Xbox efter nextgen-streamen: "Vi gav uppenbarligen falska förhoppningar"

Robot
Xbox efter nextgen-streamen: "Vi gav uppenbarligen falska förhoppningar"

Många blev besvikna på mängden faktisk gameplay i gårdagens Inside Xbox.

#gameplay, #xbox


Medlem

Då jag köper konsoler efter de spel som finns och inte spel efter de konsoler jag har, så försöker jag följa varenda event där nya spel skall visas. Hela det här eventet kändes dock mest som en kedja av PR preppade youtube trailers. De flesta titlar kändes dessutom som indie spel. Inte mycket till riktigt gameplay någonstans.

Så jag kan inte annat än hålla med i kritiken. Säkerligen är det som Xbox bossen sade här om dagen att han är orolig för releasedatum för spel pga Corona Pandemin och det kan säkerligen påverka folks beslut om när de hoppar på en ny konsol generation. Det gör det definitivt för mig i högsta grad. Detta är dock enklare när det gäller Microsoft då i stort sett alla titlar även släpps till Windows 10 vilket gör att vi som har kompetenta speldatorer inte behöver lägga ut pengar på en Xbox.

Medlem

Fortfarande bättre än xbox one revealen än så länge iaf...
men vem vet, dom har ju fortfarande tid på sig att göra folk besvikna

Gen
Medlem

Var ju inte en enda gram "gameplay" i Valhalla videon. Vafan alltså!

Moderator | Testpilot
Skrivet av Gen:

Var ju inte en enda gram "gameplay" i Valhalla videon. Vafan alltså!

Ska man tro dem så var delar av det från gameplay, men inte "gameplay", om du förstår skillnaden.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Besviken är bara förnamnet. Hela branschen måste fan ta och skärpa sig när det kommer till att använda ordet gameplay. Microsoft kunde ha nöjt sig med att säga att vi skulle få se vad Series X är kapabel till, och inte mer än så.

Gen
Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Ska man tro dem så var delar av det från gameplay, men inte "gameplay", om du förstår skillnaden.

Med tanke på antalet dislikes den videon fått verkar jag inte vara ensam om att inte förstå skillnaden

Medlem

Ja detta ändrade ju inte direkt ens beslut att gå ps5 😅
Vilken flopp!

Medlem
Skrivet av Jiminy:

Ja detta ändrade ju inte direkt ens beslut att gå ps5 😅
Vilken flopp!

De flesta spelen var väl ändå inte series x exklusiva. Bara world premieres.
Microsoft ville väl vara först på bollen. Så antingen kunde vi vänta eller se det vi fick se nu. Inte direkt så att PS5 kunde haft alla dessa spel med rena gameplay videos igår. Kanske var smart av dom att vänta dock.

*Edit håller med om att det inte borde räknas som gameplay bara för att de klippt ihop några sekunders"gameplay" mitt i rena in engine scener som spelaren aldrig kommer se när de väl spelar spelet.
Med de ljög ju inte direkt heller
Tekniskt sett är det ju gameplay även om det var sjukt begränsat.

*Edit sedan bär ju utgivarna ansvar också. De accepterar pengar från Microsoft för dessa exklusiva "gameplay" reveals. Så de säljer sig själva

Moderator | Testpilot
Skrivet av Gen:

Med tanke på antalet dislikes den videon fått verkar jag inte vara ensam om att inte förstå skillnaden

Handlar nog om att hela showen var tråkig, inte just den biten.

Men för att förklara. Vissa delar är sådant som kommer upp i gameplay (alltså inte en förrenderad trailer), men vi fick alltså inte se något riktigt gameplay där man styr karaktären.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Gaming communityt är kränkt? oj då måste de ha gjort något allvarligt

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Då jag köper konsoler efter de spel som finns och inte spel efter de konsoler jag har, så försöker jag följa varenda event där nya spel skall visas. Hela det här eventet kändes dock mest som en kedja av PR preppade youtube trailers. De flesta titlar kändes dessutom som indie spel. Inte mycket till riktigt gameplay någonstans.

Så jag kan inte annat än hålla med i kritiken. Säkerligen är det som Xbox bossen sade här om dagen att han är orolig för releasedatum för spel pga Corona Pandemin och det kan säkerligen påverka folks beslut om när de hoppar på en ny konsol generation. Det gör det definitivt för mig i högsta grad. Detta är dock enklare när det gäller Microsoft då i stort sett alla titlar även släpps till Windows 10 vilket gör att vi som har kompetenta speldatorer inte behöver lägga ut pengar på en Xbox.

