Snurra pizza! Ge mig DIN idé för FZ-pizzan!

Ambassadör
Xbox

@keffkebab: Ser sjukt gott ut!


signatur

Jump in.

Backloggens befriare

@Mortaigne: tackarrrrrr


signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare

@Belfry: tack


signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare
Skrivet av Tobias Solem:

Fläskfilé
Räkor
Ananas
Gorgonzola
Zucchini
Oliver
Nötfärs
Enbär

Tänker du dig ALLT det där på en pizza?


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Tänker du dig ALLT det där på en pizza?

Don't do it!

Grillade aubergineskivor på pizza är däremot fett gott, sådär så att de är riktigt mjuka och krämiga och söta.

Backloggens befriare
Skrivet av Ftmch:

Don't do it!

Grillade aubergineskivor på pizza är däremot fett gott, sådär så att de är riktigt mjuka och krämiga och söta.

Nä, det skrämmer mig lite... Ja, eller smörstekta! Inte alls dumt!


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Tänker du dig ALLT det där på en pizza?

Tänkte att Fläskfilé och Zucchini funkar annars.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Kan bara stämma in med andra om att ingredienserna på vissa av pizzorna är rent av vidrigt på pizza imo men får iaf ge en stor tumme upp för att det SER jävligt gott och proffsigt ut!

Hoppas business kommer flöda på som fan!

Backloggens befriare
Skrivet av Jiminy:

Kan bara stämma in med andra om att ingredienserna på vissa av pizzorna är rent av vidrigt på pizza imo men får iaf ge en stor tumme upp för att det SER jävligt gott och proffsigt ut!

Hoppas business kommer flöda på som fan!

Allt är inte för alla

Men tack


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Allt är inte för alla

Men tack

Exakt så! Därför det uppenbarligen är uppskattat av vissa och inte andra

Inaktiv

Bilder från min förhoppningsvis inte sista pizza-bakning:
Den italienska vedeldade ugnen min lillebror har utanför sin stuga:
https://imgur.com/a/VtIWo7S

En av dom åtta färdiga pizzorna:
https://imgur.com/tTE9uVG

Brorsan hade gjort en väldigt konstig deg, men jag fick till det, med dom ingridienser som fanns tillhands.

Observera att jag var förbjuden att grädda pizzorna, det är bara bror som får göra det, därav brända kanter på tallrikar

Backloggens befriare
Skrivet av anon_326443:

Bilder från min förhoppningsvis inte sista pizza-bakning:
Den italienska vedeldade ugnen min lillebror har utanför sin stuga:
https://imgur.com/a/VtIWo7S

En av dom åtta färdiga pizzorna:
https://imgur.com/tTE9uVG

Brorsan hade gjort en väldigt konstig deg, men jag fick till det, med dom ingridienser som fanns tillhands.

Observera att jag var förbjuden att grädda pizzorna, det är bara bror som får göra det, därav brända kanter på tallrikar

Nice!


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

En FZ pizza måste ju serveras med en pizzaslice bortskuren så att pizzan ser ut som Pac Man.

Pizzarulle - Man köper en Vesuvio tex och rullar den runt en kebabrulle.
Man blir lite mättare då.

Medlem

En pizza som jag hade velat testa, men eftersom jag är kass på pizzor så har inte testat själv än: en älg-pizza. Tänk älgkött i stil med kebab-strimlor eller tunnskivat, lite passande grovhackad eller skivad svamp, lök och kryddat med enbär, svartpeppar och möjligen även rosé-/grönpeppar. Kanske något grönt på som också knyter an till skogen. (Det finns ju en del som använder tallbarr som krydda för att få den där extra ute/skog-feelingen.)

Jag var inne på att göra en hemburgare i samma stil, men det har inte heller blivit av. Såg däremot ett avsnitt av Arlas Matkanalen där en av dom gjorde en liknande.

Till hamburgaren fungerar kryddorna kanske bättre i en majjo, men på pizzan kanske dom gör sig bättre som dom är(?)

Sugen på att pröva, även om det inte är säsong för vilt?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

Någonting, som Pascal, en grekisk pizzabagare, lärde mig, var att pensla kanterna med en kryddad olja, t.ex vitlök, eller en örtkryddebaserad olja, väldigt enkelt, och det blev mindre "kantrester" kvar på tallrikarna....

Inaktiv

Någonting som faktiskt kan fungera, är rökt sik, lök och svartpeppar.

