Diskussion om spoilers

Medlem
Diskussion om spoilers

Vad är det egentligen med folk som gillar att spoila för andra? För bara några timmar sen satt jag på facebook och läste kommentarerna på ett inlägg till FZ så är det en idiot som skriver ut allt han vet om The Last of Us 2, vilket verkade vara en hel del med tanke på läckorna.
Hann scrolla förbi det mesta så fick inte så mkt spoilat lyckligtvis!

Men, vad är det som driver en så här person, vad är nöjet med att spoila för andra?

Medlem

Frågan är varför man går in i trådar och diskussioner om något som man inte vill veta något om?!

Tycker att det ligger mycket egenansvar i att undvika spoilers i detta it-samhälle.

Personligen håller jag mig borta från internet om jag t ex inte vill veta resultat på nattens UFC.

Samma med filmer/serier. Kollar inte ens trailer.

Om det är en person som helt random spyr ur sig massa spoilers om något i en tråd som inte handlar om ämnet som han spoilar eller om det klart och tydligt står ”OBS!! INGA SPOILERS!!!” i trådens rubrik så Är det en idiot som borde bannas eller iaf stängas av en period så han kanske lär sig bete sig korrekt

Medlem

Någon kommer säkert citera The Dark Knight här men det tänker inte jag göra. Tror det handlar om att vissa helt enkelt får ut ett litet pirr av att jävlas med andra människor, framförallt bakom en skärm eller i andra situationer där folk inte kan jävlas tillbaka. Folk gillar att retas helt enkelt. Sen finns det väl även folk som bara inte typ.. tänker sig för riktigt.

Avstängd
Skrivet av Laddemannen:

Vad är det egentligen med folk som gillar att spoila för andra? För bara några timmar sen satt jag på facebook och läste kommentarerna på ett inlägg till FZ så är det en idiot som skriver ut allt han vet om The Last of Us 2, vilket verkade vara en hel del med tanke på läckorna.
Hann scrolla förbi det mesta så fick inte så mkt spoilat lyckligtvis!

Men, vad är det som driver en så här person, vad är nöjet med att spoila för andra?

•Förstöra för andra
•Inte kunna hålla tillbaka det man sett. Vilja dela med sig glädjen.
Men jag själv tror mer på den första punkten.

Så länge han inte skrivit spoilers i förväg.

Testpilot
Skrivet av Ftmch:

Någon kommer säkert citera The Dark Knight här men det tänker inte jag göra. Tror det handlar om att vissa helt enkelt får ut ett litet pirr av att jävlas med andra människor, framförallt bakom en skärm eller i andra situationer där folk inte kan jävlas tillbaka. Folk gillar att retas helt enkelt. Sen finns det väl även folk som bara inte typ.. tänker sig för riktigt.

Dex
Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Vad är det egentligen med folk som gillar att spoila för andra? För bara några timmar sen satt jag på facebook och läste kommentarerna på ett inlägg till FZ så är det en idiot som skriver ut allt han vet om The Last of Us 2, vilket verkade vara en hel del med tanke på läckorna.
Hann scrolla förbi det mesta så fick inte så mkt spoilat lyckligtvis!

Men, vad är det som driver en så här person, vad är nöjet med att spoila för andra?

Samma sak hände för mig imorse. Jag lyckades spoila jätte mycket i LouS2 för det var helt plötsligt en person på ett forum som bara skrev ut en massa av vad som händer i det som har läckt. Jag lyckades läsa stora saker om storyn och har stört mig jätte mycket hela dagen på detta. Idioten på det forumet tycker inte det var några konstigheter och vill bara förstöra för Naughty Dog av någon anledning och tycker dom som läckte det från början är någon sorts hjälte tydligen för att dom läckte detta.

Dom verkar inte fatta att det bara förstör för spelarna och inte för Naughty Dogs...... Stör mig som satan på att dom gjorde detta. Förstörde storyn totalt för mig nu i det spelet jag har sett fram emot mest i sommar som är ett story drivet spel. Riktigt störigt.

