelets svåraste bossar är borta på några sekunder.

Det finns en liknande variant för trollkarlar- och gummor också. Istället för att kasta spelets starkaste trollformel en gång kan du göra det två gånger direkt efter varandra istället.

Hela job-systemet är fantastiskt fritt, men vet man vad man håller på med kan man bryta spelet ordentligt.

Tassel
2020-05-30 17:02

Det mest op jag varit med om är om man vet hur man ska spela originalet på ff7.
Leva materia, föda upp Chocobos för att få en guld. För att sedan komma åt "Knights of THE round" alldeles för tidigt i spelet.
Sen är resten av resan en gäspning i svårighetsgrad.

Arzei
2020-05-30 17:08

Kör man Seiken Densetsu 3 med Starlancer Riesz, Nightblade Hawkeye och Swordmaster Duran så blir andra halvan av spelet ett skämt. Multitarget stat buffs, debuffs på bossen och multitarget elemental weapons? Allt smälter och helt plötsligt slipper man grinda 10-15 levlar.

Priapsi
2020-05-30 17:08
Skrivet av Nomman:

Alchemy i Morrowind där man kan höja sin intelligens oändligt, och på så sätt göra potions med mer eller mindre oändlig effekt. Typ restore 100 mana/s for 30 minutes... Eller motsvarande healing. Kind of broken, så bör inte användas annat än efter eftertexterna då man dödar av (guden) Vivec och slaktar städer.

Varje gång jag startade en ny gubbe i Morrowind fick det bli en Breton eftersom de hade magicka resistance, sen kutade jag och hämtade Boots of Blinding Speed och crankade upp gamma på skärmen till max. Sen var det bara att springa runt tills man fått upp sin naturliga speed skill. Nästan ett halvfusk ändå.

Schizo
2020-05-30 18:05

Sälja rovor i andra byar i Animal crossing är väl senaste exemplet. Förtar verkligen hela grejen med att samla pengar för att uppgradera ön.

Shadee
2020-05-30 19:01

I första Suikoden i andra byn (Rockland) finns ett minispel där man ska hitta ett mynt under en kopp. Kombinationen på högsta nivån (insats 10 000) är alltid samma så det enda man behöver göra är att nöta sig upp till 10 000 (vilket inte är svårt för man ser enkelt var myntet är på alla nivåer utan högsta). Har man sedan 10 000 så kan man spara och sen chansa var myntet är, har man fel så loadar man och väljer rätt sedan fortsätter man så tills man inte behöver bry sig om pengar något mer under hela spelet.

Det här kom jag på redan första gången jag spelade spelet, helt utan Youtube, speltidningar och annat.

Ett knep för att få obegränsat med pengar i första Suikoden redan i andra byn i spelet.

2020-05-30 19:04

Idag när både Super Mario All-Stars och NES Classic Mini finns så känns rör genvägarna i Super Mario Bros och flöjten i Super Mario Bros 3 som fusk. Men när man spelade på original NES och man var tvungen att antingen sitta i flera timmar utan att kunna spara för att klara av ett spel eller ta genvägar till slutet så använde jag dessa genvägar nästan varje gång.

Roten
2020-05-30 19:12

@Swedengamer: Två månader efter Super Mario Bros släpptes i Japan 1983 blev det ett välkänt faktum, spreds både i tv och i tidningar. I amerikanska Nintendo Power och svenska Nintendo Magasinet är det även med i inledande nummer 1988 respektive 1990

Sida 1 av 3