Backloggens befriare

@conthox:
Hade jag gärna gjort, om vi, som du säger nu inte hade befunnit oss i helt fel säsong =(

Vi får väl se vad som händer i höst..!


signatur

Ad hoc addendum

Inaktiv

@perihelion74: Tro mig eller ej, men jag har jobbat som "svennepizzabagare" , och jag har bland annat gjort en fyrkantig pizza, som skulle se ut som ett visst singelomslag....

Medlem

Tydligen skall potatisskivor vara grymt gott på pizza. Enligt min fd boss som var på Sicilien och provade det.

Medlem
Skrivet av ChalleT:

Tydligen skall potatisskivor vara grymt gott på pizza. Enligt min fd boss som var på Sicilien och provade det.

Pommes är ju ganska poppis så skivad potatis är väl inte så far fetched. Men vad var det utöver det på pizzan?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Pommes är ju ganska poppis så skivad potatis är väl inte så far fetched. Men vad var det utöver det på pizzan?

Tomat och mozzarella om jag inte minns fel. Om jag fattar saken rätt är vi i Sverige lite mer extrema än övriga världen med att lägga mycket på pizzan 🙂

Medlem
Skrivet av ChalleT:

Tomat och mozzarella om jag inte minns fel. Om jag fattar saken rätt är vi i Sverige lite mer extrema än övriga världen med att lägga mycket på pizzan 🙂

Jo, det är ju samma sak med sås. T ex pastasås i andra länder så är det ju mestadels pasta och sedan sås så att den bara ger lite smak, inte dränker pastan som många gör här. Eller kokt potatis med fläsk och så ligger allt och guppar i gräddsåsen... Antar att jag är lite udda där då jag gärna har lite koncentrerad sås och låter sedan ingredienserna i övrigt bidra med smak. Man vill ju känna t ex köttsmaken och sedan variera tuggorna med pyttelite sås som gör att det blir en annan smakupplevelse. Inte en torr, sönderstekt köttbit som man sedan måste doppa i såsen för att det skall smaka något - och så smakar det bara sås. Aja, nu blev det off topic.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

potatis på pizzan..varför inte lägga på sill och gräddfil med


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Passar nog bättre än du tror för där den kommer göras. Inte alls en dum idé, men blir nog svårt att få med gemene FZ-medlemmen på det tåget, men vi kan ju hoppas.

p.s. Min f.d. kollega vill nu skrika på dig "DET HETER BIANCO, VEM HAR HITTAT PÅ BLANC? DET ÄR FRANSKA!" på sin italienska brytning. d.s.

Fritera degen så har ni en äkta festival-langos 🙂


signatur

Styret upp och däcken ner

Kontot avslutas

Eftersom jag är vegetarian så tycker jag att det ska finnas två varianter, en vegansk FZ pizza och en liknande men som inte är vegansk.

Jag gillar vegansk kebabpizza så något sådant skulle sitta fint.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av Belfry:

Eftersom det varken finns riktig kebab eller kebabsås utanför Småland, så föreslår jag en pizza som går att göra likvärdig i hela landet.

Tomatsås och ost som bas, kycklingbitar (ej kycklingkebab), pommes, och vitlökssås.

Det går givetvis att komplettera skinka och/eller lök om så önskas.

Du har nog inte besökt många pizzerior utanför småland😉

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Eftersom jag är vegetarian så tycker jag att det ska finnas två varianter, en vegansk FZ pizza och en liknande men som inte är vegansk.

Jag gillar vegansk kebabpizza så något sådant skulle sitta fint.

Borde finnas något lämpligare recept för en vegansk pizza än att skända något så klassiskt som kebab kan jag tycka.
Men håller helt med om att alternativ finns för folk som inte kan eller vill äta animaliska produkter.

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Eftersom jag är vegetarian så tycker jag att det ska finnas två varianter, en vegansk FZ pizza och en liknande men som inte är vegansk.

Jag gillar vegansk kebabpizza så något sådant skulle sitta fint.

Det finns många goda vegetarianska/veganska pizzor utan "fejk-kött", dom tror jag dessutom är godare. Blir ju lite mer clean eller vad man skall kalla det. Men det är klart, smaken är ju som baken


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Fredag och en av mina traditioner som blivit är att beställa kebab mot helgen! Senaste favoriten är att jag beställer en kebabrulle med vitlöksås och dubbel kebab, så det är både gyros och nötkebab.

Skriv svar