Obekräftade uppgifter: Unreal Engine 5-demot presterar bättre på gaminglaptop än Playstation 5

Robot
Obekräftade uppgifter: Unreal Engine 5-demot presterar bättre på gaminglaptop än Playstation 5

Detta enligt en numera tillbakadragen intervju med representant från Epics Kina-kontor.

#next-gen, #tim-sweeney


Medlem

Vadå, tror folk att nästa generations konsoller kommer att ha hårdvara som inte finns?

Dom kommer kunna ladda (osv) mycket snabbare med specifika dedikerade SSD hårddiskar som säkert är bra.. Och dom kommer säkert att kunna göra mer av det om dom kan utgå ifrån vilken typ av hårdvara som spelen laddas på, och därmed optimera för dessa, osv...

Men vadå, tror folk att det handlar om nån helt ny typ av SSD?

Konsollerna för 5000kr or whatever kan säkert mätas likvärdigt eller bättre på en laptop för 30 000 or whatever.. Inte konstigt.

Vad gnabbas det om?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Är ganska imponerad över PS5:an om den når 30fps där en laptop med RTX 2080 når 40fps.

Medlem

Får vi se UE5 demon på PS5 när konsolen släpps? Jag gissar på nej och något svar i stil med "det är inte en demo byggd för allmänheten".

Medlem

"Laptop" är ett relativt begrepp, jag anser nog inte att stora klumpar på över 2 kg är särskilt bärbara, det är väl ungefär vikten av en PS5a dock att den har avsevärt mycket bättre kylning etc. och kostar en fjärdedel av priset (Dock såklart ingen skärm).

Medlem

Det har väl aldrig varit en fråga "om" en laptop eller PC kan prestera lika bra eller bättre. Frågan de bör ställa är snarare - Hur väl kan en Laptop eller PC för motsvarande pris prestera. Självklart kan en Laptop eller PC för 20k+ prestera bättre, det som är imponerande är prestanda per krona, och då är jag ändå med på PCMasterRace-tåget.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Oj! Vad okonstigt om det skulle vara så. Men vadå för laptop? Inte min iaf...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Om någon säljer en sådan laptop för 5k så köper jag direkt!

Medlem

Vem har sagt att PS5 kommer att kosta 5000kr, är portabel och kommer med inbyggt skärm?

Jag tror prestandan i nextgen-konsolerna, när de väl lanseras, kommer att vara i klass med ett medelbra grafikkort från Nvidia Amper och AMD RDNA 2. För många PC-spelare som redan har bra CPU och SSD, kan det räcka med en simpel uppgradering av GPUn, för att hålla jämnt skägg eller få markant bättre prestanda.

När det väl sedan finns lite nextgen-spel om ett par år, kommer troligtvis ett medelbra grafikkort prestera bra mycket bättre.

Medlem

Ett RTX 2080 och PS5 ligger i samma prestandaklass, så det är väl inte så konstigt? Och ang PS5:ans magiska SSD så är det nog mer en PR-grej än något annat. Den lär vara väldigt snabb, men inget som vi inte sätt på PC, som Sweeney påstod. PS5 kommer ge bra prestanda för pengarna, som det brukar vara med konsoler, men som vanligt kommer de inte slå PC.

Medlem

Litar lite mer på experterna hos Digital Foundry, som i deras genomgång påpekade följande kring SSDn som finns i PS5:

"Today's fastest NVMe drives don't have the bandwidth required to work for PlayStation 5. However, future tech - possibly drives like the Samsung 980 Pro - could conceivably work"

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-playst...

Så i konsumentsammanhang verkar det inte finnas någon SSD som kommer i närheten av Sonys egenutvecklade SSD för tillfället, men det lär väl troligen se annorlunda ut om ett år.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Folk älskar ödsla tid på spekulationer

Själv väntar jag tills det är släppt och avgör då. Varit nöjd med grafiken en PS4 PRO kunnat punga ut för pengarna och har svårt att tänka mig att next-gen skulle svika.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Ett RTX 2080 och PS5 ligger i samma prestandaklass, så det är väl inte så konstigt? Och ang PS5:ans magiska SSD så är det nog mer en PR-grej än något annat. Den lär vara väldigt snabb, men inget som vi inte sätt på PC, som Sweeney påstod. PS5 kommer ge bra prestanda för pengarna, som det brukar vara med konsoler, men som vanligt kommer de inte slå PC.

Saken med SSD är väl att utvecklarna vet att det finns en SSD. Jämfört med t.ex PC där det även kan finnas en mekanisk HDD. Så därför är det enklare att utnyttja och anpassa spelen efter SSD.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Saken med SSD är väl att utvecklarna vet att det finns en SSD. Jämfört med t.ex PC där det även kan finnas en mekanisk HDD. Så därför är det enklare att utnyttja och anpassa spelen efter SSD.

