GRIS - ett spel som berör in i själen.

Ambassadör
The Elder Scrolls Online
GRIS - ett spel som berör in i själen.

GRIS, ett spel som berör in i själen.

Jag brukar inte skriva recensioner på spel. Men jag kände att jag behövde göra det med detta spelet.

Redan i introt började jag att gråta till spelet, redan då visste jag att detta kommer bli ett bra spel. Spel som berör mig djupt har alltid för mig varit ett av dom bästa spelen jag har spelat. Men redan då visste jag att det skulle bli en tung genomspelning av detta vackra, och framförallt sorgliga spel.

Vi får följa Gris som där hon får hantera en smärtsam upplevelse i sitt liv. Gris resa genom sorgen reflekteras genom hennes klänning som får nya färger och ger henne nya förmågor att hantera flykten från hennes verklighet.

Under spelets gång för att ta sig vidare får man lösa små pussel som kan vara ibland lite frustrerande att lösa. Det är det enda negativa med spelet, knepiga pussel som jag fick kolla upp hur man löste dom. Men annars vinner spelet över den lilla detaljen. Spelet passar alla språk, då det enbart är musik och inga dialoger. Detta är än så länge ett av dom mest vackraste spelen jag har spelat på länge. Musiken har dom placerat in på mycket bra ställen i spelet som berör rakt in i hjärtat. Sedan så är jag också en person som är rätt så känslig utav mig.

I början så är Gris värld grå och väldigt tråkig, men under spelets gång så färgas hennes värld till en väldigt vacker plats att vara på. Vad jag gillar allra mest med spelet är att det behövs inga dialoger för att förstå vad Gris går igenom. Hennes sorg känner man igenom hela spelet. Hon går igenom en smärtsam och tung resa. Man tycker synd om henne och vill bara krama om henne och säga "allt kommer bli bra, nån dag."

En anledning kan vara så att spelet berör mig så otroligt mycket för att känslorna som utspelar i spelet träffar mig rakt i hjärtat.

GRIS berör mitt hjärta, som inget annat spel har gjort förut.

Skulle jag rekommendera detta spel till andra? Ja, det skulle jag säga. Detta är ett fantastisk vackert och otroligt bra 2D plattform spel som bör spelas av alla enligt min åsikt. Har man nära till sina känslor och går igenom en tuff period IRL under tiden man spelar detta spel. Räkna med att tårarna kommer att falla flera gånger under spelets genomgång då. Det gjorde det för mig när jag spelade detta spel.

GRIS är ett magnifikt spel som jag kommer att spela igenom flera gånger.

Spelet finns på de flesta plattformar. PC, XBOX, PS4, Nintendo Switch, iOS och även Android.

Genom att bara kolla på denna trailer får mig att falla stora tårar. Satan vilket bra spel. Tänk inte på det bara, köp det nu och spela igenom det. Ni kommer inte att ångra er.

GRIS
5
Mästerligt
+
Fångar känslan utan ord
+
Bra soundtrack
+
Känslosamt
+
Mycket vackert spel
-
Knepiga pussel ibland
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Admin för SpelClockers

Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Ord är mer än tre bokstäver...

jbx
Medlem

Nice! Har haft de länge utan att starta. Men nu blev jag motiverad.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Ambassadör
Xbox

Trevlig recension! Det är fantastiskt när man får en sådan speciell spelupplevelse.


signatur

Jump in.

Medlem

Tack för recensionen. Intressant spel.

Fragtjuv

Bra skriver! Jag installerade det för en vecka sedan och har tänkt ta tag i det. Nu lär det absolut bli av.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

nöff said. lel..

Medlem

Ser inte så fläskigt ut men det är väl nån knorr i handlingen som gör det.

Ambassadör
The Elder Scrolls Online
Skrivet av jbx:

Nice! Har haft de länge utan att starta. Men nu blev jag motiverad.

Ja, det är ett bra spel!

Skrivet av Mortaigne:

Trevlig recension! Det är fantastiskt när man får en sådan speciell spelupplevelse.

Tack! Det är rätt så underbart. Inte ofta man får det.

Skrivet av boneless:

Tack för recensionen. Intressant spel.

Tack så mycket!

Skrivet av joelthor100:

Bra skriver! Jag installerade det för en vecka sedan och har tänkt ta tag i det. Nu lär det absolut bli av.

Tack! Ja berätta gärna vad du tyckte sen! Om du fick samma känsla som jag.


signatur

Admin för SpelClockers

Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Ord är mer än tre bokstäver...

Skribent

Har också haft denna i På-att-spela-listan! Tack för tips!


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

FM-guru
F.d. Sisyr

Fint skriven recension. Kan tyvärr inte påstå att jag själv blev berörd av spelet. Tyckte det var en ytlig upplevelse i jämförelse med andra walking sims (What Remains of Edith Finch är mer i min smak, för att ge en referenspunkt). Med det sagt är Gris snyggt som fasen och musiken är vacker. En atmosfärisk fullträff, men i övrigt inte mycket hänga i granen. De flesta verkar dock tycka att det är fantastiskt. Aja, jag hör nog bara inte alls till målgruppen, helt enkelt!

Medlem

Många verkar tycka att GRIS är svinbra.

Skribent

Härligt recension. GRIS var verkligen en stark och vacker upplevelse. Soundtracket är dessutom fenomenalt (och finns på Spotify).

Medlem

@kristallkrona: Bra skriven recension.

