Nytt The Last of Us II-gameplay visat - vad tyckte du?

Moderator | Testpilot

Märkte att en karaktär i trailern spelar Hotline Miami, alternativt lyssnar på soundtracket: https://youtu.be/eML5icfq5VM?t=988

haha


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Ser ju bra ut utifrån det lilla jag såg, är inte superkänslig för spoilers men tycker personligen att det rätt snabbt blev för mycket avslöjanden när han berättade om handlingen, vilka parter som är involverade i storyn och vilka ställen det kommer utspelas m.m. Eftersom detta liksom ettan sannolikt kommer vara en slags interaktiv film-upplevelse så vill jag helst lära sådana detaljer i takt med att jag spelar. Det var ju mycket tack var den mystiken som gjorde det första spelet så fängslande. Man går ju inte direkt in på wikipedia och läser en sida om en films handling precis innan man går och ser den på bio...

Medlem

Jag är mer sugen på sucker punchs spel. De har ju bara släppt 1,5 spel denna generationen så det bör väl vara något i hästväg.

Medlem

Ser ut som ettan fast snyggare, så det var väl inte så märkvärdigt. Men kommer ändå testa det.

Avstängd
Skrivet av confal:

Har knappt läst eller sett något om 2:an utan vill upptäcka själv när jag spelar det.

Men har sett att många är rätt arga på Naughty Dog vad har jag missat där?

Sammanfattningsvis:

ND säger själva att man har en politisk agenda med spelet (i intervju med Druckman från ND). Läckorna bekräftar det (har själv inte sett dem, bara läst).
Svinrika, unga och oerhört naiva speldesigners är kanske inte rätt personer att stoltsera med sina politiska "kunskaper" eller agendor i spel, tycker nog de flesta.

ND kallar de som inte vill ha politik i spel för homofober och rasister genom ett citat (där Nirvana säger att de inte vill ha sådana på sina konserter).

Youtubers som pratade om hur missnöjda de var (utan att läcka exakt vad som händer i spelet) fick Copyright strikes från ett skalbolag som jobbar på uppdrag av Sony/ND. Varvid deras videos tas ner, kanalerna i sig riskeras även att tas bort m.m. Så Sony/ND missbrukar sin makt genom att låta ett skalbolag förstöra för de som motsätter sig att ha politik i spel. Skalbolag är något kriminella i princip alltid använder för att skydda sig själva mot att bli stämda eller för att försöka dölja sin aktivitet.

De har skickat ut så mycket copyright strikes att de nyligen gjorde det mot sig själva..
Det perfekta exemplet på hur dessa aktivister alltid "äter sig själva" tillslut.

Medlem

Hehe, synd, spelet ser teknisk väldigt bra ut.

Medlem

Snacka om att vrida och vända på ett citats innebörd och få det att låta som om det handlar om ”alla de som Inte vill ha politik i spel” :).

” At this point I have a request for our fans. If any of you hate, in some way, homosexuals, people of different color or women, please let us a favor, don’t come to our shows and don’t buy our records – Kurt Cobain”

Har själv inget hat mot dessa, men uppenbarligen har en del personer det (med tanke på reaktionen över citatet ifråga).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Avstängd

Gameplay? Jag såg bara valfria film-trailers. Ungefär som då xbox visade AC-valhalla. Kallar ni detta gameplay?


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd
Skrivet av Laddemannen:

Nu blir det för mycket av det goda, så fort jag ser nått om tlou 2 så skippar jag det. Lika bra så man slipper spoilers

Du är en av alla dessa som hatar spoilers? Jag kan njuta av ett spel även fast jag vet vad som händer. Du bör vara avis!


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Tyckte det var en rejäl dos med gameplay där, bara att det kanske såg ut som trailers p.g.a. spelets "HUD" (gränssnitt) enbart kom upp när Ellie bytte vapen etc.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av breahl:

Gameplay? Jag såg bara valfria film-trailers. Ungefär som då xbox visade AC-valhalla. Kallar ni detta gameplay?

Missade du den avslutande halvan?


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Playstation har stängt av kommentarer och dolt likes/dislikes på videon med. Var inte så på Ghost of Tsushima videon.

Av en ganska klar anledning kan jag tycka. Bra tycker jag eftersom jag själv inte vill bli spoilad.

Medlem

Ingen aning, man vill ju spela spelet och inte se spoilers.
Men en gissning är 100 av 100, would play again, GOTY 2020-2023 osv.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Testpilot
Skrivet av gorbatjov:

Av en ganska klar anledning kan jag tycka. Bra tycker jag eftersom jag själv inte vill bli spoilad.

Men dislikes/likes avslöjar inget? Dessutom är alla Youtube kommentarsfält fyllda med spoilers på regelbunden basis, vill man undvika detta är det ju bara att skippa läsa dem? Jag skulle argumentera för att klippet i sig är en stor spoiler, men det kanske inte alla håller med om.

Medlem

Tycker det är tråkigt att dom spoilade handlingen i 1:an för mig då jag inte spelat den än.
Med det sagt har jag sett alla(?) "läckorna" på det nya spelet och det är inget där som stör mig lika mycket som det ovannämnda...


