Över 110 miljoner Playstation 4 sålda

Robot
Över 110 miljoner Playstation 4 sålda

Hur många ex kan Sony sälja?

#playstation-4, #sony


Avstängd

Finns möjligheten att den säljer mer än ps2?
Enligt analys?

Medlem
Skrivet av Konstig Inombords:

Finns möjligheten att den säljer mer än ps2?
Enligt analys?

158 miljoner sålda PS2 enligt Google. Låter väl rimligt att det kan komma upp till den siffran. Det som talar emot är väl att PS5 är bakåtkompatibel vilket gör att kanske fler väljer att gå direkt till PS5.

Medlem

66 % i digital spelförsäljning Jan-Mar ?! =O Sony har nog Covid-19 att tacka för det gissar jag...

Avstängd
Skrivet av VeZZLaN88:

66 % i digital spelförsäljning Jan-Mar ?! =O Sony har nog Covid-19 att tacka för det gissar jag...

Själv köper jag alltid digitalt. Då slipper man böka med skivor osv.


signatur

PS5 och inget annat.

Skrivet av Lasrod:

158 miljoner sålda PS2 enligt Google. Låter väl rimligt att det kan komma upp till den siffran. Det som talar emot är väl att PS5 är bakåtkompatibel vilket gör att kanske fler väljer att gå direkt till PS5.

Sant, dock så var ju den första modellen av PS3:an också bakåtkompatibel. Nu verkar ju PS5:an också bli lite dyrare än vanligtvis precis så som PS3:an var i början så det finns nog en stor möjlighet att PS4:ans försäljning kan pågå ett bra tag till.

Fragtjuv

En imponerande siffra helt klar men vet e fan om den når upp till PS2 ändå. Nu gissar jag förstås bara men som nämnts tidigare så är ju PS5 på gång och många kanske helt enkelt satsar på den istället.

Angående att det sålts så mycket digitalt den senaste tiden så beror det ju säkert på Corona. Jag tror också att det bara kommer att säljas mer och mer digitalt i framtiden. Själv har jag inte köpt ett fysiskt spel på evigheter då jag tycker att det är mycket smidigare att bara köpa digitalt och installera. Visst är det coolt med en stor spelsamling i hyllan men där är det redan fullt av vinyler.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av Konstig Inombords:

Finns möjligheten att den säljer mer än ps2?
Enligt analys?

Det är omöjligt att svara på utan att veta vad Sony har för strategi framöver.

Slutar man tillverka PS4 i samband med att PS5 släpps är det såklart omöjligt.

Fortsätter man något/några år med nuvarande PS4 fast prissänkt så kan man nog nå 120-130 miljoner.

Gör man som med PS2 och sent in i generationen skapar en ny liten och väldigt billig PS4-modell kan man kanske nå PS2-nivåer på försäljningen.

Tydligen ligger PS4 fortfarande före PS2 efter lika lång tid på marknaden.

Avstängd
Skrivet av hoppalängdhopp:

Sant, dock så var ju den första modellen av PS3:an också bakåtkompatibel. Nu verkar ju PS5:an också bli lite dyrare än vanligtvis precis så som PS3:an var i början så det finns nog en stor möjlighet att PS4:ans försäljning kan pågå ett bra tag till.

Jag hoppas verkligen ps4:an säljer mer.
Gillar verkligen när det sker ändringar på topplistor.

Fragtjuv

Hehe, jag det är väldigt lätt att bli beroende av att kolla topplistor på Wikipedia :D.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Lasrod:

158 miljoner sålda PS2 enligt Google. Låter väl rimligt att det kan komma upp till den siffran. Det som talar emot är väl att PS5 är bakåtkompatibel vilket gör att kanske fler väljer att gå direkt till PS5.

Jag har väldigt svårt att se att PS4 skulle kunna passera PS2. Sony har varit duktiga på att hålla sina konsoler vid liv även efter att en ny generation tagit vid, men att kränga ytterligare 45 miljoner enheter... Nej, det tror jag inte riktigt på. PS2 var ett unikum, den togs faktiskt inte ur produktionen förrän strax innan PS4 avtäcktes (eller snarare DualShock 4) i februari 2013.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av joelthor100:

En imponerande siffra helt klar men vet e fan om den når upp till PS2 ändå. Nu gissar jag förstås bara men som nämnts tidigare så är ju PS5 på gång och många kanske helt enkelt satsar på den istället.

PS2 fortsatte säljas och tillverkas i över 6 år efter PS3an släpptes.
Nästan 50 miljoner av PS2orna såldes efter PS3 redan släppts.
Då var dock PS3 rejält dyrt vid lanseringen samtidigt som PS2 såldes riktigt billigt

1
Skriv svar