Man köper ju nya tv-apparater fast det är samma innehåll. Så egentligen är det dumt att släppa nya next-gen konsoler? Alla spel finns redan till den nuvarande. Gissar på att anledningen till att det ska vara så enkelt att få spelen uppgraderade till den nya är pga att skillnaden rent grafiskt inte kommer bli så stor.

Medlem

Var det bara jag som mest blev besviken över att inget kändes ett dugg next gen? Det skulle i princip kunna vara kört från dagens konsolgeneration, vilket det kanske till och med var eftersom det inte var Series X-exklusiva spel.

Medlem
Skrivet av nicbex:

Var det bara jag som mest blev besviken över att inget kändes ett dugg next gen? Det skulle i princip kunna vara kört från dagens konsolgeneration, vilket det kanske till och med var eftersom det inte var Series X-exklusiva spel.

Vad anser du är next-gen? Vad skulle du vilja se?

Geeks Gaming

Jag blev faktiskt positiv till de jag såg. Jag hade inga förväntningar överhuvudtaget.

Skribent

Med tanke på den armada av PR-folk och andra marknadsföringsmåsar som är med och planerar en sån här grej är det ofattbart att det så ofta blir fel. Men det är klart, att tala klarspråk = mindre views & mindre hype.

"Manage the clients expectation" verkar vara helt bortglömt.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Handlar nog om att hela showen var tråkig, inte just den biten.

Men för att förklara. Vissa delar är sådant som kommer upp i gameplay (alltså inte en förrenderad trailer), men vi fick alltså inte se något riktigt gameplay där man styr karaktären.

I gameplay så ska det väl visas hur spelet kommer se ut för spelaren när han väl spelar spelet.
Det bör finnas HUD ifall det används i spelet och spelet ska spelas med samma metoder som när man kommer spela spelet(inte en skriptad sekvens alltså, utan någon som faktist spelar).
Annars så är det väl en form av in-game cinematics.

Vissa av spelen verkade mysiga, men inget poängterades att vara next-gen.
Så ska man gå på denna presentation så är next-gen bara högre fps, upplösning och laddningstider verkar det som, alltså svårt att visa skillnader i presentationer.

Dom kunde i alla fall haft en kvart på slutet där någon spelar ett spel och berättar vad som förbättras med Series X, nu så var det Series X-enhanced, vilket sa nada om hur det blir.

Varför ska man uppgradera till series X när det ändå verkar vara samma spel, som denna presentation också verkar peka på, hoppas att dom är lite seriösare framöver.

Ifall dom kommer visa mer senare så är man lite nyfiken på hur nära lanseringen dom vill att förhandsbokningarna ska komma, nu ligger vi omkring 6 månader ifrån, utan pris, gameplay eller line-up av spel.

Medlem

Hoppas verkligen att folk har börjat lessna på "gameplay" nu efter alla dessa år av att man känt sig nästan ensam som aldrig ser något gameplay nånstans när det sägs ska vara det. Och att de ansvariga nu till slut får bita i det sura äpplet.

Medlem

Exakt vad för lärdom kan man ta av detta som inte redan är självklart?
Säg inte att ni ska visa saker som ni sedan inte visar, blir ju bara trött av detta, dom kommer ju ändra nada endå...

Medlem

Kan ha fel men jag tyckte att någon sa i början av videon att vi skulle få se det första gameplayet från Series X. Och efter det var det väldigt många videos med texten "uppskattad grafiks prestanda med Xbox Series X" eller något i den stilen. Som att det är ungefär så här spelen kommer se ut på Xbox.
Tycker också att det var irriterande att det kom upp en notis om "Upcoming Assassin's Creed gameplay world premiere" eller nåt i den stilen vilket gjorde att jag satt kvar och tittade. Och sen var det bara en trailer, som kanske var av in game footage, men ändå inte något som jag skulle kalla gameplay.
Överlag besviken. Ville se next gen. Massiva högupplösta världar. Extremt detaljerade karaktärer. Stabila 60 fps. Något som i alla fall kunde ha känts lite wow...


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Jag blev faktiskt positiv till de jag såg. Jag hade inga förväntningar överhuvudtaget.

Det här låter som mitt motto i livet när det kommer till spel. Förväntar man sig inget är det svårt att bli besviken. Lättare sagt än gjort med vissa titlar (Cyberpunk) dock.

Medlem
Skrivet av Jiminy:

Ja detta ändrade ju inte direkt ens beslut att gå ps5 😅
Vilken flopp!

Dom flesta av de där spelen kommer ju till PS5, fast med något sämre fps och grafik då...
Hur menar du att det skulle vara till fördel för PS5?


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem

Även jag blev gravt besviken. Kanske är dags att pensionera "gameplay" som begrepp i trailersammanhang när det så uppenbart är fritt att tolka?

