Gearbox-anställd: Ingen har lurats på Borderlands 3-royalties

Robot
Gearbox-anställd: Ingen har lurats på Borderlands 3-royalties

Pekar ut fel i Kotaku-artikel om låg Borderlands 3-bonus.

#borderlands-3, #gearbox, #randy-pitchford


Gnällkuk

In Randy we trust... NOT.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Kotaku är en jäkla skitsida!


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Geeks Gaming

Kotaku vs Randy....skulle gissa på att båda har lika mycket rätt och fel samt att sanningen ligger någonstans i mitten

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Kotaku är en jäkla skitsida!

Dom försvinner nog snart


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Sen kanske man dock får vara vuxen nog att förstå att man inte kan ta en bonus för givet, oavsett löften..

Medlem

Max Babis kanske har fått en bonus av Pitchford för att säga detta?

Medlem

Efter att man har blivit blockad av randy själv på twitter efter att man sa att de hade gjort fel med borderlands 3 att de inte riktigt följer borderlands kärnan och lore och att main storyn var under all kritik. Hos Borderlands twitter konto. Han tål ju varken kritik lr när han hör sanningen. Så personligen är jag rätt så trött på karln!! Så om bara hälften man har hört om randy är sant så är han en riktiģ skitstövel.

Skrivet av whoo:

Sen kanske man dock får vara vuxen nog att förstå att man inte kan ta en bonus för givet, oavsett löften..

I vanliga fall där man har en normal grundlön så är det förstås så.
Men det är lite extra svinigt när man har ett sådant system att de behöver en bonus för att komma upp i en normal inkomst.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

I vanliga fall där man har en normal grundlön så är det förstås så.
Men det är lite extra svinigt när man har ett sådant system att de behöver en bonus för att komma upp i en normal inkomst.

Absolut, men eftersom man inte får några som helst siffror att gå på så blir det ju svårt att veta vem som eventuellt har mest rätt.

Jag har även i Sverige faktiskt blivit erbjuden flera liknande deals, som jag tackat nej till. Företaget det gick sämst för gick i konkurs och dom stackarna som hoppade på rejset stod både utan bonus & jobb

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Kotaku vs Randy....skulle gissa på att båda har lika mycket rätt och fel samt att sanningen ligger någonstans i mitten

Nog för man inte ska tro på allt Kotaku skriver, dock med tanke på Randys historik kan man inte annat än att misstänka det värsta i det här fallet.

Medlem

Fattar inte varför folk är så taskiga mot Kotaku, nu har ju visserligen dom 3 "bästa" journalisterna lämnat sidan men åsikter vs fakta är olika och på fakta fronten så kom massvis med läckor via dom. Sen kanske folk ogillade deras social justice-agenda men man behöver inte smutsa ner deras rykte bara för det.
Verkligen sorgligt att man kritiserar huvud-aspekten av journalism på så vis.

Medlem
Skrivet av Keima:

Fattar inte varför folk är så taskiga mot Kotaku, nu har ju visserligen dom 3 "bästa" journalisterna lämnat sidan men åsikter vs fakta är olika och på fakta fronten så kom massvis med läckor via dom. Sen kanske folk ogillade deras social justice-agenda men man behöver inte smutsa ner deras rykte bara för det.
Verkligen sorgligt att man kritiserar huvud-aspekten av journalism på så vis.

Det är väl det jag har svårt att se igenom. Detta är tycke hos någon som går på vad några säger utan att visa upp fakta. Det blir gärna en piska som journalister använder för att piska fram en opinion istället för att förklara fakta. (Nått journalister jämt gör - ändrar fakta till nått som polariserar).

Journalister har en tendens att hitta saker som inte finns, och eftersom man själv har bonus så vet man att det är nått som kan falla ut och nått som kanske inte faller ut. Bonus vet man inte förrän all räkenskap är klar - oftast väldigt sent i procesen, därför har jag lite svårt att tro Kotaku gör nått annat än försöka piska upp en tornado

Bonus är inte ett löfte, då kunde man ju bakat in det i lönen direkt. Varför ha en bonus om jag ändå får det. När man signar ett jobb med lägre lön men bonus istället tar man en risk. Kan ge mycket, men också inget.