Det kan jag hålla med om, och det är ett väldigt stort och viktigt steg för hela spelbranschen. Hittills så har SSD bara varit en rekommendation på PC, men när konsolerna övergår till SSD så lär även PC också göra det, och SSD kommer vara ett minimum för systemkraven.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Och ang PS5:ans magiska SSD så är det nog mer en PR-grej än något annat. Den lär vara väldigt snabb, men inget som vi inte sätt på PC, som Sweeney påstod.

Hur mycket finns det på PC som kan klara 8-9 GB/s?

Medlem

Sweeney har en ganska skön no-bs attityd på Twitter tycker jag. Öppen och saklig i sina svar.

Medlem
Skrivet av Margy:

Hur mycket finns det på PC som kan klara 8-9 GB/s?

8-9 GB/s, shit vilken detaljnivå och vilka fantastiska världar, dock får väl spelet inte vara mer än ca 100sekunder långt, om det ska få plats på PS5 disk =D.

Kommer säkert flyta på jättebra också med en 10Tflops grafikdel, och inte alls gå som en tjärad snigel i en uppförsbacke.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

8-9 GB/s, shit vilken detalj nivå och vilka fantastiska världar, dock får väl spelet inte vara mer än ca 100sekunder långt, om det ska få plats på PS5 disk =D.

Japp, det är så spel fungerar.

Allt laddas in så fort det går och varenda sak är unik utan att upprepas.

Medlem
Skrivet av matt76:

Litar lite mer på experterna hos Digital Foundry, som i deras genomgång påpekade följande kring SSDn som finns i PS5:

"Today's fastest NVMe drives don't have the bandwidth required to work for PlayStation 5. However, future tech - possibly drives like the Samsung 980 Pro - could conceivably work"

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-playst...

Så i konsumentsammanhang verkar det inte finnas någon SSD som kommer i närheten av Sonys egenutvecklade SSD för tillfället, men det lär väl troligen se annorlunda ut om ett år.

Tex Cursair Force MP600 ligger ju på en (up to) thorughput på strax under 5000, medans PS5 sägs ligga på 5500, så det är ju ingen astronomisk skillnad på just den delen?
Sen vet jag inte hur mycket andra parameters skiljer iofs.
Undrar verkligen om det finns någon rim och reson i tankarna som folk har att dom ny konsollerna kommer ligga runt 5000kr, om man jämför med motsvarande pc-komponenter landar man ju fort på iaf 15000?
Jag tror dom kommer börja högre än folk tror, kanske 8000 eller liknande, dom ser ju samtidigt hur toppriserna för smartphones gått upp något helt sanslöst dom sista åren.

Medlem
Skrivet av Margy:

Hur mycket finns det på PC som kan klara 8-9 GB/s?

Är det inte Raw IO man räknar ut ifrån när man jämför? Alltså 5.5GB/s på PS5?

Medlem
Skrivet av Lepr:

Är det inte Raw IO man räknar ut ifrån när man jämför? Alltså 5.5GB/s på PS5?

Japp, många fanboys som gillar att drömma om 8-9
GB/s dock! 😁

Medlem
Skrivet av Lepr:

Är det inte Raw IO man räknar ut ifrån när man jämför? Alltså 5.5GB/s på PS5?

Jo, men saken är ju att de kommande konsolerna har hårdvara som packar upp filer i realtid så om du har filer på PS5 som är packade till halva storleken så läser man in 11 GB på en sekund till primärminnet.

5,5 GB/s är hastigheten för okomprimerad data medan Cerny räknar med 8-9 GB/s vid normal användning. Teoretiskt max är 22 GB/s.

Edit: Så här svarade Sweeney på ett påstående om att det finns PC-SSD som klarade samma hastigheter:

"Those PC numbers are theoretical, and are from drive into kernel memory. From there, it's a slow and circuitous journey through software decompression to GPU driver swizzling into video memory where you can eventually use it. The PS5 path for this is several times more efficient."

Medlem
Skrivet av Margy:

Jo, men saken är ju att de kommande konsolerna har hårdvara som packar upp filer i realtid så om du har en fil på PS5 som är packad till halva storleken så läser man in 11 GB på en sekund till primärminnet.

5,5 GB/s är hastigheten för okomprimerad data medan Cerny räknar med 8-9 GB/s vid normal användning. Teoretiskt max är 22 GB/s.

Ja absolut, menar bara att teknologin som sådan förmodligen kommer att kunna köpas av konsument (samma potentiella IO) till PC relativt i samtid med release av next-gen. Sen är det ju såklart en helt annan femma att spel till (primärt) PS5 och Xbox kommer att utvecklas med detta i åtanke och på så sätt innovera på området genom att spel tar mer hjälp av lagringen till annat uträkningsjobb.

Medlem
Skrivet av Margy:

Japp, det är så spel fungerar.

Allt laddas in så fort det går och varenda sak är unik utan att upprepas.

