Oculus uppges jobba på en mindre, snabbare Quest

Robot
Oculus uppges jobba på en mindre, snabbare Quest

Mer en förbättring än ett helt nytt headset.

#oculus, #quest


Medlem

Mitt perfekta headset hade varit Questen med sitt inside out tracking, OLED panel (dock med mindre screen door effect), högre FOV, inga god rays och inga synliga komprimeringsartefakter när den är kopplad med Link (trådlöst?) samt Index handkontroller till. Komfort kan också förbättras, mindre storlek, men är inget jag direkt stör mig på.

Lite att putsa på men vi är på god väg.

Medlem

Ta det med en nypa salt boys. Det är inte troligt att den kommer i år alls. De flesta källorna på nätet pratar release 2021-2022.

Medlem

Vore trevligt. Släpps den om ett år så kommer det vara ganska precis två år sedan releasen av nuvarande Quest. Komfort osv. är självklart viktigt men jag tycker att det är dags för Oculus att öka FOVen något, den har ju varit i princip oförändrad sedan CV1.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Arzei:

Vore trevligt. Släpps den om ett år så kommer det vara ganska precis två år sedan releasen av nuvarande Quest. Komfort osv. är självklart viktigt men jag tycker att det är dags för Oculus att öka FOVen något, den har ju varit i princip oförändrad sedan CV1.

Problemet är att ökad FOV än så länge innebär att pixeltätheten måste öka bara för att bibehålla samma skärpa, samtidigt som man vill att nettoskärpan ska öka till att börja med. Den kommer mao behöva bli rejält högupplöst vilket än så länge inte funkar så bra i standaloneprodukter.

Det går att få högre praktisk FOV med Quest bara genom att få ögonen närmare skärmen, t ex med tunnare ramar. Index fungerar enligt samma princip, på bekostnad av glare.

Jag tror dina önskemål dröjer till Quest 2 medan detta mer är Quest S. Och det huvudsakliga problemet för Quest just nu är komforten.

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Ta det med en nypa salt boys. Det är inte troligt att den kommer i år alls. De flesta källorna på nätet pratar release 2021-2022.

Yeap men kommer troligtvist visas upp på oculus connect

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Ta det med en nypa salt boys. Det är inte troligt att den kommer i år alls. De flesta källorna på nätet pratar release 2021-2022.

Har precis köpt en Quest, så för min del är jag tacksam om så är fallet 😅

Medlem

Härligt att utvecklingen går framåt. Jag äskar VR trots dess brister i dagsläget. Tänk att gå runt på någons ö i Animal Crossing i VR när man är i skala som en villager. Eller att få gå runt i ett plan som körs i realtid i MS Flight Simulator. Bara sitta där och titta ut genom fönstret och käka jordnötter när någon annan stackare faktiskt rattar planet.

Eller att få, live, ta del av invigningen av någon viktig byggnad tillsammans med ett hav av andra, där vi kan vinka och vifta till varandra.

Eller att få besöka kända platser så som Eifeltornet där man delar stunden i realtid med andra människor. En afton I Paris, med en pava rött, direkt från vardagsrummet.

Eller...

Ju fortare vi når dit, ju bättre.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Väldigt trevligt uppdateringen var svagheten i den gammla, nu sänk priset en tusenlapp eller 2 så är det ett givet köp för mig.

1
Skriv svar