Jag har spelat igenom GRIS när det släpptes och absolut är det ett bra spel. Väldigt välgjord grafik och musiken är bra. Håller med om att vissa pussel var svåra att förstå men tycker ändå att det var okej. Däremot har jag inte något minne av att jag blev berörd av spelet. Kändes som vilket pusselspel som helst. När man läser din recension här så önskar jag ju att jag hade blivit lika berörd själv.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Sisyr:

Fint skriven recension. Kan tyvärr inte påstå att jag själv blev berörd av spelet. Tyckte det var en ytlig upplevelse i jämförelse med andra walking sims (What Remains of Edith Finch är mer i min smak, för att ge en referenspunkt). Med det sagt är Gris snyggt som fasen och musiken är vacker. En atmosfärisk fullträff, men i övrigt inte mycket hänga i granen. De flesta verkar dock tycka att det är fantastiskt. Aja, jag hör nog bara inte alls till målgruppen, helt enkelt!

Edith Finch är något av ett mästerverk, om man får slänga sig med det uttrycket en måndagsafton.

Har varit sugen på Gris, tack för recensionen!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Medlem

Har köpt det men vill spara det till ett speciellt tillfälle när jag kan lägga allt fokus på det. Tack för en fin recension!

Moderator | Testpilot

Har en vän som pratat mycket gott om det här spelet. Nu blev jag mer sugen att testa det


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Ambassadör
The Elder Scrolls Online
Skrivet av erikcedervall:

Har också haft denna i På-att-spela-listan! Tack för tips!

Vsg! Jag hoppas du gillar det lika mycket som jag.

Skrivet av Sisyr:

Fint skriven recension. Kan tyvärr inte påstå att jag själv blev berörd av spelet. Tyckte det var en ytlig upplevelse i jämförelse med andra walking sims (What Remains of Edith Finch är mer i min smak, för att ge en referenspunkt). Med det sagt är Gris snyggt som fasen och musiken är vacker. En atmosfärisk fullträff, men i övrigt inte mycket hänga i granen. De flesta verkar dock tycka att det är fantastiskt. Aja, jag hör nog bara inte alls till målgruppen, helt enkelt!

Man kan inte tycka samma sak. Som jag skrev så är jag en person som har nära till mina känslor. Och jag är en person som blir lätt berörd när det träffar rakt i mitt hjärta. Jag har det spelet som du nämner på PS4, har funderat länge att spela det. Får ta och göra det.

Skrivet av Pyrox:

Många verkar tycka att GRIS är svinbra.

Det är svinbra!

Skrivet av Jonny Myrén:

Härligt recension. GRIS var verkligen en stark och vacker upplevelse. Soundtracket är dessutom fenomenalt (och finns på Spotify).

Tack så mycket. Ja en stark upplevelse var det verkligen.

Skrivet av Lasrod:

@kristallkrona: Bra skriven recension.

Jag har spelat igenom GRIS när det släpptes och absolut är det ett bra spel. Väldigt välgjord grafik och musiken är bra. Håller med om att vissa pussel var svåra att förstå men tycker ändå att det var okej. Däremot har jag inte något minne av att jag blev berörd av spelet. Kändes som vilket pusselspel som helst. När man läser din recension här så önskar jag ju att jag hade blivit lika berörd själv.

Tack så mycket. Första gången jag skriver en! Jag har nära till mina känslor, väldigt nära.

Skrivet av Tung:

Har köpt det men vill spara det till ett speciellt tillfälle när jag kan lägga allt fokus på det. Tack för en fin recension!

Ja detta ska man spela när man känner att tiden är rätt. Man måste vara i "rätt mood." Tack, första gången jag skriver en!!

Skrivet av uberpwnage2.0:

Har en vän som pratat mycket gott om det här spelet. Nu blev jag mer sugen att testa det

Det tycker jag verkligen att du ska göra!


signatur

Admin för SpelClockers

Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Ord är mer än tre bokstäver...

Medlem

Har nog rekommenderat det till alla jag känner ^^ En audiovisuell fröjd är det minsta man kan säga.

Medlem

Spelade spelet runt release, lyssnar fortfarande på musiken ibland. Nästan som meditation

kluven. tråkigt gameplay. okej färger kanske bra som upplevelse men som spel e det som en dålig syra tripp som går i ultra slowmotion


signatur

New life, New hope

Fragtjuv

Sådär. Nu har jag spelat igenom spelet. Det var en fin upplevelse om sorg och saknad med allt vad det kan innebära. Jag tycker att pusslen var lagom svåra. Ibland fick jag tänka till men jag fastnade aldrig så länge att det blev frustrerande. En mycket fin berättelse som verkligen berörde.

Jag får kanske slänga ihop en egen recension :).


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

GRIS ser ut som ett spel som ett spel tänker att det ska se ut om det ska låtsas göra saker som att 'beröra in i själen'.

Det är snyggt och har gullig musik, get over it.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Ni som spelat det, skulle ni säga att det passar att lira tillsammans med 8årig dotter? Estestiken och att spelet verkar vara utan engelsk text har gjort att jag funderat på spela det med henne. Jag har googlat upp att det har rating E (everyone), så utifrån det är det ju ok. Att en story är sorglig och det kommer tårar gör inget, utan hon uppskattar snarare en gripande berättelse (om den är lagomt komplicerad och förstålig för ett barn) och saknad/sorg är inga känslor som vi behöver motarbeta. Det som får mig att fråga är att det i recensioner står en del om trauman. Är det en "mörk" story, om hantering av ångest och liknande? Isåfall tar jag nog något mer lättsmält 🙂

Inaktiv

Väldigt vackert spel. Gameplaymässigt kan jag tycka pusslen var lite småtråkiga ibland, helst i slutet av spelet men det vägs upp av designen på hela världen.
Hade däremot mer skoj med Unravel 2 som också är grymt vackert.

Medlem

Såg den här tråden nu, såg också att GRIS finns på REA hos Steam.
Kostar bara 6,79€

1
Skriv svar