Mao en icke nyhet.

Skrivet av Macenso:

Det är väl det jag har svårt att se igenom. Detta är tycke hos någon som går på vad några säger utan att visa upp fakta. Det blir gärna en piska som journalister använder för att piska fram en opinion istället för att förklara fakta. (Nått journalister jämt gör - ändrar fakta till nått som polariserar).

Journalister har en tendens att hitta saker som inte finns, och eftersom man själv har bonus så vet man att det är nått som kan falla ut och nått som kanske inte faller ut. Bonus vet man inte förrän all räkenskap är klar - oftast väldigt sent i procesen, därför har jag lite svårt att tro Kotaku gör nått annat än försöka piska upp en tornado

Bonus är inte ett löfte, då kunde man ju bakat in det i lönen direkt. Varför ha en bonus om jag ändå får det. När man signar ett jobb med lägre lön men bonus istället tar man en risk. Kan ge mycket, men också inget.

Mao en icke nyhet.

Det är självklart en nyhet! Det är trots allt Gearbox och Borderlands 3 vi talar om. En snål bonus innebär att något gick fel med spelet efter release. Här har man utnyttjat en osedvanligt billig arbetskraft och ändå blev det inga pengar över när spelet sålts?

Nu har det varit locket på med försäljningssiffror på PC-marknaden sedan debaclet med EGS-exklusiviteten. Det enda som sagts har varit att de varit så nöjda så med försäljningen men det verkar inte vara sanningsenligt.

Eller försvann pengarna ner i andra fickor? Det är mycket som kan vara intressant att grotta ner sig i i den här affären.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

I vanliga fall där man har en normal grundlön så är det förstås så.
Men det är lite extra svinigt när man har ett sådant system att de behöver en bonus för att komma upp i en normal inkomst.

Det finns kanske en "normal grunlön" (vad det nu är?), men ingen väljer den eftersom då kommer blir dom kraftigt efter när andra får skyhöga bonusar, sedan blir DET ett problem. Nu är problemet att alla dom som valt bonus inte fick så mycket som dom hade tänkt sig få eller?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Redaktör
Skrivet av Macenso:

Det är väl det jag har svårt att se igenom. Detta är tycke hos någon som går på vad några säger utan att visa upp fakta. Det blir gärna en piska som journalister använder för att piska fram en opinion istället för att förklara fakta. (Nått journalister jämt gör - ändrar fakta till nått som polariserar).

Journalister har en tendens att hitta saker som inte finns, och eftersom man själv har bonus så vet man att det är nått som kan falla ut och nått som kanske inte faller ut. Bonus vet man inte förrän all räkenskap är klar - oftast väldigt sent i procesen, därför har jag lite svårt att tro Kotaku gör nått annat än försöka piska upp en tornado

Bonus är inte ett löfte, då kunde man ju bakat in det i lönen direkt. Varför ha en bonus om jag ändå får det. När man signar ett jobb med lägre lön men bonus istället tar man en risk. Kan ge mycket, men också inget.

Mao en icke nyhet.

Fakta är att de anställda fått mindre i bonus än vad de räknat med, det säger ju både Kotakus källor och Gearbox försvarare. Jag vill inte försvara Kotaku, men om vi ponerar att ett antal anställda hört av sig och är missnöjda med att de fått lägre bonus än antytt så är det givetvis en nyhet: ett stort företag som lovar eller antyder bonusar, men infriar det inte. Bonussystem eller ej, det är ju som om chefen lovar en extra veckas semester men sen drar tillbaka det. Det är oproffsigt skött. Men men, det är också itnressant att andra medarbetare försvarar företaget - det verkar finnas olika uppfattningar om hur bra bonusen är.


signatur
Skrivet av Hipshot:

Det finns kanske en "normal grunlön" (vad det nu är?), men ingen väljer den eftersom då kommer blir dom kraftigt efter när andra får skyhöga bonusar, sedan blir DET ett problem. Nu är problemet att alla dom som valt bonus inte fick så mycket som dom hade tänkt sig få eller?