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av matt76:

Snacka om att vrida och vända på ett citats innebörd och få det att låta som om det handlar om ”alla de som Inte vill ha politik i spel” :).

” At this point I have a request for our fans. If any of you hate, in some way, homosexuals, people of different color or women, please let us a favor, don’t come to our shows and don’t buy our records – Kurt Cobain”

Har själv inget hat mot dessa, men uppenbarligen har en del personer det (med tanke på reaktionen över citatet ifråga).

Nu gör du ett stort misstag i ditt antagande här. Näst intill ingen har problem med ras, sexualitet, kön eller något sådant. Problemet folk har är tre saker:

1. Läckorna avslöjar katastrofala val utav hur storyn kommer gå. Riktigt uselt skrivet. Fan-fiction nivå på nyckelpunkterna i storyn. Ni kommer inte bli glada när ni kommer dit (där läckorna är från) och framåt i storyn.
2. Helt olovliga Copy Right Strikes på YouTube kanaler från ND och Sony. Får man tre sådana så raderas ens kanal. Dessa har spammats över YouTube i enorma volymer, och drabbar till och med folk som INTE spoilat utan bara diskuterar fenomenet.
3. Injicerandet utav identitetspolitisk ideologi i spelet. Något som folk numera börjar bli mer och mer less på att se äta sig in i media, akademi, politik mm. Intoleransen för pseudovetenskaplig ideologisk push för att sälja sin ideologi är helt förståeligt. Att injicera sin ideologiska övertygelse är lika oetiskt som att Kinesiska Kommunist-partiet ska få "skriva rent" manuset till 60% av våra filmer, vår akademiska litteratur osv. Det är där skon klämmer. Näst intill ingen som har problem med identitetspolitiska ideologin har problem med ras, kön eller sexualitet. Jag och min giftaspartner tillhör båda grupper som identitetspolitiskt aktiva vill skydda, och vi är rätt less på dem och deras infantilisering utav människor/problem, övermoralistiska polisande, dygdsignallerande kultur och ovetenskapliga tokenistiska approach för att lösa de problem de påstår sig vilja lösa. Vi ser just nu början på den Hegelianska pendelns rörelse i den kulturella zeitgeisten, och det är därför som normalt folk ilsket reagerar på att se detta dyka upp i LoU2.

Medlem

Citatet ifråga går bara tolka på ett sätt, så oklart hur man ska kunna missuppfatta det. Tolkningen blir därefter personlig och i många fall går det klart se vilken agenda personen har i de inlägg som skrivs därefter. Exempelvis ditt inlägg.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Farornas Konung

Såg väl helt Ok ut tycker jag. Snyggt som förväntat, blir inte ett dag ett köp för min del.

Medlem
Skrivet av matt76:

Citatet ifråga går bara tolka på ett sätt, så oklart hur man ska kunna missuppfatta det. Tolkningen blir därefter personlig och i många fall går det klart se vilken agenda personen har i de inlägg som skrivs därefter. Exempelvis ditt inlägg.

Det är ju precis vad han belyser.
Personerna som motsäger sig har inte något problem med ras eller könsfrågor.
Men det är den stämpeln som ND väljer att sätta på alla som kritiserar deras dåliga manus.

Därmed antyder de att de som inte håller med är rasister och homofober.
Hur du lyckas tolka det till att endast vara ett budskap riktat till faktiska rasister och homofober är bortom mig.

Medlem

Ingen mening att diskutera egentligen, då hur bra eller dåligt deras manus är förblir en tolkningsfråga. Smaken är som baken, vissa älskar storyn i vissa spel/filmer/böcker medan andra tycker den är urkass. Vi får se vad recensenterna tycker om två veckor.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Fruktansvärt rått och grisigt.
Minns så väl i första spelet hur rå Joel var, slog folk med tegelstenar och järnrör så det kraskade och blodet flög.

Nu när man börjar bli gammal så ryggar man tillbaka lite när man ser sådant här. Exempelvis när Ellie högg kvinnan i halsen och det där gurglande ljudet... satan så rått.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Ajajaj, troligen årets bästa spel.

Medlem

@Acatoth:

Punkt 1 kan jag inte kommentera då jag inte spoilat mig själv.

Punkt 2, där håller jag helt med.

Punkt 3 däremot måste vi nog komma ihåg att det mesta som gäller storyn var spikat redan för många år sedan, när klimatet kring allt det du nämner inte hade kokat över på samma sätt som det har nu. Jag vill inte gå in i en djup diskussion med dig, för helt ärligt talat så kastar du ut dig ord och uttryck som jag aldrig hört om tidigare, och när jag googlar dem så inser jag att visst är det ord och uttryck som faktiskt existerar, men det är kunskap som du förmodligen absorberat under flera års tid, som jag inte kan sätta mig in i på 20 minuter och sen kommentera.

Vill dock ändå poängtera (eftersom vi vill ju alla ha en åsikt) att det är Naughty Dog's spel, deras vision. Jag har, och du får gärna rätta mig om jag har fel, inte sett något som inspirerar hat mot olika etniska eller sexuella grupper, verkar inte vara någon som uppmuntrar någon att injicera klorin i kroppen, eller motsätter sig vaccinering, eller allt annat skit som annars är så vanligt i dagens samhällen och skrivs av som, "höh höh, nu är du lite känslig..."?