Jamen om man inte nyttjar 8-9gb/s hela tiden, vad blir då skillnaden mot vanliga speloptimerade megascans i tex UE4?

Men visst, upprepar man lite grejer här och där, kan man nog få minst en timma eller två speltid, med liknande detaljnivån som UE5 demot, innan utrymmet är slut =D.

Medlem
Skrivet av Margy:

Hur mycket finns det på PC som kan klara 8-9 GB/s?

8-9 GB/s är inte för rådata, utan för komprimerad data. Rådata ligger på 5.5 GB/s, vilket ändå är jävligt snabbt. Så hur Sony räknar är att om de har en fil på 9 GB och komprimerar den till 5.5 GB så kan PS5 läsa data som motsvarar 9 GB på 1 sekund. Det som skiljer PS5 och dagens SSD:er till PC är att PS5 verkar komprimera all data on-the-go, så utvecklare behöver inte bry sig lika mycket om just det. Men med PCIe 5.0 så kan vi förvänta oss SSD:er med hastigheter på 8-9 GB/s för rådata, och ännu snabbare för värsting-SSD:er som använder fler linor.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Men visst, om man upprepar lite grejer här och där, kan man nog få minst en timma eller två speltid, om man kör med detaljnivån i UE5 demot =D.

Saken är att det i praktiken kan bli som att ha mer minne.

I spel som de är gjorda idag har spelen allt som kan tänkas behövas den närmsta tiden i minnet. Vet man att det går ilsnabbt att ladda in saker kan man fokusera mer på den närmaste omgivningen och det som är precis framför spelaren vilket kan göra att man kan ha högre detaljrikedom och/eller längre draw distance.

Cerny sade något om att man kan har den närmaste sekunden i minnet istället för de kommande 30 sekunderna.

På PC kan man möjligen kompensera för detta med att helt enkelt ha betydligt högre krav på minnesmängd.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Men med PCIe 5.0 så kan vi förvänta oss SSD:er med hastigheter på 8-9 GB/s för rådata, och ännu snabbare för värsting-SSD:er som använder fler linor.

..och när släpps det?

Ska man räkna med framtida saker som troligen kommer vara väldigt dyra när de släpps så är det såklart lätt att säga att PC är bättre.

Medlem
Skrivet av Margy:

..och när släpps det?

Ska man räkna med framtida saker som troligen kommer vara väldigt dyra när de släpps så är det såklart lätt att säga att PC är bättre.

Grejjen här är dock att Sweenys uttalande vid releasen av Demot var att det inte skulle gå att fixa något på PC, oavsett hur mycket pengar man hade, som motsvarar PS5s SSD i deras motor. Vilket denna Kina läcka motbevisar. Det var inte precis oväntat. Speciellt då det redan idag finns SSDs som kör 9gb/sec okomprimerat till PC, något PS5 kräver komprimering för att klara. Och det på PCIe 3.0 redan. Det är dock inget som finns inbakat i konsumentprodukter i dagsläget, eftersom det inte finns något behov eller någon efterfrågan. Så man får betala över 10k kronor för en sådan men det motbevisar även det Sweeny.

Så marknadsförings snack som vanligt från Sweeny och Epic.

https://www.anandtech.com/show/15029/micron-finally-announces...

Medlem
Skrivet av Margy:

..och när släpps det?

Ska man räkna med framtida saker som troligen kommer vara väldigt dyra när de släpps så är det såklart lätt att säga att PC är bättre.

Med tanke på att PS5 inte har släppts än så måste man ju se till vad som finns på PC-marknaden då. Men att vi får se PCIe 5.0 på moderkort i år vore nog ett väldigt optimistiskt påstående, men 2021 kan vi med stor sannolikhet se PCIe 5.0 på marknaden. Tills dess så får vi nöja oss med SSD:er med hastigheter på 5 GB/s, eller 6.8 GB/s om man är gjord av pengar.

Men en annan sak som oftast glöms bort är att på PC så kan du köra RAID, men detta är inte särskilt ekonomiskt och inget som spelutvecklare tar hänsyn till.

Medlem

@Aletheides: Men inget i artikeln du länkar till tyder ju på att detta finns på marknaden. Vilket pris kommer det ha när det dyker upp?

Det är verkligen svårt för vissa att acceptera att en konsol kan ligga före PC på något område när den lanseras.

Skrivet av Aletheides:

Grejjen här är dock att Sweenys uttalande vid releasen av Demot var att det inte skulle gå att fixa något på PC, oavsett hur mycket pengar man hade, som motsvarar PS5s SSD i deras motor. Vilket denna Kina läcka motbevisar.

...men om "Kina-läckan" helt enkelt är en videofil av PS5-demon som spelas upp?

Sedan sa han ju inte att demon inte skulle gå att köra på PC - han sade att den SSD lösning PS5 har inte har någon motsvarighet på PC.

12
Skriv svar