Sony-vd:n lovar att Playstation 5-spel "snart" kommer avslöjas

Robot
Sony-vd:n lovar att Playstation 5-spel "snart" kommer avslöjas
NuZ
Testpilot

Nice, Ba vänta då! Hoppas på pris snart också


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Hoppas verkligen ryktet om Horizon: Zero Dawn 2 stämmer och att Guerilla sagt att det ska vara grafiska standarden år framåt.

Medlem

Är designen inte färdig ännu eller väntar de bara på "rätt" tillfälle?

Spännande hur som helst, kommer inte köpa första batchen, utan vänta till januari


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Det tråkiga med de nya konsolerna är ju att SSD sitter fast på moderkortet, så när den är utsliten (TBW maxad), så kommer det ju bara vara att kasta konsolen. Spelen blir bara större och det kommer inte gå att lägga dem på USB enheter, då kommer man behöva installera om spelen mycket och då skriver man mycket på ssdn och den slits fortare...

Avstängd
Skrivet av xdrive:

Det tråkiga med de nya konsolerna är ju att SSD sitter fast på moderkortet, så när den är utsliten (TBW maxad), så kommer det ju bara vara att kasta konsolen. Spelen blir bara större och det kommer inte gå att lägga dem på USB enheter, då kommer man behöva installera om spelen mycket och då skriver man mycket på ssdn och den slits fortare...

Företag som är så stora som Sony.
Måste väl ha tänkt ut något?

Medlem
Skrivet av xdrive:

Det tråkiga med de nya konsolerna är ju att SSD sitter fast på moderkortet, så när den är utsliten (TBW maxad), så kommer det ju bara vara att kasta konsolen. Spelen blir bara större och det kommer inte gå att lägga dem på USB enheter, då kommer man behöva installera om spelen mycket och då skriver man mycket på ssdn och den slits fortare...

Fast dagens SSDs har ju enorm livslängd. Tar du Samsung 970 EVO 1TB som exempel så har den ett TBW på 600. Det krävs då 165 GB skrivningar per dag i tio år för att döda den.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Medlem
Skrivet av xdrive:

Det tråkiga med de nya konsolerna är ju att SSD sitter fast på moderkortet, så när den är utsliten (TBW maxad), så kommer det ju bara vara att kasta konsolen. Spelen blir bara större och det kommer inte gå att lägga dem på USB enheter, då kommer man behöva installera om spelen mycket och då skriver man mycket på ssdn och den slits fortare...

Fast detta stämmer väl inte? Mark Cerny sa jo i deras senaste presentation att de ska släppa en lista på Ps5-godkända SSDs för att konsumenter ska kunna uppgradera befintliga SSDn.

Problemet är bara att det troligen inte kommer finnas några som uppfyller kraven vid lansering, men det kommer efterhand

Medlem

Jävla snart!

Medlem

Sätt lite fart!
Bakåtkompabilitet med PS4/PS3/PS2 hade vart grymt!!
Men förmodligen för mycket att hoppas för

Inaktiv
Skrivet av magma:

Är designen inte färdig ännu eller väntar de bara på "rätt" tillfälle?

Spännande hur som helst, kommer inte köpa första batchen, utan vänta till januari

Den har varit färdig länge nu

Medlem

Hoppas på GTA VI Och Harry Potter RPG


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Avstängd
Skrivet av xdrive:

Det tråkiga med de nya konsolerna är ju att SSD sitter fast på moderkortet, så när den är utsliten (TBW maxad), så kommer det ju bara vara att kasta konsolen. Spelen blir bara större och det kommer inte gå att lägga dem på USB enheter, då kommer man behöva installera om spelen mycket och då skriver man mycket på ssdn och den slits fortare...

Sa dom inte att man kunde ha USB-diskar med eller drömde jag det?


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Har en ssd hårddisk till min ps4a nu. Och den började strula väldigt mycket inom ett års användning. Vissa spel vill inte vara på en extern hårddisk(online spel oftast).

Medlem
Skrivet av magma:

Är designen inte färdig ännu eller väntar de bara på "rätt" tillfälle?

Spännande hur som helst, kommer inte köpa första batchen, utan vänta till januari

Var beredd på att vänta lite längre en så. Jag är rätt säker på att Mars ligger närmare till då. Men jag har gärna fel.

Medlem

Det är dags snart tycker jag. Behöver få den där "E3-känslan fixen" med stora utannonseringar och grymma trailers.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av ThatGreek:

Fast detta stämmer väl inte? Mark Cerny sa jo i deras senaste presentation att de ska släppa en lista på Ps5-godkända SSDs för att konsumenter ska kunna uppgradera befintliga SSDn.

Problemet är bara att det troligen inte kommer finnas några som uppfyller kraven vid lansering, men det kommer efterhand

M.2 är väl en port så att det borde ju gå att byta.
Lite osäkert ifall det är fast minne på moderkortet och sen en M.2 port, om det finns 2 portar(en som det redan sitter minne i och en till att expandera) eller ifall det bara finns plats för ett kort som man kan byta ut.