Var väl ganska väntar förvisso att man inte skulle kunna hålla sig borta från alla spoilers i 2 månader till spelet släpps. Då hade man fått hålla sig borta från alla spel sidor och sociala medier typ.

Avstängd
Skrivet av dex20:

Samma sak hände för mig imorse. Jag lyckades spoila jätte mycket i LouS2 för det var helt plötsligt en person på ett forum som bara skrev ut en massa av vad som händer i det som har läckt. Jag lyckades läsa stora saker om storyn och har stört mig jätte mycket hela dagen på detta. Idioten på det forumet tycker inte det var några konstigheter och vill bara förstöra för Naughty Dog av någon anledning och tycker dom som läckte det från början är någon sorts hjälte tydligen för att dom läckte detta.

Dom verkar inte fatta att det bara förstör för spelarna och inte för Naughty Dogs...... Stör mig som satan på att dom gjorde detta. Förstörde storyn totalt för mig nu i det spelet jag har sett fram emot mest i sommar som är ett story drivet spel. Riktigt störigt.

Var väl ganska väntar förvisso att man inte skulle kunna hålla sig borta från alla spoilers i 2 månader till spelet släpps. Då hade man fått hålla sig borta från alla spel sidor och sociala medier typ.

Det hade ju varit ett redskap att hålla sig borta från sidor som spoilar.
Men det är väl inte alltid så tydligt.
Om jag inte minns fel. Så var det någon på fz som spoila något jag inte ville bli medveten om.

Medlem
Skrivet av Jiminy:

Frågan är varför man går in i trådar och diskussioner om något som man inte vill veta något om?!

Tycker att det ligger mycket egenansvar i att undvika spoilers i detta it-samhälle.

Personligen håller jag mig borta från internet om jag t ex inte vill veta resultat på nattens UFC.

Samma med filmer/serier. Kollar inte ens trailer.

Om det är en person som helt random spyr ur sig massa spoilers om något i en tråd som inte handlar om ämnet som han spoilar eller om det klart och tydligt står ”OBS!! INGA SPOILERS!!!” i trådens rubrik så Är det en idiot som borde bannas eller iaf stängas av en period så han kanske lär sig bete sig korrekt

Kan inte svara för alla andra, men själv går jag in i film och TV-serie trådar för att få tips om saker att titta på och/eller undvika. Inte för att få hela handlingen spoilad av idioter.

En kort synopsis räcker alldeles utmärkt.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Kan inte svara för alla andra, men själv går jag in i film och TV-serie trådar för att få tips om saker att titta på och/eller undvika. Inte för att få hela handlingen spoilad av idioter.

Beror på vad det är för sorts tråd imo.
Är det en recensionstråd för filmer/serier bör man förvänta sig att få veta något om serier/filmer.

Kan vara ganska meningslöst att diskutera något utan att avslöja ett skit om serien/filmen.

”Den är bra!” Givande och spännande diskussion 😅

Edit: såg att du la till det om synopsis efteråt.
Visst kan en tråd där folk beskriver synopsis kort funka men vetifasen hur stort underlag för diskussion det ger.

Som sagt. Beror på vad det är för tråd!

Medlem
Skrivet av Jiminy:

Beror på vad det är för sorts tråd imo.
Är det en recensionstråd för filmer/serier bör man förvänta sig att få veta något om serier/filmer.

Kan vara ganska meningslöst att diskutera något utan att avslöja ett skit om serien/filmen.

”Den är bra!” Givande och spännande diskussion 😅

Edit: såg att du la till det om synopsis efteråt.
Visst kan en tråd där folk beskriver synopsis kort funka men vetifasen hur stort underlag för diskussion det ger.

Som sagt. Beror på vad det är för tråd!

Säger inte att du är helt ute och cyklar.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Jiminy:

Frågan är varför man går in i trådar och diskussioner om något som man inte vill veta något om?!

Tycker att det ligger mycket egenansvar i att undvika spoilers i detta it-samhälle.

Personligen håller jag mig borta från internet om jag t ex inte vill veta resultat på nattens UFC.

Samma med filmer/serier. Kollar inte ens trailer.