Medlem
Skrivet av snubben:

Gaming communityt är kränkt? oj då måste de ha gjort något allvarligt

Bästa kommentaren idag. 😂 Tack!

Ambassadör
Xbox

Jag vet inte riktigt varför någon blev besviken? Det har varit klart i flera dagar innan sändning att det skulle vara en mindre grej.
Sorterar man bort konsolkrigare, folk utan koll ("var är Halo?") och de som överhypar sig själva så är nog de flesta helt ok med vad som visades.

Det enda som var dumt var Assassin's Creed: Valhalla som borde visats upp betydligt mer. Men den bollen ligger väl ganska mycket hos Ubisoft.

Tycker att det är väldigt trevligt att MS ger stor exponering för mindre utvecklare och spel. Det var en hel drös med intressanta spel som jag ser fram emot. Många som dessutom kommer till Xbox Game Pass dag 1 vilket är riktigt najs.
Kul också med Yakuza: Like a Dragon till Xbox direkt, något som för bara något år sedan hade skrattats åt om någon föreslagit det som möjligt.

Det kommer dessutom väldigt mycket mer från Xbox, hela tiden fram till launch och det stora "E3"-eventet i sommar kommer också att visa upp allt från Xbox Game Studios och en hel del stora tredjepartsspel. Det kommer massa trevligt framöver!


signatur

Jump in.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av tuckdragon:

Fortfarande bättre än xbox one revealen än så länge iaf...
men vem vet, dom har ju fortfarande tid på sig att göra folk besvikna

https://youtu.be/KbWgUO-Rqcw

Inte riktigt jämförbara, dock. Xbox Series X avtäcktes i fjol (på ett väldigt lyckat sätt dessutom). Det vi fick se i går var ett hopklipp av kommande tredjepartsspel. Återstår att se vad Microsofts egna studior kokat ihop. Med detta sagt var inte heller jag särskilt nöjd med det vi fick se.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Tycker att det är oroväckande att MS tappar bollen här. De har fortfarande inte lärt sig vad gamers vill ha, trots alla år av snedsteg. Återigen tomma ord och mer eller mindre inget av det som utlovades.

Dags för skärpning om de vill få förtroende nästa generation.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Jag vet inte riktigt varför någon blev besviken? Det har varit klart i flera dagar innan sändning att det skulle vara en mindre grej.
Sorterar man bort konsolkrigare, folk utan koll ("var är Halo?") och de som överhypar sig själva så är nog de flesta helt ok med vad som visades.

Det enda som var dumt var Assassin's Creed: Valhalla som borde visats upp betydligt mer. Men den bollen ligger väl ganska mycket hos Ubisoft.

Tycker att det är väldigt trevligt att MS ger stor exponering för mindre utvecklare och spel. Det var en hel drös med intressanta spel som jag ser fram emot. Många som dessutom kommer till Xbox Game Pass dag 1 vilket är riktigt najs.
Kul också med Yakuza: Like a Dragon till Xbox direkt, något som för bara något år sedan hade skrattats åt om någon föreslagit det som möjligt.

Det kommer dessutom väldigt mycket mer från Xbox, hela tiden fram till launch och det stora "E3"-eventet i sommar kommer också att visa upp allt från Xbox Game Studios och en hel del stora tredjepartsspel. Det kommer massa trevligt framöver!

Är det verkligen Ubisoft bollen ligger hos? Det är väl snarare PR-folket för Xbox/MS som gjorde ett snedsteg här, kan jag tycka. Nu är jag inte sådär jätteupprörd, men ja,


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Jag blev inte besviken. Jag tyckte bara att det var ganska coolt att äntligen fick vi se vad Xbox Series X kommer att prestera. Och detta är Gen 1 spel. Kommer bara bli bättre och bättre. Bright Memory Infinite, som garanterat INTE utvecklas av EN enda hen, såg faktiskt fantastiskt bra ut. Undrar hur Juni Inside Xbox kommer vara?

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Jag blev inte besviken. Jag tyckte bara att det var ganska coolt att äntligen fick vi se vad Xbox Series X kommer att prestera. Och detta är Gen 1 spel. Kommer bara bli bättre och bättre. Bright Memory Infinite, som garanterat INTE utvecklas av EN enda hen, såg faktiskt fantastiskt bra ut. Undrar hur Juni Inside Xbox kommer vara?

"Bright Memory is a lightning-fast fusion of the FPS and action genres, created by one-man development studio FYQD using Unreal Engine. Combine a wide variety of skills and abilities to unleash dazzling combo attacks."

Spelet utvecklas av en person, men han köper assets, så tekniskt sett så har han inte skapat allt.
iclone, quixel, substance painter + ue4 är nog till stor hjälp med

12
Skriv svar