Lite osäker på hur det ser ut med Series X, då dom verkar ha en inbyggd lösning med en expansionsport(lagringen kan vara fastlödd alltså).

Skrivet av breahl:

Sa dom inte att man kunde ha USB-diskar med eller drömde jag det?

Jag tänkte samma sak och kollade på Cernys presentation igen.
Man kommer kunna spela äldre spel direkt från USB, men inte PS5.
Dock så hoppas jag och tror att man kommer kunna swappa spel smidigt emellan den interna och externa lagringen.
Ifall den externa lagringen har SSD så borde det flyta på ganska smidigt ändå(men USB SSD är inte så värst billigt det heller, men har man råd så ).

Skrivet av Alienshade:

Har en ssd hårddisk till min ps4a nu. Och den började strula väldigt mycket inom ett års användning. Vissa spel vill inte vara på en extern hårddisk(online spel oftast).

Du har nog ett måndagsexemplar, jag har inga som helst problem med min SSD, eller menar du att du kör USB-SSD? det kanske fungerar sämre....

En SSD ska hålla bra mycket längre med näst intill 100% hastighet, ifall du inte köpt någon budget variant eller något liknande.

Jag har kört SSD på mina datorer sen 2012 och har inte haft några problem med någon av mina lagringsenheter(körde på intel först och nu kör jag mest med Samsung).

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Haha, har sett dom bilderna cirkulera runt på olika sidor. Har Sony något hemligt samarbete med toys’r us?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av ThatGreek:

Fast detta stämmer väl inte? Mark Cerny sa jo i deras senaste presentation att de ska släppa en lista på Ps5-godkända SSDs för att konsumenter ska kunna uppgradera befintliga SSDn.

Problemet är bara att det troligen inte kommer finnas några som uppfyller kraven vid lansering, men det kommer efterhand

Jupp, du kan stoppa i en M2 disk, men det är ju bara en expansions disk, inte ersättning för den som lär sitta direkt på moderkortet .

Medlem
Skrivet av xdrive:

Jupp, du kan stoppa i en M2 disk, men det är ju bara en expansions disk, inte ersättning för den som lär sitta direkt på moderkortet .

Vad får dig att tro det?
I tidigare konsoler så har det gått att byta ut lagringen.
Sen så ska man kunna spela direkt ifrån den nya lagringsenheten så det lär inte finnas behov av att ha lagring på kretskortet, ifall inte cache behöver det iofs.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Vad får dig att tro det?
I tidigare konsoler så har det gått att byta ut lagringen.
Sen så ska man kunna spela direkt ifrån den nya lagringsenheten så det lär inte finnas behov av att ha lagring på kretskortet, ifall inte cache behöver det iofs.

Lagringen går inte att byta ut men det går att sätta in en SSD till.

Sony har designat ett helt eget I/O-system som tar bort mycket av de restriktioner och flaskhalsar som finns på PC för att nå högre hastigheter. Det är detta som gör att en expansionsdisk måste klara hela 7 GB/s och klara en del andra krav för att fungera.

Medlem
Skrivet av Arzei:

Fast dagens SSDs har ju enorm livslängd. Tar du Samsung 970 EVO 1TB som exempel så har den ett TBW på 600. Det krävs då 165 GB skrivningar per dag i tio år för att döda den.

Precis och spel borde vara bland det snällaste man kan göra mot en SSD.

Avstängd

Jag kunde inte hålla mig, förbokade en PS5. För den lär väl antagligen ta slut rätt snabbt med tanke på corona osv. Nu vill man ju dock veta priset!


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

@rosski: Fast använda SSDen som cache vilket de pratar om är ju bland det värsta man kan göra mot en SSD. Den blir ju konstant skrivning på disken då.

Medlem
Skrivet av xdrive:

@rosski: Fast använda SSDen som cache vilket de pratar om är ju bland det värsta man kan göra mot en SSD. Den blir ju konstant skrivning på disken då.

Det finns metoder för att få ner storleken på förändringar som behöver ligga i cache.
Tänk dig att man lägger en skadad bil i cachen till exempel, då behöver du bara ha standard modellen av bilen som redan ligger på lagringsenheten plus cache:a en simplare model som är skadorna på objektet(alltså inte en högupplöst stor modell av hela bilen).

Sen så kan cache hela tiden lagras på minnescellerna som har använts minst, vilket förlänger livslängden.

Sen så verkar det som vissa skrivit innan att lagringen sitter fast på moderkortet och antagligen är någon form av skräddarsydd lösning, så det kan alltså vara minnesceller som tål mycket stryk.
Jämför man med RAM som också är minnesceller så skulle det inte vara något problem(extremt exempel såklart, men det kan vara något lite mitt emellan).
Cachen kanske alltid kommer ligga på den även fast att man sätter i en extra M.2 lagringsenhet.

Jag är lite nyfiken på ifall PS5 verkligen har 825GB eller ifall det är 825 efter operativsystem och utrymme för cache.
Series X kommer ju ha 100GB i cache, har dom sagt.

1
Skriv svar