Är det inte så att ND försöker ha ett välmenande och tolerant budskap, men de gör det på ett klumpigt sätt som drar folk mothårs, och är det inte då bara att stå över köpet?

Medlem
Skrivet av matt76:

Ingen mening att diskutera egentligen, då hur bra eller dåligt deras manus är förblir en tolkningsfråga. Smaken är som baken, vissa älskar storyn i vissa spel/filmer/böcker medan andra tycker den är urkass. Vi får se vad recensenterna tycker om två veckor.

Kan ju lugnt säga att det finns anledning för fans att vara oroliga.
Skrattade nästan rakt ut när jag fick höra i vilken riktning de tar den här berättelsen.

Medlem

Jäkla massa tjafs om politik och story. Gameplay ser helt amazing ut, det är det viktigaste. Jag är glad att det finns en riktig story, sen får jag väl se om jag kommer gilla den eller ej, men det kommer verkligen inte stoppa mig från att köpa spelet. Dock har jag sålt mitt PS4 så detta blir att köpa på PS5 en vacker dag tillsammans med Ghost of Tsushima och Dying Light 2.

Medlem

Såg riktigt bra ut. Bra att de vågar vara riktigt brutala också, inte så vanligt med det i spel.

Medlem

Ja, kan inte direkt säga att Ellie var selektiv i de hon slaktade under de där tio minuterna, alltifrån zombies, till uppeldning av hundar och brutalt avrättande av människor av alla de slag. ND verkar ha satsat hårt på ljudbilden, rörelseschemat och ansiktsuttryck etc för att verkligen se till att det blir mer verklighetstroget och tillika mer rått och brutalt.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Acatoth:

Nu gör du ett stort misstag i ditt antagande här. Näst intill ingen har problem med ras, sexualitet, kön eller något sådant. Problemet folk har är tre saker:

1. Läckorna avslöjar katastrofala val utav hur storyn kommer gå. Riktigt uselt skrivet. Fan-fiction nivå på nyckelpunkterna i storyn. Ni kommer inte bli glada när ni kommer dit (där läckorna är från) och framåt i storyn.
2. Helt olovliga Copy Right Strikes på YouTube kanaler från ND och Sony. Får man tre sådana så raderas ens kanal. Dessa har spammats över YouTube i enorma volymer, och drabbar till och med folk som INTE spoilat utan bara diskuterar fenomenet.
3. Injicerandet utav identitetspolitisk ideologi i spelet. Något som folk numera börjar bli mer och mer less på att se äta sig in i media, akademi, politik mm. Intoleransen för pseudovetenskaplig ideologisk push för att sälja sin ideologi är helt förståeligt. Att injicera sin ideologiska övertygelse är lika oetiskt som att Kinesiska Kommunist-partiet ska få "skriva rent" manuset till 60% av våra filmer, vår akademiska litteratur osv. Det är där skon klämmer. Näst intill ingen som har problem med identitetspolitiska ideologin har problem med ras, kön eller sexualitet. Jag och min giftaspartner tillhör båda grupper som identitetspolitiskt aktiva vill skydda, och vi är rätt less på dem och deras infantilisering utav människor/problem, övermoralistiska polisande, dygdsignallerande kultur och ovetenskapliga tokenistiska approach för att lösa de problem de påstår sig vilja lösa. Vi ser just nu början på den Hegelianska pendelns rörelse i den kulturella zeitgeisten, och det är därför som normalt folk ilsket reagerar på att se detta dyka upp i LoU2.

Eeh, va? Jag känner till ett otal antal mer eller mindre löst bekanta personer som har väldigt svårt för vissa folkgrupper, kvinnor och/eller homosexuella. En del p.g.a. reliösa skäl, en del p.g.a. ideologiskt politiska skäl och en del p.g.a. att de ogillar de flesta som inte är som de själva. Menar du alltså att du aldrig stött på dylika personer? I så fall undrar jag vad för slags bubbla du bor i?

Sen är jag själv trött på alkehanda identitetspolitik, men nog fan inser jag att jag själv tillhör en priviligierad grupp av människor och har inget emot att ta del av fiktion som handlar om helt andra typer av människor (ingen hade nog köpt ett spel som handlade om en medelålders kemist).

Medlem

Det märks att det är lite "inne" att tycka detta är meh. Man vill inte bli nöjd helt enkelt, kan inte sätta fingret på det men ganska vanligt beteende hos snöflingor nuförtiden.

Medlem
Skrivet av Buster:

Det märks att det är lite "inne" att tycka detta är meh. Man vill inte bli nöjd helt enkelt, kan inte sätta fingret på det men ganska vanligt beteende hos snöflingor nuförtiden.

Tror inte de har något med snöflingor att göra. Vore jag ett fan av den här serien skulle jag också tycka att det här var tradigt.
Gameplay såg sådär ut, AIn verkar vara trög som fan.

Skriv svar