Om det är en person som helt random spyr ur sig massa spoilers om något i en tråd som inte handlar om ämnet som han spoilar eller om det klart och tydligt står ”OBS!! INGA SPOILERS!!!” i trådens rubrik så Är det en idiot som borde bannas eller iaf stängas av en period så han kanske lär sig bete sig korrekt

Det ska läggas till att tråden/artikeln det gällde var om WoW...

Medlem

Snackade om detta tidigare idag. Jag kollade på en stream från Ubisoft där de teasade nya Assassin's Creed, och chatten var full av LoU2 spoilers

Medlem

Skadeglädje. Kort och enkelt för att vissa människor gillar när andra lider eller att det går sämre för dom. Lite som att folk gillar kolla på lyxfällan

Moderator | Testpilot
Skrivet av unoR:

Skadeglädje. Kort och enkelt för att vissa människor gillar när andra lider eller att det går sämre för dom. Lite som att folk gillar kolla på lyxfällan

Det handlar ju dock inte om skadeglädje för att man tittar på lyxfällan. Folk får ju anmäla sig dit för att få hjälp, vilket många får och det faktum att det blir bättre sedan för många.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det handlar ju dock inte om skadeglädje för att man tittar på lyxfällan. Folk får ju anmäla sig dit för att få hjälp, vilket många får och det faktum att det blir bättre sedan för många.

Talar du för alla människor då? Jag vet många som sitter och skrattar i soffan och känner sig bättre efter att dom tittat på det. Så ja, lite samma.

Varför folk söker dit är en helt annan fråga.

Moderator | Testpilot
Skrivet av unoR:

Talar du för alla människor då? Jag vet många som sitter och skrattar i soffan och känner sig bättre efter att dom tittat på det. Så ja, lite samma.

Varför folk söker dit är en helt annan fråga.

Skulle ju ändå säga att det är annorlunda att titta på programmet och att rakt ut gå ut och förstöra för något för någon annan.

Som sagt, personen i programmet får ju hjälp. Hur vi sedan tittar på programmet tycker jag inte spelar så stor roll och är inte alls jämförbart med personer som sagt vill förstöra någon annans upplevelse i media.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av unoR:

Talar du för alla människor då? Jag vet många som sitter och skrattar i soffan och känner sig bättre efter att dom tittat på det. Så ja, lite samma.

Varför folk söker dit är en helt annan fråga.

Vet du verkligen många som skrattar åt folk i lyxfällan?
Kanske dags att byta ut lite folk i din umgängeskrets?

Jk... misstänker att det rör sig om ytliga bekantskaper på FB eller liknande!?

Medlem

Folk gråter ju mer av "spoilers" än vad som "spoilades" tydligen. På kontoret för några år sedan om game of thronessaken, shit, vissa började ju typ gråta.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Vad är det egentligen med folk som gillar att spoila för andra? För bara några timmar sen satt jag på facebook och läste kommentarerna på ett inlägg till FZ så är det en idiot som skriver ut allt han vet om The Last of Us 2, vilket verkade vara en hel del med tanke på läckorna.
Hann scrolla förbi det mesta så fick inte så mkt spoilat lyckligtvis!

Men, vad är det som driver en så här person, vad är nöjet med att spoila för andra?

Jag kan själv känna känslan att jag vet något som inte du vet. Det är makt helt enkelt. Sen beror det på vilket sorts människa du är, snäll eller dum, empatilösa, respektlösa. Eftersom de flesta människorna framförallt i Sverige bara tänker på sig själva och pengar, så finns det vissa typer som tycker det är kul att förstöra för andra, framförallt framför en dator då ingen kan komma åt dom, om man inte heter Robert Aschberg.

Fick Fallout 4 och Read Dead Redemption sluten spoilade för mig genom YouTube comments...

Medlem

Att som man gjort på twitter medvetet söka upp personer som är spelintresserade och skicka dem spoilers (I detta fallet om last of us 2) är för mig inget mer än trollande. Gaming trollande.
Larvigt som fan är det men de lär inte bry sig ett dugg om vad man tycker om det. Deras kick ligger väl i att reta upp folk så.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

En extrem grej inom spoiling är att det typ inte går att få se vad ett fight card på en gången UFC-gala har varit utan att se vem som vann matcherna. Det borde väl vara en grej som NÅN på hela internet har tänkt på, men jag har tagit upp det i ett par forum och liksom inte fått nån respons alls.

