TES IV: Oblivion - Vilka moddar?

Medlem
TES IV: Oblivion - Vilka moddar?

Efter att under våren ha spelat igenom Morrowind börjar det bli dags att återvända till Oblivion. Och det ska givetvis göras med ett söndermoddat spel. Tänkte därför höra vilka moddar som FZ:s medlemmar tycker är oumbärliga? Kanske något som hottar upp grafiken? Eller trevliga sidequests? Intressanta nya världsdelar? Ombalansering? You name it!

När jag spelade spelet första gången var mitt största problem att miljöerna kändes för generiska. Hade man sett en skogsdunge hade man sett alla, typ. Under därför om det finns någon eller några moddar som ökar på variationen i världen? Kanske ett träsk här- och ett berg där? Eller åtminstone lite mer handpåläggning än de algoritm-renderade skogar som vanilla levererades med?

Jag vill också minnas att portalvärldarna blev lite tröttsamma i längden. In, gå vilse, döda någon, stäng porten. Finns kanske någon mod som ökar på variationen där? Eller som på annat sätt gör portal-stängandet roligare?


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Den enda modden som du behöver är Oscuro's Oblivion Overhaul
Den lägger till så mycket och gör Oblivion till ett helt nytt spel.
"You must be prepared to cast aside your previous notions about Cyrodiil. The world no longer revolves around you, the player. Do not expect to be able to beat every monster or NPC you meet. Previously familiar areas may now be much more dangerous and you will frequently be forced to retreat from enemies who are too powerful to beat until you are stronger. You will probably die a lot more often now. However, if you have the ingenuity, skill, and luck to survive the odds stacked against you then you will be justly rewarded for your bravery!"

Den andra som jag rekommenderar är: Duke Patricks - Combat Archery Rev 7.3.5 är ett måste om du kommer använda båge mer än 5 minuter. Gör om bågskyttet från grunden och gör det bra mycket roligare. Inga mer fienden som ser ut som nåldynor.

Medlem

@schill Det låter prima! Hade glömt att världen levlade med mig förut - mycket roligare med zoner som är livsfarliga!

Och mod för bågen låter perfekt, tänkte försöka mig på en genomspelning på Stealth och då är ju bågen tämligen viktig 👌


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Tänkte också ge mig på oblivion igen


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Unofficial Oblivion Patch är oumbärlig, många bugfixes osv.
Även Unofficial Oblivion DLC Patches av samma anledning.

DarNified UI för att få bukt med den alldeles för konsol-vänliga meny-layouten och göra denna betydligt mer effektiv och intuitiv.

Jag spelar inte spelet utan dessa, det går bara inte.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Medlem

signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Är det OK att starta mad Oblivion om man inte spelat dom andra spelen?

//LD

Medlem
Skrivet av Lord Darkness:

Är det OK att starta mad Oblivion om man inte spelat dom andra spelen?

//LD

Absolut. Dock är spelet så jävla trasigt och "choppy" i sig självt att det knappt är värt det.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Efter att under våren ha spelat igenom Morrowind börjar det bli dags att återvända till Oblivion. Och det ska givetvis göras med ett söndermoddat spel. Tänkte därför höra vilka moddar som FZ:s medlemmar tycker är oumbärliga? Kanske något som hottar upp grafiken? Eller trevliga sidequests? Intressanta nya världsdelar? Ombalansering? You name it!

När jag spelade spelet första gången var mitt största problem att miljöerna kändes för generiska. Hade man sett en skogsdunge hade man sett alla, typ. Under därför om det finns någon eller några moddar som ökar på variationen i världen? Kanske ett träsk här- och ett berg där? Eller åtminstone lite mer handpåläggning än de algoritm-renderade skogar som vanilla levererades med?

Jag vill också minnas att portalvärldarna blev lite tröttsamma i längden. In, gå vilse, döda någon, stäng porten. Finns kanske någon mod som ökar på variationen där? Eller som på annat sätt gör portal-stängandet roligare?

Jag installerade nyligen Oblivion och förutom allt fluff som säkert andra rekommenderar kan jag tipsa dig om dessa två moddar som gör en enorm grafisk skillnad:
Oblivion Reloaded; Uppdaterar med hjälp av OBSE grafikmotorn på så många sätt att det är svårt att inte installera den, den har sin egna sajt här:
https://tesreloaded.com/thread/2/package

Tes4LODGen; Automatisk uppdatering av LOD (Ett dubbelklick, inget pill) så att alla objekt, träd mm. blir synliga på långt håll, den gör en extrem skillnad:
https://www.nexusmods.com/oblivion/mods/15781

Inaktiv
Skrivet av Lord Darkness:

Är det OK att starta mad Oblivion om man inte spelat dom andra spelen?

//LD

Jag började själv med Oblivion, detta var i samma veva som Skyrim släpptes. Trots att jag har Skyrim så är det kul att återvända till Oblivion, det är fortfarande riktigt kul.

Försöker dock spela Morrowind ibland men det är jobbigare eftersom det spelet saknar kompass som finns med i Oblivion.

Ps. Har konsol versionerna av spelen så kan inte modda Morrowind

Medlem
Skrivet av Ahris:

Jag installerade nyligen Oblivion och förutom allt fluff som säkert andra rekommenderar kan jag tipsa dig om dessa två moddar som gör en enorm grafisk skillnad:
Oblivion Reloaded; Uppdaterar med hjälp av OBSE grafikmotorn på så många sätt att det är svårt att inte installera den, den har sin egna sajt här:
https://tesreloaded.com/thread/2/package

Tes4LODGen; Automatisk uppdatering av LOD (Ett dubbelklick, inget pill) så att alla objekt, träd mm. blir synliga på långt håll, den gör en extrem skillnad:
https://www.nexusmods.com/oblivion/mods/15781

Trevligt, de ska absolut installeras! LODGen låter strålande, minns hur märklig världen kunde se ut på håll i vanilla.

@smuts Jag håller med dig gällande Morrowind. I varje fall till en början, innan man vänjer sig, är det ett väldigt bökigt spel. Och inte bara kompassen, utan hela UI:t (samt delar av gameplay). Jag var nära att ge upp nu senast, men efter 5-6 timmars köttande smälte jag in i spelet igen. Helt klart värt det - även om det samtidigt är svårt att rekommendera spelet till någon (längre).


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

1
Skriv svar