Nintendo drabbas av intrång – 160 000 konton på vift

Robot
Nintendo drabbas av intrång – 160 000 konton på vift

Byt lösenord och aktivera 2-faktorautentisering för att hålla dig säker.

#hacking, #nyhetstips


Medlem

Intressant att höra ett statement om detta , i början på april blev mitt Nintendo konto hackat , sen använde dom mitt länkade Paypal för att köpa v-bucks i fortnite ... Väntar fortfarande på svar från Nintendo om att få tillbaka mina pengar ...

Skribent
Skrivet av Luftman:

Intressant att höra ett statement om detta , i början på april blev mitt Nintendo konto hackat , sen använde dom mitt länkade Paypal för att köpa v-bucks i fortnite ... Väntar fortfarande på svar från Nintendo om att få tillbaka mina pengar ...

Fy f*n vad tråkigt att höra. Hade du kopplat ditt NNID till det nya systemet, som de nämner i uttalandet?

Medlem

Jag har fått varning i google chrome i ca ett halvår nu att mina lösenord har läckt...

Har inte hänt något än, men blir så less på att hur jag än gör verkar det läcka tillslut

Medlem
Skrivet av Luftman:

Intressant att höra ett statement om detta , i början på april blev mitt Nintendo konto hackat , sen använde dom mitt länkade Paypal för att köpa v-bucks i fortnite ... Väntar fortfarande på svar från Nintendo om att få tillbaka mina pengar ...

Verkar vara fler som råkat ut för exakt samma sak, vad jag har sett på Reddit. Just V-Bucks som har köpts. Även om jag bara för över pengar på mitt paypal samma stund som jag ska köpa något, så satte jag igång tvåfaktorsautentisering.

https://www.nintendo.co.uk/Support/Nintendo-Switch/How-to-Set...


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Fy f*n vad tråkigt att höra. Hade du kopplat ditt NNID till det nya systemet, som de nämner i uttalandet?

Vet faktiskt inte, men det är mycket möjligt eftersom kontot jag använder körde jag på både Wii U och 3DS.

Skrivet av Managor:

Verkar vara fler som råkat ut för exakt samma sak, vad jag har sett på Reddit. Just V-Bucks som har köpts. Även om jag bara för över pengar på mitt paypal samma stund som jag ska köpa något, så satte jag igång tvåfaktorsautentisering.

https://www.nintendo.co.uk/Support/Nintendo-Switch/How-to-Set...

Jag startade tvåstegs-grejen direkt efter detta hände, har då inte blivit utsatt för något därefter.

Medlem

Därför man använder 2fa om det erbjuds.
Nintendo kommer inte kompensera några stölder eller förlust av konton, det är deras stil ^^


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Har alla konton länkade men kör tvåstegsauthentisiering sedan dagen det var möjligt. Så har inte heller haft några problem.

Medlem

Tacvk för nyheten.
Det visade sig att jag varken hade koden till Nintendo i keepass eller nån 2-stegs autentisering.
Så nu är det fixat med ett random-lösen ord + 2-stegs

Det finns ju faktiskt en officiell "byta lösenordsdag" som fler kanske borde börja uppmärksamma


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tack for denna nyhet! Jag registrerade mig och länkade mitt konto i förrgår(!) för att kunna köpa Radiant Historia till 3DS.

Gnällkuk
Skrivet av totte1015:

Jag har fått varning i google chrome i ca ett halvår nu att mina lösenord har läckt...

Har inte hänt något än, men blir så less på att hur jag än gör verkar det läcka tillslut

Inte ditt fel, det är ställen där du har konton på som blir hackade och databaser stulna. För att vara på den säkra sidan bör man som andra påpekat slå på 2fa där det är möjligt och sedan använda en lösenordshanterare som t ex LastPass och ha olika, slumpvis genererade och långa lösenord på varje sajt.