Hade de ens ett val?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Hade de ens ett val?

Vet vi det eller förutsätter vi att dom inte hade det?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Redaktör
Skrivet av Hipshot:

Det finns kanske en "normal grunlön" (vad det nu är?), men ingen väljer den eftersom då kommer blir dom kraftigt efter när andra får skyhöga bonusar, sedan blir DET ett problem. Nu är problemet att alla dom som valt bonus inte fick så mycket som dom hade tänkt sig få eller?

Kotaku uppger att Gearbox haft detta system med lägre än branschsnittet-lön och bonus vid vinst sen företaget grundades. Minst ett dussin nuvarande och tidigare anställda har berättat om detta genom åren. Man skriver inget om att det är valfritt och finns andra lönemodeller, och om Pitchfords påstådda uttalande i stil med "Det står er fritt att sluta" stämmer så känns det som att bonussystemet är vad som gäller.

Gearbox, based in Frisco, Texas, offers its employees below-average salaries for the video game industry, according to more than a dozen current and former Gearbox staff who have spoken to Kotaku over the years. To make up for that, the studio offers something unique: profit-sharing. Royalties from all of the developer’s games are split 60/40, with 60% going back into the company (and its owners) while 40% is distributed to employees in the form of quarterly bonuses. This system has been in place since Gearbox’s inception, and when the company has big hits, it can be lucrative.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Kotaku uppger att Gearbox haft detta system med lägre än branschsnittet-lön och bonus vid vinst sen företaget grundades. Minst ett dussin nuvarande och tidigare anställda har berättat om detta genom åren. Man skriver inget om att det är valfritt och finns andra lönemodeller, och om Pitchfords påstådda uttalande i stil med "Det står er fritt att sluta" stämmer så känns det som att bonussystemet är vad som gäller.

Gearbox, based in Frisco, Texas, offers its employees below-average salaries for the video game industry, according to more than a dozen current and former Gearbox staff who have spoken to Kotaku over the years. To make up for that, the studio offers something unique: profit-sharing. Royalties from all of the developer’s games are split 60/40, with 60% going back into the company (and its owners) while 40% is distributed to employees in the form of quarterly bonuses. This system has been in place since Gearbox’s inception, and when the company has big hits, it can be lucrative.

Ok, ja det låter ju rätt. Då vet alla som söker jobb där så klart om vad som gäller också.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skrivet av Hipshot:

Ok, ja det låter ju rätt. Då vet alla som söker jobb där så klart om vad som gäller också.

Fast det är några saker som är oklara här. Exempelvis den där studion de startade i Kanada, borde inte den utgiften dras från de 60 % som företaget ska ha? Eller menar de att 40 % måste räcka till ett okänt antal fler personer och därför dyker bonusen?

Eller så var allt i sin ordning och Borderlands 3 blev (trots vad de kommunicerat tidigare) en ordentlig försäljningsflopp.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Det kan mycket väl vara så att Borderlands 3 inte sålt så bra och dessutom så kanske det totalt sätt för gearbox inte gått så bra, dvs mycket av intäkter för Borderlands gått för att täcka upp på andra ställen. Men men, det är alltid mycket om Gearbox, det är säkert sådär spännande att jobba där.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Finns alltid sätt att mygla undan vinst...

Skulle inte alls förvåna mig om tex Gearbox studion i Kanada helt plötsligt hade fått mycket högre "oväntade kostnader" om vinsten varit högre eller dylikt.

Att spelutvecklare sen inte har någon fackorginisation att sluta upp sig bakom i länder som USA, gör det nog inte svårare att r*vkk****a de anställda utan större risk.

Är väl allmänt känt som ett yrke där passion utnyttjas till fullo, där optimistiska individer fulla med skaparglädje och energi, förvandlas till desperata utbrända övertidsrobotar.

1
Skriv svar