Medlem
Skrivet av Jiminy:

Frågan är varför man går in i trådar och diskussioner om något som man inte vill veta något om?!

Tycker att det ligger mycket egenansvar i att undvika spoilers i detta it-samhälle.

Personligen håller jag mig borta från internet om jag t ex inte vill veta resultat på nattens UFC.

Samma med filmer/serier. Kollar inte ens trailer.

Om det är en person som helt random spyr ur sig massa spoilers om något i en tråd som inte handlar om ämnet som han spoilar eller om det klart och tydligt står ”OBS!! INGA SPOILERS!!!” i trådens rubrik så Är det en idiot som borde bannas eller iaf stängas av en period så han kanske lär sig bete sig korrekt

Kör samma stil. Läser inte ens recensioner eller ser trailers för spel där jag bryr mig om storyn. Att besöka forum etc där det kan finnas trådar eller inlägg om spelet i fråga, innan spelet är avklarat, är helt otänkbart.

Det innebär att recensioner i gemen inte är något som påverkar mina köp av spel, för jag läser dem aldrig.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Kör samma stil. Läser inte ens recensioner eller ser trailers för spel där jag bryr mig om storyn. Att besöka forum etc där det kan finnas trådar eller inlägg om spelet i fråga, innan spelet är avklarat, är helt otänkbart.

Det innebär att recensioner i gemen inte är något som påverkar mina köp av spel, för jag läser dem aldrig.

Exakt! Det är ju som att be om spoilers. Dumt

Håller med angående recensioner/reviews också.
Andras ytterst subjektiva åsikter om något intresserar inte ett smack och jag förstår mig inte på folk som bestämmer sig för att inte köpa ett spel baserat på vad någon random FZ-medlem gett för betyg.

Oh well. Vi är alla olika!

Medlem

Blev spoilad på fzs fbsida av något klappmongo som fått alldeles för lite uppmärksamhet under sin uppväxt. Posten var inte ens relevant till tlou2


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av dTexN:

Blev spoilad på fzs fbsida av något klappmongo som fått alldeles för lite uppmärksamhet under sin uppväxt. Posten var inte ens relevant till tlou2

Vi såg den, och bannade den så snart vi kunde.


signatur
Medlem
Skrivet av unoR:

Skadeglädje. Kort och enkelt för att vissa människor gillar när andra lider eller att det går sämre för dom. Lite som att folk gillar kolla på lyxfällan

Men det är ju imo inte jämförbart, Lyxfällan handlar om folk som har problem, men här orsakar du problemet, stor skillnad enligt mig iaf.

Medlem
Skrivet av dTexN:

Blev spoilad på fzs fbsida av något klappmongo som fått alldeles för lite uppmärksamhet under sin uppväxt. Posten var inte ens relevant till tlou2

Det var pga den som jag starta tråden!

Medlem

Jag brukar ofta spoila för mig genom att gå in på tv tropes samt /v/ och läsa om saker jag är intresserat av. Även när de har lagt det under ett spoiler filter, kan jag inte hålla mig bort ifrån att läsa det.
Det finns undantag dock. Exempelvis remaken av FF VII. Jag har lyckats att hålla mig bort ifrån spoiler om vad som har ändras i spelet. Det gäller att vara extrem varsam.
I händelse med TLOU2, kom det som en lavin på twitter och andra sidor. Helt omöjligt att underkomma det.
Att gå in och spoila för skadeglädjens skulle är något som jag inte tycker om. På ställe som /v/ är det något man förväntar sig, men på ställen som här händer det inte, Det finns inga lolz i det.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Megadelux

Jag hade INGA problem att hålla mig borta från RDR2 tills det kom på PC. Det handlar om att inte klicka på det man inte vill veta. Hade NOLL koll på spelet när jag spelade det på releasedagen på PC.

SÅ svårt är det inte.

12
Skriv svar