Går att synca sitt konto med telefonen också så du aldrig behöver komma ihåg mer än ett lösenord, det du sätter som lösenord på själva databasen där du har alla dina konton och dess lösenord samlade. LastPass fungerar alldeles utmärkt med enbart gratisversionen också.

https://www.lastpass.com/


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Tog bort mitt länkade kort, ändrat lösen och slagit på 2 step.
Lika bra det.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Det var bättre förr när man inte behövde accounts för att spela sina spel...

Medlem

Verkar tyvärr som att denna typen av händelser blir vanligare och vanligare. Nu var min senaste Nintendo konsol Gamecube, så jag klarar mig denna gången. Men om jag införskaffar Nintendo Switch, som jag har varit lite inne på så blir det nog 2-steg + lösenord i fysiskt anteckningsblock. Känns säkrast så.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Inte ditt fel, det är ställen där du har konton på som blir hackade och databaser stulna. För att vara på den säkra sidan bör man som andra påpekat slå på 2fa där det är möjligt och sedan använda en lösenordshanterare som t ex LastPass och ha olika, slumpvis genererade och långa lösenord på varje sajt.

Går att synca sitt konto med telefonen också så du aldrig behöver komma ihåg mer än ett lösenord, det du sätter som lösenord på själva databasen där du har alla dina konton och dess lösenord samlade. LastPass fungerar alldeles utmärkt med enbart gratisversionen också.

https://www.lastpass.com/

Bra inlägg med information och länk. Tack!


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Vill man vara säker så ska man helst ha olika lösenord på alla sidor man registrera sig på och lösenordet ska ha minst 52 olika tecken, versaler, gemener , symboler och siffror. Därefter ska man aktivera 2FA när det finns möjlighet.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Eller så är man smart och ställer inte in sina betalningsuppgifter så kommer inget hända.

Medlem

Jag tänkte att det var lugnt om jag bara bytte lösenord. Fortsatte få mail om inloggningar på mitt konto från USA, Ryssland, Portugal osv. Testade byta igen men nu till ett helt sjukt lösenord... trots det så fortsatte inloggningarna. Nu har jag tvåvägsverifiering och skurkarna lyser med sin frånvaro

Medlem

160 000 konton låter ändå som en ganska liten andel. Något specifikt land eller region som är extra drabbad? Hur vet man om man är drabbad?

Medlem
Skrivet av Bojkott:

160 000 konton låter ändå som en ganska liten andel. Något specifikt land eller region som är extra drabbad? Hur vet man om man är drabbad?

Jag fick iallafall email från Nintendo till min kopplade mail som sa att jag hade loggat in från nya apparater samt från vilket land . Hackers använder förmodligen vpn , hade tre olika logins back to back från annat land varje gång. Rekommenderar att slå igång två stegs autentisering om du vill vara säker.

Medlem
Skrivet av Luftman:

Jag fick iallafall email från Nintendo till min kopplade mail som sa att jag hade loggat in från nya apparater samt från vilket land . Hackers använder förmodligen vpn , hade tre olika logins back to back från annat land varje gång. Rekommenderar att slå igång två stegs autentisering om du vill vara säker.

På så vis. Inga mail än så länge i alla fall. Aktiverade tvåstegsverifiering när jag läste nyheten. Försöker ha det på alla viktiga tjänster, men hade tydligen missat Nintendo.

Medlem

Jag hade fått mail om detta också men gjorde inget åt det förens idag, visste inte att det fanns heller. Dock har jag inga kort kopplade till mitt konto så jag skulle inte förlora något speciellt men det vore dumt att inte använda de skydd som finns.

Medlem
Skrivet av Luftman:

Intressant att höra ett statement om detta , i början på april blev mitt Nintendo konto hackat , sen använde dom mitt länkade Paypal för att köpa v-bucks i fortnite ... Väntar fortfarande på svar från Nintendo om att få tillbaka mina pengar ...

Epilog på detta: Idag har jag äntligen fått en återbetalning på paypal från nintendo, det tog över en månad för dom att utreda detta. Jag skickade mail till dom den 2:a april om detta.

1
Skriv svar